Komet McNaught gembira ahli astronomi • Alexander Kozlovsky • Berita Sains mengenai "Unsur" • Astronomi

Komet McNaught gembira ahli astronomi

Comet McNaught (C / 2006 P1) 10 Januari 2007. Foto: Giuseppe Menardi dari spaceweather.com

Komet, yang mengisytiharkan dirinya sendiri ke seluruh dunia pada awal Januari tahun ini, meneruskan "pertunjukan bintang" yang sudah ada di Hemisfera Selatan langit. Tetapi orang-orang yang tidak mempunyai masa untuk melihatnya seharusnya tidak begitu kecewa. Terima kasih kepada Internet, beratus-ratus tembakan Comet Mnott dalam semua sudut yang mungkin dibuat di bahagian-bahagian yang berlainan di dunia telah menjadi tersedia untuk pencinta astronomi.

Komet McNaught ditemui dalam buruj Ophiuchus (Ophiuchus) seawal 7 Ogos 2006, oleh ahli astronomi Australia, Robert McNaught (Robert H. McNaught) dalam gambar-gambar yang diambil di Balai Cerap Spring Siding di New South Wales. Pada masa penemuan, kecemerlangan komet (magnitud) adalah 17m. Sebelum ini, nama ahli astronomi Australia telah menerima tiga belas komet, tetapi, sebagai peraturan, mereka tidak boleh didapati untuk teleskop amatur.

"Tetamu celestial" semasa, bernama Comet McNaught (C / 2006 P1) – McNaught (C / 2006 P1), juga pada mulanya berkelakuan agak sederhana. Pengiraan ephemeris menunjukkan bahawa kecemerlangan maksimum yang boleh dicapai menjelang pertengahan Januari akan menjadi 2moleh itu, tidak banyak keseronokan bahkan di kalangan pencinta astronomi, belum lagi rakyat biasa.Telah diketahui bahawa pada kecerahan maksimum, komet akan melewati terlalu dekat dengan Matahari di langit – pada jarak sudut sekitar 6 derajat. Tetapi pada 2m untuk melihat komet begitu dekat dengan Matahari di teleskop amatur biasa tidak mungkin. Maksimum pencinta astronomi yang diharapkan adalah peluang untuk melihat komet pada awal Januari, apabila ia akan kelihatan untuk masa yang singkat dalam perisai Perisai melawan latar belakang segmen senja.

Comet McNaught (C / 2006 P1) 5 Januari 2007. Foto: Alexander Ivanov (pemprosesan dalam "Regaks" dan "Photoshop")

Tetapi pada pertengahan Disember, ketika komet berada di sempadan buruj Ophiuchus dan Ular (Serpens), kecemerlangannya dinilai pada 6m – dia "lebih awal daripada jadual" oleh beberapa magnitud! Pada masa itu, andaian pertama menunjukkan bahawa McNaught (C / 2006 P1) boleh diperhatikan sebagai komet paling terang tahun ini. Tetapi pada dekad pertama tahun 2007, ia memperoleh kecerahan yang lebih menakjubkan dan diiktiraf sebagai komet paling terang pada dekad yang lalu. McNaught (C / 2006 P1) adalah komet paling terang yang diperhatikan dalam tempoh 40 tahun yang lalu. Kecemerlangannya jauh melampaui kecemerlangan komet Hale-Bopp (Comet Hale-Bopp), yang melawat kami pada tahun 1997, dan, khususnya, komet Halley terkenal, yang melewati perihelion dua puluh tahun yang lalu (pada tahun 1986).Daripada semua komet yang terang, McNaught (C / 2006 P1) hanya disetujui oleh Ikeya-Seki (Ikeya-Seki C / 1965 S1), yang kecemerlangannya mencapai -7 pada 20 Oktober 1965.m!! Namun pada kecerahan maksimum, komet semasa telah melepaskan Venus.

Komet pada siang hari adalah pemandangan jarang. 13 Januari Foto: Philipp Salzgeber, Wolfurt, Austria, Eropah dari spaceweather.com

Pada hari-hari pertama tahun ini, komet itu diperhatikan dengan mata telanjang dan difoto oleh ramai pencinta astronomi di Rusia dan CIS. Malangnya, penutup awan yang biasa untuk tahun ini tidak membenarkan banyak peminat Rusia dan CIS melihat McNaught (C / 2006 P1). Penulis garis ini juga tidak dapat melihat komet sensasi dengan mata sendiri, kerana pada saat langit di atas selatan Urals dibersihkan, komet telah berjaya pergi jauh ke belahan bumi selatan. Tetapi terima kasih kepada Internet, amatir dari seluruh dunia telah memberi orang lain peluang untuk melihat komet dari semua sudut. Beratus-ratus gambar komet boleh didapati di banyak sumber di World Wide Web. Foto yang paling menarik dipaparkan di halaman Comet McNaught Photogallery.

12 Januari pada 19 jam UT, berada dalam buruj Sagittarius (Sagittarius), komet telah melewati perihelion (jarak minimum dari Matahari) – 25.4 juta kilometer, atau 0.17 unit astronomi. Komet masuk ke dalam orbit Mercury separuh dekat dengan bintang tengahnya. Hari-hari ini secara harfiah mengguncang dunia astronomi.Komet telah menjadi lebih cerah dari Venus, yang kini kelihatan di langit malam, dan telah memperoleh ekor yang luar biasa. Glitter C / 2006 P1 mencapai -5mDan ia dapat dilihat walaupun pada sebelah petang!

Komet di langit siang hari (kiri atas) 13 Januari 2007. Foto: Mauro Zorzenon dan Cristina Scauri, Matajur Mountain, Udine, Itali dari spaceweather.com

Komet siang hari diperhatikan oleh banyak amatur dan amatur luar negeri dari negara-negara CIS. Salah satu yang pertama melakukan ini adalah Sergei Shurpakov, seorang pengamat terkenal komet dari Belarus. Dan gambar pertama "jemaah ekor" di kalangan peminat astronomi Rusia telah dibuat oleh Alexander Ivanov dari Kelab Astronomi Kuban pada 5 Januari 2007 (kira-kira 1m).

Dan inilah bagaimana pemerhati astronomi Jepun Seiichi Yoshida menerangkan pemerhatian komet: "Saya melarikan diri dari kerja sekitar jam 5 petang, terutama untuk melihat Komet Macnaught. Setelah memerhatikan komet, saya segera kembali ke tempat kerja saya. Langit itu indah tanpa awan, yang merupakan cuaca musim sejuk yang biasa untuk kawasan kami. Tetapi ada jerebu masih, kerana gunung-gunung tidak dapat dilihat dengan jelas. Menurut ramalan cuaca, ini adalah peluang terakhir saya untuk melihat komet, dan saya berjaya. Sunset sepatutnya berlaku pada pukul 16:44 masa tempatan.Tetapi awan nipis terletak tepat pada waktu matahari terbenam, sehingga matahari menghilang dari pandangan sedikit lebih awal. Saya sampai ke titik pemerhatian pada jam 16:38. Pada masa ini saya telah melihat Venus dengan mata kasar. Tetapi tidak mungkin untuk mencari komet dengan 10 × 70 teropong, walaupun saya telah melihat kapal terbang yang cukup dan trek mereka. Sehingga 5 petang, saya hanya melihat Venus. Walau bagaimanapun, pada 17:02 saya akhirnya dapat mengesan komet di atas trek pesawat! Secara beransur-ansur ia menjadi lebih gelap, tetapi ia masih agak cerah. Matahari turun di ufuk hanya dengan 4 darjah.

Comet McNaught (C / 2006 P1) 18 Januari 2007. Foto: Jamie Newman, Papakura, Auckland, New Zealand dari spaceweather.com

Tetapi komet kelihatan: kepala kecil seperti bintang dan ekor kanan, menunjuk dan condong ke kanan. Saya menghargai kecemerlangan komet sekitar 17:07 (-2.2m) apabila ia dilihat paling baik. Pada masa ini, saya dapat melihat Altair dengan teropong 10 × 70 saya. Ya, komet lebih terang daripada bintang magnitud pertama yang terletak di atasnya. Ia semakin gelap, Vega dan Altair kelihatan kepada mata kasar, dan dalam teropong ia mungkin dapat membezakan bintang β dan γ Aql. Tetapi komet itu seolah-olah cerah, walaupun pada hakikatnya ia tenggelam sedikit lebih rendah di kaki langit.

Sebelum matahari terbenam, komet mula kelihatan lebih lemah.Mungkin, pada ufuk yang ada terdapat awan yang tidak kelihatan nipis. Tetapi komet itu agak jelas kelihatan melalui teropong sehingga ia hilang di belakang sebuah rumah yang jauh. Saya menikmati pemandangan C / 2006 P1 untuk masa yang lama. Tempat yang saya amati bukan cara terbaik untuk memerhatikan komet malam, kerana Tokyo berada di arah selatan. Jadi bagi saya, komet itu tidak sebesar pemerhati dengan keadaan yang lebih baik, dan ekor kelihatannya agak singkat kepada saya. Tetapi, bagaimanapun, saya mendapat kesan yang baik apabila melihat komet yang terang pada waktu senja di langit yang berwarna-warni. Pemerhatian ini sangat berbeza dari pemerhatian biasa komet. Pada permulaan pemerhatian saya, komet mempunyai ketinggian 4.7 darjah, dan pada akhir – 1.4 darjah. Inilah komet yang paling terang dalam hidup saya, lebih terang daripada komet Hale-Bopp atau Hyakutake. "

Comet McNaught (C / 2006 P1) dari SOHO dari sohowww.nascom.nasa.gov

Komet membawa kejutan bukan sahaja kepada pemerhati di Bumi, tetapi juga untuk teleskop angkasa. Semasa kewujudannya, ruang pemerhatian Balai Cerap Suria dan Heliospherik (SOHO) NASA dan ESA telah mencatatkan lebih seribu komet berhampiran Matahari, tetapi tidak pernah melihat komet seperti McNaught (C / 2006 P1). Dari 12 hingga 15 Januari, gambar-gambar hebat tetamu ekor telah diambil.Ekor cerah yang luas tidak sesuai sepenuhnya ke dalam bidang pandangan observatori. Komet ternyata sangat terang sehingga ia mempengaruhi matriks CCD kamera dengan "membintangi" piksel dengan cahaya. Sepanjang perjalanan komet melalui bidang pandangan, SOHO dapat membuat video dari semua imej yang diperolehi. Muat turunnya, anda boleh melihat komet berhampiran matahari dalam gerakan.

Separuh kedua bulan Januari, komet itu menunjukkan pertunjukan langit yang hebat di langit hemisfera selatan. Orang-orang dari negara-negara selatan tidak pernah melihat tontonan yang mempesona! Komet dengan ekor dalam bentuk kipas beberapa puluhan darjah panjang! Ia tetap hanya untuk iri hati rakyat Australia, Afrika dan Amerika Selatan dan menikmati pemandangan Komet Macnot dalam gambar-gambar. Lebih-lebih lagi, komet itu melawat sekitar Bumi dan Matahari untuk kali pertama dan terakhir, kerana ia tidak berkala. Tetapi pada bulan April, komet terkenal Enke kembali ke Matahari. Mungkin dia akan memberikan kejutan yang sama? Mari tunggu!

Alexander Kozlovsky


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: