"Tanpa itu, kita akan menjadi lebih gelap ...". Memori Vitaly Arnold

“Tanpa itu, kita akan menjadi lebih gelap …”. Memori Vitaly Arnold

Viktor Vasilyev, Lev Beklemishev, Tatyana Nikitina, Sergey Nikitin, Mikhail Gelfand, Mikhail Feygelman, Galina Tsirlina, Boris Shtern, Ksenia Gilyarova, Alexander Kovaldzhi, Ivan Arzhantsev, Alexander Bufetov, Sergey Shmulian
"Trinity Option" №1 (220), 17 Januari, 2017

Pada 4 Januari 2017, Vitaly Dmitrievich Arnold, pendidik, salah seorang pengasas Pusat Pendidikan Matematik Berterusan Moscow, Sekolah Musim Panas di Dubna, penganjur terkenal sekolah dan guru pendidikan matematik tambahan sekolah, dan seorang guru komputer di gimnasium No. 1543, meninggal dunia dalam kemalangan kereta di km 512 jalan raya Baltik . Perpisahan dengan Vitaly telah diadakan pada 9 Januari di Moscow.

Persatuan Matematik Moscow
(teks yang ditulis oleh ahli akademik RAS V. A. Vasilyev):

Lembaga IMO dengan kesakitan memberitahu kami bahawa pada 4 Januari 2017, pekerja luar biasa pendidikan matematik Rusia, Vitaly Dmitrievich Arnold meninggal dunia secara tragis.

Seorang guru dan penganjur yang luar biasa, enjin utama Sekolah Musim Panas di Dubna, pemimpin sebenar beberapa olimpiade, pencipta sumber maklumat utama dalam bidang pendidikan matematik, Vitaly Dmitrievich menggabungkan kerohanian dan romantisisme dalam motivasi dan inisiatifnya dengan akal sehat, tenaga dan perusahaan yang menakjubkan dalam pelaksanaannya.Komunikasi dengannya sangat berfaedah untuk membesarkan anak-anak, dan untuk orang dewasa yang mempunyai nasib baik untuk bersamanya. Tanpa itu, kita akan menjadi lebih sukar dan lebih gelap dalam perjalanan.

* * *

Lev Beklemishev,
Ahli Bersekutu Akademi Sains Rusia,
guru di Sekolah-sekolah Musim Panas di Dubna:

Vitaly Dmitrievich Arnold seorang lelaki yang luar biasa. Gabungan keterampilan, karisma, kepimpinan dan kemahiran perniagaan yang besar menjadikannya guru yang unik dan penganjur kehidupan matematik dan sekitar matematik di Moscow. Saya bertemu dengannya berkat salah satu perkara besarnya – Sekolah Matematik Musim Panas di Dubna. Terima kasih kepada bakat organisasi dan kualiti manusia yang sekolah musim panas ini menjadi peristiwa yang unik. Gabungan ahli matematik dari generasi yang berbeza, pelajar asas dan "kanak-kanak" – pelajar sekolah menengah (serta generasi yang sangat muda dari keluarga guru) – dalam suasana yang hebat yang dibuat terutamanya oleh V.D. Komunikasi di luar kerangka kuliah dan proses pendidikan tidak kurang penting dan menarik daripada kuliah yang sama. Hanya kerana penyertaan dalam perbualan V.D. dan V.A.U.Untuk kopi pagi di ruangan jawatankuasa penganjur, anda boleh memaksa diri anda untuk merobek mata anda sebelum sarapan (dan kemudian datang ke Dubna dari tahun ke tahun). Masa depan akan menunjukkan sama ada Dubna akan berterusan selepas, malangnya, kerugian yang tidak dapat ditarik bagi kami.

Dalam komunikasi V.D. Saya meninggalkan perasaan bahawa saya berkenalan dengan rakan saya jauh lebih baik daripada yang berpengalaman dengan dia. Ini adalah kesnya: bulatan kenalannya jauh lebih luas daripada kalangan kenalan ahli matematik yang biasa, sementara dia sangat berminat dengan urusan di sekelilingnya dan tahu dengan baik siapa dia. Beliau dapat merumuskan pandangannya mengenai apa jua perkara dengan alasan yang jelas dan jelas.

Dan walaupun kadang-kadang pendapat kita boleh menyimpang, ia selalu sangat berguna untuk mengetahui apa yang difikirkannya dan, yang paling penting, mengapa. Dia selalu mempertahankan muhibah dan menghormati para pengantara, untuk saya bercakap dengan VD selalu semacam jiwa dan cahaya. (Perbualan terakhir yang kami ada di pintu masuk ke MIAN – siapa yang akan memikirkannya – bimbang subjek kecil – kebaikan relatif pelbagai kunci basikal.)

Bagi komuniti matematik negara kita, Vitaly Dmitrievich berkhidmat sebagai penghubung dengan sekolah dan olympiads, adalah penjaga tradisi pendidikan matematik dan ahli "legenda" persekitaran universiti.Dia banyak menyimpan di bahunya dan menghidupkan tenaga untuk melakukan perbuatan baik. Setiap orang yang mengetahui keadaan sebenar akan memahami bahawa kehilangan V.D. – ini bukan sahaja kehilangan kawan yang boleh dipercayai, tetapi juga pukulan berat bagi komuniti matematik negara kita.

* * *

Tatyana dan Sergey Nikitin,
bard:

Berita mengenai kematian Vitali mengejutkan kami. Terlalu sedih bahawa nasib telah ditetapkan begitu tidak adil.

Dalam realiti kita, apabila tidak ada orang yang bergantung dan tidak ada apa-apa, adalah sangat penting untuk menyedari bahawa Vitaly Arnold akan datang – orang yang tidak akan mengatakan tidak kepada permintaan anda, yang sentiasa bersedia untuk menjelaskan sesuatu yang tidak difahami, untuk membantu sebagai pakar dan sama seperti orang yang responsif.

Mungkin, ia bukan untuk apa-apa yang Vitaly mendedikasikan hidupnya kepada anak-anak, kerana anda tidak akan membelanjakan mereka di atas sampah. Kanak-kanak itu terasa terasa di Master Arnold seorang yang jujur, sopan, pintar, dan secara dalaman sepenuhnya bebas. Dengan pemergian Vitaly, ramai orang akan merasa diri mereka yatim, termasuk kita.

* * *

Mikhail Gelfand, Mikhail Feigelman,
Galina Tsirlina, Boris Stern

(“Pakar Korps“):

Pada 10 Mei 2007, kami bertemu buat kali pertama di ICNMO untuk membincangkan masa depan projek Pakar Pakar.Walau bagaimanapun, nama itu, nampaknya, belum lagi, dan bahkan kurang ada pemahaman bagaimana bertindak secara khusus. Terdapat "senarai Stern" pada scientific.ru, niat baik, dan Ivan Yashchenko, yang berusaha membantu, dia melakukannya dengan sangat berkesan, membawa Vitaly Arnold kepada kami pada hari itu. Ia adalah Vitaly yang, pada 10 Oktober 2007, menekan butang untuk menghantar surat pertama dan kemudian setiap hampir setiap tahun disahcas dan menyelesaikan semua masalah kami. Dan kemudian dalam mod pegun, apabila asas profesional mula bekerja dan pasukan pakar teknikal yang kecil dibentuk, beliau tetap menjadi penasihat pesakit dan perunding sejagat.

Vitaly, tentu saja, memahami lebih baik daripada kita semua prinsip penyimpanan data dan keunikan persepsi manusia (surat – alamat, tapak – oleh penonton). Dan yang paling penting, dia memahami dengan tegas dan cepat di mana garisan memisahkan pengubahsuaian asal – cukup, saya harus mengatakan, idealis – reka bentuk dan penyelewengan berbahaya dari prinsip-prinsip pas desain ini.

Sudah tentu, projek kami adalah salah satu daripada banyak yang sedang dipromosikan selari (seperti yang dinyatakan Vitaly, "Saya mempunyai sedikit masalah").Kami kerap mendapat hasil aktiviti penerbitannya dan semua pautan baru kepada sumber rangkaian yang dibuat olehnya. Terdapat pertemuan yang jarang berlaku, tetapi selalu sangat penting di MTSNMO dan di sekolah No. 1543, apabila ada kemungkinan untuk membincangkan di mana struktur keseluruhan kita perlu diteruskan. Ia berlaku bahawa Vitaliy dengan mata yang berpengalaman sedang mencari pakarcorps.ru laman web dan menghantar senarai ketidakkonsistenan yang tidak kami perhatikan. Kali terakhir adalah pada bulan November 2016 kerana senarai peringatan dan peringatan di dalamnya; dia menulis kemudian: "Saya tidak suka perniagaan ini, tetapi ia menjadi lebih dan lebih kerap …"

Vitaly Arnold adalah orang yang sangat memerintah, lelaki yang cerah dan tegas dalam pandangannya. Kami sangat bernasib baik untuk menyeberang dengannya dalam kehidupan, ia adalah kasihan bahawa ia adalah buruk untuk hanya di bawah 10 tahun.

* * *

Ksenia Gilyarova,
ahli bahasa, ahli juri Olimpik Antarabangsa
dalam linguistik, komposer tugas
:

Di Sekolah Linguistik Musim Panas di Dubna, dia membawa kanak-kanak kecil di bahunya, dan berkhidmat sebagai batu loncatan sebagai batu loncatan untuk menyelam. Dan dalam kehidupan saya selalu merasakan bahunya dan batu loncatannya. Dia sentiasa membantu semua orang, dapat menyelesaikan masalah, ia tidak menakutkan dan boleh dipercayai dengannya.

V. Arnold, M. Krongauz dan A. Zaliznyak di Sekolah Musim Panas di Dubna.Photo A. Kadikova

Dia sentiasa bersedia untuk menyelamatkan dan menampung persaudaraan linguistik kami: di Dubna, di ICMNO dan Pusat Pengajaran Kecemerlangan. Apabila Universiti Pedagogical State Moscow secara tidak diduga menolak untuk mengadakan Festival Bahasa dua hari sebelum perayaan November ini, dengan bantuan Vitaly, perayaan itu segera dipindahkan ke MTC dan berjaya diadakan di sana.

Apabila pada bulan April kami melakukan pemilihan untuk Olimpik Antarabangsa dalam Linguistik, kami tidak bersetuju dengan siapa yang bertanggungjawab untuk apa, dan tiba-tiba kami berhadapan dengan pintu tertutup dan tanpa tugas yang dicetak. Kami memanggil Arnold, bangun dia dengan panggilan Ahad awal, dan dia mengambil semua orang di MTC melalui telefon, mereka memberi kami kunci dan mencetak semuanya. Pada masa yang sama, Vitaly, tentu saja, berjanji untuk membunuh kita, kerana dia tidak bertolak ansur dengan sikap tidak bertanggungjawab, kekurangan organisasi dan kerja hack dalam apa-apa – sama ada dalam hal-hal penting atau dengan tipu muslihat.

Saya fikir semua orang yang tahu Vitali Arnold diwajibkan kepadanya. Kedatangannya yang tidak lama lagi adalah ketidakadilan yang hebat dan kesedihan yang hebat untuk kita semua. Kami akan sentiasa ingat dia dengan kehangatan dan terima kasih.

* * *

Alexander Kovalji,
timbalan Pengarah Lyceum "Sekolah Kedua":

Saya tahu Vitaly untuk masa yang lama, tetapi saya tahu sedikit, saya tidak berada di rumahnya, saya tidak bekerjasama.Melihat dari tenaga dan emosinya yang amat besar. Dia mempunyai ingatan yang indah, termasuk pelbagai lelucon. Saya bertemu dengan Vitaly di Institut Steel dan Paduan, di mana saya mengetuai bulatan dalam matematik, dan Vitaly – dalam sains komputer. Bakat penganjur amat jelas ditunjukkan dalam Vitaly, dan di gimnasium 1543, dan di Pusat Pendidikan Matematik Berterusan. Dia boleh terus larut malam, jika kes itu diperlukan. Adalah baik untuk merasa positif, yang berasal dari Vitaly, dia tidak pernah meragui kejayaan perniagaan yang dirancang, kerana dia tahu keupayaannya dan pekerjanya. Vitali adalah pencipta dan bukan pemiliknya, iaitu, ia memberikan lebih banyak daripada yang dia terima. Dia disayangi oleh anak-anak, hubungannya tidak formal, tetapi menuntut.

Vitali adalah seorang generalist, dia tidak hanya mengasihi matematik, tetapi seorang pakar dalam lagu bard, malam yang dianjurkan di gimnasium 1543, membaca dan mengembara banyak. Dan dia suka membuat hadiah, tanpa sebab, hanya kerana anda datang untuk melawatnya, kerana cakera atau buku ini akan berguna kepada anda. Semuanya menarik kepadanya, dia membagikan nasihat berharga dan maklumat penting di mana-mana, semata-mata kerana dia menikmati proses mempromosikan sesuatu yang diperlukan dan baik.Di sekelilingnya terdapat katil yang dihidu, di mana banyak pelajar sekolah dan penganjur muda belajar. Vitaly pergi, tetapi meninggalkan kita contoh kemahiran dan keyakinannya.

* * *

Ivan Arzhantsev,
Dr. Phys.-Mat. sains,
Dekan Fakulti Sains Komputer di HSE:

Saya telah mengenali Vitali selama bertahun-tahun. Setiap kali, datang ke Summer School di Dubna, saya datang ke pembukaan sekolah. Acara ini panjang, berakhir lewat. Pertama, persembahan kursus, maka Vitaly dan Alexey Bronislavovich Sosinsky menceritakan sejarah sekolah, matlamat dan tradisi. Dan pada akhirnya – cerita Vitaly mengenai rutin harian dan peraturan tingkah laku. Saya selalu tinggal di dewan sehingga akhir cerita.

Saya pernah mendengar kisah bagaimana idea memegang sekolah "Matematik Moden" timbul, bagaimana untuk menyewa basikal untuk perjalanan ke Dubna, dan apakah algoritma tindakan pelajar sekolah yang ingin berenang di sungai itu. Tetapi setiap kali cerita Vitaly sangat jelas dan asli. Dan saya tidak dapat menafikan diri saya senang mendengar versi baru kisah yang hebat ini. Ia mungkin pelik bahawa saya menulis tentangnya sekarang. Terdapat banyak perkara besar dan penting yang saya ingin ingat.Tetapi perkara pertama yang saya fikirkan ketika saya mengetahui tentang kematian Vitaly adalah penemuan sekolah-sekolah Dubnin.

Vitaly hidup dengan apa yang dilakukannya. Tanpa ini, anda tidak boleh melakukan sesuatu yang benar-benar bermakna. Terdapat beberapa orang seperti itu, dan semuanya bergantung kepada mereka.

* * *

Alexander Bufetov,
Profesor RAS, Ved. saintifik sotr. Mian:

Kami bertemu pada bulan Julai 2002 di Dubna. Perniagaan baru dengan kebaharuan yang sangat menarik; tetapi supaya ia dapat berlaku dan mendapat kedudukan, seseorang mesti dengan murah hati menyumbangkan masa dan usaha untuk meyakinkan semua peserta tentang kesungguhan awal kerja. Jerawat, yang tahu bagaimana untuk berada di mana-mana pada masa yang sama, dalam segala hal, berpendapat bahawa Dubna adalah serius dan penting. Jerawat, kanak-kanak mandi di Dubna, adalah salah satu kenangan saya yang paling terang.

Malam puisi itu, mereka berkata, sudah di sekolah pertama. Perkataan "(Hari) (waktu) (tempat) akan membaca puisi. Datang!" kepunyaan Jerawat. Pada mulanya mereka berkumpul di jawatankuasa penganjur, kemudian di salah satu dewan Vitalik membaca Alexander Galich dan Novela Matveev. Sebaik sahaja dia membaca puisi mengenai Alexander Blok dari Boris Pasternak. Apabila saya mengadu bahawa "Malam Tahun Baru" tidak didengar dengan teliti, Vitalik menasihatkan saya untuk meletakkan perkara-perkara yang lebih lama lebih dekat dari awal.

Pada malam terakhir Vitalik membaca sedikit, tetapi selalu datang. Komputer riba di pangkuannya menyimpan teks-teks yang dilupakan oleh orang-orang yang dilupakan, termasuk saya, untuk kali terakhir pada petang terakhir ketika, memutuskan untuk menyertai pembaca Yesenin, saya tidak dapat mengingati puisi yang khusus untuk Kannegiseru. Jerawat kemudian memberitahu saya tentang nasib penembak puisinya.

Projek yang berjaya dengan kejayaannya sendiri dihadapkan dengan bahaya mengulangi apa yang telah dicuba. Dubna memberikan yang baru. Kuliah pertama pada tahun 2016 dibaca buat kali pertama oleh Stanislav Konstantinovich Smirnov. Pada petang hari ke-68 Shakespeare, puisi untuk pertama kali membunyikan Schiller (dalam asal) dan Cavafy (dalam terjemahan Shmakov). Dubna 2016 adalah terang dan rancangan dilahirkan.

Tahun Baru mengatasi pukulan dahsyat. Tuhan memberikan bahawa Sekolah Musim Panas selamat.

* * *

Sergey Shmulian,
penganalisis, google new york city:

Sejak awal dia adalah untuk saya – dengan nama dan patronymic. Suka saya untuknya. Tetapi bukan kerana taqwa atau subordinasi – kita berdua berusia tujuh belas tahun, kita adalah pelajar tahun pertama yang segar, dan ini adalah bentuk alamat yang kita kerjakan. Kemudian belajar, tentera, kenaikan, puisi, lagu, konsert, perhimpunan, sebuah pangsapuri komunal lama di Arbat, syarikat bising, berjalan lama dengan kereta api kecil, perbualan tentang topik abadi, mencari makna dan harmoni, dan banyak lagi dan di mana – cukup untuk buku ).Antara "hiburan" bersama – untuk memberikan ciri-ciri lisan kawan-kawan baru dan menyemak kecukupan penilaian mereka selepas beberapa waktu. Sudah tentu, ia tidak mencapai ciri-ciri bersama antara satu sama lain, tidak ada keperluan yang sedikit untuk ini, semuanya sangat telus – sehingga tiga puluh tahun kemudian, gilirannya datang.

Hari-hari ini, banyak yang bercakap tentang dia – "pencerahan". Ini adalah perkataan yang baik dan betul – tetapi, pada pendapat saya, tidak sepenuhnya merangkumi makna yang mendalam walaupun dari aktiviti profesionalnya, belum lagi komponen peribadi. Pertama sekali, dia adalah seorang pertapa. Seseorang yang mendorong keranjang yang besar dan cerah di sepanjang jalan gunung yang berbahaya dan tidak dapat dilalui untuk tujuannya sendiri, yang tersembunyi di ketinggian transendental, bukan untuk wang, kehormatan dan kemuliaan, tetapi hanya kerana dia yakin bahawa matlamat itu adalah layak untuk usaha ini. Seseorang yang berpandu pada jalan sukarnya semata-mata oleh garis panduan moralnya yang sempurna dan kemurnian dalaman mutlak – yang atas sebab tertentu nampaknya agak semulajadi walaupun dalam panas sinisme, kesunyian dan kebohongan, memerintah realiti dunia sekeliling.Dan apa yang amat penting – seseorang yang menjangkakan keyakinan dan prinsipnya semua yang mendapati dirinya berada dalam bidang tarikannya – tanpa mereka tugas tentu saja tidak mustahil untuknya. Dan sebagainya dengan setiap selusin kes, salah satu daripadanya akan lebih daripada cukup untuk seumur hidup – tetapi yang, dengan mudahnya, menarik dan menolak pada masa yang sama.

Dari usia muda, sesetengah orang tidak menyukainya kerana terlalu langsung, kebenaran diri mutlak, keengganan keras kepala untuk membungkuk dan bermain "oleh peraturan." (Beberapa tahun yang lalu, beliau mengumumkan kepada Kremlin untuk menyampaikan anugerah kerajaan dalam seluar jeans dan baju kaos – satu-satunya pemenang. Dan apabila gilirannya datang, tidak semestinya bagi menteri pemberian penghargaan untuk memasuki perbualan tentang masa lalu – faedah rakan sekelasnya.) satu perkara yang biasa untuk seorang pertapa – tanpa bahagian yang adil dari kebencian, tiada apa yang dapat dicapai.

Dia sabar dengan bebannya dan, nampaknya, tidak bertindak balas terhadap kritikan sama sekali, terus melakukan tugasnya seolah-olah dia patut. Walau bagaimanapun, beberapa orang yang dibenarkan menembus pagar, membuka sifat yang nipis, terdedah, secara mendalam dan dengan tulus mengalami pelbagai kegagalan dan terus mencari jalan untuk memperbaiki, dalam tradisi terbaik inteligensia, dari mana ia adalah daging daging.Pada masa yang sama, dalam semua manifestasi luarannya, ia kelihatan sangat sederhana dan semulajadi, kadang-kadang lucu, bahawa tidak ada kata-kata yang tinggi seperti "intelektual" yang masuk ke dalam fikiran – jelas baginya dan orang lain yang orang biasa tidak dapat berperilaku secara berbeza .

Tiga setengah tahun lalu. Akhir bulan Julai. Saya di Moscow selepas rehat lapan belas tahun dan enam tahun selepas mesyuarat sebelumnya (di New York, tetapi dengan semua keluarga pada waktu itu). Dia, seperti biasa, memimpin Dubna, sebuah program yang sangat kaya – tetapi berjanji untuk keluar. Ia keluar untuk hari itu, kami berkeliaran di tengah dan berbual seperti pada hari-hari lama yang baik. Saya mengatur dia untuk bertemu dengan seorang bos penting di pejabat Google Google mengenai kemungkinan penajaan. Pengikut (dia dalam banyak cara adalah seorang yang cemerlang dan juga seorang asketis, atas inisiatifnya sendiri yang memimpin anak-anak sekolah untuk bekerja) sangat kagum dengan pelbagai dan kedalaman projek yang dibentangkan dan berjanji untuk menyumbang. Pada akhirnya, tajaan tidak menambah (pejabat Moscow terlalu kecil untuk menawarkan sesuatu yang bermakna), tetapi kesannya masih kekal lama.

Tiga bulan lalu. Permulaan bulan Oktober.Saya akan pergi ke festival lagu di Tartu ini dan beritahu dia tentang Facebook itu bersama-sama dengan ucapan tahniah saya pada ulang tahun keempat puluh delapan, yang samar-samar berharap menggunakan peluang ini untuk bertemu – dia telah lama bercinta dengan Estonia, dan terutama dengan Tartu. Terlalu terlambat untuk melaporkan. Dia masuk ke Facebook hanya dalam sebulan. Dia merungut bahawa dia boleh mendapat ke Tartu, walaupun keletihan, jika dia membacanya tepat pada waktunya. Walau bagaimanapun, dia dipilih untuk bandar tercintanya dengan peluang yang paling awal – dalam dua bulan lagi. Selebihnya adalah sejarah.

Saya menerima mesej (tentang kematiannya) di Facebook yang sama kira-kira separuh masa lalu sepuluh pagi di Moscow, meninggalkan kereta api metro di pusat Paris, di mana saya lulus dari Israel ke New York. Tidak dapat melepaskan diri dari telefon pintar itu, yang mengasyikkan di lintasan tanpa melanggar jalan, sehinggalah keluar rawak membawa saya ke Notre Dame. Saya tidak memahami sepenuhnya apa yang sedang berlaku, tetapi saya merasakan bahawa masa dan tempat adalah betul. (Idea bahawa pamannya, salah seorang ahli matematik terbesar dan pencerahan abad yang lalu, mati di bandar ini, berputar-putar.) Saya mengelilingi kuil di sekeliling pengunjung lain selama satu jam sehingga saya membuat keputusan meletakkan lilin buat kali pertama dalam hidup saya (saya bukan penyokong kesan luaran dari apa-apa rasa). Cahaya sedikit.Persoalan utama bagi saya, seperti dalam kes yang sama, bukan "mengapa?", Tetapi "kenapa?". Apa-apa peristiwa, walaupun yang paling tragis, sebahagian besarnya adalah hasil daripada beberapa kebetulan dan kebetulan, tetapi saya tidak percaya pada mistisisme. Tafsiran dan panduan yang tepat untuk tindakan, sekurang-kurangnya untuk diri sendiri, adalah perkara lain. Saya tidak mempunyai kejelasan penuh pada skor ini, terlalu sedikit masa telah berlalu. Tetapi satu perkara yang jelas kepada saya. Dia terus membawa kepada matlamat yang paling transendental – seperti dahulu. Setiap orang yang jatuh bersama dia untuk menyeberang – kepada beliau (atau beliau). Benar, arahan langsung tidak lagi wujud, tetapi ini tidak relevan. Ia cukup untuk mengekalkan suasana gelombang yang betul – sama seperti sebelumnya. Dan jangan kalah lagi.

Dengan kesempurnaannya, dia akhirnya dapat berpuas hati. Perbincangan lama tentang perkara yang berjaya berjaya disiapkan. Makna yang ditemui, keharmonian dicapai. Baiklah, lelaki.

Kenangan Vitali Arnold diterbitkan di laman web Olimpik untuk pelajar sekolah.

Baca juga wawancara terperinci dengan Julia Friedman dengan Vitaly.


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: