SMART-1 menyembunyikan hujung di debu bulan • Alexander Kozlovsky • Berita sains mengenai "Elemen" • Penyelidikan Angkasa

SMART-1 menyembunyikan hujung di debu bulan

Tempat kejatuhan SMART-1 di Bulan dekat kawah besar Shikkard (gambar dari laman web www.universetoday.com)

Satelit semulajadi Bumi mengambil di tangannya alat buatan manusia SMART-1, yang selama satu setengah tahun dengan penuh perhatian menatap permukaan Bulan. Pada 3 September 2006, selepas turun dari orbitnya, dia jatuh ke tanah lunar pada kelajuan 2 km / s dan membuat sebuah kawah (saiz dari 3 hingga 10 meter)..

Kapal angkasa SMART-1 telah berada di orbit sekitar satelit bumi selama hampir dua tahun (sejak November 2004), dan sejak Mac 2005 ia menyampaikan maklumat saintifik berharga mengenai permukaan bulan dan juga menjalankan kartografi resolusi tinggi Bulan.

Sekitar seminggu yang lalu terdapat kapal angkasa SMART-1 (imej dari www.universetoday.com)

Untuk menyelesaikan misi ini, saintis memutuskan untuk menggunakan contoh pelanggaran modul Impactor kapal angkasa Deep Impact dengan komet Tempel 1 pada 4 Julai 2005 dan menurunkan SMART-1 ke permukaan Bulan untuk mengkaji komposisi dari memukul tanah.

Sebelum jatuh, kamera AMIE, yang digunakan untuk memotret bulan semasa keseluruhan misi, terus menembak permukaan lunar. Dia menunaikan kewajipannya untuk sains hingga akhir, memotret walaupun tempat kematiannya.

Memandangkan teknologi pemerhatian terbaik terletak di benua Amerika, penurunan SMART-1 dikira supaya dapat dilihat di teleskop terbesar di dunia. Rusia tidak bernasib baik kali ini, kerana ada hari di wilayahnya semasa musim gugur. Tetapi ahli astronomi Rusia tidak seharusnya kecewa tentang ketidakadilan ini: kilat dari musim gugur sangat lemah.

Lintasan orbit SMART-1 sebelum jatuh ke bulan (imej dari laman web www.esa.int)

Hanya teleskop besar seperti Teleskop Kanada-Perancis-Hawaii (CFHT) yang mampu merekodkannya. Para saintis berjaya membuat beberapa siri sebelum dan selepas kejatuhan SMART-1. Hasilnya, kedua-dua kilat itu sendiri dan awan habuk yang dibangkitkan, yang tersebar dalam masa 75 saat, dipaparkan dalam gambar.

Pada masa ini, bulan itu berada dalam buruj Libra dalam fasa yang dekat dengan suku pertama. SMART-1 jatuh di sisi teduh bintang malam tidak jauh dari bahagian tenggara. Ia berlaku pada 3 September pada 09 jam 42 minit waktu Moscow di kawasan Lake Excellence (Lake Excellence) berhampiran Schickard kawah besar.

Kecerahan imej, yang luar biasa bagi sisi bulan yang tidak diterangi, disebabkan oleh kepekaan tinggi penerima sinaran, serta oleh cahaya abu bulan.Cahaya semacam itu dihasilkan dengan menerangi sinaran malam satelit Bumi dengan cahaya yang dicerminkan. Jika siasatan jatuh pada sebelah yang diterangi, maka penetapan denyar akan menjadi lebih sulit.

Kini, terima kasih kepada "malapetaka" yang dirancang dengan baik, para saintis telah melancarkan spektrum perkara subpermukaan, yang memerlukan kajian berhati-hati dalam masa yang lama.

Hasil kajian ini akan menambah maklumat baru kepada teori evolusi yang masih rapuh dari jiran langit kita, isu utama yang merupakan pembentukannya (sama ada Bulan dibentuk ketika Bumi bertabrakan dengan planet besar, atau ketika ditangkap oleh gravitasi Bumi).

Flash SMART-1 dari teleskop CFHT (tembakan sederhana). Kiri dan kanan – imej 15 saat sebelum dan 15 saat selepas kejatuhan. Masa dunia ditunjukkan (masa Moscow adalah 4 jam lebih). Imej dari www.cfht.hawaii.edu

Animasi dari detik terakhir sebelum perlanggaran SMART-1 dengan Bulan dapat dilihat di sini.

Sumber: SMART-1 Berakhir dalam Flash dan Puff Debu // Universe Today, 06.09.2006.

Alexander Kozlovsky, Astrogalaxy

Lihat juga: Masa akhir sengit untuk SMART-1 // Siaran akhbar ESA, 02.09.2006.
Pendaratan kesan berakhir misi SMART-1 ke Bulan // Press release ESA, 09/03/2006.

Lihat juga pemilihan berita mengenai SMART-1 pada "Elemen".


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: