Seasons on Earth dan planet lain

Seasons on Earth dan planet lain

Valeria Sirota
"Quantic" №6 dan №7, 2016

Kenapa sejuk pada musim sejuk dan panas pada musim panas? Anehnya, ramai orang, walaupun orang dewasa, pintar dan berpendidikan, tidak tahu jawapan kepada soalan ini. Kerana gerakan bumi mengelilingi matahari – tentu saja, tetapi mengapa? Yang paling kerap – salah – jawapannya ialah: kerana pada musim sejuk Bumi jauh dari Matahari berbanding pada musim panas. Walau bagaimanapun, ini tidak dapat dijelaskan: selepas semua, musim berubah tempat di hemisfera selatan, ia panas pada bulan Januari, dan sejuk pada bulan Julai! Malah, Bumi benar-benar bergerak mengelilingi Matahari tidak cukup dalam lingkaran, tetapi semuanya adalah sebaliknya: apabila kita mempunyai musim panas, Bumi jauh dari Matahari, dan ketika musim sejuk lebih dekat!

By the way, musim panas dan musim sejuk tidak ada di mana-mana sama ada. Dan di mana mereka berada, mereka berlalu dengan cara yang berbeza. Ternyata penting bukan sahaja kita berputar di sekeliling Matahari, tetapi juga bagaimana kita berputar di sekitar paksi kita sendiri! Untuk memahami semua ini, mari kita selesaikan beberapa teka-teki, dan untuk permulaan kita akan mengembara di planet lain dan hanya kemudian kita akan kembali ke Bumi.

Seperti biasa, menyelesaikan sesuatu yang anda sendiri jauh lebih bermanfaat daripada membaca penyelesaian orang lain, jadi cuba mencari setiap tugas anda sendiri. Dan jika ia tidak berfungsi, kami akan membantu anda.Anda mungkin memerlukan bola (atau lebih baik – sebuah dunia) dan lampu meja (lampu tanpa lampu tayar akan paling sesuai). Di atas bola, anda perlu menarik tiang dan khatulistiwa – satu lingkaran besar di tengah antara tiang. Ia akan menjadi planet; lampu akan menjadi matahari. Jika tidak ada mentol lampu, anda boleh menggantikannya dengan kepala anda sendiri: apa bahagian planet yang anda lihat ialah ia diterangi oleh matahari, ada satu hari; dan apa yang anda tidak lihat – ada malam. Anda juga boleh membuat bola plastik dengan dua perlawanan perlawanan, ia akan menjadi penduduk tempatan. Penduduk imigram planet (yang mana, malangnya, tempat, kecuali Bumi, tidak wujud) akan dipanggil lelaki kecil. Masa di mana planet ini membuat revolusi di sekitar Matahari (ia berbeza untuk semua planet!) Akan dipanggil tahun tempatan, dan masa di mana planet itu membentangkan paksi, – untuk hari.

Musytari

Di planet ini, paksi putaran hampir betul-betul tegak lurus dengan pesawat di mana ia berkisar di sekitar matahari. Maksudnya, jika Matahari anda berada di atas meja, dan Musytari anda merangkak di atas meja di sekelilingnya, maka salah satu tiang Musytari selalu diarahkan terus – biarkan ia menjadi tiang utara. Dan Jupiter merangkak atas alasan, dan dengan cepat berputar di sekitar paksi (tegak )nya (Rajah 1).Sekiranya, kami akan memperjelaskan satu lagi perincian sekaligus: semua planet bergerak mengelilingi matahari berlawanan (seperti dilihat dari Bintang Polar) dan hampir semua berputar di sekeliling paksi dalam arah yang sama.

Rajah. 1. Musytari bergerak mengelilingi Matahari dalam bulatan besar (orbit) dan serentak serentak berputar di sekelilingnya. Menunjukkan kedudukannya setiap suku tahun Musytari – kita akan memilikinya musim sejuk, musim bunga, dan lain-lain. Gelap tempat-tempat planet di mana ia kini gelap (malam) dicat semula; kawasan cahaya diterangi oleh matahari, ada satu hari

Latihan pengenalan. Cari pada Musytari anda sebuah tempat di mana Matahari kini berada di puncaknya, iaitu tepat di atas kepala anda. Sekarang cari semua tempat di mana ia berada di ufuk (petunjuk: mata ini di permukaan planet membentuk bulatan besar). Pada titik apa Musytari adalah matahari yang semakin meningkat sekarang, dan di manakah titik matahari terbenam (kemudian bandingkan dengan Rajah 2 pada halaman berikutnya)? Letakkan lelaki kecil itu di latitud kira-kira 45 ° (kira-kira pertengahan antara kutub utara dan khatulistiwa), biarkan dia mengangkat satu tangan dan peregangan lain ke utara. Putar planet ini (tanpa menyorokkan paksi!) Sehingga Matahari adalah untuk lelaki kecil anda setinggi mungkin di atas ufuk; tengah hari.Di sebelah mana matahari sekarang – di selatan, di utara, di timur? Dan bagaimana dengan lelaki kecil yang sama ini yang tinggal di hemisfera selatan?

Rajah. 2 Garis merah menunjukkan semua mata di mana matahari terbit sekarang, biru – semua mata di mana matahari terbenam sekarang, padagaris kuning di mana-mana tengah hari

Tugas U1. Bayangkan makhluk yang hidup di khatulistiwa Musytari. Tonton bagaimana baginya Matahari bergerak melalui langit pada siang hari. Di mana bahagian dunia (dan lebih tepat lagi – di mana titik) adakah ia kembali? Datang? Di manakah langit ini makhluk ini melihat matahari pada tengah hari? Jika ia, seperti orang purba, percaya bahawa langit adalah permukaan padat (sfera) di mana sinar bergerak, bagaimana ia akan menggambarkan trajektori Sun pada permukaan ini?

Sekarang bergeraklah Musytari di orbitnya mengelilingi Matahari – biarlah, katakan, seperempat tahun Musytari. Adakah apa-apa perubahan dalam lelaki kecil kita?

Tugas Y2. Jawab soalan yang sama seperti dalam tugas J1, untuk seorang lelaki yang tinggal di kutub utara.

Di mana-mana planet, seperti yang akan kita lihat kemudian, mungkin ada tempat-tempat di mana Matahari berada di puncaknya sekurang-kurangnya pada suatu ketika sepanjang tahun. Kawasan yang termasuk semua tempat tersebut dipanggil zon tropika. Dan ada tempat-tempat di mana matahari tidak turun di bawah ufuk sekurang-kurangnya satu hari dalam satu tahun – iaitu, sekurang-kurangnya untuk satu hari dalam setahun hari kutub datang. Kawasan di mana terdapat hari kutub dipanggil zon kutub (dan sempadannya adalah Bulatan Artik; di sana matahari sekali setahun menyentuh ufuk, tanpa jatuh di bawahnya). By the way, di mana ada hari kutub, ada malam kutub: anda akan melihatnya tidak lama lagi.

Tugas U3. Memahami di mana zon tropika dan kutub berada pada Musytari.

Dan akhirnya, tugas terakhir tentang Musytari.

Tugas Y4. Cuba cari bagaimana seorang lelaki kecil hidup, terletak di tengah antara khatulistiwa dan tiang – pada garis lintang 45 °. Di manakah matahari terbit dari langit? Bagaimana ia bergerak? Apakah ketinggian maksimum naik?

Penyelesaian Masalah Mengenai Musytari

Sila ambil perhatian bahawa musim tidak dibincangkan di mana-mana sahaja dalam tugas-tugas mengenai Musytari. Mereka bukan di Musytari! Apabila planet bergerak mengelilingi Matahari untuk "penduduk setempat" tiada perubahan, setiap hari perkara yang sama berlaku kepada mereka.

(J1) Lelaki kecil yang tinggal di khatulistiwa melihat matahari terbit tepat di timur (periksa ini dengan membentang satu lengan ke utara dan yang satu lagi ke timur), maka matahari terbit terus dan pada tengah hari ia berada di puncaknya, iaitu, tepat di atas kepala anda.Kemudian ia terus bergerak di sepanjang bulatan besar yang sama, dan selepas suku lain satu hari ia duduk tegas di barat. Malam berlangsung tepat setengah hari. Sepanjang tahun adalah sama!

(J2) Pada lelaki di tiang, hidup lebih membosankan. Matahari berada di cakrawala sepanjang masa! Bukan subuh, tidak matahari terbenam – senja kutub abadi. Walau bagaimanapun, Matahari tidak berhenti – ia bergerak semula dalam satu lingkaran besar, kekal sepanjang masa di kaki langit. Ini dapat dilihat dengan meregangkan tangan manusia kecil di mana-mana arah dan berputar planet di sekitar paksi.

(S3) Kita telah melihat bahawa penduduk khatulistiwa Matahari setiap hari melewati zenith. Dan hanya di antara mereka: di sebelah utara lelaki itu hidup, semakin kurang dia mempunyai ketinggian matahari di tengah hari (dan kurang memanas permukaan permukaan bumi). Lihat ara. 3

Rajah. 3 Saiz mana-mana planet adalah berkali-kali lebih kecil daripada jarak dari Matahari ke Matahari. Oleh itu, kita boleh mengandaikan bahawa arah ke Matahari dari mana-mana titik di planet selari, seperti dalam angka ini. Ketinggian Matahari pada waktu tengah hari adalah sama dengan jarak sudut dari pemerhati ke kutub, iaitu 90 ° tolak lintang dari pemerhati: sudut-sudut yang ditunjukkan dalam gambar arkasama

Rajah. 4 Tropika (garis merah) dan zon kutub (titik biru)

Oleh itu, zon tropika di planet ini adalah khatulistiwa. Dan zon polar adalah dua titik sama sekali: Matahari tidak turun di bawah cakrawala hanya pada tiang (Rajah 4).

(Y4) Matahari dari semua "pemerhati" naik tepat di timur, dan terletak di barat. Pada siang hari, ia bergerak dalam bulatan yang besar, tetapi lingkaran ini cenderung kepada pesawat horizon yang lebih kuat, semakin kecil garis lintang (Rajah 5). Sekiranya garis lintang adalah 45 °, maka Matahari akan naik di atas ufuk dengan 90 ° -45 ° = 45 °. Sepanjang tahun, Matahari bergerak setiap hari dalam bulatan yang sama.

Rajah. 5 Memindahkan Matahari pada siang hari, kerana ia kelihatan seperti seorang lelaki kecil: separuh hari Matahari menghabiskan hujungnya, separuh di bawahnya

Diisih keluar dengan Musytari? Terbang sekarang ke planet lain!

Uranium

Planet ini "berjalan berbaring di sisinya" – paksi putarannya terletak betul-betul di dalam pesawat gerakan orbitnya di sekitar Matahari (Rajah 6). Sangat penting bahawa, seperti mana-mana bahagian atas yang berputar-putar, planet-planet tidak mahu mengubah arah putaran mereka, dan paksi Uranus sentiasa "mencari" dalam arah yang sama – pada bintang yang sama! (Dan ia tidak berpaling sepanjang masa kepada Matahari, seperti yang mungkin difikirkan.) Setelah mempunyai pengalaman dalam mempelajari Musytari, mari kita meneroka planet ini.Sila ambil perhatian bahawa kini keadaan bagi setiap penduduk planet berubah sepanjang tahun! Apabila menyelesaikan masalah, lukiskan lebih banyak gambar, pilih sudut yang mudah: kadang-kadang pandangan dari atas lebih sesuai, kadang-kadang – dari sisi.

Rajah. 6 Jadi Uranus berkisar di sekitar matahari: paksi planet sentiasa sama

Tugas U1. Cari (dan lukis) zon polar dan tropika Uranus. Sila ambil perhatian bahawa syarat yang diperlukan mesti dipenuhi sekurang-kurangnya sekali setahun.

Tugas U2. Mari kita mulakan kali ini dengan penduduk kutub. Fahami bagaimana perubahan cahaya sepanjang tahun. Apabila (di mana tempat orbit) adalah musim panas, bilakah musim sejuk? Adakah terdapat hari-hari apabila Matahari berada di puncaknya – dan berapa hari seperti itu dalam setahun? Adakah terdapat hari kutub dan malam kutub, dan jika ya, berapa lama (bahagian bahagian tahun) adakah mereka bertahan? Cat di orbit planet (pandangan atas atau paparan bahagian atas) mata dan kawasan yang sepadan.

Tugas U3. Soalan yang sama untuk penduduk khatulistiwa.

Tugas U4. Soalan yang sama untuk penduduk "Venice tempatan" – pada garis lintang 45 °.

Dan akhirnya, yang paling sukar

Tugas U5. Bagi setiap wira tugas U2-U4, lukis (kira-kira) jalan matahari yang kelihatan di langit sepanjang tahun: untuk penduduk Musytari, Matahari berputar sepanjang bulatan yang sama sepanjang tahun. Dan di sini? Petunjuk: Adakah terdapat hari ketika matahari tidak bergerak?

Planet iniTempoh revolusi di sekitar Matahari (tempoh tahun tempatan)Tempoh putaran sekitar paksi (tempoh hari tempatan)
Bumi1 tahun = 365,25 hari Bumi24 jam Bumi
Musytari12 Tahun Bumi10 jam Bumi
Uranium84 Tahun Bumi17 jam terestrial

Penyelesaian Masalah Pro Uran

Rajah. 7 Lihat orbit Uranus dari atas (saiz planet ini sangat dibesar-besarkan!). Titik merah menandakan tempat di mana matahari berada di puncaknya, biru kawasan di mana matahari tidak naik teduh (malam kutub). Ray merah menunjukkan tempat di mana matahari hanya muncul di ufuk. Perhatikan di sini titik merah menandakan tempat yang sama! Kedudukan planet ditarik pada jarak sekitar 1/6 tahun Uranian … dan setengah hari

(U1) Ingatlah bahawa kawasan tropika adalah tempat di mana matahari berada di puncaknya. Dan ini berlaku pada mana-mana titik Uranus dua kali setahun, dan hanya di kutub sekali setahun (Rajah 7).

Jadi zon tropika di mana-mana, dan sempadannya – tropika – berada di tiang! Zon kutub juga ada di mana-mana, kerana, misalnya, pada hari-hari ketika paksi planet kelihatan langsung di Matahari (di sebelah kiri dan ke kanan dalam Rajah 8), pada separuh planet terdapat hari kutub, dan pada separuh lagi ia adalah malam polar.Hanya di khatulistiwa Uranus pada hari ini – senja kutub: Matahari di cakrawala; Tiada hari atau malam kutub sebenar di khatulistiwa.

(Y2) Di kutub selama enam bulan hari kutub berlangsung – matahari tidak ditetapkan, tetapi ia menggambarkan bulatan hampir pada ketinggian yang sama pada siang hari. Sekiranya Uranus tidak begitu jauh dari Matahari, di sana pada waktu itu ia akan menjadi sangat panas: di tengah-tengah hari kutub Matahari berada di zenith! Dan apabila terdapat hari kutub di satu kutub, malam kutub di sisi lain (dalam angka 8 – "musim panas" dan "musim sejuk"). Kemudian, selepas senja kutub pendek, malam polar datang, yang juga berlangsung selama enam bulan.

(Y3) Bagi penduduk khatulistiwa, Matahari melewati zenith hanya ketika ia senja di kutub (kedudukan atas dan bawah planet dalam angka). Tetapi pada tengah malam matahari adalah betul-betul "di bawah kaki." Dan seperempat tahun kemudian (dalam gambar – kedudukan planet di sebelah kiri dan di sebelah kanan), ia adalah sepanjang hari di cakrawala – tetapi ia tidak bergerak dalam lingkaran, seperti di kutub Musytari, tetapi tetap diam! Semak dengan "lelaki kecil." Pada sepanjang hari, siang dan malam di khatulistiwa sama panjang.

Rajah. 8 Pergerakan Uranus. Musim-musim ditunjukkan untuk hemisfera yang betul ("utara").

(E4) Bagi orang Venesia, hari-hari ketika Matahari berada di puncaknya adalah seperempat tahun yang terpisah (hari ini sesuai dengan kedudukan planet yang ditunjukkan dalam Rajah 8 oleh garis merah).

Pada hari yang sama, Matahari menyentuh ufuk, tidak jatuh di bawahnya – dan hari kutub berlangsung sepanjang musim panas (seperempat setahun) di antara mereka. Pada pertengahan musim panas, matahari tidak ditetapkan, tetapi tidak naik begitu tinggi. Hari apabila paksi planet kelihatan tepat pada Matahari, di Uranus dengan bkira-kirakita boleh memanggil solstice lebih tepat daripada kita: matahari secara harfiah berdiri pada satu titik pada hari ini. Seperti yang telah kita lihat, bagi penduduk khatulistiwa titik ini adalah di kaki langit, bagi penduduk kutub utara – di puncak gunung itu. Bagi "Venetian" Matahari berpaut pada ketinggian 45 °, dan bukan di selatan, seperti yang mungkin difikirkan, tetapi di utara. Secara umumnya, pada musim panas, matahari bersama mereka sepanjang masa di bahagian utara langit … Pada Musim Semi dan Musim Luruh, hari dan malam bergantian, seperti halnya dengan kami. Dan pada musim sejuk, malam kutub, yang, seperti hari kutub, berlangsung seperempat tahun.

Oleh kerana hampir seluruh planet ini mempunyai zaman kutub dan malam polar yang panjang, cuaca di Uranus adalah yang paling membosankan di seluruh Sistem Suria. Sebahagian besar atmosfera memanaskan dan menyejukkan sama rata: tiada tekanan suhu dan tekanan, atau angin kencang …

Tidak seperti Neptunus, walaupun ia adalah satu setengah kali lebih jauh dari Matahari. Badai dan siklon yang menarik kepada para astronom berlaku hanya pada musim bunga dan musim gugur di Uranus, ketika hari bergantian dengan malam dengan cara "biasa".

(E5) Adalah luar biasa bahawa bagi semua manusia di planet ini, jalan yang terlihat dari Matahari adalah keluk yang sama, hanya mereka melihatnya dari sudut yang berbeza, sama seperti pada Jupiter bulatan besar di mana Matahari bergerak telah miring ke cakrawala bagi setiap pemerhati dengan cara mereka sendiri. . Mari bermula dari tiang utara. Pada hari solstis (di sebelah kiri dalam Rajah 8), Matahari berdiri di puncak, kemudian mula secara beransur-ansur turun ke bawah, menjadikannya hampir hampir mendatar setiap hari. Bulatan yang diterangkan oleh Matahari adalah lebih rendah dan lebih luas; selepas seperempat tahun, giliran seterusnya berlalu sepanjang ufuk, dan selanjutnya selama setengah tahun lingkaran terus "bawah tanah". Matahari mencapai titik paling bawah – tepat di bawah kakinya – dan kembali ke ufuk, dan kemudian ke puncak.

Di khatulistiwa, semuanya adalah sama, hanya seluruh lingkaran ini "terletak di sisinya." Oleh itu, jika seseorang telah membuat keputusan, tinggal di khatulistiwa untuk melihat matahari terbaring (kepala ke utara) sepanjang tahun, dan akan menandakan kedudukan Matahari bukan sahaja di atas, tetapi juga di bawah ufuk – dia akan membuat gambar yang sama seperti di kutub utara.

Kini agak mudah untuk meneka bagaimana gerakan tahunan Matahari pada mana-mana garis lintang kelihatan seperti (Rajah 9).

Rajah. 9 Laluan yang kelihatan matahari dalam tempoh enam bulan: a – di kutub Uranus,b – di khatulistiwa, dalam – pada garis lintang 45 °. Pengamat duduk di tengah sfera dan melihatnya dari dalam! Bulatan hitam – garis cakrawala menegak menunjukkan arah ke puncak. Gambar dibuat untuk majlis itu, seolah-olah dalam setahun 80 hari. Bilangan putaran lingkaran adalah sama dengan bilangan hari dalam setengah tahun

Sekarang kita buat sementara meninggalkan sistem solar, kerana ia tidak mempunyai planet yang kita perlukan sekarang.

Zeta Planet – bermakna emas

Planet khayalan ini adalah "tengah" antara Musytari dan Uranus. Paksi putarannya cenderung kepada satah orbit pada sudut 45 ° (Rajah 10).

Rajah. 10 Planet Zeta. Musim adalah untuk hemisfera utara.

Tugasan D1. Apa yang kelihatan seperti zon kutub dan tropika di planet ini?

Tugasan D2. Bagaimanakah matahari bergerak sepanjang tahun untuk pemerhati di kutub? di khatulistiwa? di "Venice"? Adakah ia berlaku di puncaknya, dan jika ya, bila? Adakah setiap hari jatuh di bawah ufuk, dan jika tidak, berapa lama hari kutub yang terakhir?

Tugas D3. Untuk setiap tempat ini, lukiskan laluan tahunan Matahari yang kelihatan di langit.

Penyelesaian Masalah Mengenai Planet Zetu

(D1) Pada Musytari, zon tropika hanya khatulistiwa, di Uranus – seluruh planet. Berikut adalah keadaan pertengahan: titik paling utara di mana Matahari dapat dilihat di puncak itu mempunyai garis lintang 45 °,iaitu, mereka adalah separuh antara khatulistiwa dan kutub utara. Pada keseluruhan bulatan ini (selari), hari yang paling panas datang apabila arah paksi planet ini paling dekat dengan arah ke Matahari (Rajah 11).

Rajah. 11 Garis merah menunjukkan semua titik di mana matahari terbit sekarang, padagaris kuning di mana-mana tengah hari Khatulistiwa yang ditanda dan selari di lintang utara 45 °

Rajah. 12 Polar (biru) dan tropika (merah) kawasan Zeta planet

Pada hari yang sama dan yang paling lama: seperti yang dilihat dari gambar yang sama, matahari pada tengah hari mencapai kemuncaknya, dan pada tengah malam ia menyentuh ufuk; perlu sedikit beralih ke tiang – dan pada hari ini Matahari tidak akan ditetapkan, tetapi ia tidak akan naik ke puncak juga. Enam bulan kemudian, keadaan yang sama diulang di hemisfera selatan. Jadi, zon kutub adalah "topi" di sekitar kedua kutub, dan zon tropika adalah "tali pinggang" di sekitar khatulistiwa. Batasan kedua Zetas bertepatan, mereka adalah sama dengan 45 ° utara dan lintang selatan. Mereka adalah kedua-dua kawasan tropika dan bulatan (Rajah 12).

(D2) Di tiang, matahari tidak ditetapkan selama setengah tahun (di kutub utara – pada musim panas, di selatan – di musim sejuk), dan separuh malam berlangsung. Pada siang hari matahari membuat bulatan, hampir tanpa mengubah ketinggian di atas ufuk.Pada ketinggian maksimum – 45 ° – ia berlaku di tengah-tengah hari kutub. Masa ini dipanggil solstis – walaupun Matahari, tidak seperti Uranus, tidak diam. Terdapat dua solstice dalam jumlah – satu musim panas (ketika hari di kutub utara), yang lain adalah musim sejuk (ketika di selatan). Dan hari-hari apabila paksi planet adalah tegak lurus ke arah Matahari (planet di atas dan di bawah dalam Rajah 10) dipanggil ekuinoks. Hari ini di kedua-dua kutub – senja kutub. Seperti yang dapat dilihat, antara setiap equinox dan solstice adalah tepat seperempat tahun tempatan.

Dalam zon tropika, Matahari berada di zenithnya 2 kali setahun, di khatulistiwa ia hanya hari ekuinoks. Pada musim panas, orang-orang khatulistiwa melihat matahari di utara dan di musim sejuk di selatan. Di khatulistiwa, hari selalu sama dengan malam, dan matahari terbit dari cakrawala dan turun dengan tegak secara menegak. Penduduk "Venice" melihat matahari di zenith hanya sekali setahun – di musim panas solstis. Pada hari yang sama, ia tidak ditetapkan, tetapi hanya menyentuh ufuk. Dua kali setahun – pada hari-hari ekuinoks – hari adalah sama dengan malam; setengah tahun lebih panjang daripada malam, setengah tahun lebih pendek. Dan pada hari solstis musim sejuk, matahari tidak naik – ia adalah malam yang paling pendek, tetapi masih kutub.

(D3) Seperti dalam Uranus, laluan tahunan Matahari yang ketara adalah lingkaran, cenderung untuk penduduk dari pelbagai bahagian planet dengan cara yang berbeza. Tetapi, tidak seperti Uranus, lingkaran tidak mengisi keseluruhan sfera. Adalah mudah untuk melihatnya dengan menarik laluan Matahari di tiang: ada paksi lingkaran yang menegak dan Matahari tidak naik melebihi 45 °.

Rajah. 13 Laluan yang dilihat Matahari selama enam bulan di Zeta: a – di kutub,b – di khatulistiwa, dalam – pada garis lintang 45 °

Kini tidak sukar untuk memahami bagaimana musim berubah di Bumi. Malah, bumi sangat mirip dengan Zetu, dengan hanya satu perbezaan: paksi planet kita menyimpang dari "menegak" bukan dengan 45 °, tetapi hanya dengan 23 ° di atas ufuk. Jadi dalam parameter ini, kita lebih dekat dengan Musytari daripada Zeta. Kerana ini, kita mempunyai lingkaran padaWalau bagaimanapun, ia lebih diratakan: lingkaran paling jauh dari lingkaran ialah 23 ° dari pertengahannya. (Jika seseorang mula "meluruskan" paksi kita, menjadikannya lebih dekat dengan menegak, lingkaran akan meratakan ke dalam bulatan, seperti di Musytari.) Dari ini, sebagai contoh, Matahari di tiang tidak pernah naik melebihi 23 ° di atas ufuk. Dengan "menyengetkan" lingkaran, anda boleh memastikan bahawa zon tropika juga padasama seperti pada Zeta, keluasan tropika sekali lagi sama 23 °. Dan pada 23 ° lingkaran polar yang sama dipisahkan dari kutub.Sebagai contoh, Moscow berada di rantau pertengahan antara mereka dan yang lain: tidak ada malam kutub, tiada matahari di kemuncak di Moscow.

Akhirnya, bagi mereka yang suka bepergian di planet ini, tambahkan beberapa tugas lagi.

  1. Kenapa masih sejuk pada musim sejuk dan panas pada musim panas?
  2. Berapakah matahari terbit di khatulistiwa Zetas pada hari solstis musim panas? Dan di khatulistiwa daratan?
  3. Berapakah masa di khatulistiwa bumi berlangsung pada malam 22 Jun? Dan pada 22 Disember? (Ini adalah hari musim panas dan solstis musim sejuk.)
  4. Lukiskan kawasan tropika dan kutub di planet ini, di mana paksi putaran cenderung ke paksi orbit bukan dengan 23 °, seperti Bumi, tetapi dengan suhu 67 °.
  5. Hitung ketinggian maksimum yang Matahari naik di Venice (lintang 45 °) sepanjang tahun. Kirakan ketinggian yang mana ia naik di sana pada hari ekuinoks musim bunga pada 21 Mac.
  6. Navigator Yunani kuno, berlayar melintasi Lautan Atlantik, memberitahu rakan-rakan senegaranya bahawa mereka telah melihat matahari pada tengah hari di utara. Mereka tidak dipercayai kerana dipercayai bahawa khatulistiwa tidak dapat dilalui. Tetapi ada percanggahan di sini? Bolehkah mereka melihat matahari di utara dan tidak berlayar ke khatulistiwa?
  7. Ia juga menarik untuk membuat lawatan ke planet Plyuk.Paksi planet (fiksyen) ini adalah menegak, tempoh putaran di sekitar paksi adalah sama dengan tempoh revolusi di sekitar Matahari, tetapi ia berputar ke arah yang lain – semuanya hampir sama seperti di Venus, hanya Venus mempunyai dua tempoh yang berbeza dengan sepersepuluh. Bagaimanakah kehidupan (perubahan masa hari dan tahun) di planet ini?

Artis Anna Gorlach


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: