Zirafah besar, dia tahu lebih baik, dan dia sendiri kelihatan jelas

Zirafah besar, dia tahu lebih baik, dan dia sendiri kelihatan jelas

Natalia Reznik
"Trinity Option" №15 (209), 26 Julai 2016

Natalia Reznik

Herbivora perlu makan banyak, tetapi mereka sendiri, berdaging dan berair, jangan meninggalkan perhatian pemangsa. Adalah sukar pada masa yang sama untuk merayap dengan aman dan berhati-hati. Haiwan yang berbeza menyelesaikan masalah ini dengan cara mereka sendiri. Burung liar besar savana bersatu dalam ternakan. Dalam satu kumpulan, setiap individu lebih cenderung bertahan, terutamanya jika kumpulan ini terdiri daripada beberapa spesies, kerana masing-masing mempunyai kaedah sendiri untuk mengesan pemangsa, bersama-sama mereka saling melengkapi dan oleh itu kurang terdedah.

Penyelidik telah berulang kali menyatakan bahawa dalam kawanan bercampur, kewaspadaan peribadi haiwan terasa cemas. Sebagai contoh, antelop Kudu Tragaphus strepsicero minum lebih lama di tempat penyiraman, berada dalam kumpulan bercampur daripada di kalangan spesifik. Bulls Bos taurus di hadapan rusa ekor hitam Odocoileus hemionus berasa lebih tenang. Dibebaskan dari keperluan untuk sentiasa menjaga, haiwan menghabiskan lebih banyak masa makan.

Walaupun kelebihan kejiranan dengan spesies herbivora yang lain terbukti secara amnya, butirannya tidak diketahui para saintis. Dan mereka, khususnya, berminat bagaimana saiz petani petani mempengaruhi keselamatan herbivore.Sekiranya mereka merasakan haiwan kecil, yang lebih terdedah kepada pemangsa dan oleh itu lebih perhatian dan penuh perhatian, mereka mungkin lebih tenang daripada mereka yang dekat dengan jiran besar mereka. Tetapi haiwan tinggi memperhatikan bahaya dari jauh. Dan siapa yang berada di atas zirafah?

Mempunyai zirafah Giraffa camelopardalis penglihatan yang indah. Mereka benar-benar melihat jauh dan lebih baik, lebih-lebih lagi, mereka tidak cuai sama sekali, dan secara teorinya mereka boleh dipercayai dengan selamat untuk memastikan keselamatan peribadi; penjaga jiran yang terbaik tidak diperlukan. Walau bagaimanapun, andaian ini mungkin kekal sebagai hipotesis jika bukan untuk penyelidikan pakar di Universiti Afrika Selatan KwaZulu-Natal, yang mengkaji interaksi zebra dengan zirafah dan spesies herbivora Afrika lain dari sudut pandangan keselamatan mereka.

Jerapah adalah haiwan senyap, mereka jarang memberi isyarat penggera. Walau bagaimanapun, penyelidik Afrika Selatan semasa pemerhatian tidak mendengarnya sekali pun. Bagaimanapun, melihat seekor singa, zirafah mengambil ciri khas: mereka berhenti untuk merumput, membekukan dan menatap ke satu arah. Oleh kerana zirafah yang besar dapat dilihat dengan sempurna walaupun pada zebra dengan penglihatan yang lemah, perubahan dalam posturnya dapat berfungsi sebagai isyarat bahaya, tetapi dengan syarat bahawa zebra mengenali dan menafsirkannya dengan betul.Sekiranya mereka boleh, tingkah laku mereka di sekitar zirafah mestilah berbeza daripada itu dalam kawanan zebra tulen. Dan saintis memeriksa bagaimana kewaspadaan zebra berubah dalam kehadiran jerapah, dan menyatakan perubahan ini secara kuantitatif.

Mereka menjalankan pemerhatian di savannah terbuka pada akhir musim kemarau (Ogos-September) dan semasa musim hujan, pada bulan Disember, dua jam selepas subuh dan dua jam sebelum matahari terbenam. Dalam kes ini, para penyelidik cuba menutup tidak ada kereta yang boleh mengganggu haiwan. Pengumpulan zebra terdiri daripada 2 hingga 14 kepala, zirafah dianggap sebagai anggota kumpulan, jika ia terletak tidak lebih dari 12 m dari zebra. Untuk pemerhatian, para saintis memilih kumpulan yang terdiri hanya orang dewasa.

Zebra tenang apabila dia meradang, turun ke bawah. Dalam kes ini, haiwan itu dapat melihat pemangsa yang mendekati oleh penglihatan lateral. Jika zebra, setelah mengangkat kepala, memeriksa tempat kejadian dan mendengarkan, dia melihat secara aktif. Para saintis mengumpul data mengenai beberapa ratus haiwan, masing-masing diikuti selama tiga minit, memandangkan berapa banyak masa zebra merebak dari jurang ini, dan berapa jam tangan dan di mana ia kelihatan.

Ternyata, ragut dalam masyarakatnya sendiri, zebra itu terganggu dari makanan secara rata-rata selama 27 saat dalam tempoh pemerhatian selama tiga minit, dan di sebelah zirafah – hanya selama 10 saat.Bilangan zirafah tidak penting, ada yang cukup. Walau bagaimanapun, lebih kerap, zebra merumput bersama-sama dengan wildebeest atau impala. Masyarakat liar yang liar juga mengurangkan kewaspadaan peribadi semangat, tetapi pada tahap yang lebih rendah daripada kejiranan zirafah: di hadapan antelop zebra, kejiranan kelihatan sekitar selama 15 saat.

Zebra zebra berasa selamat di sebelah

Adalah penting bukan sahaja jumlah masa zebra yang digunakan untuk pemerhatian, tetapi juga matlamat yang menarik minatnya. Jika terdapat jerapah yang berdekatan, kebanyakan masa zebra melihatnya. Sekiranya terdapat hanya zebra dalam kawanan, mereka melihat ke sekitar kejiranan, dengan teliti mencari dan mendengar. Mereka hampir tidak pernah melihat antara satu sama lain, mungkin tidak mengharapkan untuk menerima maklumat berharga daripada jenis mereka sendiri.

Para penyelidik menyimpulkan bahawa zebra dapat menafsirkan kedudukan zirafah dengan betul dan mempercayai dia sebagai penjaga lebih daripada wildebeest. Dalam kawanan zebra semata-mata, setiap haiwan bergantung lebih sedikit pada perhatian jiran-jirannya dan bergantung pada dirinya sendiri. Para saintis menyifatkannya sebagai kenyataan bahawa zirafah adalah pengawal dan mercu tanda yang tiada tandingannya. Dia kelihatan jauh, dan dia sendiri kelihatan jelas. Satu saiz liar yang setanding dengan zebra.

Tetapi jika saintis Afrika Selatan tidak tersilap dalam kesimpulan mereka dan kejiranan dengan zirafah begitu menguntungkan bagi zebra, mengapa tidak mereka selalu meragut bersama? Mungkin petunjuk sekali lagi dalam saiz zirafah. Bagi zirafah dewasa, singa kurang berbahaya daripada zebra. Pemerhatian yang dibuat di Serengeti menunjukkan bahawa singa tidak dapat menguruskan zirafah, tetapi spesies ini adalah keempat dalam senarai pilihan makanan singa, dan zebra hanya ketujuh. Jadi masih terdapat risiko, dan jerapah sedang ditonton, dan sangat berhati-hati, sebaliknya zebra tidak akan bergantung kepada mereka dengan cara itu. Mungkin bahaya yang agak kurang yang menghadapi jerapah tidak, bagaimanapun, menerangkan mengapa zebra tidak selalu membentuk ternakan bercampur dengan mereka. Versi lain nampaknya lebih cenderung kepada para penyelidik: bergerak di sepanjang savannah bersama antelop, zebra akan mencari padang rumput yang baik daripada bergerak di belakang jerapah. Pilihan makanan adalah berbeza untuk haiwan ini. Tetapi jika nasib membawa mereka bersama-sama, zebra cuba mengikuti zirafah dan merumput dengan tenang, memindahkan misi pemerhatian mereka yang menyusahkan kepada mereka.

Schmitt M.H., Stears K., Shrader A.M. Zebra mengurangkan risiko pemusnahan dalam spesies bercampur campuran dengan zirafon // Ekologi Tingkah Laku. 2016. 27 (4). P. 1073-1077. DOI: 10.1093 / beheco / arw015.


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: