Venus

Venus

Valeria Sirota
"Quantic" №2, 2017

Pada bintang Venus jauh
Matahari panas dan emas,
Pada Venus, ah, pada Venus
Pokok mempunyai daun biru.

Nikolay Gumilev

Mass: 4/5 jisim bumi
Radius: 15/16 Radius bumi
Jarak ke Matahari: 0.7 AU (1 AU = 150 juta km)
Tempoh revolusi di sekitar matahari: 225 (duniawi) hari
Tempoh putaran sekitar paksi: 243 hari

Planet dewi cinta Romantik dan kecantikan, bintang pagi dan malam … Anda mesti melihatnya – pada awal pagi, ketika matahari terbit, ia adalah yang terakhir hilang di langit yang cerah. Atau, sebaliknya, yang pertama menyala menentang latar belakang matahari terbenam yang pudar – paling terang, kecuali Matahari dan Bulan, 17 kali lebih cerah daripada bintang paling terang – Sirius. Jika anda melihat dengan teliti, ia tidak kelihatan seperti bintang – ia tidak berkedip, tetapi ia bersinar dengan cahaya putih.

Tetapi pada tengah malam anda tidak akan melihatnya. Venus untuk pemerhati bumi tidak bergerak lebih dari 48 ° dari Matahari, kerana kita melihat orbitnya "dari luar". Oleh itu, Venus jelas dilihat dalam dua kes: ketika berada di sebelah kanan, barat Matahari, ini dipanggil pemanjangan barat – pada masa ini ia menetapkan sebelum matahari dan sebelum matahari terbit, oleh itu ia kelihatan jelas sebelum matahari terbit; dan ketika berada di sebelah kiri Matahari dan pada siang hari mengikuti langit di belakangnya, maka dapat dilihat pada waktu petang (Gambar 1).Tempoh ketika planet ini dekat dengan garis Bumi-Matahari dipanggil sebatian (planet ini "menghubungkan" dengan Matahari), pada masa ini ia tidak dapat dilihat.

Rajah. 1

Walau bagaimanapun, tidak cukup. Venus tidak kelihatan pada mata apabila ia dekat dengan Matahari, tetapi melalui teleskop – jika anda tahu di mana untuk mencari – anda boleh melihatnya. (Dengan cara ini, tugasnya adalah untuk menarik apa yang dilihat teleskop Venus, contohnya, di pemanjangan timur.) Dan kadang-kadang ia berlaku bahawa ia melintas untuk pemerhati bumi tidak berhampiran Matahari, tetapi secara langsung di sepanjang cakera. Semasa laluan ini, memerhatikannya melalui teleskop, Lomonosov membuka suasana Venus. Apabila bkira-kiraBahagian yang lebih besar dari Venus sudah berada di cakera Matahari, untuk seketika dia melihat pinggiran bercahaya nipis di seluruh planet ini (Rajah 2). Rim ini dilihat oleh ramai, tetapi tidak memberi perhatian kepadanya. Dan hanya Lomonosov menyedari bahawa cahaya matahari yang menyala ini menyala suasana planet ini, sebagai lampu suluh menyinari asap dalam kegelapan dan menjadikannya kelihatan.

Rajah. 2 Venus di pinggir cakera solar. Langit nampaknya gelap, kerana Matahari – khususnya dalam teleskop – hanya boleh dilihat melalui kaca yang sangat gelap.

Suasana ini bukan hadiah sama sekali. Untuk memulakan, ternyata ia adalah legap kepada cahaya "biasa" (kelihatan) dan tidak membenarkan melihat permukaan bumi: ia seperti cuba melihat bahagian bawah kuali melalui lapisan susu.Tetapi yang paling penting, orang hanya mengetahui apabila mereka cuba mendarat kenderaan keturunan di Venus.

Venus hampir sama besar dengan Bumi, dan tidak banyak yang lebih kecil secara besar-besaran; nampaknya kedua-dua planet ini hampir sama. Jadi, pada permulaan abad ke-20 mungkin untuk menganggap pokok-pokok tumbuh di Venus dan pada umumnya seseorang hidup. Atau yang di atasnya, contohnya, bumi boleh menetap. Walau bagaimanapun, harapan-harapan ini tidak dibenarkan: peranti pertama, yang cuba duduk di Venus (pada tahun 1967), telah dihancurkan, sebelum mencapai permukaan!

Ternyata Venus mempunyai tekanan atmosfer yang hebat: hampir 100 kali lebih banyak daripada di Bumi. Untuk setiap sentimeter persegi permukaan suatu lajur tekanan udara dengan kekuatan seperti seolah-olah di Bumi berat seratus kilogram diletakkan pada sentimeter ini!1 Ketumpatan "hawa" Venus hanya 14 kali kurang daripada ketumpatan air. Suhu sentiasa – pada siang hari, pada waktu malam – sama dengan 470 ° C, lebih daripada di tempat Mercury yang paling hangat! Di samping itu, atmosfera terdiri daripada karbon dioksida (CO2), mengandungi sekumpulan sebatian sulfur kaustik dan kaustik, termasuk asid sulfurik. Sehingga kini, tidak satu kenderaan keturunan, dan terdapat kira-kira sedozen dari mereka, telah berlangsung lebih dari dua jam dalam keadaan ini …

Cuba bayangkan gambar ini. Langit di Venus adalah oren, sentiasa ditutup dengan awan asid sulfurik. Matahari tidak dapat dilihat di belakang lapisan awan yang berterusan. Secara semulajadi, tidak ada air – pada suhu sedemikian ia telah lama menguap (dan sebelum ini, nampaknya ada lautan!). Kadang-kadang terdapat hujan asid (secara literal: bukan air, asid), tetapi tidak mencapai permukaan – mereka menguap dari panas. Tidak ada angin di bahagian bawah, hanya 1 m / s, tetapi "udara" begitu tebal sehingga angin lemah yang memetik debu dan batu kecil, semuanya kelihatan terapung di udara. Tetapi di bahagian atas, pada ketinggian awan, taufan gergasi sentiasa berkobar – kelajuan angin di sana mencapai 100 m / s, iaitu 360 km / j, dan lebih! (Di mana taufan ini berasal masih belum diketahui.)

Bagaimana keadaannya? Kenapa gambar ini begitu berbeza dari bumi? Katakanlah.

Sebatian sulfur dan karbon dioksida (di mana 96% di Venus) dibebaskan dari gunung berapi ke atmosfera. Terdapat banyak gunung berapi – beribu-ribu, seluruh permukaan ditutup dengan lava beku. Mungkin beberapa gunung berapi masih aktif, tetapi setakat ini letusan di Venus belum dilihat.

Semua gas "gunung berapi" ini mempunyai molekul berat: contohnya, molekul karbon dioksida beratnya sebanyak 1.5 kali lebih banyak daripada molekul nitrogen dan oksigen yang membentuk atmosfer bumi. Dan terdapat banyak daripada mereka.Oleh itu, "udara" ada begitu padat dan berat.

Kenapa suhu begitu tinggi? Gas vulkanik, terutamanya karbon dioksida, harus dipersalahkan. Dia menciptakan apa yang dipanggil kesan rumah hijauyang intinya adalah ini. Matahari menerangi planet ini (misalnya, Bumi) dan dengan itu memanaskannya, memindahkannya setiap saat (melalui sinar cahaya) beberapa tenaga. Terima kasih kepada tenaga ini, tamparan angin, aliran sungai, tumbuh-tumbuhan dan haiwan hidup. Tetapi tenaga tidak pernah hilang, ia hanya boleh diubah dari satu jenis ke yang lain. Kami makan sandwic – tenaga kimia (kimia) yang tersembunyi di dalamnya dibelanjakan untuk memanaskan badan kita. Sungai mengalir – air menyentuh batu dan memanaskannya juga. Maka akhirnya, tenaga yang dipindahkan oleh matahari ke planet ini menjadi panas – planet itu memanas. Dan ke manakah tenaga seterusnya? Permukaan bumi yang dipanaskan memancarkan radiasi yang sedikit berbeza, tidak dapat dilihat dengan mata – inframerah. Lebih panas permukaan, semakin kuat radiasi. Sinaran ini masuk ke angkasa dan membawa tenaga "tambahan" – sama seperti yang datang dari Matahari. Baki diperhatikan: berapa banyak yang mengambil – kembali banyak.

Dan jika anda kembali (iaitu, memancar) kurang daripada yang anda ambil (diterima dari Matahari)? Tenaga akan mula berkumpul di planet ini, dan suhu permukaan dan udara akan meningkat.Permukaan yang lebih kuat memancarkan sinaran inframerah lebih banyak – dan tidak lama lagi keseimbangan akan dipulihkan, tetapi pada suhu yang lebih tinggi.

Gambar kenderaan keturunan "Venus-13"

Berikut adalah kesan rumah hijau – ia terlalu panas, yang timbul dengan tepat dari ketidakseimbangan sementara itu. Hakikatnya ialah karbon dioksida menyerap sinar inframerah. Permukaan planet memancarkan mereka, dan karbon dioksida di atmosfera – tidak melepaskan diri ke angkasa! Di dalam tenaga solar dengan cahaya yang kelihatan memasuki, dan di luar – atmosfer tidak membiarkan. Oleh itu tenaga terkumpul sehingga seluruh suasana menghangatkan sehingga lapisan atasnya akhirnya dapat memancarkan jumlah tenaga yang tepat ke angkasa dan mengembalikan keseimbangan. Ini berlaku di Venus – untuk memulihkan keseimbangan, permukaannya terpaksa memanaskan hingga 400 darjah. Jadi, ia boleh berlaku dengan Bumi jika terlalu banyak karbon dioksida dan gas "kompleks" yang lain terkumpul di atmosferanya!2

Terdapat satu lagi ciri yang menarik. Hampir segala-galanya dalam sistem solar – semua planet dankira-kiraKebanyakan asteroid mengorbit Matahari dalam arah yang sama. Dan sekitar paksi semua planet utama berputar dalam arah yang sama – semua kecuali satu3. Venus bertukar "tidak seperti orang lain", tetapi sangat perlahan: 1 revolusi sekitar paksi pada 243 hari Bumi, manakala tahun Venus berlangsung 225 hari Bumi. Maksudnya, Venus berputar mengelilingi Matahari, bahkan lebih cepat daripada sekeliling paksi! Setelah melatih Merkurius, tentu saja, anda akan dengan mudah memikirkan berapa lama satu hari akan berlangsung dan berapa banyak – satu malam di Venus, jika kedua-dua tempoh ini bertepatan4 (jawapan ini hampir nyata, kerana perbezaannya kecil). Resonans dengan Matahari sekali lagi tidak lengkap – dan sekali lagi, mungkin, punca di Bumi: sebagai Mercury dalam "waltz" sepanjang masa berubah kepada kita apabila ia bertemu di sisi yang sama, jadi Venus dalam setiap hubungan dengan Matahari berpaling ke Bumi sama. Jadi resonans yang tidak tepat dengan Matahari – tetapi terdapat resonans dengan Bumi.

Kenapa dia berputar dengan cara yang salah? Ia tidak jelas. Terdapat hipotesis yang berbeza, satu lagi yang lebih diragukan. Mereka semua, satu cara atau yang lain, meremehkan kepada fakta bahawa "sesetengah kemalangan berlaku kepada Venus" pada zaman kanak-kanak ". Seseorang menolak atau memukul … Tetapi jawapan kepada soalan terdahulu sudah diketahui – kenapa semua planet lain begitu harmoni (dan semua, kecuali Mercury, dengan cepat) berputar ke arah yang sama? Cuba meneka.

Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: