"Skoltech adalah landasan ujian di mana amalan pendidikan terbaik untuk masa depan dibangunkan"

“Skoltech adalah landasan ujian di mana amalan pendidikan terbaik untuk masa depan dibangunkan”

Andrey Konstantinov, Alexander Kuleshov
"Trinity Option" №4 (248), 27 Februari 2018

Revolusi digital mengubah dunia, yang bermaksud kita perlu belajar hidup dengan cara yang baru, belum diketahui oleh manusia. Apa yang kita persiapkan untuk dan mengajar generasi baru, tidak seperti yang terdahulu Alexander Petrovich Kuleshov, rektor Skoltech, ahli akademik Akademi Sains Rusia, ahli matematik, profesor dan datuk cucunya.

Alexander Kuleshov pada pembukaan Makmal Aditif Skoltech (Disember 2017). Gambar oleh V. Shustikov

Kehidupan di "Rumah 2"

Adakah dunia berubah menjadi lebih baik? Sebaliknya, ia memaksa kita untuk menjadi lebih baik. Beberapa hari lalu, permulaan datang kepada saya dengan idea yang sangat mudah: menggantung modul bluetooth pada setiap papan pengiklanan, ia mengenal pasti anda dari 70 meter, dan paparan menunjukkan iklan yang direka khusus untuk anda. Nah, pihak berkuasa pada masa yang sama mengetahui apabila anda berada di sini. Bagi mereka, ia menarik terutamanya dari sudut pandangan statistik – semua keputusan bandar harus dibuat berdasarkan statistik perakaunan. Tetapi trend itu sendiri adalah penting – dunia menjadi semakin telus. Dan apabila, sebagai contoh, orang mencari dalam video, digabungkan dengan kamera yang diletakkan di mana-mana, ia mungkin untuk mengucapkan selamat tinggal kepada privasi (yang kini agak khayalan).

Seorang yang sangat terkenal memberitahu saya baru-baru ini: "Saya tidak mahu tinggal di" House 2 "." Saya benar-benar menyukai frasa itu, tetapi bagi seseorang yang kita sudah tinggal di "Rumah 2", di belakang dinding kaca – namun, bulatan agak sempit orang boleh menerima maklumat tentang kami, tetapi tidak lama lagi semua orang akan mempunyai senjata pemusnah besar-besaran! Kita mula hidup di dunia yang kita harus berbohong, untuk melihat kehidupan peribadi kita lebih banyak – walaupun saya takut bahawa tidak akan ada kehidupan peribadi. Saya tidak boleh hidup dalam keadaan ini, tetapi untuk generasi baru, privasi bermakna sedikit. Ini baik dan buruk … Dalam sebarang keadaan, adalah mustahil untuk menipu – segala-galanya dan semua orang yang kelihatan. Untuk melakukan kejahatan dan pergi tanpa hukuman juga akan menjadi lebih sukar. Itulah sebabnya saya katakan: dunia memaksa kita menjadi lebih baik.

Sekarang semua orang bercakap tentang pengenalan blok block. Saya tidak menganggap diri saya sebagai pembohong, tetapi saya tidak boleh menjadi pengarah atau pentadbir di dunia blockchain. Apabila saya masih muda, saya mempunyai peribahasa: "Apabila anda menandatangani kertas, pertimbangkan apa yang pendakwa berada di belakang anda," tetapi saya akan meletak jawatan, kerana dengan idea bahawa tidak mustahil untuk mengubah walaupun koma dalam perintah itu dua tahun yang lalu, anda memerlukan terbiasa dengan lampin.Bagaimana untuk melatih diri anda hidup sedemikian rupa sehingga semua pergerakan anda, semua masa lalu anda – semuanya kelihatan? Kita dibesarkan dengan cara yang berbeza, kita mempunyai mentaliti dan kebiasaan yang berbeza. Generasi baru tidak jujur ​​kepada kami. Hanya terbiasa, bahawa hidup anda terbuka, dan jika anda ingin menyembunyikan sesuatu, maka lebih baik tidak melakukannya sama sekali – bagaimanapun ia akan menjadi diketahui mengenainya.

Pernahkah anda perasan bahawa kad perniagaan secara beransur-ansur hilang dari kehidupan? Saya berhenti membawa mereka dengan saya, seperti ramai orang yang saya tahu. Kerana itu sudah cukup untuk menaip nama orang itu untuk mencari kenalannya. Dan jika anda tidak berada di Internet, jadi mungkin anda tidak sepatutnya melihat anda sama sekali? Logik sekarang. Tetapi 15 tahun yang lalu semuanya adalah sebaliknya – jika anda tidak mempunyai kadbod ini, maka anda tidak wujud. Kemudian mereka cuba menulis pada kad perniagaan dengan segala cetakan kecil yang mungkin: seorang pemenang, dua kali seorang pahlawan, ahli akademik … Sekarang ia telah menjadi satu bentuk yang sangat buruk. Ia menarik untuk anda – lihat Rangkaian dan lihat apa yang saya ada. Iaitu, orang mula menerima maklumat dengan cara yang berbeza, dan ini sangat mempengaruhi cara pemikiran mereka dan cara mereka berfikir tentang sesuatu.

Tanya kepada saya: "Pada tahun apa pertempuran Azincourt?" – Saya akan memberitahu anda dengan serta-merta.Memeriksa sejarah dunia – Saya teringat semua tarikh. Mengapa? Pada zaman kita, orang yang berpengalaman sangat dihargai, dan ketabahannya difahami terutamanya sebagai peluang untuk segera mengekstrak maklumat yang diperlukan dalam perbualan ke tempat. Sekarang ternyata tidak ada artinya. Tidak masuk akal untuk saya ingat bahawa pertempuran Azenkour pada tahun 1415, kerana jika saya memerlukan maklumat ini, saya akan segera menerimanya – dari udara, secara relatif.

Jika persekitaran sosial memerlukan jenis orang tertentu – ia muncul, dan jika, sebaliknya, menolak – ia hilang. Di Barat, orang kelihatan lebih mematuhi undang-undang daripada di Rusia. Tetapi 300-400 tahun yang lalu semuanya sama sekali berbeza. Semasa Perang Tiga Puluh Tahun, orang Jerman dianggap pembohong dan loafers. Amalan-amalan baru yang pertama memaksa ke dalam hidup kita, memecahkan tradisi, dan kemudian secara beransur-ansur menjadi semula jadi, dan generasi akan datang tidak lagi memahami bagaimana ia boleh berbeza. Saya tidak berfikir bahawa kita merosakkan kerana alat – sebaliknya, mereka akan membuat kita menjadi lebih baik, dan mereka yang tidak menjadi – mereka tidak akan bertahan, seperti cawangan evolusi yang terhenti.

Generasi Z

Sepanjang sejarah umat manusia, semua orang tua percaya bahawa generasi baru tidak lagi seperti sebelumnya. Dan semua kanak-kanak berfikir bahawa mereka sangat berbeza dari ibu bapa mereka untuk lebih baik.Tetapi di suatu tempat di tiga puluhan mereka memahami bahawa, malangnya, mereka bukan perkara yang berbeza. Sama, betul-betul sama … Tapi kini, sebenarnya, generasi pertama telah muncul, yang benar-benar berbeza jauh dari sebelumnya, dari ibu bapanya. Saya yakin dengan ini. Ini adalah centenial, generasi Z – lelaki, yang dalam bahasa Inggeris ditakrifkan sebagai bahasa asli digital, adalah yang digital. Ini adalah orang-orang yang telah datang dari rahim ibu dengan alat di tangan mereka. Mereka benar-benar berbeza, kini sudah jelas dengan seribu peratus!

Saya mempunyai perasaan saya sendiri dari generasi ini, sangat baik. Mereka mempunyai kemahiran yang sangat penting yang kita tidak mempunyai, dan itu telah menjadi hanya ego alter mereka. Keupayaan ini untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan untuk mereka dengan cepat dan tepat. Tetapi sumber otak adalah terhad. Jika anda melaburkannya dalam keupayaan untuk bekerja dengan alat, sumber yang boleh anda gunakan untuk perkara lain akan berkurangan. Sekarang kebolehan kita berubah – tetapi selepas semua, peralihan itu telah berlaku sepanjang sejarah manusia.

Masalah dan kelemahan kita adalah kesinambungan kekuatan kita. Apa yang dipanggil "pemikiran klip" bukanlah kemustahilan kepekatan, melainkan perasaan dalaman yang tidak menentu memberi tumpuan kepada satu masalah untuk masa yang lama.Sudah tentu, dalam erti kata, ini adalah limiter – contohnya, teorem Fermat dibuktikan oleh seorang psiko (dari sudut pandang filial) yang menghabiskan seluruh hidupnya hanya berfikir tentang hal ini. Tetapi kita masih bercakap mengenai fenomena massa, dan penyendiri luar biasa seperti Andrew Wiles, yang membuktikan teorem hebat Fermat, telah dan akan selalu menjadi.

Malah, di sebalik fenomena "pemikiran klip" adalah keperluan dan keupayaan untuk menerima maklumat pada bila-bila masa apabila keperluan timbul. Keadaan ini mendidik orang ramai secara berbeza. Jika, sebagai contoh, kita mengambil pendidikan, maka sangat sukar bagi orang-orang ini untuk menumpukan perhatian kepada kuliah klasik dan duduk selama satu jam setengah pasangan. Mereka benar-benar berbeza dengan menerima maklumat – betul-betul menjawab soalan, tetapi fragmentari. Ini tidak bermakna mereka lebih bodoh – mereka hanya berbeza.

Kembalikan semula satu perbualan. Dua profesor kenalan saya bercakap, satu lama dahulu terlibat dalam matematik di Amerika Syarikat, dan yang kedua di Rusia. Dan yang pertama bertanya: "Dengar, apakah kesan anda tentang generasi baru pelajar?" – "Oh, baiklah, dengar! Sudah tentu, kemerosotan itu selesai … Ini tidak bersyarat … Tetapi mereka membuat keputusan lebih baik."

Anda lihat, ini benar-benar orang yang melihat maklumat secara berbeza dan bertindak secara berbeza. Saya suka bercakap tentang cucu saya Max, yang tinggal di Paris, dan apabila kertas tandas habis di bloknya, apa yang anda fikir dia lakukan? Dia sedang mencari dia di Amazon. Saya melihatnya dan berkata: "Dengar, Max, tidakkah anda fikir akan pergi ke dapur?" Dia berfikir seketika dan menjawab: "Ide bagus!". Ia semata-mata tidak berlaku kepadanya untuk bertindak secara berbeza, adakah anda faham? Dia telah terbiasa dengan hakikat bahawa apa-apa keperluan – untuk maklumat, untuk sesuatu – berpuas hati dengan bantuan alat itu.

Bagaimana untuk mengajar berumur seratus tahun

Sekarang semua orang memahami bahawa perlu untuk melabur wang terutamanya dalam pendidikan. Inilah keperluan utama mana-mana negeri. Sains memberikan kita perkara-perkara yang sangat penting, tetapi sains berasaskan pendidikan. Sekiranya tidak ada orang yang berpendidikan, maka sains tidak mempunyai tempat. Pendidikan benar-benar asas untuk kemajuan, ia adalah pemecah ais untuk bergerak ke masa depan.

Tetapi dengan centenals, adalah perlu untuk membina keseluruhan proses pembelajaran dengan cara yang baru. Sukar untuk mereka mendengar pensyarah, terutamanya untuk masa yang lama, tetapi mereka bertindak balas dengan baik jika guru bekerja dengan mereka secara peribadi.Kami di Skoltech telah memperkenalkan apa yang kami panggil "sistem latihan command-custom". Dia tidak memperoleh sepenuhnya, tetapi sudah bekerja. Kami mengambil kumpulan dan memberi tugas, projek tertentu. Katakan mereka perlu merancang sebuah drone yang terbang keluar dari tiub, dan selepas menyelesaikan misi dalam mod automatik ia tanah. Dan mereka melakukan segala-galanya, melalui semua peringkat kerja di projek pemodelan, reka bentuk digital, pensijilan, prototaip, ujian … Sudah tentu, ini bukan langkah baru dalam sains, tetapi kerja pendidikan, tetapi ia berakhir dengan perkara yang benar-benar serius yang mereka kerjakan. kolektif. Mereka dibahagikan kepada triple – dua junior, seorang senior, yang mengambil kursus ini tahun lepas. Saya bergurau mengatakan bahawa kita kembali ke hazing, seperti dalam Angkatan Tentera Soviet – ada salakis, ada datuk, dan, baik, postdoc dalam peran watak. Dan kita telah melihat bahawa bentuk pendidikan ini adalah satu juta kali lebih berkesan. Pertama, belajar dengan melakukan, pembelajaran dengan melakukan sesuatu sendiri adalah lebih berkesan. Dan kedua, ini adalah bentuk kerja yang paling organik untuk mereka – "mata ke mata".


Skoltech membangunkan enam keutamaan: sainsmengenai data dan kecerdasan tiruan; Sains Hayat dan Bioperubatan; kaedah reka bentuk moden dan bahan canggih; kecekapan tenaga; teknologi kuantum; penyelidikan lanjutan.


Apabila kita pelajar, kita mula dengan teori itu, dan kemudian menyelesaikan masalah praktikal. Dan mereka mahu memulakan dengan tugas! Dan, hanya jika masalah itu tidak diselesaikan, maka anda dapat melihat bagaimana ia selesai. Mereka mempunyai lebih banyak rasional dalam memilih jumlah pengetahuan yang mereka perlukan. Pengetahuan abstrak dari kehidupan seharian mereka hampir hilang. Jangan salah faham, ini tidak mengecualikan sains asas sama sekali, kerana sains asas juga terdiri daripada tugas. Tetapi jika saya dapat menyelesaikan masalah tanpa mempelajari teori tertentu, maka saya tidak memerlukannya.

Seluruh sistem pendidikan perlu menyesuaikan diri dengan keunikan generasi baru, dan bukan sebaliknya. Kita hanya perlu melakukannya. Saya percaya bahawa sistem pendidikan harus berubah secara radikal, tetapi tidak seperti yang difikirkan oleh kebanyakan orang. Kami pergi untuk memperibadikan pendidikan. "Kaedah diperintahkan perintah" kami bukanlah yang baru – sebenarnya, kalangan mekhmatov bekerja pada tahun-tahun saya, yang lebih tua mengajar golongan yang lebih muda.Sebenarnya, kaedah pendidikan ini harus dipanggil "klasik" – ia adalah pendidikan semacam itu, misalnya, di Yunani Purba, ia berlaku melalui pemindahan peribadi dari guru kepada pelajar. Dalam ertikata, kita perlu kembali kepada asas-asas, bagaimana ia disusun pada masa Plato.

HYIP tentang pembelajaran jarak jauh dan kursus dalam talian sebahagian besarnya dibenarkan – saya sendiri menonton hampir setiap hujung minggu untuk pembangunan profesional. Ini adalah tambahan yang baik untuk pendidikan, tetapi tidak masuk akal untuk mempercayai bahawa dengan cara ini kita dapat menyediakan orang yang sangat profesional. Tiada apa-apa yang boleh menggantikan komunikasi langsung antara seorang pelajar dengan seorang guru, hanya dengan cara ini ia boleh mendidik pakar yang berkelayakan.

Dunia datang ke pendidikan jasmani, kerana terdapat keperluan yang sangat besar untuk orang-orang yang berpendidikan. Tetapi, saya khuatir, masa membasuh keperluan untuk orang-orang kelayakan purata – ini adalah masalah sosial yang mengerikan. Sudah hari ini, ekonomi memerlukan kurang dan kurang, dan pada masa depan keperluan untuk kelayakan mereka yang tidak dapat diganti dengan automasi hanya akan meningkat. Walau bagaimanapun, terdapat satu lagi pandangan: seratus profesion akan mati, dan di tempatnya dua ratus orang akan dilahirkan.Kami sudah bimbang kerana ini, ketika enjin stim dan mesin tenunan tiba, maka ketika listrik muncul … Para pengatur menjadi juru listrik – setiap revolusi industri, menghancurkan beberapa profesi, menimbulkan orang lain. Tetapi saya tidak faham di mana jisim profesion baru untuk orang yang mempunyai kelayakan purata akan datang. Ia seolah-olah saya semua kali ini akan berbeza.

Di negara kita, pendidikan adalah keliru dengan sosialisasi, ini adalah masalah besar. Pendidikan tinggi massa kita bukan institusi di mana orang menerima pendidikan yang sebenar, tetapi institusi sosialisasi. Mereka menghasilkan, sebagai contoh, jurutera yang benar-benar tidak memahami kejuruteraan moden dan tidak boleh bekerja sebagai jurutera. Mereka masih diajar untuk bahan mentah – ini adalah cara untuk mempelajari peraturan slaid. Akibatnya, mereka hanya boleh melaksanakan beberapa jenis operasi primitif yang tidak memerlukan masa yang lama, digantikan oleh mesin dan program. Mengapa demikian semua ini? Adalah perlu untuk melakukan sesuatu dengan lelaki dan perempuan berumur 17 hingga 22 tahun – di universiti mereka sekurang-kurangnya di bawah pengawasan, terdapat perintah, ada beberapa kelas, selama lima tahun anak-anak secara berangsur-angsur bersosial.Ia kelihatan seperti sebuah tentera berkuasa, sebuah institusi sosial yang sama pentingnya. Jadi dalam sejarah, saya tahu Perancis dengan baik, dan tidak sekali-kali mendengar dari Perancis apa kesilapan besar yang mereka buat apabila mereka membubarkan draf tentera. Ramai orang dari pinggir bandar dan dari minoriti kebangsaan menjadi "Perancis" di sana dan memperoleh kemahiran sosial asas. Saya fikir hari ini terdapat 90% universiti sedemikian di Rusia. Saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan dengan mereka, saya hanya ingin ambil perhatian bahawa hari ini mereka mempunyai fungsi lain – bukan pendidikan, tetapi sosialisasi. Jangan mengelirukan kedua proses ini.

Untuk memahami ciri-ciri kami dan menyesuaikan amalan pendidikan dunia kepada mereka, kami memerlukan tempat latihan yang akan menunjukkan bagaimana dan apa yang patut kita ajar. Pada bulan pertama dan setengah di jawatan rektor, semua yang saya lakukan adalah melakukan apa yang saya bicarakan dengan graduan Skoltech, hampir sepanjang masa saya menghabiskan perbincangan ini, sehingga saya mempunyai idea yang paling jelas tentang apa yang sedang berlaku di sini, apa yang mereka sediakan dengan baik, dan apa yang diperlukan untuk berubah.

Skoltech adalah tempat ujian di mana amalan pendidikan yang terbaik untuk masa depan akan dilaksanakan. Bukan orang-orang yang paling baik menunjukkan diri mereka di negara lain, tetapi mereka yang paling pandai bekerja dengan kami.Kami mempunyai cerita yang berbeza, sistem pengajaran yang lain selalu ada. Kita, sebagai contoh, masih mempunyai pendidikan elit sekolah, yang hampir tidak ada di dunia. Tetapi, katakanlah, rata-rata pelajar Amerika secara psikologi jauh lebih matang daripada kita. Dia tahu selama bertahun-tahun berlatih di MIT, 44 ribu dolar telah dibayar, dan ini bukan kali kedua. Dan dia memahami dengan sempurna bahawa dia mesti keluar dari sana dengan sempurna untuk hidup. Dan kita mempunyai pelajar dalam jisim atas sebab tertentu, secara psikologi jauh lebih muda, dengan motivasi yang tidak berubah, seolah-olah ada yang subur. Oleh itu, pemindahan mekanik amalan Barat tidak akan berfungsi di sini, ia tidak akan berfungsi hanya untuk menyalin MIT.

Kecerdasan manusia

Semua perkara yang paling menarik sedang berlaku sekarang dalam bidang kecerdasan buatan – dan seterusnya, semakin banyak. Dari sudut pandang falsafah, Ilon Musk melakukan perkara yang sangat lucu, yang juga kini serius terlibat dalam kecerdasan buatan dalam rangka program OpenAI. Bayangkan simulasi komputer duel antara dua ahli gusti sumo. Mereka bermula hanya dengan gerakan kacau tangan dan kaki mereka. Setiap ahli gusti dikawal oleh grid saraf mereka sendiri, yang digalakkan untuk kemenangan (perlu mendorong lawan keluar dari bulatan) dan dihukum kerana kalah.Dan selepas masa yang tertentu, mereka secara beransur-ansur mula bergerak seolah-olah agak sedar – mereka bergegas satu sama lain, satu tiba-tiba terasa dan yang lain terbang keluar dari bulatan … Mereka menjadi hanya tuan! Ia seperti hidup spontan daripada kotoran – kemunculan kecerdasan dari apa-apa, anda lihat? Tepat sebelum mata kita, – di tempat di mana tiada kecerdasan. Apa cerita menarik dari sudut pandangan falsafah!

Kami baru-baru ini dilawati oleh presiden KAIST, Korea Advanced Technology Institute – universiti paling maju di Korea Selatan. Beliau berkata bahawa orang Eropah tidak memahami betapa kejutan AlfaGo terhadap juara mereka adalah untuk orang Korea kerana setiap orang Korea memahami dengan sempurna bahawa permainan ini tidak dapat dipertimbangkan, ia adalah intuitif. Bagi mereka, pergi adalah elemen penting pendidikan, dan dari gred pertama terdapat elemen pilihan pergi, hampir wajib. Mereka percaya bahawa ini sangat mempengaruhi perkembangan kecerdasan. Kemenangan mesin itu mengejutkan mereka sehingga kecerdasan buatan hampir dengan segera mengisytiharkan keutamaan nombor satu di Korea Selatan – dan sekarang ini benar-benar.

Terdapat satu kajian hebat yang dilakukan oleh Oxford dan Stanford di kalangan para peserta NIPS – ini adalah persidangan utama mengenai kecerdasan buatan (pada 2016, lebih daripada enam ribu penyelidik mengambil bahagian dalamnya).Satu kaji selidik mengenai kira-kira empat puluh kelas – dari pakaian mencuci untuk membuktikan teorem matematik – apabila kecerdasan buatan boleh melakukan ini? Dan tidak seorang pun daripada penulis berkata "tidak pernah"! Istilah ini berbeza dari tiga tahun hingga 15-20, tetapi tiada siapa yang pernah berkata "tidak pernah".

Perkembangan kecerdasan buatan tidak terhad kepada pembelajaran mendalam – kaedah ini mempunyai batasannya. Pembelajaran mesin bergantung kepada data besar – sebarang tugas boleh diselesaikan jika terdapat data yang mencukupi. Tetapi kanak-kanak belajar secara berbeza. Jika gambar zirafah ditunjukkan kepadanya, dia akan memahami sekali dan untuk semua orang yang zirafah itu. Ini, yang dipanggil, beberapa pukulan pembelajaran – latihan dalam sebilangan kecil contoh. Saya berfikir bahawa perkembangan kecerdasan buatan akan lambat laun ke arah ini. Tetapi setakat ini tiada kemajuan yang signifikan telah dicapai ke arah ini, walaupun kerja sedang dilakukan.

Wawancara itu diterbitkan dalam majalah "Schrödinger's Cat" №1-2 (39-40) untuk tahun 2018


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: