Ruang paling dekat. Lebih cepat. Lebih baik Lebih murah

Ruang paling dekat. Lebih cepat. Lebih baik Lebih murah

Alexey Paevsky
"Mekanik Popular" №12, 2015

Ini bukan moto Olimpik yang lebih baik, tetapi prinsip program NASA. Discovery – Banyak misi ruang kos rendah.

Pada 17 Disember 2012, terdapat letupan pada bulan: badan kecil dengan kelajuan tinggi menyelar permukaan satelit kami. Ini berlaku secara kerap, sebagai bukti kawah impak yang meliputi permukaan bulan. Tetapi kali ini, sebabnya bukan meteorit, tetapi alat buatan manusia GRAIL: misi kesebelas program NASA berakhir dengan persesuaian dengan permukaan dan pukulannya. Discovery ("Discovery") mengenai penerokaan ruang angkasa. Misi ke-12 bersedia pergi ke Marikh. Dan pada bulan September 2015, NASA memilih lima separuh akhir, mendakwa hak untuk menjadi misi ketiga belas.

Pada tahun 1992, Pengarah NASA Daniel Goldin mencadangkan program penerokaan ruang baru – Discovery. Kemudian, keutamaan diberikan kepada misi yang menyelesaikan banyak tugas sekaligus, dengan hasil bahawa harga program itu benar-benar astronomi. Intipati program ini Discovery – dalam misi ruang yang agak murah bertujuan untuk menyelesaikan satu tugas tertentu. Peranti sedemikian boleh dibangunkan dengan cepat.

Apa maksudnya? Jika kita terbang ke bulan, maka kita tidak menetapkan tugas untuk mengkaji semuanya. Tidak, pada kapal angkasa, tentu saja, terdapat lebih daripada satu alat saintifik, tetapi matlamat utama misi adalah tugas yang berasingan dan sangat spesifik. Sebagai contoh, misi misi pertama Discovery – menghantar Marikh ke Marikh dan mengerjakan teknologi. Dan misi kesebelas yang terakhir Discovery – Sebagaimana mungkin untuk memetakan bidang graviti bulan. Ya, terdapat kamera di sana, terutamanya untuk tujuan pendidikan. Tetapi peranti LRO menghilangkan Bulan jauh lebih baik, dan tugas GRAIL adalah graviti bulan.

Kelajuan pembangunan dan pembinaan misi juga menjadi keutamaan. Hanya empat tahun berlalu sejak pengumuman program itu pada tahun 1992 sehingga permulaan pertama. Misi nombor 13 akan diumumkan pada 2016, dan pelancaran akan berlangsung pada tahun 2020.

Nombor 12: InSight

InSight adalah singkatan dari Eksplorasi Interior menggunakan Penyiasatan Seismik, Geodesi dan Pengangkutan Haba, iaitu kajian struktur dalaman Marikh dengan bantuan kajian seismik, geodesi dan pemindahan haba.

Misi ini memulakan perjalanannya ke Marikh pada tahun 2010 sebagai GEMS (Stesen Pemantauan Geofizik) – salah satu daripada 28 calon. Pada tahun 2011, program itu melanda senarai tiga finalis, menerima $ 3 juta untuk reka bentuk akhir projek itu, pada tahun 2012 memenangi akhir program lawatan kedua belas Discovery, menerima satu lagi $ 435 juta – dan kini hampir siap untuk dilancarkan pada Mac 2016.

Sudah tentu, kemenangan InSight sebahagiannya disebabkan oleh hakikat bahawa peranti itu menggunakan platform terbukti misi pendaratan. Phoenixyang berjaya bekerja pada tahun 2007 di Kutub Utara Marikh. Tetapi "penyisihan" saintifik misi itu sama sekali berbeza. Peranti utama di dalamnya adalah peranti SEIS – Eksperimen Seismik untuk Struktur Interior, atau "eksperimen seismik untuk mengkaji struktur dalaman", HP – Pakej Haba dan Pakej Hartanah, "satu set untuk mengkaji fluks haba dan sifat fizikal", dan RISE – Eksperimen Struktur Putaran dan Dalaman, "kajian putaran dan struktur dalaman".

SEIS akan mengambil pengukuran yang sangat tepat mengenai aktiviti seismik Marikh, HP harus menggerudi lubang terdalam di Marikh untuk sepanjang masa ia dipelajari: menempatkan sensor dalam telaga lima meter akan membolehkan kita memahami fluks haba yang berasal dari perut bumi. Dan eksperimen RISE adalah elegan dan indah sama sekali: ia akan mengukur perubahan dalam masa transit isyarat radio dari Bumi ke Marikh dan belakang, dengan itu menjejaki "guncangan" planet di bawah aksi matahari dan dengan itu memperoleh data mengenai struktur dalaman Planet Merah. Ia tidak dilakukan tanpa PR yang cantik: di laman web misi, sesiapa sahaja boleh "mendaftar" secara percuma dan mendapatkan pas masuk.Nama-nama orang yang mendaftar akan terukir pada wafer silikon, yang, bersama-sama dengan aparatus, akan pergi ke Marikh. Misi ini direka untuk dua tahun di Martian, dan jika semuanya berjalan lancar, ia akan menjadi salah satu misi yang paling lama "bergerak" di Marikh.

Pengiring Martian

Selain InSight, yang diamanahkan dengan beban saintifik, pelancaran dua microsatellites CubeSat (dimensi 10 × 24 × 36 cm) – MarCO (Mars kiub satu). Mereka akan diletakkan di orbit dengan tahap yang sama, tetapi mereka akan bebas sepenuhnya dalam perjalanan mereka ke Marikh. Biasanya, satelit seperti itu hanya dipaparkan di orbit bumi rendah, kerana ia dipasang berdasarkan komponen elektronik industri yang tidak bertujuan untuk bekerja di dalam ruang yang mendalam. Oleh itu, tugas utama MarCO adalah untuk menguji keupayaan elektronik kos rendah dan, jika mungkin untuk mengekalkan operasinya selepas penerbangan, menyampaikan isyarat modul keturunan InSight semasa pendaratannya di Marikh.

Sedikit luka Discovery

Misi ke-13 kini berada di peringkat separuh akhir. Daripada 27 calon itu, lima calon dipilih pada bulan September. Pasukan setiap misi berpotensi menerima $ 3 juta untuk menyempurnakan projeknya, dan pada tahun 2016 satu (13) atau dua misi akan dipilih (Discovery Nombor 13 dan nombor 14). Pemenang akan menerima kira-kira $ 450 juta untuk penalaan halus dan pada akhir tahun 2021 harus memastikan kesiapan kenderaan untuk pelancaran. Jadi, inilah lima calon teratas.

DAVINCI

Nama ini tidak berkaitan dengan Leonardo da Vinci yang hebat, tetapi juga merupakan singkatan: Atmosfera dalam Venus Penyiasatan gas Mulia, Kimia, dan Pengimejan. Itu adalah kajian yang mendalam mengenai komposisi suasana Venus dan pemotretan. Peranti ini sepatutnya menerima sebanyak mungkin data lengkap tentang atmosfer planet kedua sistem suria semasa keturunan 63 minit.

VERITAS

DAVINCI bukan satu-satunya finalis yang bertujuan untuk Venus. Peranti kedua boleh menjadi VERITAS (Venus Emissivity, Radio Sains, InSAR, Topografi, Dan Spektroskopi). Orbit ini mesti membina peta resolusi tinggi topografi Venus dan memantau perubahan dalam landskap Venus di bawah pengaruh gunung berapi. Di samping itu, peranti akan mengkaji pelepasan haba Venus dan medan graviti.

Psyche

Ini bukan singkatan, tetapi hanya nama. Psyche adalah asteroid terbuka ke-6 tali pinggang asteroid utama antara Mars dan Musytari, tetapi sangat menarik. Psyche, blok 240 × 185 × 145 km, menyumbang kira-kira 1% jisim semua asteroid tali pinggang utama. Rupa-rupanya, ini adalah serpihan inti logam dari planetesimal kuno, protoplanet yang tidak menjadi badan yang besar, tetapi hancur menjadi asteroid kecil.Sekiranya Psyche terbang, maka pada 2026 kita akan melihat asteroid misteri ini pada jarak dekat.

NEOCam

Peranti ini tidak boleh terbang ke mana-mana badan angkasa, tugasnya adalah "digantung" di titik Lagrange L1 sistem Bumi-Matahari dan memerhati dekat Bumi dan asteroid berbahaya. Selama empat tahun, teleskop inframerah ini harus membuka dan mengesan semua batu buntar yang melebihi 140 m dalam persekitaran kami.

Lucy

Ini juga bukan singkatan. Misi itu harus pergi ke sekitar Musytari dan mengkaji asteroid dari kumpulan Trojan – salah satu daripada dua kumpulan besar asteroid yang mengorbit Musytari dalam resonans graviti dengannya. Kenapa nama ini dipilih? Sangat mudah: kita masih ingat betapa liar Australopithecus Lucy, yang menjadi titik permulaan untuk semakan pokok evolusi manusia. Dan misi ini harus mempelajari jenazah evolusi planet, yang menjadi "Trojans".

Jadi, lima finalis ditentukan. Dua misi ke Venus dan tiga ke asteroid. Kami sedang menunggu keputusan pada September 2016. Dan yang tertinggal? Terdapat banyak perkara yang menarik di sana: misi untuk mencari kehidupan di satelit Saturnus Enceladus, penerokaan gunung berapi bulan Io bulan Jupiter, dan kajian Phobos dan Deimos, banyak lagi misi lain untuk asteroid.Adakah ini bermakna bahawa semua rancangan perlu ditinggalkan? Sudah tentu tidak. Misi-misi ini akan dibentangkan dalam satu lagi program atau akan cuba mendapatkan pembiayaan daripada sumber lain. Dengan cara ini, misi ke Mercury, MESSENGER, dipilih hanya dari ketiga kalinya. Kami akan menunggu misi-misi baru yang perlu memperluas pengetahuan kami tentang ruang berhampiran.

NASA Heritage Discovery

Dari tahun 1997 hingga 2011 mengikut program Discovery 11 peranti dilancarkan. Satu pelancaran tidak berjaya pada peringkat awal, dan satu lagi berakhir dengan kegagalan separa. Dua misi tidak hanya dilawati di luar Bumi, tetapi juga pulang ke rumah.

# 1 Mars Pathfinder

Rover pertama NASA adalah Sojourner. Dia mendarat di Mars pada 4 Julai 1997.

# 2 NEAR Shoemaker

Misi untuk mengkaji Eros asteroid. Dilancarkan pada 17 Februari 1997, mencapai orbit asteroid pada tahun 2000.

# 3 Prospector Lunar

Dilancarkan ke orbit lunar untuk mengkaji mineralogi satelit kita. Dilancarkan pada tahun 1998, beliau bekerja di orbit bulan selama setengah tahun.

# 4 stardust

Objektif utama misi ini adalah untuk mengumpul zarah debu dan habuk antara bintang dari Komet Wild. Pelancaran itu berlaku pada tahun 1999, zarah telah dihantar ke bumi pada tahun 2006.

# 5 Kejadian

Misi penghantaran zarah angin suria ke Bumi. Dilancarkan pada tahun 2001, bagaimanapun, payung terjun itu tidak dibuka apabila mendarat pada September 2004, jadi kapsul itu rosak. Walau bagaimanapun, sejumlah zarah kekal untuk penyelidikan.

# 6 Comet Nucleus Tour

Misi untuk mempelajari nukleus komet Enke dan Schwassmann – Wachman. Hilang enam minggu selepas pelancaran, yang berlaku pada bulan Julai 2002.

# 7 MESSENGER

Peranti pertama yang memasuki orbit Mercury. Pelancaran itu berlaku pada tahun 2004, pelancaran ke orbit – pada tahun 2011, bekerja sehingga April 2015.

# 8 Impak Deep

Misi kajian kejutan komet Tempel. Pada bulan Julai 2005, peranti itu menembak cakera tembaga ke dalam nukleus komet untuk mengkaji komposisi bahan comiter. Selepas tamat misi utama, dinamakan semula EPOXI dan mengkaji komet Hartl.

# 9 Dawn

Misi untuk mengkaji Vesta asteroid dan Ceres planet kerdil. Ia dilancarkan pada tahun 2007, pada 2011-2012, Vesta telah dipelajari, sejak tahun 2015 ia telah mempelajari Ceres.

# 10 Kepler

Teleskop angkasa direka untuk mendaftarkan exoplanets. Beliau telah menerima lebih daripada seribu penemuan planet yang telah disahkan daripada bintang lain. Teleskop dilancarkan pada tahun 2009, kini masih berfungsi.

# 11 GRAIL

Misi untuk mengkaji bidang graviti bulan. Dilancarkan pada tahun 2011, selesai pukulan bulan pada bulan Disember 2012.


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: