Larva karang bergerak • Alexey Opayev • Gambar saintifik hari mengenai "Unsur-unsur" • Zoologi

Larva karang kereta

Organisme ini kecil (kira-kira 1 mm) adalah larva karang pelagik mudah alih. Pocillopora damicornis. Spesies ini tergolong dalam karang gali (Scleractinia detasmen) – yang utama "pembina" terumbu karang. Larva zaman akhir dipanggil planule dalam batu karang, dan dalam spesies berlainan batu karang mereka kelihatan sangat mirip, hanya pakar yang dapat membezakannya. Makhluk-makhluk ini bergerak dengan bantuan silia.

Rancangan untuk mewarisi batu karang Seriatopora hystrix (di bahagian atas) dan Stylophora pistillata (turun di bawah). Panjang purata planula dalam spesies ini adalah 1 dan 1.7 mm, masing-masing. Imej dari P.J. Edmunds et al., 2011. Larva dari batu karang tropika

Karang adalah hermafrodit. Pembiakan seksual berlaku semasa sejenis "pemijahan." Kemudian semua atau sebahagian besar wakil koloni (terumbu) secara serentak menetas telur dan sperma. Ini diperhatikan pada waktu malam – "pemijahan" disegerakkan dengan fasa bulan.

"Pemijahan" Madreporovogo karang Lobophyllia corymbosa. Foto dari xray-mag.com

Kedua-dua sperma dan sel telur tidak dituai sahaja, tetapi dalam "convolutions" kecil beberapa sel. "Convolutions" terapung ke permukaan air. Di sini mereka tidak bersalah – memecah masuk ke dalam sel berasingan. Dalam lapisan berhampiran permukaan, kedua-dua persenyawaan dan perkembangan zygote berlaku. Sebelum planula, peringkat terakhir fasa plankton kehidupan karang, zigot berkembang dengan cepat, dalam masa beberapa hari sahaja.Planula itu sendiri juga tidak hidup lama: sehingga ia dimakan, ia cuba mencari substrat yang sesuai dan menembusnya.

Diagram kitaran hidup karang madreporovogo pada contoh genus Acropora. Dalam kurungan untuk setiap peringkat pembangunan ditunjukkan umur dalam jam. Gambar dari R. Jones et al., 2015. Kesan sedimen pada kitaran pembiakan karang

Sedikit diketahui mengenai tempoh larva kehidupan karang di alam semula jadi. Semuanya lebih mengejutkan apabila pada tahun 2010 saintis mengetahui bahawa bunyi memainkan peranan penting dalam orientasi haiwan-haiwan ini yang agak primitif (lihat Bunyi terumbu karang, "Elemen", 01/18/2018). Penyelidik Amerika menjalankan eksperimen dengan larva karang yang ditanam buatan Montastraea faveolata. Mereka dilepaskan ke dalam tiub plexiglass, dipasang di permukaan terumbu berhampiran pulau Curaçao di Caribbean. Pada satu hujung tiub itu seorang penceramah, yang daripadanya datang bunyi karang. Ternyata larva sering berlayar ke arah bunyi. Dan jika pembesar suara dimatikan, mereka sama-sama bergerak ke arah kedua-dua hujung tiub. Percubaan-percubaan ini menunjukkan bahawa apabila menyasarkan dan, mungkin, memilih tempat lampiran, larva karang boleh dibimbing oleh bunyi karang yang sudah berfungsi. Terdapat lebih banyak peluang untuk bertahan di sini daripada di tempat yang rawak.

Skim persediaan percubaan, yang menunjukkan peranan bunyi dalam orientasi larva karang pelagik. Di bawah – pandangan umum di atas – larva dalam tiub telus semasa pengalaman. Gambar dari artikel oleh M.J.A. Vermeij et al., 2010 larva karang bergerak ke arah bunyi karang

Apabila planula mendapati substrat yang sesuai, ia segera mengalir ke dalamnya. Oleh itu, dengan cara ini, mereka mengebumikan diri dalam substrat – hanya tidak sepenuhnya, tetapi sebahagiannya – anemoni, saudara-saudara yang paling dekat dengan batu karang (lihat Actinia in Ice, "Elements", 20.09.2017). Di tanah bermula perkembangan badan terlampir dewasa.

Planula karang Pocillopora acuta dikebumikan di bawah tanah, pandangan teratas. Tahap urutan dipaparkan dari kiri ke kanan. Imej dari R. Jones et al., 2015. Kesan sedimen pada kitaran pembiakan karang

Foto © Emily Rivest dari news.ucsb.edu.

Alexey Opaev


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: