Kommandorsky wren • Yulia Mikhnevich • Gambar Saintifik pada Hari "Unsur" • Ornitologi

Komander Wren

Dalam foto – Wren komander (Troglodytes troglodytes pallescens, subspesies endemik wren (Troglodytes troglodytes). Ia hidup dalam keadaan yang agak luar biasa untuk spesies – di batu-batu pantai, tebing, di antara batu aluvium, dalam iklim yang keras dari Kepulauan Komander.

Kejiranan luar biasa: wren komander di atas punggung selatan timur anjing laut bulu dan singa laut. Foto oleh Yulia Mikhnevich, Pulau Medny, 28 Jun 2009

Biologi subspesies ini kurang difahami, tetapi diketahui bahawa ia adalah burung yang tidak aktif, iaitu, ia hidup di kepulauan sepanjang tahun. Wrens – burung insektivor, pada Komandan, selain serangga dan larva mereka (lalat, rama-rama, dan lain-lain) memberi makan kepada labah-labah dan scuds. Mereka ditemui dengan memeriksa tebing, serpihan batu, pelepasan ribut di pesisir, rumput tebal, sungai dan juga burrows burung laut (seperti "burrow" sarang burung di pulau-pulau seperti kapak dan ipatki). Pada musim sejuk, untuk haiwan yang tinggal di pulau-pulau, pantai menjadi salah satu sumber utama untuk mencari makanan. Mungkin para penulis mencari makanan di sana. Di samping itu, kemungkinan besar, mereka boleh memberi makan di dekat anak-anak yang tidak beku, seperti juga orang-orang musim sejuk tunggal di Rusia Tengah (ada kebanyakannya migrasi).

Wrens terkenal dengan lagu mereka yang kuat, cantik dan mencabar. Oleh itu, di pulau Tembaga, suara kecil burung kecil ini tidak hilang sama sekali terhadap latar belakang bunyi lautan dan deruan beribu-ribu anjing laut bulu utara dan singa laut pada rukuknya

Sarang burung komandan dari Mei hingga Ogos di celah-celah batuan, hamburan batu-batu, di bawah hummocks, di timbunan plag beachedalihat (dipanggil potongan batang pokok yang terapung di dalam air), di lereng pantai. Yang konsisten sepenuhnya dengan namanya: troglodytes dari bahasa Yunani bermaksud "penghuni gua". Walau bagaimanapun, sebenarnya, nama ini diberikan kepada wrens untuk sarang sfera dengan pintu masuk yang menyerupai sebuah gua. Tetapi pada Komandan, bentuk sarang mungkin berbeza-beza bergantung pada lokasinya, sebagai contoh, ketiga-tiga bahagian atas bola dapat menggantikan sepasang niche, dan sarangnya berbentuk cawan.

Wren mencari tapak makanan atau sarang. Gambar oleh Yulia Mikhnevich, Medny Island, 10 Julai 2009

Wren mempunyai 29 subspesies, lebih banyak dari orang lain yang melewatinya. Mungkin ini adalah akibat gaya hidup burung yang tertutup dan terpencil (G. N. Simkin, 1990. Songbirds). Sehingga baru-baru ini, pelbagai wren dilanjutkan ke Amerika Utara dan Eurasia.Sekarang subspesies di Amerika Utara T.t. hiemalis dan T.t. pacificus diiktiraf sebagai spesies berasingan – Troglodytes hiemalis dan Troglodytes pacificus – berdasarkan analisis himpunan vokal dan DNA mitokondria. Wren T. pacificus hidup di pantai barat Amerika Syarikat dan Kepulauan Aleutian (terdapat dua subspesies di pulau-pulau yang berbeza).

Komander adalah sebahagian daripada arca pulau Aleutian, jadi adalah logik untuk menganggap bahawa wren berasal dari Kepulauan Aleutian. Di Kamchatka, para penatua tidak bersarang, tetapi hanya kadang-kadang terbang dari Komandan. Adalah mungkin bahawa subspesies Commodore mungkin lebih dekat dengan wren Pasifik Troglodytes pacificusdaripada Troglodytes troglodytes. Tetapi soalan ini belum disiasat lagi.

Komandorsky wren disenaraikan dalam Buku Merah Kamchatka sebagai spesies yang sedikit dikaji dan dilindungi di rizab Komandorsky.

Foto oleh Yulia Mikhnevich, Pulau Medny, Komander Kepulauan, 2009.

Julia Mikhnevich


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: