Berfungsi pada topik yang sukar • Sergey Popov • Berita sains mengenai "Unsur" • Astronomi, Sains dan Masyarakat, Sains di Rusia

Penulisan sukar

Awal bulan April ditandai dengan pembebasan di rumah penerbitan Vek2 empat buku mini oleh pekerja SAI. Dua daripada mereka (V. Rudenko "Mencari gelombang graviti" dan S. Popov, M. Prokhorov "Bintang: kehidupan selepas kematian") dikhaskan untuk astrofizik moden. Dua orang lain, milik Vladimir Surdin, menceritakan perkara-perkara yang lebih halus yang nampaknya mempunyai hubungan yang tidak langsung terhadap sains – mengenai astrologi dan UFO.

"Adakah anda melihat piring terbang?
Lebih dari rumah anda, di atas bumbung anda?
Plat membawa dalam hidup kita
Perasaan yang menyakitkan hati,
Dan kami berhutang kepada topik ceramah kecil. "
("Akuarium", album "Elektrik")

Mungkin semua orang sekurang-kurangnya sekali melihat di langit sesuatu yang tidak dapat difahami. Vladimir Surdin tidak terkecuali. Walau bagaimanapun, tidak cukup untuk melihat, adalah penting untuk memahami, memahami, dan kemudian jelas memberitahu orang lain. Surdin berjaya sepenuhnya. Dalam buku itu, dia menyebut contoh yang tipikal di mana UFO super utama ternyata menjadi benda biasa: balon, badan angkasa (Venus, Bulan, dan juga Matahari), alat buatan (roket yang berlepas atau satelit memasuki atmosfera), atau gelembung sabun. Dan penulis menceritakan banyak kes sebagai saksi.Seorang saksi mata kagum, tertarik, tetapi berpendidikan dan profesional. Kisah-kisah pengamat seperti UFO sangat penting, kerana mengetahui bagaimana keadaan yang biasa dengan kita dalam keadaan yang luar biasa kelihatan seperti itu menarik dan bermanfaat.

Salah satu sebab utama objek yang sangat mudah (belon, bulan di pecah awan, dan sebagainya) boleh dikelirukan untuk pengirim dari planet jauh ialah, melihat badan-badan di langit, mudah untuk membuat kesilapan dengan anggaran ukuran mereka, dan Oleh itu, jarak kepada mereka dan kelajuan pergerakan mereka. Kes gelembung sabun yang disebutkan di atas sangat penting di sini. Bahkan orang yang berpengalaman seperti Surdin ditipu secara tidak sengaja melihat gelembung sabun yang besar yang dibebaskan dari tingkat ke-10. Hanya selepas pengarang, berjalan di sekitar rumah untuk mengikuti arah penerbangan mereka, melihat seluruh "skuadron" belon berwarna-warni, adakah dia berjaya mengenal pasti objek-objek yang tidak dikenali itu. "Dan apa yang akan berlaku," Surdin bertanya, "jika saya duduk di balkoni rumah jiran, atau hanya membawa beg berat di tangan saya yang anda tidak lari dengannya?" Objek itu akan tetap tidak dikenali.

Oleh kerana jumlah kecil, tiga penting, pada pendapat saya, momen tidak mencerminkan dengan secukupnya dalam buku itu.Pertama, orang yang jauh dari sains sering tidak memahami apa yang dikatakan saintis oleh pemerhatian yang boleh dipercayai. Ahli astronomi, seperti yang anda tahu, telah melihat dua bintang di mana mereka bersendirian, jangan berteriak "Eureka!" Tanpa menuangkan baldi air sejuk ke atas kepala mereka. Konservatisme yang sihat adalah asas pendekatan saintifik moden.

Sebaliknya, saintis hanya bermotivasi untuk mencari yang baru. Orang ramai, malangnya, sering tidak faham perkara ini. Saya tidak akan melupakan bagaimana, setelah menunjukkan satu artikel pertama saya kepada seorang kenalan guru sekolah, saya mendengar: "Dan apa, tiada siapa yang menulis ini lagi?". Saya tidak langsung mengetahui bagaimana untuk bertindak balas dengan lebih baik, kerana saya tidak dapat membayangkan bahawa ada artikel saintifik yang asal tanpa hasil asal. Matlamat saintis bukan untuk mengesahkan sesuatu yang sudah diketahui dan termasuk dalam buku teks, tetapi untuk meneruskan. Oleh itu, sebagai contoh, saintis secara semula jadi tidak dapat menyembunyikan penemuan asas. Ia juga penting untuk memahami bagaimana konservatisme saintifik adalah sihat.

Akhirnya, titik ketiga, yang tidak disebutkan dalam buku ini, ialah masalah UFO hanyalah hujung gunung kecil. Masalahnya lebih serius.Lagipun, sebagai contoh, untuk membuktikan kewujudan kereta di Bumi, tidak perlu mencari kereta itu sendiri. Ia cukup untuk menganalisis udara dalam mana-mana titik bumi. Kehadiran bahan yang sangat spesifik akan dengan segera mendedahkan kehadiran di planet enjin pembakaran dalaman petrol. Ia juga mungkin untuk menganggarkan nombor mereka kira-kira. Maksudnya, apa-apa alat teknikal, terutama kenderaan, kecil dan tidak mencolok itu sendiri, dikaitkan dengan fenomena kompleks yang tidak dapat disembunyikan. Oleh itu, ia menghairankan bahawa kita tidak melihat UFO, tetapi kita tidak melihat planet ibu, jejak tamadun teknikal yang kuat, dan lain-lain Tetapi, tentu saja, perbincangan mengenai pelbagai soalan ini adalah mustahil dalam format buku mini 64 muka surat (dalam foto yang anda lihat hampir bersaiz penuh). Jadi, ia tetap membacanya, sebagai contoh, "Alam Semesta. Kehidupan Minda "A.S. Shklovsky.

Dalam buku itu, banyak ruang yang ditumpukan kepada sejarah ufology, menceritakan tentang percubaan untuk mengkaji UFO. Lagipun, ada masa ketika soalan yang berkaitan dengan UFO banyak bimbang, termasuk saintis. Selepas hasil negatif kerja kumpulan rasmi yang menjalankan kajian mereka 40 tahun yang lalu, semangat pakar serius untuk masalah ini telah hilang.Pada masa kini, amatur terutamanya terlibat dalam "pinggan", dan kita mesti faham bahawa ada sebab yang baik untuk majoriti saintis yang besar untuk pesimisme dan keraguan moden. Lagipun, "plat", malangnya, belum dilihat dengan kepastian yang mencukupi. Mungkin ini tidak menghairankan, dan sebahagiannya adalah mungkin untuk bersetuju dengan "Akuarium":

"Lagipun, jika saya satu pinggan,
Saya tidak akan terbang
Saya tidak akan terbang
Saya tidak akan terbang ke tempat ini. "


Buku yang ditujukan kepada astrologi, mungkin lebih relevan. Di dalamnya, penulis dapat membincangkan ciri-ciri utama fenomena ini dengan tepat dan tepat. Sudah tentu, sejumlah kecil membuat pena berhenti di beberapa titik, namun …

Pertama, mengesan sejarah astrologi. Walaupun dalam pukulan besar, kemunculan astrologi, prasyaratnya, agak jelas dikesan. Lagipun, dia tidak muncul dari awal. Masa ditentukan oleh badan-badan surgawi, dengan bantuan mereka, mereka meletakkan laluan. Ia tidak mudah dilakukan. Tidak ada metodologi ilmiah yang sebenar (iaitu, moden) pada masa itu. Oleh itu, adalah semulajadi bahawa penyembahan bintang dan penggunaannya untuk mengukur masa dan koordinat mengakibatkan beberapa jenis sintesis – astrologi. Beribu-ribu (malah beratus-ratus) tahun lalu astrologi dianggap sains. Tetapi kita tidak lagi hidup di Mesir kuno.Kami mempunyai sains moden yang maju dengan kaedah yang baik. Dan kaedah ini membolehkan anda menguji ramalan.

Percubaan tersebut untuk menguji ramalan diterangkan dalam buku oleh Surdin. Dan ini sangat penting. Malangnya, ramai yang tidak tahu bahawa ramalan diperiksa dan disahkan dan hasilnya sentiasa negatif. Inilah yang membolehkan hari ini untuk mengaitkan astrologi dengan pseudosains dengan keyakinan. Malangnya, jumlah kecil buku tidak dibenarkan untuk mempertimbangkan cek khusus secara terperinci, dan juga untuk membincangkan kepentingan statistik mereka. Tetapi untuk orang ramai, ini mungkin tidak begitu menarik.

Bahagian ketara buku ini ditujukan kepada cerita tentang ahli-ahli astronomi yang hebat masa lalu dan hubungan mereka dengan astrologi. Sejak mereka hidup pada masa yang berlainan, sikap ini berbeza. Walaupun pada abad kelima belas, astrologi (seperti alkimia) mempunyai status saintifik yang kukuh, maka sudah pasti Kepler dan Galileo memahami sepenuhnya bahawa ia sangat naif untuk berharap untuk meramalkan nasib oleh bintang-bintang.

Akhirnya, buku ini membincangkan kemungkinan pengaruh lokasi planet-planet di Bumi dan Matahari. Di sini pembaca akan mencari sesuatu yang menarik. Mungkin bagi kebanyakan orang akan mengejutkan bahawa kesan tidal dari rak buku pada seseorang lebih besar daripada pengaruh Bulan, dan pengaruh Venus di Bumi lebih daripada Jupiter.

Perkataan berikutnya kepada buku itu, yang ditulis oleh Vitaly Ginzburg, mengandungi argumen mengenai sifat pseudosains dan sebuah kisah tentang percubaan Nobel yang tidak berjaya untuk bertempur dengan kemunculan ramalan astrologi dalam penerbitan eksternal yang terhormat seperti akhbar Izvestia. Mungkin pembebasan buku Surdin entah bagaimana membantu memperbaiki keadaan. Walaupun untuk harapan yang serius untuk ini adalah perlu bahawa peredaran menjadi 100 kali lebih banyak.


«Apabila semua orang merasakan kuasa harmoni saya»
(Pushkin AS, "Mozart dan Salieri")

Seperti yang mereka katakan dalam roti panggang yang terkenal, "Marilah keinginan kita bertepatan dengan kemungkinan kita." Dalam kesusasteraan sains yang popular, adalah penting bahawa keinginan dan keupayaan penulis dan pembaca bertepatan. Harmoni berlaku apabila penulis boleh menulis tentang apa yang menarik untuk pembaca, dan menulis pada tahap kerumitan yang sesuai untuk pembaca dan dengan "suar" yang akan menghalang pembaca membuang buku di tengah.

Mungkin, ia adalah mungkin untuk membezakan empat lapisan topik saintifik yang dalam pelbagai peringkat dapat diterima oleh "harmonisasi". Pertama, terdapat topik-topik mengenai puncak sains moden dan menimbulkan minat orang ramai.Topik-topik ini "dipromosikan", mereka ditulis banyak dan kerap. Ini termasuk genetik, kosmologi, lubang hitam, dan sebagainya. Kesukaran utama di sini adalah tidak mengetepikan dan menyimpan pernyataan yang ketat.

Lapisan kedua – ini adalah topik yang berkaitan dengan bidang sains moden, yang kini "tidak didengar." Sebenarnya, ini adalah majoriti. Bintang neutron kegemaran saya adalah satu contoh. Di sini masalah utama adalah untuk menarik perhatian pembaca.

Ketiga, ada yang penting dan menarik, tetapi terlalu rumit, dan karenanya "tidak dipromosikan" topik. Di sinilah kebanyakan matematik moden jatuh. Dan masalahnya ialah untuk memberitahu apa yang tersedia (yang hampir mustahil jika pembaca tidak mempunyai latihan khusus).

Akhirnya, terdapat topik yang "di ambang". Mereka menarik untuk semua orang, tetapi mereka sama ada mempunyai hubungan tidak langsung dengan sains sebenar itu sendiri, atau komponen tambahan saintifik melebihi saintifik. Ini termasuk masalah pemanasan global, masalah mencari kecerdasan luar angkasa, serta banyak pseudosains. Di tempat pertama – astrologi dan ufology. Sangat sukar bagi seorang saintis untuk menulis mengenai topik tersebut, sedikit berani.Tetapi Vladimir Surdin menulis dan menulis dengan baik!

Kedua-dua buku ternyata sangat berjaya, walaupun topik "licin". Di dalamnya, penulis dapat jelas, konsisten dan tidak menggambarkan apa yang membentuk sikap sains moden untuk astrologi dan masalah UFO. Ketidaksuburan dan ketiadaan postur bangga, yang malangnya pelik kepada "pejuang dengan pseudoscience", sangat penting, kerana ia adalah salah, terlalu banyak "memalsukan" nada banyak penerbitan saintifik mengenai pseudoscience yang menangkis pembaca.

Ia mungkin akan menjadi lebih baik jika pengarang berjaya menumpukan kerja yang lebih besar, tetapi sama-sama diakses untuk isu-isu ini.

Sergey Popov


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: