Tillandsia berbentuk Usland • Galina Klink • Gambar Saintifik pada Hari "Elemen" • Botani

Osilliform tillandsia

Dalam gambar – tillandsii usnevidnoy (Tillandsia usneoides), juga dikenali sebagai "Spanish Moss". Walau bagaimanapun, ini bukan lumut sama sekali, dan ia tidak tumbuh di Sepanyol. Tumbuhan ini berasal dari keluarga bromeliad (wakil keluarga yang paling terkenal adalah nanas). Seperti kebanyakan bromeliad, tillandsia adalah endemik Dunia Baru. Penjajah Perancis menggelar janggutnya "jerman" (dan bahasa Sepanyol – "rambut Perancis"), yang akhirnya berubah menjadi nama "lumut Sepanyol", mengelirukan. Orang India memanggil Tillandia "rambut berkayu", tetapi dalam bahasa lain nama ini tidak melekat.

Tillandsia menghairankan mirip dengan lichen berjanggut muda (Usnea barbata), yang memberikannya nama tertentu. Persamaan ini merupakan contoh yang luar biasa dari evolusi konvergen antara organisme dari kerajaan yang berlainan (kerajaan adalah taksonomi tertinggi dalam klasifikasi organisme hierarki).

Usneya berjanggut. Usneia adalah genus lichens, yang tersebar luas di mana-mana, termasuk di Antartika. Usnea berjanggut dan spesies morfologi yang serupa sering dipanggil "janggut lelaki tua." Wakil-wakil dari genus ini terkenal kerana ia mengandungi asid usninic dalam kepekatan tinggi, yang mempunyai aktiviti antibakteria dan fotoprotektif.Usnea berfungsi sebagai bioindicator keadaan atmosfera, kerana, seperti tillandsia, ia menumpuk bahan dari udara. Foto dari allaltay.com

Tillandsia adalah epifit, ia tumbuh di dalam pokok-pokok, memutar cawangannya dengan batang dan menggantungkannya. Ia tidak mempunyai apa-apa lagi untuk berpaut, kerana hanya benih tillandia yang mempunyai akar. Kilang itu tidak membahayakan pokok itu: air dan mineral pemakanan Tillandsia diperoleh dari atmosfera dengan bantuan banyak skala perak, yang ditutupi. Epifit tersebut dipanggil aerophytes.

Tougher usilliform tumbuh pada wayar, yang membuktikan bahawa ia adalah epifit, bukan parasit, dan boleh tumbuh pada segala yang ditangkapnya. Gambar dari tropical.theferns.info

Dalam tillandsia, CAM-photosynthesis berlaku (lihat metabolisme Crassulacion, atau CAM photosynthesis), sejenis fotosintesis khas yang mengurangkan penyejatan air pada hari yang cerah. Stomata (organ pertukaran gas di tumbuh-tumbuhan) terbuka hanya pada waktu malam, yang dapat mengurangkan kehilangan air. Pada waktu malam, tumbuhan menyimpan karbon dioksida dalam komposisi asid organik yang terkumpul di dalam sel-sel, dan pada siang hari, apabila terjadi fotosintesis, ia bermula untuk sintesis gula. Terima kasih kepada simpanan sedemikian sehingga dapat bertahan selama dua bulan tanpa presipitasi.

Skala daun tillandsii usneiform di bawah mikroskop. Mereka menyerap kelembapan dari atmosfera akibat kesan kapilari. Foto dari phytoimages.siu.edu

Tillandsiya membawa banyak lelaki yang baik. Orang India menggunakannya dalam perubatan, dan membuat pakaian dari serat. Eropah yang disumbat perabot dan tilam dengan serat ini (yang mana tillandia dihasilkan pada skala perindustrian). Selain itu, tillandsiya popular sebagai tumbuhan hiasan: ia bersahaja dan mudah menyebarkan secara vegetatif (walaupun ia tahu cara mekar juga).

Usandsum usilliform menunjukkan tanda jelas sebuah tumbuhan berbunga. Foto dari florawwww.eeb.uconn.edu

Tetapi, tentu saja, bukan sahaja orang mendapat manfaat daripada tumbuhan ini. Burung menggunakan tillandia dalam pembinaan sarang, menyumbang kepada pengedarannya, dan ia juga berfungsi sebagai rumah bagi serangga.

Gambar dari tropical.theferns.info.

Galina Klink


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: