Pemerhati sarang • Andrew Bushuev • Gambar saintifik hari mengenai "Elemen" • Biologi, Ornitologi

Usurpers sarang

Keadaan yang sangat jarang berlaku dalam kehidupan burung diperhatikan pada tahun 2007 di Stesen Biologi Zvenigorod Universiti Negeri Moscow. Selendang tikus betina (Fearula hypoleuca) membina sarang di atas sarang titisan kecil tussock (Periparus ater), tetapi dia tidak menyerah dan tidak membuangnya, tetapi menarik telur keluar dari bawah bahan bersarang orang lain. Hasilnya adalah sarang biasa yang terdiri daripada bahan bersarang kedua-dua spesies, dan masonry campuran mereka terletak dalam dulang. Tetapi yang paling menakjubkan ialah kedua-dua betina diinkubasi telur (dalam foto), dan tidak bergantian, tetapi secara aman duduk bersebelahan dalam sarang!

Nestlings tiga hari dari kulir dan telur bercampur-campur dengan tikus berlubang (biru) dan trowels. 2 Jun 2007. Foto © Andrey Bushuev

Kedua-dua lelaki itu terbang untuk memberi makan kepada mereka, tetapi ia masih tidak jelas sama ada mereka hanya makan mereka perempuan atau orang lain.

Menjelang 5 Jun, dua burung burung penembak berbelesat menetas di sarang bersama – mereka lebih kecil dalam foto. Foto © Andrey Bushuev

Sayangnya, idyll keluarga berakhir dengan tragis: tidak seorang anak ayam terselamat sehingga berlepas dari sarangnya. Ternyata, makanan yang dibawa oleh flytraps ternyata terlalu kasar untuk bluegrass: ia termasuk labah-labah besar, bedbugs dan larva kumbang. Pucuk nestlings yang mati dari Moskovka dipenuhi dengan makanan yang mereka tidak boleh menelan.

Dalam sesetengah kes, pembentukan cengkaman interspesifik pada burung adalah hasil persaingan sengit untuk tapak bersarang. Persaingan semacam ini agak biasa pada burung-burung yang bersarang dua yang tidak boleh membuatnya bebas: contohnya, mereka adalah jenis penyelamat, tits, nuthatches, redstripe, starling, dan burung gereja. Jika tidak ada lubang atau lubang yang mencukupi (tapak bersarang tiruan), maka burung boleh memandu sepasang spesies lain dari tempat perlindungan yang mereka suka. Contohnya, starling bersarang kemudian boleh membina sarang di rumah burung bahawa burung gereja telah pun diduduki. Dan anak-anak muda pula dapat memaksa orang-orang yang tiba-tiba tiba. Selain itu, terdapat kes-kes pembentukan cengkaman bercampur kerana hakikat bahawa burung menduduki sarang yang ditinggalkan oleh orang lain dengan telur.

Antara burung hutan, penangkap sarang tits besar (Parus utama) seringkali ternyata sebuah flycatcher berbohong, yang terbang dari musim sejuk apabila tits telah mula membiak. Walaupun selendang burung betina jauh lebih kecil dan lebih lemah daripada payudara, dia dapat bertahan hidup dari pemilik rumah burung itu. Flycatchers adalah risalah yang hebat dan boleh menyiksa tits dengan kerap dengan serangan yang kerap membuang sarang.Selain itu, tits, sambil meletakkan telur mereka, meninggalkan lubang untuk waktu yang lama, yang membolehkan wanita selendang terbang dengan cepat membuang tit biru dengan bahan pembiakannya sendiri. Setelah melihat apa yang berlaku kepada sarang asli, tits membuangnya dan mula membina yang baru di tempat lain. Dalam sesetengah kes, penembak-penembak terbang berada dalam keadaan tergesa-gesa untuk bertelur sehingga hampir tidak membina sarang burung yang ditangkap. Akibatnya, telur flycatcher dan campuran susu, dan anak ayam dari kedua-dua spesies dapat menetas dari mereka.

Pied flycatchers cenderung menetap bersama atau merampas sarang tits, walaupun terdapat banyak patung percuma di sekitar. Oleh itu, dalam hal ini, perkara itu tidak mungkin dalam hubungan persaingan antara spesies ini. Terdapat satu teori yang menurut sarang biru berkhidmat sebagai flycatchers sebagai penunjuk kualiti wilayah. Tidak seperti tits, flytraps adalah migran jarak jauh. Kebarangkalian pembiakan yang berjaya adalah lebih tinggi bagi mereka yang terbang terbang yang mula bersarang secepat mungkin selepas ketibaan. Mereka mempunyai masa yang sangat sedikit untuk memilih tempat yang sesuai, jadi mereka mencari mereka yang telah memilih tits mereka. Dalam penangkap lalat bersarang dekat dengan tits, broods lebih besar, dan anak ayam mempunyai jisim yang lebih besar.

Dan di sini adalah hasil meletakkan telur dalam sarang nyamuk oleh redstarts, yang membawa beberapa bahan dan meletakkan 3 telur dalam batu tuan rumah. Perempuan trowel menetas. Dalam gambar itu, anak ayam berusia kira-kira dua minggu, anak ayam yang lebih besar dan lima anak ayam ditemui. Daripada tiga anak ayam redstart itu, hanya satu yang terbang keluar, yang kedua meninggal sebelum penerbangan, dan yang ketiga tidak dapat keluar dari patung-patung yang sempit dan agak mendalam selepas berlepasnya tits. Foto © Evgenia Belsky, rantau Sverdlovsk, 2014

Kesusasteraan ini menerangkan hanya beberapa kes di mana wanita dari dua spesies menangkap klac bersama, serentak atau sebaliknya. Contohnya, di Norway, betina dari penembak lalat bercampur-campur dan redstart biasa (Phoenicurus phoenicurus) menangkap klac pada masa yang sama. Satu contoh inkubasi alternatif adalah kes penyambungan bersama dari thrush perjalanan (Turdus migratorius) dan kardinal merah (Cardinalis cardinalis) di negeri Iowa, Amerika Syarikat. Lebih biasa ialah keadaan apabila burung spesies yang berbeza hanya membantu memberi makan anak ayam. Dalam satu kes seperti itu, penembak terbang berlabuh itu mula membina sarangnya di atas sarang kulir dengan anak ayam, tetapi mereka keluar.Tidak seperti cerita di biostation Zvenigorod, betina dari flycatcher tidak menetas telurnya, tetapi mula membantu gadis-gadis di nestlings untuk memberi makan nestlings sehingga mereka berjaya dilepaskan dari sarangnya.

Melemparkan telur ke dalam sarang asing terutamanya dikenali sebagai burung berhampiran dengan air laut dan laut. Sebagai contoh, dalam beberapa spesies itik, perkadaran sarang dengan cengkaman bercampur boleh mencapai 80%! Terdapat kes cengkaman bercampur yang terdiri daripada telur bahkan tiga spesies burung. Makna bertelur dalam sarang orang lain boleh difahami: anda boleh mengalihkan semua penjagaan ibu bapa ke bahu orang lain. Berbeza dengan bapa tidak sah, parasitisme bersarang memberi manfaat kepada lelaki dan perempuan.

Jika burung tidak hanya membuang telur ke sarang orang lain, tetapi juga dapat membina sendiri, mereka dapat menetas telur dan memberi makan anak ayam dengan sendirinya, maka mereka dipanggil parasit pembiakan pilihan. Obligasi parasit bersarang tidak membina sarang sama sekali, jangan mengepam klac dan tidak peduli dengan nestlings mereka. Satu contoh burung jenis ini adalah sarang burung biasa yang terkenal (Cuculus canorus). Saya harus mengatakan bahawa meleleh telur ditemui bukan sahaja pada burung, tetapi juga di beberapa ikan dan serangga. Dan telur dibuang bukan sahaja di sarang.Terdapat contoh yang luar biasa apabila di Lake Tanganyika sebuah kucing endemik Synodontis adalah mottling (Synodontis multipunctatus) melemparkan telur di mulut cichlids tempatan.

Foto © Andrey Bushueva, Stesen Biologi Zvenigorod Universiti Negeri Moscow, 31 Mei 2007.

Mengenai parasitisme bersarang, lihat juga:
A. Numerov, 2003. Parasitisme bersarang dan intraspecific dalam burung.

Andrey Bushuev


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: