R dari Crown Utara • Anastasia Stebalina • Gambar Saintifik pada Hari "Elemen" • Astronomi

R North Crown

Star R North Crown – salah satu bintang yang paling menarik dan unik. Ia mungkin dianggap "mutiara" dari buruj ini. Ciri utama bintang ini ialah bagaimana dan pada selang apa perubahan berlaku dalam kecerahan.

Kedudukan bintang R of the Crown Utara berbanding dengan bintang-bintang lain dari buruj. Gambar dari astrobob.areavoices.com

R "normal" R dari Crown Utara mempunyai kecerahan kira-kira magnitud keenam – pada jarak penglihatan dengan mata kasar – dan dapat dilihat di dalam mahkota terang bintang-bintang Utara Mahkota. Walau bagaimanapun, kadang-kadang – dan tidak dapat diramalkan – kecemerlangan bintang jatuh dengan ketara oleh beberapa magnitud. Ini boleh berlaku dalam masa beberapa minggu dan dalam keadaan sedemikian, bintang yang biasanya kekal dalam masa yang lama. Sebagai contoh, pada bulan Ogos 2007, penurunan kecerahan yang sama bermula, dan dalam 33 hari ia jatuh kepada 14m. Kemudian penurunan itu perlahan, dan pada musim panas tahun 2009, kecerahan bintang adalah sekitar 15 tahunm. Kemudian dia perlahan-lahan tumbuh dan jatuh lagi beberapa kali, tinggal di bawah 10m sehingga kejatuhan tahun 2014. Ini adalah minimum terpanjang dan terdalam dalam keseluruhan sejarah pemerhatian, yang sudah lebih dari dua ratus tahun sejak penemuan watak berubah bintang ini pada tahun 1795 oleh ahli astronomi British, Edward Pigott.

Tingkah laku aneh seperti bintang dijelaskan seperti berikut. R Crown Utara adalah gergasi kuning yang telah mencapai hujung kitaran hayatnya dan merupakan hasil daripada flash helium akhir. Apabila bintang berkembang, lapisan luar sampulnya, yang terdiri terutamanya daripada hidrogen dan helium, terbang ke ruang sekitar dalam bentuk angin bintang, dan suasana bintang diperkaya dengan produk gabungan nuklear yang lebih berat. Akibatnya, bintang masuk ke pentas bintang karbon yang dipanggil – apabila ada kandungan karbon tinggi di lapisan luarnya. Akhirnya, karbon mula tamat dalam bentuk angin bintang.

Dengan jarak yang semakin meningkat dari bintang, bahan yang dikeluarkan adalah sejuk, dan apabila suhu turun di bawah 1500 K, atom karbon mula membebaskan ke dalam zarah-zarah debu terkecil, secara aktif menyerap cahaya. Awan debu terbentuk, yang membayangi bintang, jika mereka berada di garis penglihatan. Aktiviti suar tidak teratur, perolakan, pengurangan suhu tempatan adalah sukar untuk diramal, kerana pembentukan habuk dan penurunan kecerahan kelihatan sepenuhnya rawak.Pada akhirnya, awan debu hilang dan kecerahan kembali ke nilai maksimumnya, walaupun ia mungkin mengambil masa bertahun-tahun.

Bintang ini memberi namanya kepada seluruh kelas bintang yang sama – pembolehubah jenis R dari Crown Utara. Saat ini, tidak lebih dari seratus bintang itu diketahui, dan hanya dua dari mereka yang dapat dilihat dengan mata telanjang atau melalui teropong (bintang kedua RY Sagittarius). Kajian terhadap bintang-bintang semacam ini penting kerana mereka memberi maklumat tentang tahap terakhir kehidupan bintang sebelum ia berubah menjadi kerdil putih. Dalam fasa ini, bintang-bintang mungkin wujud hanya untuk masa yang singkat – mungkin kira-kira 1000 tahun.

Gambar dari laman eso.org – R Northern Crown dalam pandangan artis.

Anastasia Stebalina


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: