"Mekanik Popular" №12, 2016

“Mekanik Popular” №12, 2016

pengumuman nombor itu

SAINS
Asya Kazantseva: semakin baik anda tidur, lebih banyak lagi yang anda ingini
Asya Kazantseva
Terdapat peraturan besi di majistret saya: pasangan pertama tidak wujud dalam alam semula jadi. Yang kedua berlaku, tetapi tidak lebih daripada dua hari berturut-turut. Sekiranya pelajar sepenuh masa meninggalkan kelas pada sembilan malam, ini agak normal, tetapi tiba di sembilan pagi tidak semestinya tidak dapat diterima. Adalah pelik untuk mengharapkan sesuatu yang lain dari program tuan, yang dibangunkan oleh pakar neurosains profesional.

COLD
Sejarah terpendek borgol: bagaimana orang-orang bergelung satu sama lain
Roman Fishman, Igor Kornilov
Oleh kerana seseorang bertemu dengan orang lain, dia mempunyai keperluan untuk mengehadkan mobilitinya. Tali dan memanfaatkan kulit memerlukan ketangkasan, mudah dipotong dan digerudi. Oleh itu, sejak zaman purba, orang menggunakan alas kayu – tangan, kaki, leher. Dengan perkembangan metalurgi, semua belenggu logam juga muncul. Walau bagaimanapun, mereka jauh dari sempurna. Untuk saiz yang berbeza, gelang diameter berbeza perlu dibuat, dan untuk meletakkannya atau menanggalkannya, anda memerlukan tukang besi dengan alat …

WEAPON
Kehidupan kedua SVD: senapang legenda dan masa depannya
Alexander Grek
Baru-baru ini, senapang penembak jitu automatik yang luar biasa mula muncul di pameran, jarak menembak dan unit tempur, di mana hanya seorang profesional yang mengiktiraf SVD lama yang baik – senapang sniper Dragunov, yang diterima pakai pada tahun 1963. Senapang itu legenda, tetapi begitu lama sehingga banyak orang telah menganggapnya tepat untuk menghantarnya ke muzium bersama-sama dengan cartridge 7.62 x 54 mm, yang diterima dalam perkhidmatan pada abad ke-19. Beberapa ketika dahulu, Valentin Vlasenko bersetuju dengan ini. Kenapa pendapatnya telah berubah, biarkan dia memberitahu dirinya sendiri.

DESIGN
Carmen Almon: artis membuat bunga dari keluli
Fishman Roman
Keindahan tanaman mencuri telah menghipnotis kedua-dua pelukis dan naturalis selama berabad-abad. Ramai ahli botani adalah artis yang cemerlang, banyak artis yang berpengalaman ahli botani: nampaknya ia berada di sempadan antara inspirasi dan pengetahuan yang keindahannya kekal. Di antaranya adalah Carmen Almon – seorang pelukis lukisan dan bunga, tuan ilustrasi dan pematerian artistik.

SEJARAH
Sejarah juruterbang Artseulov – cucu Aivazovsky, guru Chkalov
Sergey Ivanov
Pada bulan Ogos 1916, catatan sedih muncul dalam akhbar Rusia: "Dalam pertempuran dengan musuhPesawat di hadapan Brusilov, kematian orang yang berani mati Ensign Artseulov, seorang artis terkenal, cucu Aivazovsky, 26 tahun … "

WEAPON
Petrovskaya pistol lapangan: bagaimana ia berfungsi
Alexander Grek
Denis Minakov telah terlibat dalam pembinaan semula sejak jauh 1998, dan Peter the Great telah berminat dalam enam tahun yang lalu. Dia memulakan dengan seorang askar dari Rejimen Dragoon Trinity, tetapi pada perayaan di kubu Dünamünde berhampiran Riga, di mana pertempuran Peter adalah salah satu blok, dia melihat tindakan artileri dan kagum. Proses servis, pemuatan dan rolling pistol menarik, tetapi apabila pistol menembak dengan kemalangan besar, meningkatkan awan asap ke udara, ini adalah bahagian yang paling hebat dari pembinaan semula. Oleh itu, apabila Denis mengetahui bahawa senjata medan satu paun rejim Peter dijual, dia tidak mula berfikir. Sekarang dia seorang penembak, dan sebagai tambahan kepada saman infantri, dia juga mempunyai artileri.

WEAPON
PAK FA vs F-35: yang akan menjadi pemenang
Yuri Granovsky
Dalam sejarah, setakat ini belum ada pertempuran udara tunggal di mana jet tempur kelima generasi menyertai kedua-dua belah pihak. Tetapi semakin dekat pelancaran siri PAK FA Rusia ke dalam siri ini, lebih tepat adalah mungkin untuk meramalkan hasil perlanggaran dengan F-22 dan F-35 Amerika.

TEKNOLOGI
Baltika: pemecah ais hebat yang berjalan ke arah sisi
Alexander Grek, Roman Fishman
Pemecah ais asimetri ternyata berada dalam sesuatu yang lebih baik daripada "pemecah ais" tradisional "

TEKNOLOGI
Enjin pesawat yang paling berkuasa di dunia dan gambar-gambar yang menakjubkan
Setiap isu Mekanik Popular mempunyai tajuk tayangan slaid. Di dalamnya kita tidak hanya menceritakan tentang yang paling menarik, tetapi juga tentang yang paling indah dan hebat dalam istilah visual, inovasi teknikal dan peristiwa. Foto-foto lajur Tampahan di laman web kami berada dalam resolusi tinggi supaya jika anda mahu, anda boleh memuat turun dan mencetaknya tanpa kehilangan kualiti. Mereka berbaloi!

TEKNOLOGI
Pemindahan kuasa laser: bagaimana ia berfungsi
Ilya Ferapontov
Sejak zaman kanak-kanak, sebelum munculnya laser, dari Perang Dunia dan Hyperboloid Jurutera Garin, kami terbiasa dengan "sinar kematian". Impian tentera untuk meletakkan laser tempur ke dalam perkhidmatan untuk memusnahkan peluru berpandu musuh, drone dan satelit. Tetapi mereka tidak boleh mati, tetapi sedikit lebih tenaga – tenaga.

Adrenalin
Menembak pada model radio: secara sah dan menarik!
Yuri Granovsky
Peminat sukan – menembak di sasaran meniru pergerakan burung dan haiwan – kini dapat mengasah kemahiran mereka pada sasaran terbang unik yang dicipta oleh peminat Rusia. Apakah keunikan sasaran ini? Mereka tidak "mati" walaupun di bawah api dari pecahan yang besar.Tetapi ia masih memberi penembak banyak keseronokan dari hits yang tepat.

TEKNOLOGI
Waktu pembakaran: bagaimana enamel mendail
Tim Skorenko
Cakera tembaga, ditaburi dengan gelas tanah kepada keadaan bubuk, dibakar pada 800 ° C. Dan kemudian lagi. Dan banyak lagi. Dan banyak lagi. Dan setiap kali tuan tahu: sekarang segala-galanya dapat pecah, retak, retak. Perkahwinan biasanya mengambil 70% daripada produk. Jadi lakukan arahan yang cepat.

TEKNOLOGI
Pencakar langit kayu: bagaimana ia berfungsi
Fishman Roman
"Konkrit hutan" masa depan mungkin lagi menjadi kayu. Teknologi pembinaan moden membolehkan jurutera dan arkitek untuk reka bentuk bangunan tinggi dan bahkan bangunan pencakar langit dari bahan komposit berdasarkan kayu.

SAINS
Antara Nobel dan Schnobel
10 Disember, Sweden menganjurkan majlis tradisional untuk memenangi pemenang Hadiah Nobel 2016, yang namanya dikenali pada bulan Oktober. Tetapi seminggu lebih awal, laporan pertama penerima anugerah saintifik yang paling berprestij di Harvard menghormati pemenang "kembar ceria."

SAINS
Oganeson dan Siborgiy: bagaimana elemen mendapatkan nama orang
Fishman Roman
Pada 28 November 2016, IUPAC meluluskan elemen 118 nama "Oganeson" sebagai penghormatan kepada Profesor Yuri Tsolakovich Oganesyan. Ini adalah kes kedua dalam sejarah apabila elemen menerima nama seorang saintis semasa hayatnya. Bagaimanakah unsur mendapat nama yang betul?

EDITOR
Surat editor mengenai teknologi bukan tembak-menembak
Alexander Grek
Anda memegang isu terkini Mekanik Popular pada tahun ini. Yang akan datang akan muncul pada 2017 sahaja. Oleh itu mari kita bercakap tentang teknologi yang, malangnya, tidak "ditembak" tahun ini, tetapi saya harap mereka akan mengambil tol mereka pada masa akan datang.

Laman web majalah

Bagaimana untuk melanggan


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: