"Pagoda Merah" • Galina Klink • Gambar Saintifik pada Hari "Elemen" • Botani

“Pagoda Merah”

Pada foto itu wanita gemuk bertubuh kecil (Crassula capitella), tumbuhan saka asalnya dari savannas Afrika Selatan. Untuk bertahan hidup dalam kemarau, Eagles belajar untuk menyimpan air di dalam daun mereka yang berisi (tumbuhan tersebut dipanggil succulents). Ia adalah untuk penampilan mereka yang "baik" bahawa mereka mendapat namanya: "crassus" dalam bahasa Latin bermaksud "lemak". Dan terima kasih kepada kecantikannya dan tidak bersahaja, bajingan itu telah menjadi salah satu tumbuhan hiasan yang paling popular – berkat, terdapat begitu banyak subspesies dan varietas yang berbeza yang boleh anda pilih hewan peliharaan untuk setiap selera.

Di antara pencinta tumbuhan yang berbahasa Inggeris, dusun kecil kecil itu dikenali sebagai Loji Kemara Api atau Pagoda Merah. Daun-daun berlemak adalah daun yang mudah dan bertentangan – tetapi jika anda melihat tumbuhan dari sisi, kesan optik muncul, seolah-olah daun tumbuh dalam lingkaran. Ini menyumbang kepada warna merah yang membezakan tip.

Pandangan sampingan melkovolovchataya lemak. Foto © Eric Hunt dari flickr.com

Fleshy melkovolovchataya – monocarpic. Ini bermakna selepas berbunga, roset daun yang memberikan batang berbunga bunga mati. Seperti semua gula-gula, tumbuhan ini dengan sukarela melipatgandakan dan vegetatif: walaupun satu daun longgar boleh menimbulkan tumbuhan baru.

Subspesies melkolovolovchataya podstyanki berbunga Crassula capitella thyrsiflora. Foto © Jim Roger Webb dari flickr.com

Warna merah daun berlemak bukan sahaja untuk kecantikan, tetapi juga untuk perlindungan. Di bawah keadaan yang optimum, lemak tetap hijau dan akan menjadi lebam di bawah tekanan: cahaya matahari yang ketara, kekurangan air, atau suhu yang tidak selesa. Pada masa yang sama di dalam tumbuhan itu meningkatkan kandungan antosianin – pigmen yang membantu dia bertahan tekanan. Adalah dipercayai bahawa antosianin memainkan peranan sebagai photoprotectors dan antioksidan. Iaitu, mereka menyerap radiasi ultraviolet dan berinteraksi dengan bentuk oksigen aktif yang terbentuk semasa tekanan, yang cenderung mengoksida segala-galanya di sekeliling dan boleh membahayakan sel-sel. Dan sekiranya bajingan itu selalu disiram, ia tidak akan menyimpan air dan boleh "menurunkan berat badan."

Crassula capitella thyrsiflora, berpuas hati dan hijau. Foto dari davesgarden.com

Foto © Eric Hunt dari flickr.com. Strybing Arboretum, San Francisco.

Mengenai antosianin dan tekanan dalam tumbuh-tumbuhan, lihat juga:
1) Anthocyanins, "Unsur", 09/21/2017.
2) Anthocyanins: rahsia warna, "Kimia dan kehidupan" №1, 2013.

Galina Klink


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: