Möbius shamrock • Evgeny Epifanov • Gambar saintifik hari mengenai "Elements" • Matematik

Möbius shamrock

Dalam lukisan pensil ini oleh Tom Holliday, objek topologi asas ditenun bersama. Seluruh pembinaan adalah trefoil (simpulan simpul) – simpul simpul yang tidak mudah, tetapi terikat, bukan dari tali, tetapi dari "paip" kompleks, yang dibentuk oleh lingkaran dengan empat reben.

Nod matematik adalah perkahwinan bulatan dalam ruang tiga dimensi. Mereka mewakili subjek kajian utama dalam teori simpul, yang timbul pada abad ke-19, tetapi yang benar-benar diturunkan sudah pada abad ke-20. Pada separuh kedua abad kedua puluh, banyak kaitan teori simpulan dengan bidang matematik dan fizik lain (contohnya, mekanik statistik dan teori medan kuantum) telah diturunkan. Untuk karyanya, satu cara atau yang lain berkaitan dengannya, empat Anugerah Fields telah dibentangkan pada tahun 1990 dan 1998 – pengesahan yang sangat baik mengenai kepentingan dan kaitan masalah masalah teori simpulan.

Untuk pembaca yang belum tahu, ungkapan "simpul tidak mudah remeh" kelihatan seperti oksimoron. Malah, knot remeh dipanggil knot, yang boleh secara berterusan (tanpa keratan) cacat ke dalam bulatan (iaitu, kira-kira bercakap, mereka hanya cincin tali rusuk). Oleh itu, trefoil tidak mempunyai harta semacam itu: untuk membuat bulatan daripadanya, anda perlu memotong tali (dan kemudian gam itu kembali).Trefoil adalah mudah untuk mendapatkan jika anda pertama mengikat simpulan simpulan pada tali, dan kemudian menyambung hujung yang longgar antara satu sama lain.

Empat band yang melaluinya lingkaran lingkaran dalam angka itu adalah kumpulan Möbius yang terkenal. Untuk topologi, kaset (atau lembaran) Möbius adalah contoh paling mudah dari permukaan yang tidak berorientasikan, dari mana kebiasaan dengan cabang matematik ini sering dimulakan. Mungkin, banyak kertas Möbius yang dilekatkan: anda perlu mengambil jalur kertas, memutarnya separuh giliran dan hubungkan hujungnya. Jadi, ternyata bahawa jika anda tidak membuat satu, tetapi tiga pusingan separuh, gam berakhir, dan kemudian memotong jalur sepanjang pertengahan, maka anda akan mendapat pita yang terikat dengan batu karang!

Gambar dari tomholliday.deviantart.com

Evgeny Epifanov


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: