Dlinnoshee • Anton Nelikhov • Tugas sains popular mengenai "Unsur" • Paleontologi

Long leher

Tugas

Reptilia besar, elasmosaur, dengan leher panjang dan kepala kecil berenang di lautan zaman Cretaceous. Mereka adalah salah satu haiwan paling leher dalam sejarah planet ini.

Pembinaan semula penampilan elasmosaur. Gambar © Andrey Atuchin

Apabila mengkaji struktur dalaman tengkorak mereka, adalah mungkin untuk menentukan bahawa elasmosaurus mempunyai penyesuaian yang agak luar biasa untuk reptilia marin – otot-otot penarik mata yang maju. Rupa-rupanya, elasmosaur dapat menarik mata mereka ke dalam tengkorak. Pemangsa marin yang lain tidak memerlukan penyesuaian sedemikian. Untuk apa elasmosaurus perlu menarik mata mereka?


Petunjuk

Elasmosaur diperlukan untuk melindungi mata mereka dari kerosakan luaran.


Penyelesaian

Elasmosaur dihirup supaya tidak merosakkan mereka semasa memburu ikan dan ikan cephalopod. Ini disebabkan leher dan kekokohan mereka yang luar biasa.

Elasmosaur tidak berenang perenang dan diburu, melempar kepala mereka dalam kumpulan domba dan ikan. Sehingga pukulan ekor dan mayat mangsa tidak menyakiti mata, elasmosaurus menarik mereka ke dalam tengkorak, sementara pada masa yang sama dia secara membabi buta memetik mangsa.Kebanyakan reptilia marin yang lain diburu seperti ikan lumba-lumba dan ikan paus: mereka mempunyai kepala besar dan rahang panjang, mata mereka tidak memerlukan perlindungan tambahan.

Elasmosaur adalah haiwan dengan bilangan vertebra serviks terbesar dalam sejarah planet ini. Merakam leher dalam 76 vertebra tumbuh dari elasmosaurus Kanada Albertonectes vanderveldei: terdapat dua kali lebih vertebra di dalamnya daripada seluruh tulang belakang kita. Jika anda dan saya mempunyai perkiraan elasmosaurus, maka leher kami akan bermula di pusar, dan kepalanya akan menjadi ukuran tinju. Seperti leher panjang menyebabkan kemunculan penyesuaian unik, banyak yang baru diketahui sekarang.

Dari elasmosaur, agak beberapa tengkorak tengkorak telah sampai kepada kami, tetapi hampir semuanya hanya dipelajari dari luar. Tulang tengkorak, hubungan antara mereka, gigi digambarkan. Diagnosis genera dan spesies di sini adalah berdasarkan perbezaan antara tengkorak.

Struktur dalaman tengkorak, terutamanya otak, kurang difahami dengan baik. Keadaan ini rumit oleh pemeliharaan kebanyakan tengkorak tidak terlalu baik. Mereka dimampatkan oleh batu dan kadang-kadang mengambil bentuk hampir rata. Struktur dalaman sementara cacat yang tidak dapat dikenali.

Walau bagaimanapun, kini dalam bidang pengetahuan ini, para penyelidik dari reptilia marin yang sudah pupus mula mengambil langkah pertama, tetapi sudah sangat menarik. Ini sangat membantu dengan mencari tengkorak pemeliharaan yang baik.

Penemuan ini termasuk serpihan nondescript belakang tengkorak elasmosaurus, yang terdapat di rantau Saratov. Batu kecil ini, panjang 11 cm (tengkoraknya sendiri kira-kira 40 cm panjangnya) adalah sekeping asas asas (lihat Basicranium) – tulang akrilik tulang tengkorak di mana otak terletak. Juga dipelihara saluran beberapa saraf dan saluran darah.

Biru Menunjukkan pelakon 3D yang dipelajari bahagian bawah pangkal tengkorak itu. Anak panah merah menunjukkan tempatnya di tengkorak elasmosaurus. Imej dari N. G. Zverkov, A. O. Averianov dan E. V. Popov, 2017. Basicranium dari plesiosaur elasmosaurid dari Campanian Rusia Eropah

Baru-baru ini, ahli paleontologi N. G. Zverkov, A. O. Averyanov dan E. V. Popov menerbitkan hasil kajian mereka tentang penemuan ini (lihat Basicranium dari plesiosaur elasmosaurid dari Campanian Rusia Eropah), imbasan 3D tulang dilampirkan pada artikel dan Muat turun dan putar pada asas komputer dan endokran dari elasmosaurus Saratov). Bentuk dan perkiraan basqurane membingungkan para penyelidik.

Salah satu pengarang, N. G. Zverkov, khusus untuk Elemen, berkongsi beberapa pemerhatian mengenai elasmosaur dan struktur tengkorak mereka:

Elasmosaurus Saratov dalam tengkorak mempunyai lubang besar untuk kelenjar pituitari – pelana Turki.Retractors dari bola mata dilampirkan ke dinding sisi pelana. Dan, nampaknya, otot-otot cukup kuat, mereka menarik mata di dalam tengkorak itu.

Dalam reptilia marin yang lain (plesiosaur-polikotik dan ichthyosaur), kawasan-kawasan lampiran retractors ini dinyatakan lemah.

Persoalan timbul: apakah sebabnya ciri ini?

Kemungkinan besar, elasmosaur diperlukan untuk membersihkan mata mereka pada tengkorak semasa memburu. Tidak seperti reptilia marin yang lain, kepalanya kecil dan mulut mereka dipendekkan, oleh itu, semasa memburu, mata mereka dapat mengalami pukulan mangsanya.

Elasmozavry tidak perenang yang sangat aktif dan, nampaknya, perlahan-lahan terapung di dalam lajur air – berdasarkan struktur tali pinggang anggota badan dan sirip. Di samping itu, dengan leher yang besar biasanya sukar untuk berenang cepat dan bergerak. Mereka adalah sejenis sloth bawah air. Mereka sedang memburu, mungkin membuang leher mereka dalam belalang ikan dan sotong. Mata terpaksa tersembunyi, dengan hasilnya otot retracotra mata telah berkembang dengan baik.

Mereka mempunyai ciri-ciri lain yang berkaitan dengan perlindungan mata. Sebagai contoh, mata tidak terletak di sisi tengkorak, tetapi sedikit beralih ke atas. Pada sisi mereka dilindungi, seperti buta, dengan protrusion tulang khusus.

Di samping itu, lobus pencium yang diperbesar otak diandaikan untuk elasmosaur. Ini secara tidak langsung menunjukkan bahawa mereka memberi tumpuan lebih kepada bau dan, mungkin, visi mereka tidak memainkan peranan penting bagi mereka.“.


Selepas perkataan

Laut Cretaceous kami

Pada separuh kedua Cretaceous, sebahagian besar Rusia di Eropah diduduki oleh laut yang cetek. Ia terbentang dari laut Hitam dan Kaspia yang sekarang jauh ke utara.

Di wilayah selatan Rusia, ia meninggalkan strata pasir, kapur dan tanah liat yang kuat. Terdapat banyak sisa vertebrata pupus di dalamnya. Mereka telah dikumpulkan selama lebih dari satu abad, tetapi kajian sistematik tentang fauna ini hanya bermula baru-baru ini. Sebelum ini, perihalan sisa-sisa tulang individu berlaku, yang tidak memberikan gambaran lengkap ekosistem.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, menjadi jelas bahawa Laut Kretaceous cetek, dengan banyak pulau naik dari air yang membentuk kepulauan Volga. Ia terbentang seribu kilometer – dari Penza ke Belgorod melalui wilayah Saratov dan Volgograd.

Burung bersarang di pulau-pulau. Sisa burung Hesperornis yang tidak dapat terbang didapati – mereka menyerupai loon dalam saiz dan gaya hidup. Penemuan pertama tulang burung ichthyornis kecil, bergigi telah dijelaskan baru-baru ini (lihatgambar hari "Volga ichtiornis").

Sisa-sisa pterosaur raksasa ajdarchids (Azhdarchidae) dan ornithoheirs (Ornithocheirus). Berdasarkan ciri-ciri tulang, sesetengah mungkin mempunyai kantung kerongkong, seperti pelikan.

Pterosaur dan burung kepulauan Volga. Pterosaurs Volgadraco bogolubovi (di sebelah kiri), Ornithocheiridae (di sebelah kanan). Burung Cerebavis cenomanica (kecil) dan Hesperornis rossicus (besar). Ilustrasi © Andrey Atuchin

Ditemui, tetapi belum mempelajari tulang-tulang dinosaur yang bertaburan.

Dikumpulkan koleksi besar reptilia marin. Sisa-sisa ini hanya mulai diproses dengan kelengkapan yang lengkap.

Kajian tentang penemuan elasmosaurus, yang sangat melengkapi pemahaman tentang ekologi reptilia ini, bukanlah satu-satunya yang penting dan menarik yang dilakukan pada bahan Volga.

Pada tahun 2015, tulang kecil dan tidak jelas juga digambarkan – tulang depan Mozazaur. Dia tergolong dalam sekeliling empat meter (Clidastes propython). Sebelum ini, reptilia ini hanya terdapat di sedimen Cretaceous di Amerika Syarikat (lihat D. V. Grigoriev, M. S. Arkhangelsky, S. M. Merkulov, 2015. Mengenai penemuan Clidastes propython cope (Squamata, Mosasauridae) di kapur atas rantau Saratov; pada halaman 67 terdapat peta paleogeografi yang sangat baik di lautan dan benua zaman Campanian, 75 juta tahun yang lalu.Terima kasih kepada penemuan Volga ini, adalah mungkin untuk menunjukkan bahawa mosasaurs (seperti cetaceans hari ini) bermigrasi di seluruh planet ini.

Clidastes propython. Ilustrasi © Andrey Atuchin

Sekarang, tengkorak yang baik yang dipelihara dari Volga plesiosaur-polycothylid sedang mengkaji, yang mungkin juga memungkinkan untuk belajar banyak tentang ekologi reptilia ini.

Polycylide dari rantau Penza. Ilustrasi © Andrey Atuchin

Kepentingan kajian ini membolehkan seseorang membetulkan dan menambah bukan hanya idea tentang sejarah geologi rantau Volga, tetapi juga untuk membuat generalisasi penting untuk paleontologi seluruh dunia.


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: