Terapi Radiasi Proton Amnesty

Terapi Radiasi Proton Amnesty

Tatyana Pichugina
"Trinity Option" №23 (192), 17 November 2015

Puncak proton berukuran kecil baru untuk rawatan kanser didaftarkan dengan Roszdravnadzor [1, 2]. Ini bermakna bahawa pemasangan diiktiraf sebagai selamat dan kini adalah mungkin untuk menjalankan ujian klinikal pada sukarelawan. Pemaju pemecut – Vladimir Balakin, Corr. RAS, pengarah Pusat Teknikal Fizikal LPI, seorang penduduk bandar sains Protvino di selatan wilayah Moscow.

Vladimir Balakin menjadi tertarik dengan terapi proton hampir 40 tahun yang lalu, sementara masih bekerja dengan ahli akademik legenda Andrei Mikhailovich Budker. Dia dapat melaksanakan projeknya di Protvino pada tahun 1990-an. Di sini dia merancang dan membina sebuah proton synchrophasotron kecil saiz bilik. Untuk rawatan pesakit ditetapkan di kerusi khas untuk mengelakkan gerakan tidak sengaja dan gegaran organ. Penyinaran dengan rasuk proton yang dihasilkan dalam pemecut berasal dari 36 atau lebih arah sekaligus, yang membolehkan meningkatkan dos radiasi tisu yang berpenyakit, tetapi pada masa yang sama tidak merosakkan tisu yang sihat.

Terapi sinaran proton digunakan secara berkesan di dunia, kerana ia membolehkan anda secara selektif bertindak ke atas tumor; tetapi rawatan itu sangat mahal kerana ia terikat kepada pemecut besar dan sistem radiasi kompleks di mana pesakitnya terletak.Di Jepun, contohnya, hanya terdapat beberapa pemasangan seperti itu. Pemecut Vladimir Balakin menjadi perintah magnitud lebih murah daripada analog yang sedia ada di dunia. Beliau menjangka ciptaannya diterima dengan bang dalam kementerian dan yayasan, tetapi dia tersilap. Beliau tidak diberi pembiayaan, tidak termasuk dalam program, tidak satu pusat perubatan di negara ini mahu membeli pemecut, dan tanpa ini ia tidak dapat didaftarkan sebagai peranti perubatan.

Kemudian Balakin mula menawarkan untuk menguji pemasangan mereka kepada orang asing. Satu pemecut telah dibeli di Massachusetts Institute of Technology, dan kemudian di klinik McLaren di Michigan. Dia menjual satu set ke Slovakia, ke bandar Ruzomberok, tetapi terdapat kesulitan yang tidak dapat diatasi. Pemecut tidak dikumpulkan dan kembali ke Rusia. Israel berminat dengan ciptaannya. Tahun depan, satu pemasangan akan dihantar ke sana.

Pada tahun 2010, pemecut proton telah dipasang di Protvino, di hospital bandar, dengan harapan pihak berkuasa bandar dapat membantu pendaftaran dan penggunaannya. Ini akan menjadi permulaan yang baik untuk pembangunan pusat rawatan kanser di bandar.Pemasangan lain dipasang di Pushchino untuk Akademi Sains, tetapi setakat ini tanpa unit perubatan. Malangnya, pemaju tidak boleh memecahkan dinding birokrasi, sikap acuh tak acuh dan iri hati, dan pemasangannya tidak dibenarkan digunakan. Sekarang pendaftaran telah diterima, adalah mustahil untuk memulakan ujian klinikal di Protvino, kerana tidak ada pakar, dan hospital tidak mempunyai lesen untuk rawatan penyakit onkologi.

Rawatan dengan akselerator proton Balakin akan bermula di Obninsk. Kini pemasangan dipasang di pusat radiologi bandar Obninsk, tetapi ini akan mengambil masa sekurang-kurangnya setahun. Seperti yang dijelaskan oleh Vladimir Balakin dalam temu bual, doktor akan membawa pesakit mereka dari Obninsk ke Protvino, menyinarkan pemecut dan mengembalikannya.

Pada dasarnya, 1-2 ribu orang setahun boleh dirawat dalam satu pemasangan. Apabila ketiga-tiga tumbuhan – di Protvyn, Pushchin, dan Obninsk – mula bekerja, akan dapat membicarakan keseluruhan kumpulan ubat proton. Pada mulanya, Vladimir Balakin ingin membuat rawatan untuk pesakit bebas, dan mendapatkan wang dengan menjual akselerator di luar negara. Kos rawatan rendah kerana pemecut murah untuk memasang, menyelenggara, dan menggunakan tenaga yang sedikit.Bagaimana projek yang akan dibangunkan sekarang sukar untuk diramal. Sekurang-kurangnya, tiada halangan utama.

April 2015 Bina pemecut proton padat untuk Massachusetts General Hospital (Boston, Amerika Syarikat). Foto dari protom.ru

Enterprise Balakin, JSC "PROTOM", lebih dari sekali berada di ambang kemuflisan. Vladimir Egorovich berjanji apartmennya dan apartmen anaknya untuk membayar gaji kepada pekerja. Apabila pada tahun 2010 mereka mengumumkan pembinaan pusat terapi proton di Dimitrovgrad, mereka memperuntukkan 14 bilion rubel untuk projek itu, tetapi tidak berniat untuk membeli peralatan dari Balakin, projek ini bermula dari awal.

Di samping itu, di Protvino terdapat teknologi unik lain untuk negara – rawatan kanser dengan pancaran karbon. Teknologi ini dicipta di Institut Fizik Tenaga Tinggi. Ia mengambil masa 12 tahun untuk mencuba, menyesuaikan pemecut untuk rasuk karbon dan membina kanal. Terapi kanser karbon adalah teknologi terobosan di dunia. Rasuk karbon bertindak seperti pisau bedah, menembusi beberapa sentimeter jauh ke dalam tisu dan membenarkannya bertindak pada tumor tanpa merosakkan tisu sihat sama sekali. Dunia telah membina beberapa pusat terapi karbon.Jepun dan Jerman memimpin di kawasan ini. Bukan tahun pertama pegawai tinggi berkunjung ke IHEP, menonton pemecut. Pada mulanya, pembiayaan negeri dijanjikan oleh bekas gabenor wilayah Moscow, Boris Gromov. Baru-baru ini, gabenor semasa Andrei Vorobiev terbang dalam helikopter ke institut dan juga berjanji untuk menyokongnya.

Tetapi setakat ini tidak ada sokongan dari negeri ini.

Balakin memfailkan permohonan untuk mendaftarkan pemasangannya tiga tahun lalu. Kenapa dia berpuas hati sekarang? Kemungkinan besar, perkara itu adalah keinginan pegawai untuk meningkatkan penggantian import. Jika tidak, mengapa mereka akan memberikan pengampunan kepada projek lama? Bagaimanapun, apa pun alasannya, dan untuk Balakin dan pesakit di pusat Obninsk masa depan hanya boleh bergembira.


1 Apabila pusat perubatan proton muncul di Protvino
2 Protvino mula merawat kanser: pemasangan proton Dr. Balakin dimasukkan ke dalam Daftar Negeri


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: