Mumi tatu Altai • Eric Efremova, Barbara Busova • Gambar Saintifik pada "Elemen" • Arkeologi

Mumi tatu dari Altai

Dalam foto – mumia seorang lelaki dari pengebumian Pazyryk Verk-Kaldzhin-2 di Pegunungan Altai. Umur mumi adalah kira-kira dua setengah ribu tahun. Lelaki itu dikebumikan bersama dengan kuda, ada juga pisau dan panah dan anak panah di ruang pengebumian. Lelaki pahlawan ini berada di bawah 180 cm tinggi. Di bahu lelaki itu, tatu yang menggambarkan rusa mitos dengan kuku dan paruh burung dapat dilihat.

Pada abad ke-6 ke-3 SM, suku kaum pastoralisme hidup di wilayah Tengah dan Gorny Altai dan di sebelah timur Kazakhstan, para arkeolog mula memanggil budaya material Pazyryk selepas monumen yang terletak di saluran Pazyryk di lembah Ulagan Bolshoi. Di sana pada tahun 1929, ekspedisi S. I. Rudenko menggali barisan Pazyryk yang pertama.

Pazyryks, yang berasal dari masyarakat puak Scythian-Siberia, menggunakan senjata Scythian (pengukir, belati, anak panah dan anak panah) dan abah kuda, mencipta produk yang terbuat dari tulang, kulit, tekstil dan logam dalam gaya haiwan Scythian-Siberia yang terkenal – dengan gambar haiwan dalam bergelora berpose atau dengan kaki yang bengkok. Berdasarkan bahan penggalian, dipercayaiSelain dari pembiakan ternakan, Pazyryks diburu dan memancing, memakai karpet berwarna-warni, membuat kulit dan bulu, alat-alat palsu dan senjata gangsa dan besi. Dianggarkan bahawa pada musim sejuk mereka tinggal di rumah-rumah kayu, dan pada musim panas mereka tinggal di yurts kulit kayu atau di tempat tinggal yang dirasakan.

Log pengebumian untuk gundukan pengebumian juga dibina dari balak. Alasan penguburan ini adalah satu-satunya sumber maklumat tentang budaya yang hilang. Kandungannya telah bertahan hingga ke hari ini disebabkan oleh pembentukan permafrost di bawah gundukan, yang diperolehi disebabkan gabungan faktor semulajadi dan antropogenik. Jurang yang digali oleh Pazyryks dengan cepat memenuhi air tanah, yang kemudian membeku, mengubah gundukan menjadi lensa es.

Gundukan itu memiliki tebing batu 2-4 m tinggi, mengatasi lubang kubur dengan rumah kayu atau kotak batu yang dipasang di dalamnya. Rumah kayu itu mempunyai dinding tebal yang digantung dengan permaidani dan lantai kayu ditutupi dengan dirasakan. Sarkofagus diletakkan di dalamnya, dengan badan mumia – sebelum pengebumian organ-organ dalaman dikeluarkan dan perutnya diisi dengan campuran herba, kuda, tanah liat, pasir dan bijirin, dan otak dikeluarkan dari tengkorak.Sebuah kereta kayu besar ditemui di salah satu daripada lima khazanah Pazyryk, dan kuda dikorbankan antara dinding rumah kayu.

Gundukan Pazyryk kelima dan lubang kuburnya (dalam bahagian): 1 – bantal untuk duduk, 2 – sarkofagus-dek, 3 – mumia badan seorang wanita dan seorang lelaki, 4 – tiang dari kereta, 5 tangga, 6 – dari kereta itu, 8 adalah roda kereta, 9 adalah barisan kereta, 10 adalah mayat kuda. Gambar dari kitab S. I. Rudenko, 1953. Budaya penduduk Gorny Altai dalam masa Scythian

Altai "beku" mumi yang menarik tidak hanya oleh upacara perkuburan, tetapi juga oleh kehadiran tato. Belum diketahui siapa ahli-ahli masyarakat yang memakai tatu, kerana sukar untuk menentukan status sosial mereka dari mumi lelaki dan perempuan tato. Plot dari tato Pazyryk adalah zoomorphic, kebanyakannya imej binatang ula atau binatang pemangsa yang digunakan dalam gaya haiwan Scythian-Siberia. Sebagai tambahan kepada haiwan biasa, Pazyryks juga menggambarkan makhluk mitologi (seperti rusa griffin di bahu lelaki dari gambar utama).

Rekonstruksi manusia tatu dari imej utama (di sebelah kanan) dan wanita dari barisan Pazyryk. Rajah dari P. P. P.Azbelev, 2016. Tato Pazyryk sebagai bukti seni perang kuno dan perkahwinan

Terdapat juga gambar-gambar ikan, dan lebih sering burung: biasanya mereka ayam, capercaillie atau grouse hitam, yang Pazyryks dapat memerhatikan sifatnya (sebagai contoh, tatu dengan ayam jantan di ibu jari tangan kanan lelaki dari Pazyryk Kedua kurgan).

Tatu pada berus tangan kiri dan kanan seorang lelaki dari Kurdish Pazyryk Kedua. Gambar dari sebuah artikel oleh L. L. Barkova, S. V. Pankova, 2006. Tato pada mumia Altai

Lukisan terbesar – harimau dan harimau – diletakkan di bahu. Tatu dari bahu, sebagai peraturan, dipindahkan ke tangan – ke tempat yang paling mudah dan ketara untuk melaksanakan lukisan. Imej ungulates lebih kerap digunakan pada kaki di kawasan kaki bawah. Kadang-kadang ada juga tatu di dada dan belakang – kebanyakannya corak komposisi atau muzzles haiwan.

Tatu sama ada diisi sepenuhnya dengan warna atau dihiasi dengan corak, dan tatu wanita berbeza dalam penjelasan yang lebih halus dan terperinci. Mungkin, Pazyryks menggunakan jarum atau duri tumbuhan untuk melaksanakan tatu.

Tidak semua tatu dipelihara dengan baik, banyak yang akhirnya digabungkan dengan kulit,dan mereka hanya boleh diiktiraf oleh fotografi inframerah, yang berfungsi dengan baik apabila arang batu atau jelaga yang menyerap sinar infra merah hadir dalam sampel yang di bawah kajian. Menggunakan microanalysis sinar-X, adalah mungkin untuk mencatat kandungan potassium yang tinggi pada permukaan kulit seorang wanita dari Kurgan No. 1 kuburan Ak-Alakha-3, yang juga berfungsi sebagai penanda untuk kehadiran jelaga atau abu.

Tatu juga tersebar di kalangan orang-orang asli Siberia yang lain, yang dicerminkan dalam data etnografi. Orang-orang Siberia dan Timur Jauh (Khanty, Mansi dan Yakuts) menggunakan jelaga dan arang batu pada masa lalu, kerana ini mereka bercampur dengan jus lemak, air kencing dan sayur-sayuran. Khanty percaya bahawa tatu berbentuk burung memindahkan kesakitan dari organ dalaman ke makhluk yang digambarkan, sementara Mansi mempersonifikasikan burung tersebut dengan pelindung jiwa seseorang yang sedang tidur. Orang-orang ini mempunyai tatu kemahiran feminin: teknik pelaksanaan dan kod aksara dihantar dari ibu kepada anak perempuan. Tradisi mewujudkan tatu agak konservatif: mereka tidak hanya meletakkan hiasan atau lukisan, ia adalah sistem tanda keseluruhan yang boleh dibaca.Menariknya, sepanjang tulang belakang di belakang seorang lelaki dari Pazyryk Kedua kurgan adalah mata yang telah dibasuh, yang mungkin bertujuan untuk meredakan sakit belakang.

Memandangkan budaya Pazyryk tidak meninggalkan kita monumen bertulis, tidak mustahil untuk menafsirkan kepentingan tatu ini – sama ada ia digunakan untuk menunjukkan status sosial atau pertunjukan merit dalam peperangan, adalah daya tarikan atau mempamerkan idea-idea kosmogonik yang dahulu.

Foto dari mywebs.su. Mumia lelaki dalam foto ini, seperti banyak monumen lain budaya Pazyryk, terletak di Muzium Sejarah dan Kebudayaan Rakyat Siberia dan Timur Jauh di Novosibirsk.

Lihat juga:
1) Barat dan Timur berkumpul di Altai dalam Zaman Gangsa, "Unsur", 11/16/2012.

Erica Efremova, Varvara Busova


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: