Stesen "Vostok" dan Lake Vostok • Alexey Opayev • Gambar Saintifik pada Hari "Elemen" • Geografi, Mikrobiologi

Stesen “Vostok” dan Tasik Vostok

Stesen penyelidikan Antartika Rusia Vostok (dalam foto) ditubuhkan pada tahun 1957 dan masih beroperasi. Stesen ini adalah benua: ia terletak jauh dari pantai Antartika. Ketinggian di sini hampir 3,500 meter, jadi iklim di stesen sangat keras. Selain suhu yang sangat rendah, terdapat sedikit oksigen dan sukar untuk bernafas. Malah penjelajah kutub yang berpengalaman yang tiba di stesen menyesuaikan diri dengan keadaan ini untuk beberapa hari pertama dan merasa tidak sihat (contohnya, merasa pening).

Di stesen Vostok, salah satu penemuan geografi terbesar abad ke-20 telah dibuat – tasik ais Vostok. Kewujudan tasik itu diramalkan pada pertengahan abad yang lalu, tetapi tidak mungkin untuk membuktikannya dengan bantuan penginderaan radar seismik dan imej satelit hanya pada tahun 1994. Kolam itu agak besar: kawasannya adalah sekitar 150 × 50 km, dan kedalaman di beberapa tempat melebihi 1 km.

Skim Tasik Vostok adalah salah satu tasik yang paling menarik di planet ini, terletak di bawah stesen dengan nama yang sama di tengah-tengah Antartika di bawah lapisan ais sehingga 4 km dalam. © Institut Penyelidikan Arktik dan Antartika (AARII), aari.ru. Imej dari rg.ru

Kepentingan para saintis di dalam tasik dapat difahami – selepas semua, ia telah diasingkan untuk waktu yang lama dari dunia luar, tersembunyi oleh ketebalan yang sangat besar. Penggerudian jisim jangka panjang bermula. Dan baru-baru ini, pada tahun 2012, adalah mungkin untuk mencapai permukaan air dan mengambil sampel pertama untuk analisis. Dan yang kedua, sementara terakhir, pensampelan dilakukan pada tahun 2015.

Dari sudut pandang biologi, kajian tentang kemungkinan bentuk bakteria kehidupan tasik adalah kepentingan terbesar. Malah, carian dalam sampel RNA 16S bakteria telah menghasilkan hasil yang positif. Di dalam air tasik, 49 phylotype bakteria ("spesies" bakteria) telah dikenalpasti. Terutama menarik ialah salah satu daripada mereka, yang mana kesamaan dengan bakteria lain yang diketahui sains adalah kurang daripada 86% (Sergey A. Bulat, 2016). Iaitu, bentuk ini mungkin sangat pelik. Sekarang analisis sampel ais dan air yang diambil dari tasik terus berlanjut.

Lihat juga:
1) Sergey Sysoev. Timur adalah perkara yang rumit, Mekanik Popular, No. 3, 2011.
2) Elena Naimark. Danau Vostok dan penduduknya, "Elements", 04/08/2012.
3) Valery Lukin. Di ambang yang tidak diketahui (masalah mengkaji timur laut tasik: sejarah ringkas dan prospek).
4) Tatiana Pichugin.Lake Vostok: mengapa media berdiam diri, "Scientific Russia", 01/18/2015.
5) DNA dari bawah ais (wawancara dengan Sergey Bulat), "Rossiyskaya Gazeta", 03/26/2015.
6) Program sasaran Persekutuan "Lautan Dunia", subprogram "Kajian dan kajian Artik", Ekspedisi Antartika Rusia (dalam bahasa Inggeris).
7) Stesen "Timur" (dalam bahasa Inggeris).
8) Berita AARI.

Foto dari laman web tass.ru.

Alexey Opaev


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: