Burung kakak tua yang tinggal di bumi • Alexey Opaev • Gambar saintifik hari mengenai "Elemen" • Ornitologi

Tanah air tanah

Di tebing-tebing tanah liat curam sungai-sungai di lembah Amazon, orang sering dapat melihat kumpulan-kumpulan burung kakak tua dari spesies yang berbeza. Mereka memusnahkan tanah, menjaga mata mereka dengan teliti. Dan sekalipun sedikit bahaya, awan berbilang berwarna melayang – seperti makaw merah dan biru-kuning yang ditakuti oleh seseorang dalam foto itu.

Makan bumi dipanggil geophagy, atau geografi. Geophagy dikenali dalam beberapa spesies burung dan reptilia, dan juga dalam mamalia – binatang, primata, tikus, dan juga gajah. Dalam kebanyakan kes, hanya terdapat pemerhatian sesekali, tetapi terdapat sekurang-kurangnya satu kumpulan yang telah dikaji dengan baik dalam hal ini – spesies yang berbeza dari burung kakak Amazon. Fakta adalah bahawa burung kakak tua adalah pencinta yang hebat untuk merayakannya di bumi. Tetapi terdapat banyak burung kakang tua di hutan Amazon, dan terdapat beberapa tebing tanah liat yang sesuai dengan tanah, oleh itu, di beberapa tempat kegemaran yang mereka kumpulkan dalam berpuluh-puluh. Tebing seperti itu tidak hanya popular di kalangan burung kakak tua, tetapi juga di kalangan pencinta burung.

Tebing Clay yang disayangi oleh burung kakak tua kadang-kadang ditemui oleh burung beberapa spesies. Foto ini kaya dengan tanah liat mineral yang dimakan oleh dua jenis macaw (merah dan biru-kuning) dan Amazon amara. Foto dari blogs-images.forbes.com

Makan tanah liat, burung kakak tua, mungkin, mengisi kekurangan bahan mineral yang diperlukan. Baru-baru ini, saintis dari Amerika Syarikat dan Peru menganalisis ciri-ciri penggunaan tanah liat (tanah liat) oleh sembilan spesies burung kakak tua, yang paling sering dilihat di tebing pesisir di sekitar Pusat Penyelidikan Tambopata di taman nasional tanpa nama (Rizab Nasional Tambopata) di Peru. Ternyata paling sering mereka makan tanah liat di musim pembiakan dan terus di hadapannya.

Fenologi penggunaan tanah liat oleh pelbagai jenis burung kakak tua (merah nilai purata dipaparkan) dan musim bersarang mereka (teduh kelabu sektor) dalam bulan yang berlainan. Bulan ditunjukkan dalam nombor – dari 1 (Januari) hingga 12 (Disember). Gambar dari D. J. Brightsmith et al, 2017. Ketersediaan makanan dan pembiakan, ilustrasi burung kakang tua © Frank Knight dari J. M. Forshaw, 2010. Burung-burung dunia

Tetapi dengan jumlah penggunaan makanan yang didapati dari tanah liat dikaitkan dengan kurang. Ini bermakna bahawa galian tambahan diperlukan untuk burung kakak tua semasa musim pembiakan, apabila lebih banyak kekuatan diperlukan. Pada masa lain, walaupun dengan kekurangan makanan, pada dasarnya, mereka boleh lakukan tanpa mereka.

Pengambilan tanah liat adalah purata bagi semua spesies burung kakak tua (ditunjukkan merah) dalam bulan-bulan yang berlainan tahun dan purata makanan yang tersedia (ditunjukkan hijau). Gambar dari D. J. Brightsmith et al., 2017. Ketersediaan makanan dan pembiakan

Burung kakak tua – burung terutamanya herbivor. Dan tumbuhan berbeza dari haiwan dengan satu ciri yang menarik. Dalam haiwan, natrium memainkan peranan penting dalam metabolisme. Beliau mengambil bahagian dalam kerja pam natrium-kalium, yang mengepam ion natrium keluar dari sel.+ dan sebagai balasannya, potassium K ada+ dan hidrogen H+. Hasilnya, kecerunan kimia dan elektrik dicipta yang memainkan peranan penting dalam menghantar impuls saraf, mengekalkan jumlah sel dan mewujudkan potensi berehat (lihat mekanisme kerja pam natrium-potassium, Elemen, 08.09.2010).

Tumbuh-tumbuhan juga mempunyai pam yang serupa, tetapi natrium memainkan peranan subordinat di dalamnya. Pelakon utama di sini adalah K ion.+Ca2+ dan Cl. Akibatnya, tisu tumbuhan kurang sodium berbanding dengan tisu haiwan. Ini seterusnya membawa kepada kekurangan sodium dalam haiwan herbivora, yang mana sodium sangat diperlukan semasa musim pembiakan, kerana pada masa ini burung menghabiskan sumber tambahan untuk meningkatkan keturunan.

Untuk membuat kekurangan natrium, burung kakak tua dan makan tanah liat. Tanah liat Amazon kaya dengan soda (Na2CO3), dan kepekatan natrium di dalamnya adalah kira-kira 40 kali lebih tinggi daripada makanan khas burung kakak tua – buah-buahan dan bunga dari pelbagai tumbuhan. Jadi apa sebenarnya soda adalah untuk burung kakak tua adalah sumber natrium tambahan. Sudah tentu, burung diekstrak dari tanah liat dan bahan-bahan lain yang berguna. Apa sebenarnya dan mengapa – untuk belajar di masa hadapan.

Foto dari biotropica.org.

Alexey Opaev


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: