"Mekanik Popular" №1, 2013

“Mekanik Popular” №1, 2013

pengumuman nombor itu

SURAT
Dari editor itu
Sergey Apresov
Tidak mungkin sekurang-kurangnya seorang di dunia akan mengatakan bahawa peperangan adalah perkara yang baik. Sebaliknya, seluruh sejarah umat manusia menunjukkan bahawa, malangnya, seseorang tidak dapat menjauh dari konflik bersenjata. Selalunya ada alasan untuk mereka, sama ada keperluan penting, kehausan untuk keuntungan, ideologi, agama. Dan berapa banyak kuasa dan cara negara "damai" dan "bijak" menghabiskan "bermain otot". Seperti yang mereka katakan, usaha ini akan menjadi tujuan damai!

SURAT
Surat terbaik bulan itu
Penulis surat terbaik bulan ini menerima Pemanas Panas Dyson sebagai hadiah untuk pemanasan udara yang cepat dan seragam. Pada inti karyanya adalah teknologi Multiplier Udara: udara ditarik ke bahagian bawah peranti, dipanaskan, melalui unsur pemanasan seramik, dan ditiup keluar dari saluran slotted. Oleh kerana termostat Dyson Hot dapat mengekalkan suhu udara yang diinginkan dari 1 hingga 37 ° C.

PENDEDAHAN
Terbang piring "EKIP"
Mekanik Popular sedang mencari pameran yang paling menarik dan menjemput ke muzium.

SAINS
Fizik berkaliber besar
Alexey Levin
Kadang-kadang, pada pandangan pertama, teori matematik yang benar-benar abstrak membantu ahli fizik teori memahami bagaimana dunia kita berfungsi.

PERIBADI
Perbualan dengan klasik
Alexey Levin
Di dunia fizik moden, seorang profesor di University of Texas di Austin, Stephen Weinberg, telah lama menjadi legenda hidup. Salah satu pencipta model Standard of Elementary Particles, pemenang Hadiah Nobel dan American National Medal for Research Scientific, ahli Akademi Sains Negara Amerika Syarikat dan British Royal Society – dan ini bukan senarai lengkap tajuk dan tajuk. Artikelnya "Model Leptons," di mana teori interaksi elektroweak dirumuskan dalam hanya dua setengah muka surat, betul dianggap salah satu penerbitan paling bermaklumat dalam keseluruhan sejarah fisika teoritis. Mekanik Popular meminta Professor Weinberg untuk berkongsi pendapatnya mengenai mengukur teori.

SAINS
Gen juara hidup
Svetlana Borinskaya
Adakah terdapat perbezaan genetik antara kaum dan masyarakat? Ya, dan inilah fakta yang ditubuhkan oleh sains lama dahulu. Oleh sebab mutasi genetik di beberapa bahagian dunia, mereka diracuni susu dan tidak bertolak ansur dengan alkohol, manakala yang lain mengancam orang dengan kematian secara tiba-tiba. Tetapi kepelbagaian genetik yang sama membolehkan sains melihat ke masa lalu manusia dan memberikan petua penting kepada ubat.

TEKNOLOGI
Dunia esok
James B.Meigs
Tidak satu hari berlalu dengan apa-apa kecerdasan tidak dikembalikan pada akaun Twitter atau Facebook kepada akordion butang terkenal: "Pada tahun 1949, majalah mekanik popular, bercakap mengenai perarakan sains kejujuran, berkata pada masa akan datang mereka akan membuat komputer dengan berat tidak lebih dari satu setengah tan" . Malah, artikel itu merupakan contoh yang jarang berlaku dalam ramalan yang betul. Teks itu ditulis dalam zaman ketika komputer adalah unit elektromekanik terbesar. Komputer transistor sepenuhnya yang pertama, IBM 608, memasuki pasaran pada akhir 1957. Dia berat 1200 kg.

SAINS
Ruang pada jarum
Oleg Makarov
Sebagai tindak balas kepada cabaran had difraksi, yang tidak membenarkan menggunakan mikroskop optik piawai untuk memeriksa objek yang lebih kecil daripada panjang gelombang cahaya, sains telah mencipta beberapa instrumen yang memungkinkan untuk memintas batas ini. Penjanaan mikroskop semasa bukan sahaja dapat mengkaji struktur molekul, tetapi juga untuk meneroka cara memanipulasi objek subnanomir.

SAINS
Minyak
Sergey Belkov
Lemak adalah salah satu daripada tiga komponen utama diet kita, yang mutlak diperlukan untuk metabolisme. Dan mungkin dikelilingi oleh banyak mitos.

TEKNOLOGI
Shell Superbrain
Dmitry Mamontov
Sama seperti otak manusia memerlukan badan, superkomputer memerlukan "badan super"

TEKNOLOGI
Tochi, dipotong dan bergembira
Oleg Makarov
Kenapa seseorang yang bergembira dan keseronokan menghabiskan masa di dapur, menanggung percobaan masakan berani, dan yang lain tidak mengetatkan laso? Apakah perkara itu – sama ada dalam pendidikan, dalam kecenderungan semula jadi? Ada kemungkinan, dan yang lain, dan ketiga, tetapi kadang-kadang dalam perjalanan ke kegembiraan memalingkan daging, sayur-sayuran menjadi makanan harum hanya bernilai alat yang berkualiti rendah.

KELAS MASTER
Pembinaan Artik
Jeff bijak
Editor Mekanikal Popular mengembara ke pantai timur Hudson Bay untuk belajar bagaimana untuk membina iglo-iglo sebenar.

TEKNOLOGI
Polis 2025: Kebangkitan Drones
Tim Skorenko
Di luar tingkap – tahun 2025. Lebuh raya berkelajuan tinggi menyeberangi langit, pencakar langit naik di mana-mana, kereta tergesa-gesa pada kusyen magnet … Dan di suatu tempat di dunia ini, mengingatkan dunia "Elemen Kelima", kejahatan, yang diwarisi oleh polis masa depan heroik, Dan syarikat-syarikat kereta terkemuka sudah memikirkan hari ini tentang apa yang seorang anggota polis akan menunggang dalam 15 tahun – dan membawa konsep kepada kehidupan.

FANTASY
Sejarah masa baru
Stanislav Ivanov
Tidak mustahil untuk mengatakan dengan tepat apa yang sains semua masa depan mula dibangunkan – pandangan Archimedes di bilik mandi, usaha Aristotelian untuk mengklasifikasikan segala-galanya dan semua orang atau eksperimen Galileo di Menara Pisa. Hanya satu perkara yang boleh dinyatakan dengan berani – pada satu titik dalam sejarah minda manusia telah terhenti dan tidak dapat lagi maju dalam perihal Alam Semesta. Selepas salah seorang jenius tamadun terbesar, ulama pertapa Grigori Perelman, membuktikan teorem Poincaré, fikirannya sepenuhnya disita dengan tugas akhirnya menghubungkan mekanik kuantum dan teori graviti, yang tidak mungkin bagi Einstein dan semua generasi saintis yang seterusnya. Seperti yang kita ketahui sekarang, dia adalah satu-satunya yang sangat dekat dengan penciptaan Teori Bidang Unified yang tulen, tetapi juga uniknya intelek itu tidak dapat menyelesaikan kerja titaniknya, dan dia membayar harga untuk ini dengan kegilaan.

CARS
Perniagaan tanpa manusia
Oleg Makarov
Ia adalah perlu untuk ini berlaku – juruterbang ujian telah ditendang keluar dari kereta! Dan bukannya kerana kereta sedang disediakan untuk ujian kemalangan: Homo sapiens adalah terlalu mudah alih jiwa yang menghalangnya daripada menekan pedal brek setiap kali dengan kekuatan yang sama.Tetapi robot itu akan menanganinya dengan sempurna.

CARS
Lampu berkelip di Norway
Sergey Apresov
Tradisi perhotelan Norway-Jepun pada mulanya kelihatan aneh. Dalam jemputan untuk acara bersama kerajaan Oslo dan Nissan, ia bukanlah tanpa kebanggaan bahawa ia berkata: "Kami akan secara khusus berhenti seratus kilometer dari pusat ibu kota dan melanda jalan pada waktu pagi sehingga para tetamu dapat menikmati kesesakan lalu lintas pada jam sibuk."

WEAPON
Corvettes projek 20380
Sergey Apresov
Tradisi memanggil kata sifat pelindung kapal kadang kala berdegup jarang berlaku dengan tepat. "Penjaga," anak sulung Projek 20380, hanyalah simbol kelas, kapal patroli. Yang "meriah" yang dengan senang hati membawa kami di atas kapal sudah menjadi tawaran yang serius untuk berjaya, kerana dia adalah yang ketiga dalam siri ini. Selepas sedozen atau dua, ia akan menjadi giliran nama "munasabah" – selepas semua, jika kapal berjaya menjadi sangat besar, ia akan menunjukkan yang terbaik bahawa kadar pada kelas baru corvettes untuk Rusia telah dibuat benar.

WEAPON
Pertaruhan hipersound
Adam Shor
Kemajuan dalam penciptaan pengangkutan dan persenjataan hipersonik dalam beberapa dekad kebelakangan ini telah memperlihatkan tahap yang sederhana sehingga ia menjadi semakin optimis menjadi skeptis yang suram.Walau bagaimanapun, pelan R & D terbaru Tentera Udara AS dengan yakin menegaskan bahawa senjata hipersonik yang sedia ada akan dilupuskan di Amerika pada tahun 2020.

WEAPON
Kereta perisai Sepanyol
Artem Platnov
Kenderaan berperisai sendiri dibuat entah bagaimana digunakan dalam hampir semua konflik bersenjata utama abad ke-20. Tetapi tidak mungkin, penciptaan kereta perisai "di lutut" tidak menerima ruang lingkup seperti di Sepanyol pada tahun 1930-an. Perang sivil 1936-1939 menimbulkan sejumlah besar "shushpantser" bahawa mereka mendapat nama mereka sendiri dalam sejarah tentera – tyznaos (los tiznaos, dari kata kerja tiznar – mendapatkan kotor).

KELAS MASTER
Pencipta simulator
Zometool adalah pembina di mana anda boleh mengumpul apa-apa. Lagipun, jika anda tidak memasuki butiran fizik nuklear, semua perkara di Alam Semesta mengandungi atom. Dan tepatnya atom dan ikatan di antara mereka melambangkan butiran Zometool.

Adrenalin
Tolak untuk menang
Tim Skorenko
Gulat lengan boleh dilihat di hampir setiap filem ketiga Amerika. Cap yang berakar dalam fikiran kita adalah mudah: dua orang lelaki yang berkuasa, duduk di atas meja, cuba membengkokkan tangan lawan ke lilin. Tetapi sebenarnya, sukan lengan lebih rumit: ada taktik, strategi, dan peraturan berhias.Atlet berdiri, tidak duduk, dan tidak ada lilin – hanya keinginan untuk menang.

Adrenalin
Anatomi penerbangan
Jeremy Repanych
Kelly Clark, pingat emas Sukan Olimpik di papan luncur salji, membuat sejarah pada tahun 2011. Pada bulan Januari, di pertandingan musim sejuk X Games, dia melakukan trik 1080 buat kali pertama dalam sejarah sukan ini, iaitu, dia melakukan tiga pusingan penuh di udara. Tiada wanita yang boleh melakukannya sebelum ini, sekurang-kurangnya dalam ucapan rasmi.

ARTIFACT
Kereta di bawah mikroskop Alexei Safonov
Tim Skorenko
Adalah sukar untuk mempercayai kewujudan model-model ini. Skala 1:36 – dan dengan lebih daripada 1000 bahagian kayu, perbezaan dengan nisbah gear yang dikira, engsel pintu dengan panjang 0.5 mm. Model seperti karya-karya Perm master Alexei Safonov, tidak ada orang lain di dunia.

Di setiap bilik
Surat editor
Surat pembaca
Mesin masa
Technoparad
Pertunjukan Techno
Apa yang anda perlukan!
Profesion

Laman web majalah

Bagaimana untuk melanggan


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: