Ancaman tertua • Alexander Khramov • Gambar saintifik hari mengenai "Elemen" • Paleontologi

Kutub paling tua

Sebelum anda adalah dua serangga parasit, yang dipisahkan oleh 130 juta tahun evolusi. Di sebelah kanan adalah kutu kepala moden. Pediculus humanuskiri – kutu cetakan Saurodectes vrsanskyiyang hidup di dalam bulu beberapa dinosaur jurang awal atau pterosaur. Rusia Saurodectes dan lain-lain kutu kutu dari Jerman adalah semua yang kekal dari kutu dalam keadaan fosil.

Sehingga baru-baru ini, kutu (Phthiraptera) adalah satu-satunya skuad serangga yang tidak diwakili dalam rekod fosil, dengan pengecualian rambut dengan nits (telur) kutu yang terdapat di ambar Baltik. Ini tidak menghairankan – semua serangga parasit, lombong yang paling rapat dikaitkan dengan tuan rumah mereka dan, tidak seperti kutu, larva yang berkembang di alam sekitar, tidak pernah meninggalkan tuan rumah. Oleh itu, peluang kutu yang dipelihara dalam bentuk fosil atau inklusi dalam amber adalah minima.

Masih serangga parasit Saurodectes, yang namanya generik bermaksud "menggigit kadal", adalah pengecualian gembira dengan peraturan ini. Ia telah ditemui pada tahun 1992 oleh paleoentomologi Rusia Alexander Rasnitsyn dan Vladimir Zherihin. Penemuan ini dibuat di lokasi Bait Suci Awal Cretaceous (Buryatia) yang sama, di mana protoblok dan dwarfirus terdahulu dijumpai dan diterangkan (lihatPara parasit pterosaur ternyata menjadi penyelam yang gemar, "Elemen", 05/18/2017). Tetapi jika di antara lebih daripada 20 ribu fosil yang dikumpulkan di Baix, 15 zauroftirus telah ditangkap, maka Saurodectes hanya diketahui dalam satu keadaan.

Dari pandangan pertama dalam Saurodectes seekor kutu boleh dikenal pasti – serangga ini mempunyai lut yang sama, badan kecil yang lemah dengan sklerotis yang dapat meregangkan dari darah mabuk. Melalui dinding badan Saurodectesdan juga kutu, batang trakeal yang lebar, membuka ke luar dengan spirak besar, muncul melalui. Seperti kutu, cakar Saurodectes dikurangkan kepada 1-2 segmen, anggota serangga ini pendek dan jelas tidak bertujuan untuk bergerak ke jarak jauh.

Pada masa yang sama dari kutu Saurodectes ia dibezakan oleh beberapa ciri-ciri: pangkal anggota badan dipisahkan, sedangkan lumbung-lumbungnya rapat, tidak ada setae keras pada tubuh serangga ini, sifat kutu, tetapi ada mata besar. Dan, yang paling penting, di kepala Saurodectes "tanduk" yang sangat pelik membesar – mereka tidak seperti antena biasa yang terdiri daripada segmen yang berasingan, dan tidak seperti ini terdapat dalam kutu atau serangga lain. Oleh itu, beberapa pakar mempersoalkan hubungan itu Saurodectes dan kutu.

Walau bagaimanapun, tidak ada keraguan tentang kepunyaan serangga ini kepada ectoparasites. Panjang badan Saurodectes sama dengan 18 mm – ia adalah dua kali saiz kutu hidup terbesar. Kemungkinan besar, serangga ini parasit pada beberapa haiwan yang agak besar seperti dinosaur berbulu atau pterosaur berbulu. Hanya kepadatan tuan rumah Saurodectes Saya tidak boleh menjadi sangat besar – dengan "tanduk" seperti saya tidak dapat melalui bulu tebal.

Oleh kerana awak Saurodectes tidak ada proboscis, dia boleh makan seperti bocor – suborder yang dipanggil kutu yang hidup pada burung (kadang-kadang pada mamalia) dan menggunting bulu dan kulit mereka dengan mandibles mandibles mereka. Pemakan darah hanya minum darah sekali-sekala, apabila mereka berjaya mencari atau memilih membuka luka pada tubuh tuan rumah.

Oleh pemakan puff dan Megamenopon rasnitsyni, satu-satunya fosil yang diketahui, yang identitinya tidak menimbulkan persoalan. Ia didapati di sedimen Eocene dari tasik gunung berapi di barat Jerman. Umur kutu adalah kira-kira 44 juta tahun, iaitu, ia adalah tiga kali lebih muda daripada Saurodectesdan tidak menangkap era dinosaur. Dalam perut parasit 7-milimeter ini, bulu-bulu bulu (benang) dapat dibezakan, dan dalam struktur tubuh ia menyerupai lupus moden yang hidup seperti chard dan anseriformes.

Eocene Eater Megamenopon rasnitsyni (a) dan dekat dengan rupa moden Brevithoracicum Holomenopon (d); b – satu bahagian usus fosil puff-pemakan dengan serpihan makanan, di antaranya adalah tongkat bulu (denganditandakan oleh anak panah), e – kandungan usus janggut bulu-eared moden (f). Garisan skala panjang: a-b – 2 mm, dengan – 0.125 mm, d – 0.5 mm, e – 0.3 mm, f – 0.1 mm. Gambar dari artikel oleh T. Wappler et al., 2004. Menggigit burung ana ita: fosil kutu burung eosene

Gambar kutu fosil Saurodectes vrsanskyi – © Alexander Khramov, kepala kutub foto – © Vince Smith dari phthiraptera.info.

Alexander Khramov


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: