Latihan bangau muda • Daria Ostapenko • Gambar saintifik hari mengenai "Unsur" • Ornitologi

Latihan bangau muda

Dalam gambar – dua anak ayam putih (Ciconia ciconia) bengkok leher dan klik paruh. Jadi mereka berlatih dalam demonstrasi, yang kemudian akan menjadi tarian perkahwinan atau ancaman kepada lawan. Seorang ibu bapa mengamati senaman (burung muda dibezakan oleh bulu hitam pudar dan hujung paruh yang lebih gelap).

Tetapi kemahiran ini akan berguna untuk bangau hanya selepas 3-4 tahun, apabila mereka mencapai kematangan seksual. Dan sebelum itu, mereka perlu melalui beberapa penghijrahan jarak jauh, dan juga beberapa! Jalan ke kawasan musim sejuk di Afrika bagi penduduk bangau di Eropah Timur purata 4,600 km. Dan mereka membuatnya hanya dalam masa 18-19 hari! Lebih-lebih lagi, kumpulan burung muda sering terbang secara bebas, tanpa ibu bapa atau burung dewasa dan berpengalaman lain. Dalam penerbangan, bangau menghabiskan 8-10 jam sehari, antara penerbangan mereka berhenti di ladang, padang rumput, padang rumput dan rawa terbuka, di mana mereka memakan segala yang ada, dari cacing tanah hingga vertebrata kecil. Dalam perjalanan kembali hanya sebahagian dari burung muda akan mencapai tempat pembiakan – mereka yang belum dewasa akan menyelesaikan di lapangan untuk beberapa ratus kilometer ke sarang asli mereka.

Lelaki kembali dari tempat musim sejuk terlebih dahulu, mereka mencari sarang mereka dan membetulkannya.Sarang burung dikekalkan selama bertahun-tahun: sarang diketahui, yang berusia 381 tahun! Sarang burung gagak mengesankan: mereka adalah diameter 2 m, tinggi 3-4 m, dan beberapa kuintal berat. Terdapat begitu banyak tempat di dalamnya yang kadang kala burung lain juga hidup dalam bahan pembiakan – biasanya burung pipit atau kambing, tetapi kadang-kadang juga burung hantu atau burung kelabu.

Apabila bangau menetap di koloni, sarang terbaik dihuni oleh lelaki, yang akan tiba lebih awal. Wanita pertama yang datang ke sarang adalah pemilihan lelaki untuk tahun ini. Seringkali pasangan yang sama menduduki sarang selama beberapa tahun berturut-turut. Jika seorang wanita lain tiba, maka pesaing akan menyelesaikan masalah untuk hak meninggalkan anak. Satu kes bigamy juga didaftarkan: di Jerman pada tahun 1957, seorang lelaki dan dua betina berjaya membiak 5 anak ayam.

Di sarang, bangsat yang tumbuh menjadi berguna dan kemahiran yang diperoleh pada zaman kanak-kanak. Di sini, laki-laki dan perempuan mengatur tarian perkahwinan yang rumit, di mana demonstrasi mengalir satu ke yang lain: maka mereka berpisah dengan paruh mereka, memiringkan kepala mereka kembali, maka lelaki itu terletak di sarang dan mengayunkan kepalanya dari sisi ke sisi. Kemudian pasangan menyentuh setiap bulu di kepala dan leher.

Pertunjukan pernikahan bangau putih di sarang.Pasangan ini kembali ke sarangnya untuk tahun keempat. Secara luaran, lelaki dan betina dari bangau hampir tidak dapat dibezakan. Foto © Chris Harris dari flickr.com

Storks meletakkan purata 3-4 telur. Sejurus selepas menetas, anak ayam sudah dapat melihat, tetapi mereka masih tidak berdaya. Jika terdapat empat atau lebih telur dalam sarang dan telur terakhir dalam klac kecil, anak ayam yang paling lemah menetasnya. Dalam kes ini, ibu bapa (biasanya lelaki) boleh membunuh anak ayam dan memakannya atau membuangnya dari sarangnya. Nampaknya dengan cara ini burung menyelamatkan kekuatan mereka – mereka mengorbankan anak ayam yang lemah sehingga lebih banyak makanan akan menjadi kuat. Terutama kerana anak ayam yang lemah mungkin akan mati: apabila anak-anak hamil mula merayap sayap dan melatih mereka terbang, mereka sudah berbeza dengan saiz dan kekuatan dan mula bersaing antara satu sama lain. Anak ayam yang kurang aktif mendapat kurang makanan, mereka mendapat belenggu dari kawan-kawan.

Menariknya, jika anak ayam dewasa tidak berpuas hati dengan jumlah makanan dan persaingan yang berlebihan, mereka boleh pergi ke sarang seterusnya dengan keadaan pemakanan dan persaingan yang lebih baik – di mana anak ayam lebih muda atau kurang (tentu saja, jika bangau tinggal di koloni dan terdapat sarang berdekatan).Sudah tentu, untuk ini anda perlu menjadi dewasa, bukan anak ayam, kerana ini bukan satu tugas yang mudah: pertama anak ayam keluar dari sarangnya yang asli dan mengembara di sekitar tanah penuh dengan bahaya, kemudian mencari sarang baru dan memanjat ke dalamnya, membantu dengan sayapnya. Pemilik sarang itu, tentu saja, tidak berpuas hati, jadi pendatang baru itu terbaring, menarik lehernya dan mengambil cuffs – kebanyakannya bertiup ke kepala – dari keluarga baru. Selepas 30 minit, pencerobohan tuan rumah berkurangan dan ahli keluarga baru mula makan bersama-sama dengan semua orang. Beliau kini menyertai latihan penerbangan dan bersaing dengan adik-beradik yang baru dengan lebih baik.

Orang tua membawa air kepada anak ayam, dan anak-anak berjuang untuk itu, menolak yang lemah. Foto © Olaf Kerber dari flickr.com

Sebelum anak-anak ayam meninggalkan sarang, kedua-dua ibu bapa memberi makan mereka sepenuhnya. Ini berterusan beberapa waktu selepas berlepas, tetapi pada usia kira-kira 70 hari bangau muda menjadi sepenuhnya bebas dan akan terbang untuk musim sejuk.

Foto © Daria Ostapenko, Wilayah Leningrad, musim panas tahun 2018.

Daria Ostapenko


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: