Seekor burung camar dengan ikan bintang • Veronika Samotskaya • Gambar saintifik hari mengenai "Unsur" • Ornitologi, Zoologi

Seagull dengan bintang laut

Gambar ini muncul di hadapan kita musim gugur ini apabila kita mendarat di pulau kecil Pulau Newcastle di Kanada. Di dalam hujan ada seekor burung merak kelabu dewasa (Larus glaucescens), dari mulut yang menonjolkan sinar tebal bintang laut Pisaster ochraceus. Cermin mata ini agak jahat: seolah-olah bintang itu terjebak dalam camar, dan dia tidak dapat menyingkirkannya. Dari waktu ke masa burung itu melontarkan kepalanya dan cuba menelan echinoderms, yang tidak dapat masuk ke dalam mulutnya. Ia mengambil masa kira-kira tujuh minit, saya dapat mengambil banyak tembakan, ketika camar akhirnya mengatasi mangsanya. Tetapi kini bintang itu berdiri dengan "melintasi tekak", membentuk bengkak besar di lehernya. Burung itu berdiri selama beberapa minit, mengarahkan kepalanya ke satu arah atau yang lain dalam usaha untuk mendorong mangsa lebih jauh ke dalam perut, dan kemudian, seolah-olah tiada apa yang berlaku, dia pergi tentang perniagaannya.

Cermin ini mengejutkan saya – sebenarnya, hampir tidak ada yang memakan bintang laut: echinoderms ini dilindungi oleh pancang kapur dan kapur jeruk, yang juga mesti dipecahkan. Mungkin ini semacam bodoh bodoh? Tetapi tidak, semasa berjalan di sepanjang pantai pulau itu, kami melihat dua lagi camar dengan bintang yang terperangkap di paruh mereka.

Tengkorak bersayap abu-abu menelan ikan bintang dan percaya dengan kepalanya, cuba mendorongnya melalui esofagus. Foto © Veronika Samotskaya, Pulau Newcastle, Kanada, 9 September 2018

Ternyata tidak ada yang berminat dengan saya soalan ini. Salah satu pautan pertama di Google untuk "camar makan ikan starfish" membawa kepada laman di mana tidak lama dahulu seseorang menyiarkan foto dan menulis: "Adakah semuanya biasa bagi Vancouver? Sebuah camar cuba untuk makan ikan laut. Jangan huru-hara dengan burung camar di sini!" . Komen di sana, dengan cara yang sangat baik. Ternyata ini bukan kes yang jarang berlaku dan Internet penuh dengan foto sedemikian. Termasuk gull perak yang lebih biasa kepada kami (Larus argentatuscuba menelan bintang lain – asterias merah (Asterias rubens).

Pada umumnya, camar besar, seperti yang ternyata, adalah pengguna penting bagi bintang laut (mereka juga dimakan oleh otters laut). Sangat penting bahawa mereka juga boleh mempengaruhi evolusi echinoderms ini. Sebagai contoh, nampaknya bintang-bintang Pisaster ochraceus mereka juga mengubah warna pemangsa kerana pemangsa: pertama sekali, seekor burung camel makan bintang kecil oren yang terang, oleh itu, di mana terdapat banyak camar, bintang berwarna ungu menguasai. Dan bintang-bintang muda spesies ini dicat dengan warna kelabu-coklat yang lebih sederhana – nampaknya, atas sebab yang sama.

Tetapi pada umumnya, pengaruh ikan teriakan pada populasi bintang laut sejauh ini telah dikaji dengan sangat buruk.Tetapi bintang laut sering disebut sebagai spesies utama yang disebut (lihat spesies Keystone), iaitu spesies yang mengekalkan struktur seluruh masyarakat ekologi dan mempunyai kesan besar terhadap habitat mereka. Sebagai contoh, semua bintang yang sama Pisaster ochraceus Mereka melakukan pekerjaan yang sangat baik dengan kulit kerang, makan moluska ini dan tidak membiarkan mereka mengisi semua ruang bebas. Oleh itu, pada tahun 1970-an, lebih daripada 25 spesies haiwan invertebrata dan alga benthik dipaksa keluar dari komuniti ekologi di salah satu teluk di negeri Washington kerana fakta bahawa kerang menduduki seluruh substrat yang ada. Ternyata penyingkiran walaupun beberapa bintang laut dewasa dapat mengubah komposisi masyarakat. Sudah tentu, dalam keadaan habitat yang berlainan mungkin berbeza, tetapi sekurang-kurangnya dalam beberapa kes kulit laut boleh memberi kesan yang ketara kepada komposisi fauna benthik. Dengan cara ini, mereka sendiri tidak suka memecahkan kerang, walaupun kadang-kadang mereka lakukan.

Dengan cara ini, menarik bahawa dalam beberapa bintang laut – contohnya, dalam asterias merah – anatomi diatur sedemikian rupa sehingga sinar mereka jatuh apabila digoncang. Sebagai contoh, ini perlu, untuk menghilangkan anggota tubuh yang tersangkut dan mengembangkan diri anda yang baru. Dan jika anda bernasib baik untuk dibebaskan, anggota yang dibuang juga akan tumbuh bintang baru.Ciri-ciri Asterias ini digunakan oleh camar perak dengan kekuatan dan utama: mereka meraih bintang dengan sinar dan menggoncangkannya sehingga ia menjadi terpisah, yang kemudiannya lebih mudah ditelan (dan tidak berjalan dengan mulut terbuka, seperti beberapa).

Herring Gull telah menemui bintang laut. Ia dilihat bahawa pada mulanya gull mengguncang mangsanya, tetapi tidak lama lagi pesaing akan tiba, dan anda perlu menelan bintang sepenuhnya

Foto © Veronika Samotskaya, Pulau Newcastle, Kanada, 9 September 2018.

Veronika Samotskaya


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: