Halo solar dan tiang cahaya • Alexey Payevsky • Gambar saintifik hari mengenai "Elemen" • Fizik

Solar halo dan tiang cahaya

Dalam foto ini, yang diambil pada 4 Disember 2016 di Wilayah Krasnoyarsk, anda dapat melihat dua fenomena atmosferik yang optik, yang mana satu dapat dilihat pada bila-bila masa hari dan yang lainnya – hanya pada waktu matahari terbenam. Di atas cermin takungan Stesen Hidroelektrik Krasnoyarsk (tasik tiruan tidak bekuarit kerana suhu yang sangat rendah: -28) terdapat halo bulat dan tiang surya. Dan ini bukan artifak lensa kamera: halo dan tiang jelas kelihatan kepada mata kasar.

Pembentukan halo solar. Skim dari laman web rebrn.com

Halo "klasik" boleh diperhatikan pada bila-bila masa siang atau malam, sekitar matahari atau bulan. Dalam foto ini kita melihat halo kecil, 22 darjah (terdapat juga halo besar, yang mempunyai diameter 46 darjah).

Bagaimana halo? Ia disebabkan oleh refleksi dan pembiasan cahaya matahari dalam perjalanan ke penonton di awan cirrus pada ketinggian 5 hingga 10 kilometer. Kristal ais di awan berbentuk halo mempunyai bentuk lajur enam sisi yang memanjang, sama dengan luka pensil.

Tiang solar – tiang menegak cahaya yang meninggi di atas matahari pada waktu matahari terbenam atau subuh – lebih sering dilihat sebagai halo, tetapi hanya pada waktu matahari terbenam atau pada waktu matahari terbit. Terjadi sebab yang sama.Hanya untuk jawatan sedemikian, seperti yang dapat dilihat dari rajah di bawah, kita memerlukan heksagon rata kristal ais di awan cirrus. Jika kristal rata berorientasikan selari dengan bumi, dan matahari adalah rendah, maka pembiasan cahaya di dalamnya membentuk tiang cahaya. Dengan cara ini, kadang-kadang tiang seperti ini dapat dilihat pada waktu malam di fros yang teruk di atas lampu jalan dan sumber cahaya lain.

Pembentukan lajur cahaya. Skim dari color.life tapak

Anda biasanya boleh melihat sama ada halo atau tiang solar, tetapi pengarang gambar itu bernasib baik untuk merekodkan kedua-dua fenomena ini sekali gus.

Foto © Alexey Payevsky.

Alexey Paevsky


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: