Pertempuran Slavs • Pavel Smirnov • Gambar Saintifik pada Hari "Elemen" • Ornitologi

Pertempuran Slavs

Foto dramatik ini diambil oleh pengembara Sweden dan berdvotcherom Lars Petersson (Lars Petersson) pada 1 April tahun ini berhampiran empangan Asprokremmos (Dam Asprokremmos), yang terletak di barat laut pulau Cyprus. Untuk lelaki dewasa spesies burung wilayah, terdapat pertemuan yang kerap untuk kawasan bersarang yang sesuai, tetapi keadaannya lebih menarik di sini daripada kelihatannya pada pandangan pertama. Dua burung burung merakam yang dipenuhi oleh pelbagai jenis warblers: di sebelah kiri adalah seorang warbler Siprus lelaki (Sylvia melanothorax) dengan bahagian perut badan yang kelihatan, di sebelah kanan – Slav Mediterranean lelakiSylvia melanocephala), yang perutnya monochromatic, ringan. Hubungan kedua-dua burung yang cukup dekat ini adalah contoh yang ingin ditemui dari spesies "penceroboh aborigine" dan, oleh itu, adalah objek yang sangat menarik untuk belajar, dan tidak diketahui terlebih dahulu bagaimana peristiwa akan berkembang lagi.

Slav Cyprus adalah endemik pembiakan Cyprus, musim sejuk di kawasan pantai di bahagian barat laut Laut Merah dari Sinai ke Sudan timur laut. Ini adalah salah satu spesies genus paling sempit. Sylvia, dan jangkauan terhad tidak dapat tidak menjejaskan jumlah spesies dan menjadikannya sangat bergantung kepada keadaan habitat.Oleh itu, ia adalah fauna pulau yang sangat terdedah untuk mengubah aktiviti manusia: walaupun pada hakikatnya kira-kira 80% daripada avifauna dunia hidup di benua, 88% spesies burung yang telah hilang dalam 500 tahun terakhir adalah penduduk pulau. Pada masa yang sama, walaupun transformasi antropogenik mewakili salah satu ancaman utama kepada masa depan spesies burung yang paling moden, tiada satu pun dari mereka yang kebal dari kesan negatif dari faktor-faktor lain, yang dalam dirinya sendiri adalah semulajadi. Peningkatan kecil di peringkat lautan, taufan yang kuat, atau letusan gunung berapi tunggal – secara amnya, perubahan minimum dalam dunia kecil yang biasa boleh cukup untuk menjadikan tempat syurga menjadi neraka tidak sesuai untuk hidup.

Cypriot Slavka lelaki. Foto © David Jirovsky dari wildbirdphoto.eu

Salah satu faktor ketidakstabilan ini ialah pengenalan kepada penglihatan tubuh biasa dengan keperluan alam sekitar yang serupa. Ia adalah dengan fenomena ini bahawa Cypriot glib datang pada akhir abad yang lalu. The Mediterranean, or oileed, Slavka adalah spesies yang tersebar luas di seluruh wilayah Mediterranean: ia hidup dari Canary dan Azores di barat ke Syria dan bahagian barat laut Turki ke timur.Sehingga tahun 1994, burung ini direkodkan di Cyprus hanya sebagai spesies yang menyimpang dan musim sejuk, tetapi kemudiannya mula memerhatikan keadaan bersarang di pulau itu, dan sejak beberapa dekad yang lepas, Mediterranean Slavik menyebar ke wilayah-wilayah baru. Ini tidak disedari oleh sains: pada tahun 2009, penyelidik Norwegia mempelajari ciri-ciri penempatan di pulau sepasang spesies ini. Spesies asli memperlihatkan hubungan yang rapat dengan belukar semak dekat dengan alam semulajadi, sementara spesies pendatang baru ternyata menjadi ahli generalis yang lebih terkenal, dengan sengaja menetap bahkan dalam landskap yang diubah oleh manusia – misalnya, di kebun-kebun anggur. Tiada bukti bahawa di antara burung terdapat persaingan langsung untuk sumber yang diperlukan untuk kehidupan, penulis tidak dapat mencari.

Mediterranean Slavka. Foto © Aurelien Audevard dari ouessant-digiscoping.fr

Walau bagaimanapun, terdapat alasan untuk mengambil berat tentang masa depan. S. melanothorax boleh didapati. Ahli-ahli ornithologist dari Muzium Zoologi Universiti Negeri Moscow, Evgeny Koblik dan Ilya Murashev, melawat Cyprus pada tahun 2011 dan 2012, dan semasa memerhati burung pulau-pulau itu menyatakan adanya kehadiran Slavia Mediterranean, sementara endemik bertemu hanya dalam negeri dan dalam kuantiti yang sedikit.Ternyata, toleransi spesies penceroboh kepada jenis landskap buatan manusia memberi ia permulaan yang lebih baik untuk menetap pulau ini, yang, seperti kebanyakan pulau utama lain di Mediterranean, mempunyai ketumpatan penduduk yang agak tinggi dan peratusan tanah yang berubah. Fakta bahawa Slavs Mediterranean yang ditanam di Cyprus mula tinggal di sana sebagai spesies yang tidak aktif dapat memihak kepada mereka pada musim bunga, yang membolehkan orang asing menduduki tempat yang paling sesuai untuk pembiakan. Menurut BirdLife International, jumlah Cyprus Slavs masih sangat tinggi – dari 70 hingga 140 ribu pasang – namun, ia cenderung berkurang di tempat-tempat yang didiami oleh Slavs Mediterranean.

Kesatuan Antarabangsa untuk Pemuliharaan Alam menilai status Siprus Slavka sebagai menimbulkan kekhawatiran paling rendah, tetapi mencatat beberapa faktor pengurangan lain untuk spesies: intensifikasi pertanian, homogenisasi lahan pertanian, pembangunan pesisir dan perkotaan yang aktif, serta pengejaran langsung oleh manusia untuk tujuan gastronomik – seperti yang diketahui, lagu burung tampar dianggap makanan istimewa di Cyprus dan di beberapa negara lain di rantau Mediterranean.Di samping itu, menurut komentar Petersson di bawah gambar di atas, dengan tampalan beberapa meter persegi pasukannya berjaya mengira lima spesies genus sekaligus Sylviabahawa, ke had itu, mengasah perjuangan masing-masing untuk tempat di matahari. Begitulah nasib salah satu lagu burung kecil dari pulau peranginan – bukan kegembiraan syurga, tetapi pertempuran yang keras untuk hidup dan untuk berlanjutan bangsa, hasilnya menentukan kewujudan suku kaumnya yang masih banyak.

Foto © Lars Petersson dari hbw.com.

Pavel Smirnov


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: