Artis yang dicat dengan cemerlang • Alexey Opaev • Gambar saintifik hari mengenai "Unsur" • Ornitologi

Lukisan Painted Brilliant

Dalam gambar – bayi lelaki yang dicat cemerlang (Malurus berbunyi). Malury (keluarga Maluridae) adalah burung kecil, kira-kira separuh saiz burung pipit, yang terdapat di Australia dan New Guinea. Laki-laki malyur dicat dengan sangat terang. Pewarna ini, serta kebiasaannya sering mengangkat ekor panjang yang melangkah ke atas, dan mencipta penampilan asalnya. Semua malyuras adalah penduduk belukar; mencari makanan, mereka sering dan rela melompat di atas tanah.

Laki-laki adalah bayi yang dicat cemerlang, melompat di atas tanah. Foto © Alexey Opaev

Sarang komunal adalah tipikal untuk malyur yang cemerlang (dan juga untuk kebanyakan spesies keluarga kecil ini). Ini bermakna bahawa pasangan pembiakan tinggal di wilayah yang sama dan beberapa subordinat yang lebih muda, yang paling kerap lelaki, yang tidak membiak sendiri, tetapi membantu untuk mendapatkan anak.

Lelaki muda (di sebelah kiri) dan wanita bayi yang dicat cemerlang. Foto © Alexey Opaev

Malury (tidak seperti kebanyakan burung lain yang bersarang komuniti) dilahirkan di luar nikah: wanita melawat jiran dan pasangannya dengan lelaki yang tinggal di sana. Ia berlaku seperti ini. Pagi awal, sebelum subuh, lelaki (dominan dan, ke tahap yang lebih rendah, subordinat) secara aktif menyanyi. Mereka boleh menyanyi sepanjang hari, tetapi tidak begitu bersemangat.Pada waktu senja awal, wanita melawat wilayah jiran, memusatkan perhatian pada nyanyian yang datang dari sana, dan pasangan dengan pelaut tempatan (M. Double, A. Cockburn, 2000. Kesetiaan awal: pengendalian wanita mengawal pasangan pasangan dalam dongeng yang luar biasa). Kadang-kadang ia datang kepada fakta bahawa kebanyakan anak ayam dalam brood datang dari jiran-jiran mereka (ini ditunjukkan oleh analisis DNA loci microsatellite untuk paterniti).

Oleh itu, adalah penting bagi lelaki untuk berkahwin bukan sahaja dengan mereka sendiri, tetapi juga dengan seberapa banyak wanita lain yang mungkin. Sebagai tambahan kepada nyanyian terdengar, ciri lain dapat membantu mereka dalam hal ini – struktur organ copulatory. Seperti yang diketahui, burung mempunyai lubang cecair – lanjutan bahagian terminal usus posterior, di mana saluran kencing dan pembiakan sistem kencing masuk. Lelaki mempunyai tumbuhan cloacal di tapak lubang cloacal. Dalam tempoh perkahwinan, ia meningkat dan mengambil bentuk silinder khas. Dan hanya di Malury, tengkorak cloacal mempunyai bentuk yang tidak sepenuhnya silinder. Penyimpangan timbul disebabkan oleh peningkatan hasil tambahan yang dikenalpasti hanya di dalamnya – hujung bantalan cloacal. Dalam spesies yang berbeza dari Malury, panjangnya relatif berbeza dan bersaling positif dengan saiz testis. Saiz relatif dari testis, sebaliknya, dikaitkan dengan sistem perkawinan.Mereka lebih banyak pada spesies yang perempuannya lebih cenderung untuk melawat jiran tetangga. Dalam kes ini, persaingan antara lelaki adalah yang tertinggi.

Di sebelah kiri – pertumbuhan cloacal (cp) dan hujung tumbuhan cloacal (t) pada lelaki malyurov (pandangan sisi, seolah-olah burung itu berbaring di punggungnya dan kepalanya akan berada di sebelah kanan). Jubah bunga tidak mempunyai penutup bulu kecuali bulu kecil bulu. (f)pembukaan cloacal sekitar (v). Di sebelah kanan – hubungan panjang relatif hujung tengkorak cloacal dengan jisim relatif testis dalam spesies yang berbeza dari keluarga Malurov: berlian hitam – biru payudara (M. pulcherrimus), persegi hitam – Krasnospinnogo (M. melanocephalus), bulatan hitam – cantik (M. cyaneus), bulatan putih – cemerlang (M. splendens), berlian putih – pelbagai warna (M. lamberti) dan persegi putih – putih (M. leucopterus) pelukis dicat, segi tiga hitam – Herba rumput berjalur (Amytornis striatus), segitiga putih – ekor lembut berkulit merah (Stipiturus malachurus). Sesetengah jenis malyur (contohnya, pelbagai warna) hidup dalam pasangan monogami, pembantu mereka jarang, dan pasangan wanita dengan hanya seorang lelaki. Dalam spesis tersebut, testisnya agak kecil, dan hujung ramalan cloacal adalah sangat kecil. Angka-angka dari artikel M. Rowe et al., 2008.Getaran yang baik? Australian Maluridae

Fungsi tepat hujung tengkorak cengkerik Maluri belum dijelaskan. Ia diandaikan bahawa ia boleh meningkatkan kemungkinan persenyawaan – sebagai contoh, dengan merangsang kloaca wanita semasa perselisihan.

Warna dicat cantik (Malurus cyaneus, saudara-saudara dekat malyurov yang dicat cemerlang, yang juga ciri-ciri keturunan luar nikah), di sarang, di mana sarang burung gagak gangsa parasitizing pada bagal kelihatan (Chalcites sp.). Gambar pelukis haiwan dan ahli ternama haiwan terkenal John Gould dari artikel K. L. Buchanan, A. Cockburn, 2013. Para peri-peri dan saudara mereka (Maluridae) Ian Rowley dan Eleanor Russel

Lihat juga burung sarang lain:
1) Menumbuhkan anak buah pod Tibet membantu ibu bapa mereka untuk memberi makan generasi akan datang, "Elements", 08/04/2015.
2) Kehidupan sosial manorin, "Unsur", 10/18/2016.
3) Laki-laki dari thymelias bersarang komuniti lebih suka mengelilingi diri dengan sanak saudara, "Unsur", 11/21/2016.

Foto © Alexey Opaev, New South Wales, Australia.

Alexey Opaev


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: