Pelajar MSU terhadap pseudosains

Pelajar MSU terhadap pseudosains

Margarita Moskaleva
"Trinity Option" №9 (203), 3 Mei 2016

Margarita Moskaleva dan Anna Urmantseva. Foto oleh G. Nikanorov dari sciencemedialab.ru

Idea? Dia benar-benar menular. Ada di antara kita yang sakit dengan segera apabila saya melihat mata pembakar TV presenter Anna Urmantseva di kelas tuan pertama, seseorang hanya pada penembakan pertama. Pusat Menentang Pseudosains adalah pasukan kecil tetapi sangat rapat. Matlamat kami adalah untuk memerangi penyebaran palsu sengaja pseudo-saintifik.

Projek kami bermula dengan kursus kewartawanan saintifik di jabatan kewartawanan Moscow State University, dengan seruan di kalangan orang ramai: "Siapa yang mahu Urmantseva?" Jiran saya di atas meja kami saling menatap dan memutuskan untuk pergi "pada peninjauan."

Pada mulanya, kami hampir dua kali ganda sekarang. Dari "pemerhati", Dasha dan saya menjadi pekerja paling aktif di Pusat ini. Pada mulanya ia tidak mudah, tetapi kerana Pusat mempekerjakan lelaki dari pelbagai fakulti, sentiasa ada peluang untuk berunding mengenai apa-apa isu dengan biokimia, ahli fizik, psikologi, ahli meteorologi, sosiologi, dan bukan sahaja.

Tugas utama Pusat ini adalah untuk mencari dan menyangkal penerbitan saintifik palsu dalam media. Kami sedang mencari artikel di Internet, plot di televisyen, kami menarik berita yang meragukan dari saluran persekutuan, dan lain-lain. Semua ini terletak hanya pada semangat dan inspirasi kami.Kami adalah sukarelawan dan kami mahu orang ramai tidak lupa tentang pemikiran kritikal.

Setiap kebodohan yang terdapat di media kami membawa kepada pakar dalam bidang tertentu. Pakar memberikan penilaiannya terhadap kenyataan tertentu. Di samping itu, ia berlaku bahawa pakar-pakar tanpa nama dan organisasi penyelidikan yang meragukan merenung di dalam bingkai. Dalam situasi sedemikian, apabila tidak jelas sama ada seseorang secara sukarela mengambil bahagian dalam penggambaran program pseudoscientific atau tertipu dengan mencipta kesan yang diperlukan dengan memotong mahir, adalah sangat penting untuk menjelaskan dengan doktor atau saintis semua butir-butir hubungannya dengan editor program tersebut. Ya, dan tindakan "penyelidikan kewartawanan penyiasatan sensasi" yang dilancarkan kepada orang awam kadang-kadang berlaku dalam penyelidikan atau pusat-pusat medis yang tidak ada. Kami juga bertemu ini di saluran pusat persekutuan. Sebagai contoh, kita melihat satu program bagaimana orang mendapatkan imbasan MRI untuk mengenal pasti kebolehan luar biasa. Terdapat kedua-dua doktor yang menipu dan pusat penyelidikan yang tidak wujud di Institut Otak, yang mana, dengan cara itu, pakar yang disebutkan di atas tidak ada kena mengena dengannya. Kami mengenal pasti doktor secara langsung dengan penampilan,tetapi untuk memastikan kewujudan organisasi yang disebutkan di atas, kami terpaksa menghantar permintaan kepada Institut Brain di St Petersburg dan di Moscow.

Di saluran yang sama, kami menemui satu lagi cerita yang luar biasa. Deposit mineral dalam bentuk telur gergasi ditemui berhampiran Volgograd. Ini mendorong orang-orang TV untuk melepaskan program yang bahaya yang mengancam bandar ini, kerana dinosaur boleh menetas dari telur pada bila-bila dan memusnahkan segala-galanya. Ia menakutkan, tetapi kami menyaksikan keseluruhan isu secara menyeluruh. Selepas menonton idea itu berasal: "Tidak ada gunanya untuk bertarung dengan pseudosains sehingga kita belajar untuk mencipta kandungan yang sama sekali menjejaskan emosi."Anda boleh menyenaraikan hujah-hujah rasional yang anda suka, tetapi ia akan menjadi sifar dari ini, kerana orang itu sudah ketinggalan dan hilang. Semua program ini adalah dengan muzik yang mengganggu, suara yang yakin terhadap latar belakangnya, memberi inspirasi kepada kami dengan idea plot planet, yang diketuai oleh reptiloid atau makhluk asing adalah kekuatan jahat, selalu satu langkah di depan manusia … Manusia diberi penjelasan mudah untuk semua masalah, mencipta ilusi rahasia penting yang telah ditemui, yang untuk sebab tertentu semua negara dunia bersembunyi.Sebagai ahli sosiologi, fenomena ini sangat menarik untuk saya. Manusia mula merasakan dirinya di dalam beberapa jenis ruang ilusi yang penuh dengan menakutkan mendedahkan "fakta." Bercakap kepadanya selepas itu adalah seperti bercakap dengan seorang mazhab. Kita kini menjadi orang asing, musuh dan konspirator, menyembunyikan kebenaran.

Gambar yang sama sering digambarkan oleh artikel mengenai "telur dinosaur" di Volgograd. Foto dari chudesamag.ru

Oleh itu, apakah Pusat untuk Membanteras Pseudosains bersedia untuk bertindak balas terhadap semua obscurantisme yang berlaku di media? Ketawa Emosi utama yang dihadapi adalah ketawa. Pasukan kami berusaha untuk melancarkan gelombang ketawa, sindiran, ironi yang nyata, mengolok-olok mitos pseudoscientific terkenal. Kami bersedia untuk menulis puisi, membuat komik, mengendalikan meme dan pejuang kilat. Mungkin, apabila orang melihat betapa tidak masuk akal dan tidak masuk akal beberapa perkara yang sangat penting kepada mereka, mereka akan mula berfikir jauh lebih luas. Pasukan kami mencadangkan untuk ketawa, tentu saja, bukan pada peminat ufology, cryptozoology, sihir, dll, tetapi pada apa yang mereka buat percaya

Kami telah mengeluarkan beberapa video tentang perjalanan ke dunia selari, orang gergasi, telegon, kenalan dengan UFO, sihir saintifik dan banyak lagi. Sudah tentu, kita tidak dapat mengelakkan kritikan.Mereka mengatakan bahawa ia adalah sia-sia, tidak diingini dan tidak menarik, orang mahu melihat, kita tidak mempunyai cara yang sebenar di televisyen, semuanya tidak bermakna, dan lain-lain.

Di sini, sebagai contoh, beberapa komen pada video kami.

Ya, sudah terlambat untuk mengembangkan pemikiran kritikal. Setengah negara dirawat dengan urinoterapi dan homeopati, bercakap tentang bahaya GM dan menghilangkan toksin dari badan. Mengenai telegony, saya didorong oleh ibu saya sendiri, seseorang yang mempunyai pendidikan teknikal yang lebih tinggi, yang diterima pada masa USSR yang dikasihi oleh semua orang. Dia juga bercakap tentang manfaat homeopati. Seorang kenalan dengan kami belajar di Institut Fizikal dan Teknikal, bercakap mengenai medan kilasan dan vakum fizikal. Seorang rakan sekerja yang bekerja dengan ijazah kolej dalam bidang pertanian mengatakan bahawa HIV tidak wujud dan ini adalah konspirasi syarikat farmaseutikal.“.

Orang seperti cerita dongeng. Di sini mereka dibuang, termasuk untuk mengalihkan perhatian dari rutin harian. Terdapat permintaan, akan ada tawaran. Dan untuk mengada-adakan mereka tidak kurang bodoh daripada mempercayai mereka“.

Saya fikir anda perlu mengadakan beberapa mesyuarat, mungkin berkumpul di tempat awam. Untuk menyebarkan idea mereka kepada orang ramai dan bahawa orang ramai melihatnya. Mencari pseudosains. Para jemaat memenangi berapa cuti.Sekiranya anda mempunyai idea, anda boleh memainkan adegan, bersahaja, supaya semua orang dapat memahami. Nah, atau untuk melukis bangunan syarikat televisyen, hanya gambar sahaja yang diperlukan“.

Dia teringat bagaimana kami, pada tahun kedua kami di universiti, praktikal mencari jejak langkah-langkah snowmen di hutan-hutan di Wilayah Leningrad! Benar-benar serius! Guru kami dan saluran REN-TV menyalakan lebih daripada sekali pada topik yang sama. By the way, mereka tidak dapat mencari … walaupun dia memberikan tanda cakar pada batang pokok tunggal untuk trek lelaki salji yang sama“.

Pusat ini tidak bertujuan membasmi kepercayaan, kepercayaan dan kepercayaan lama dari fikiran orang. Kami hanya menentang saluran TV yang menghasilkan wang dengan menyiarkan pameran ilmiah. Kami menentang penyembuh yang berjanji untuk menyembuhkan kanser dan tidak menggalakkan orang ramai daripada dirawat di hospital. Terhadap perniagaan, yang baru-baru ini menjadi extrasensory dan semuanya berkaitan dengan okultisme. Terhadap orang yang terancam dengan akhir dunia, memaksa mereka untuk membeli barang-barang kaleng, lilin, sembunyi di dalam lemparan, dan lain-lain. Kami bertentangan dengan penggunaan "ilmu pengetahuan palsu". Sumber elektronik Pusat kami adalah platform untuk perbincangan di mana orang boleh membantah dan membincangkan pelbagai hipotesis dan kenyataan.

Ya, kita harus mengambil kira hakikat bahawa sains sering dibicarakan oleh mereka yang tidak mempercayainya, tetapi kita cuba membuat bahan-bahan tersebut dapat dimengerti dan dapat diakses oleh semua sektor masyarakat. Pada masa akan datang, sememangnya, untuk mempopularkan projek di kalangan orang ramai, dari sains yang jauh. Jadikannya menarik dan memberi inspirasi khusus untuk strata sosial ini.

Dalam kerja kita, kita menghadapi masalah yang dihadapi semua projek sains dan penerbitan popular. Lebih banyak bekalan kerani dalam ucapan dan teks, penalaran saintifik kering ketika membincangkan fenomena tertentu – semua ini membuat banyak arah yang mempopulerkan membosankan dan menjijikkan. Akibatnya, penonton massa merasakan kecewa dan dihina. Reaksi yang jelas terhadap ajaran ini adalah penafian, pencerobohan laten, ketidakpercayaan. Adakah lelaki biasa mahu hadir pada pertempuran saintifik yang sama, di mana kadang-kadang istilah yang tidak dapat difahami dan bunyi kosa kata asing melalui perkataan?

Pusat ini memilih dialog yang menghormati dengan pembaca / penonton / lawan sebagai cara utama pengaruh. Kami tidak melihat cara lain untuk hubungan yang berkesan dengan penonton, dan mesej kami meluas ke seluruh masyarakat saintifik.Selalunya mungkin untuk mendengar dengan apa jenis kelonggaran, dan walaupun dengan penghinaan, "saintis sebenar" mengatakan tentang kemanusiaan yang sama yang tidak memahami apa-apa dalam teori relativiti. Apa yang boleh kita katakan mengenai tindak balas saintis kepada beberapa kepercayaan setiap orang. Ini adalah pandangan bawah atas, cemuhan terus terang. Dan Pusat kami tidak mahu memandang penonton. Kami cuba untuk tidak mengajar, tetapi untuk menunjukkan di mana kebenarannya.

Wawancara Margarita Moskaleva Vladimir Surdin. Gambar oleh S. Guseva

Sudah terlalu awal untuk bercakap mengenai hasil kerja kami, tetapi kami boleh mengatakan bahawa sudah ada respons. Orang bercakap tentang Pusat, berhujah sama ada perlu untuk melawan pseudosains sama sekali, membincangkan topik yang dicadangkan. Ya, penonton tidak sebesar yang kita inginkan, tetapi kita merasakan maklum balas, kita melihat bahawa kerja kita tidak ditinggalkan tanpa perhatian.

Berbaring di media dan iklan kadang-kadang sangat mahal. Pernahkah anda terfikir tentang berapa banyak orang yang mati, mempercayai manipulasi yang tidak masuk akal dengan aura, teh herba, balm perubatan, dan bukan dalam kemoterapi? Dan berapa kali anda melihat iklan sedemikian? Banyak sekali. Malah di halaman surat khabar menulis mengenai kesihatan. Beratus-ratus ribu rubel diperolehi oleh orang lain atas kesedihan, kesakitan, dan keseronokan orang lain.Dan orang dirawat untuk diagnosis yang dibuat melalui telefon. Sebagai contoh, dari skizofrenia. Mereka menakutkan cacing di jantung, otak dan di semua bahagian badan, memaksa mereka membeli ubat yang mahal dan tidak berguna. Bukankah kejahatan? Apa yang lebih buruk daripada membuat wang pada kos kehidupan manusia?

Pseudosains boleh menjadi sangat berbahaya bagi orang, dan ini mesti diperjuangkan. Kami mahu percaya bahawa kita tidak bersendirian dalam hal ini.

www.lgenauka.net – laman web kami,
[email protected] – mel kami.

Kumpulan dalam rangkaian sosial:
//vk.com/lgenaukanet – kumpulan dalam VKontakte,
www.facebook.com/lgenaukanet adalah halaman Facebook.


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: