"Mekanik Popular" №4, 2013

“Mekanik Popular” №4, 2013

pengumuman nombor itu

SURAT
Dari editor itu
Sergey Apresov
Ahli akademik yang terhormat Boris Chertok, ahli sains reka bentuk yang luar biasa dan sekutu terdekat Korolev, berulang kali menyatakan pendapatnya mengenai penerbangan manusia ke Marikh. Secara ringkasnya, anda boleh meletakkannya seperti ini: "Tiada apa-apa yang perlu dilakukan di sana." Katakanlah, tugas-tugas saintifik yang relevan untuk hari ini cukup mampu dilakukan oleh stesen angkasa dan mars rovers, sementara penerbangan yang diangkut ke Planet Merah adalah tidak adil dan mahal.
Dia bergema oleh angkasawan dan tokoh masyarakat Yuri Baturin, yang percaya bahawa hanya robot yang harus dihantar ke Marikh. Banyak profesional yang berpengalaman telah menyatakan dalam nada yang sama. Pendapat mereka dengan senang hati diambil oleh pihak berkuasa, menekankan bahawa walaupun kehidupan angkasawan yang berani terlalu mahal untuk membahayakannya untuk prospek penerokaan ruang yang samar-samar, dan terdapat penggunaan yang lebih praktikal untuk wang pembayar cukai

SURAT
Surat terbaik bulan itu
Penulis surat terbaik bulan ini menerima sebagai hadiah ONYX BOOX i62ML Aurora e-book, model pertama yang secara rasmi dibentangkan di pasaran Rusia dengan skrin E Ink Pearl HD dan fungsi cahaya latar MOON Light.Oleh itu, pemiliknya sama-sama boleh membaca kedua-dua cahaya matahari dan dalam kegelapan yang lengkap tanpa membahayakan mata. Diagonal paparan E Ink Pearl HD adalah 6 inci.

PENDEDAHAN
Dinding dipasang L.M. Ericsson
"Mekanik Popular" memilih pameran yang paling menarik dan memberitahu di mana mereka dapat dilihat.

SAINS
Memori kunci kimia
Pavel Balaban
Misteri ingatan manusia adalah salah satu masalah saintifik utama abad ke-21, dan ia perlu diselesaikan oleh upaya bersama para ahli kimia, ahli fizik, ahli biologi, ahli fisiologi, ahli matematik, dan wakil-wakil disiplin saintifik lain. Dan walaupun jauh dari memahami sepenuhnya apa yang berlaku kepada kita apabila kita "ingat", "lupa" dan "ingat sekali lagi", penemuan penting tahun-tahun kebelakangan ini menunjukkan cara yang betul.

TEKNOLOGI
Kapal bintang
Igor Egorov, Dmitry Mamontov
Letupan termonuklear pertama, yang bergetar pada 1 November 1952, memberi manusia harapan bukan sahaja untuk mengembangkan sumber tenaga yang tidak habis-habis, tetapi juga untuk mewujudkan enjin roket yang radikal yang mampu menyampaikan kapal angkasa kami ke planet-planet yang jauh dan juga bintang-bintang yang berdekatan.

TEKNOLOGI
2022: Marikh selamanya
Yuri Ilyin, Sergey Apresov
Pada Januari 2016, sebuah kapal angkasa dengan butiran pangkalan pangkalan pertama Martian akan keluar dari Bumi. Dan pada tahun 2022, pendatang pertama akan melangkah masuk kapal yang sama, bersedia untuk meninggalkan planet rumah mereka selama-lamanya.

TEKNOLOGI
Sistem pengendalian
Eric Sofge, Dmitry Mamontov
Beribu-ribu robot di seluruh dunia sentiasa bersedia untuk operasi pembedahan apa-apa kerumitan. Selamat datang ke meja operasi untuk pakar bedah yang pergerakannya sangat tepat, dan jari anda tidak tahu yang menggigil!

TEKNOLOGI
Kipas dan harpa
Oleg Makarov
Dari semua struktur gergasi, jambatan kabel yang tinggal mungkin adalah yang paling menyenangkan untuk mata dengan skala mereka, yang berkaitan dengan cahaya visual dan kerja terbuka. Dan seperti biasa dalam industri pembinaan moden, kesederhanaan yang seolah-olah pembinaan jambatan kabel yang tinggal adalah penipuan, dan terdapat banyak kebijaksanaan teknikal yang menarik.

FANTASY
Pembantu rumah, bangun!
Kisah
Konstantin Sitnikov
– Ia akan datang! Datang! – terbang dari bumbung seterusnya. – Di mana? Di mana dia Biarkan dia pergi, mari lihat! – Jeritan berjalan melalui jalan-jalan sempit dan bengkok Bethsaida, berulang kali mencerminkan dari dinding tanah liat dari rumah memancing. – Dan berapa ramai orang! Kepada dia, datang, dan tidak ditolak – berhenti.Dan wanita … Mikha mendengar dengan cemas dengan bunyi yang datang dari jalan. Dia duduk dengan matanya tertutup di halaman berpagar di bayang-bayang ara, dan dengan keseronokan dia menyentuh tepi chitonnya. Di mana Kalev? Lagipun, dia berjanji akan datang sebelum tengah hari.
Orang ramai sedang menghampiri.

TEKNOLOGI
Sembilan kali lebih cepat daripada bunyi
Tim Skorenko
Jika kita mengecualikan kapal angkasa yang dimaksudkan untuk masuk ke orbit, maka terpantasnya kenderaan yang bergerak di atmosfer bumi adalah pengintai strategik Lockheed SR-71 Blackbird, yang pernah memandu sehingga 3530 km / j. Tetapi, anehnya, terdapat pengangkutan yang lebih cepat. Benar, sangat spesifik …

TEKNOLOGI
Apabila sial tidak kental
Dmitry Mamontov
Lapan jam sehari, mereka terus goreng dan bakar di sini. Tidak, ini bukan sebuah dapur restoran besar, tetapi sebuah makmal syarikat Tefal, sebuah kuali dengan salutan yang tidak melekat.

SAINS
Guruh kosmik
Oleg Makarov
Sehingga kini, tidak satu kes disahkan manusia yang dibunuh oleh meteorit telah dilaporkan. Dan pada masa yang sama, walaupun sebuah badan angkasa yang kecil, yang menyerang, kepada kemalangan kita, ke atmosfer Bumi, mempunyai potensi merosakkan yang besar yang dapat dibandingkan dengan senjata nuklear. Kadang-kadang, seperti peristiwa baru-baru ini telah ditunjukkan, para tetamu dengan langit dapat mengejutkan kami.

TEKNOLOGI
Bateri untuk Krisis Caribbean
Dmitry Mamontov
Teknologi yang dilupakan, yang hampir meletakkan dunia di ambang perang nuklear 50 tahun lalu, dapat membantu manusia menghadapi krisis tenaga.

WEAPON
Menindik langit
Oleg Makarov
Projek roket pelayaran supersonik strategik Soviet ini, seperti banyak projek pertahanan lain, telah mengehadkan sempadan tahun 1980-an dan 1990-an. Dasar baru dan kekurangan wang membawa dia hukumannya. Dan hanya sekarang, apabila topik senjata strategik bukan balistik sekali lagi berada di barisan hadapan pencarian, sudah jelas sejauh mana roket Meteorit telah melampaui masa.

WEAPON
Masa naga keluli
Tim Skorenko
Tidak ada yang tersisa – bukan bilah rumput, bukan pokok, hanya gundukan yang baru-baru ini orang … Terdapat kesan buruk dari tangki flamethrower ditembak sebelum kami. Senjata yang tidak berperikemanusiaan ini sebahagiannya dilarang oleh Konvensyen PBB, yang mula berkuat kuasa pada musim sejuk tahun 1983, tetapi sehingga itu telah berhasil memperoleh banyak legenda dan khayalan.

CARS
Getah untuk bukan getah
Georgy Belov
Dalam dunia perlumbaan litar mereka berkata: jika roda tidak tergelincir lagi, ia bermakna anda tidak akan cukup pantas, dan jika anda sudah meluncur, ia bermakna ia terlalu cepat.Sebenarnya, semua yang ada di dalam kereta – enjin, transmisi, penggantungan, dan pemandu itu sendiri, hanya diperlukan untuk merealisasikan potensi tayar.

CARS
Kembali ke realiti
Oleg Makarov
"Simulator" – adakah ia perkataan kutukan? Jauh dari sini! Pembuat kereta Jepun menjemput pemain di belakang roda dan mengembangkan sub-jenama sukannya untuk Eropah. Kini kami ditawarkan untuk memandu kereta seolah-olah dari permainan komputer.

KELAS MASTER
Mikroskop Bergerak
Peranti yang menjadikan telefon pintar menjadi microficopter boleh dibuat dengan cepat dan murah

Adrenalin
Rush sepanjang garis
Tim Skorenko
Sedikit lebih dari setahun yang lalu, pada 21 Januari 2012, di Tolyatti, sebagai sebahagian daripada motosikal musim sejuk Snowdogs-2012, Kejohanan Unimoto Ais Dunia Terbuka Pertama telah diadakan – dan seluruh dunia motosikal melihat peristiwa ini. Adakah anda tahu apa yang unimoto? Adakah anda tahu bahawa dalam lumba motosikal seperti ini, Rusia adalah salah satu pemimpin dunia, dan para pengguna unimotor kami sentiasa menetapkan rekod dunia baru?

ARTIFACT
Teori komunikatif Marnix de Nijs
Tatyana Alekseeva
Seorang lelaki dan sebuah kereta, seorang lelaki dan Internet, walaupun seorang lelaki dan seorang lelaki – semua jenis hubungan dalam zaman muda kita penuh dengan paradoks dan memerlukan pemikiran khusus.Marnix de Nijs menawarkan tafsirannya yang dilaksanakan dalam kunci teknologi. Dengan kata lain, "dan kini akan ada slaid."

SEJARAH
Cerita itik
Ia seolah-olah kita sentiasa ada. Tanda dagangan yang dikaitkan dengan barang-barang ini, dalam banyak kes, telah menjadi begitu akrab sehingga mereka menjadi kata nama umum. Perkara-perkara ini begitu tegas dan semulajadi sesuai dengan dunia di sekeliling kita bahawa kita cenderung melupakan sejarah kejadian mereka. Mekanik Popular memutuskan untuk mengisi jurang ini.

Di setiap bilik
Surat editor
Surat pembaca
Mesin masa
Technoparad
Pertunjukan Techno
Apa yang anda perlukan!
Profesion

Laman web majalah

Bagaimana untuk melanggan


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: