Kisah tiga pahlawan yang bertempur dengan "naga elektrik"

Kisah tiga pahlawan yang bertempur dengan “naga elektrik”

Nick. Pahit
"Sains dan Kehidupan" №2, 2017

Kisah saintifik lain Nick. Gorky lihat dalam "Sains dan Kehidupan" № 11, 2010, № 12, 2010, № 1, 2011, № 2, 2011, № 3, 2011, № 4, 2011, № 5, 2011, № 6, 2011, № 9, 2011, No. 11, 2011, No. 6, 2012, No. 7, 2012, No. 8, 2012, No. 9, 2012, No. 10, 2012, No. 12, 2012, No. 1, 2013, No. 11, 2013, No. 1, 2014, No. 2, 2014, No. 3, 2014, No. 7, 2014, No. 8, 2014, No. 10, 2014, No. 12, 2014, No. 1, 2015, No. 4, 2015, No. 5, 2015, No. 6, 2015, No. 7, 2015, No. 9, 2015, No. 1, 2016, No. 2, 2016, No. 3, 2016, No. 6, 2016, No. 8, 2016, No. 11, 2016.

Versi jurnal salah satu kisah saintifik dari buku baru Nick. "Naga Elektrik" yang pahit, yang akan diterbitkan di rumah penerbitan "AST" pada awal tahun ini.

– Dari zaman dahulu lagi, tidak ada yang lebih buruk bagi seorang lelaki daripada ribut petir dengan kilat dan guruh. Awan gelap terbang di atas kampung-kampung dan kota-kota, kilat, seperti naga bernafas api, membakar rumah, memecahkan pokok, membunuh orang. Setiap orang yang boleh – bersembunyi; semua yang percaya kepada belas kasihan para dewa – berdoa. Tetapi selalu terdapat orang di kalangan mereka yang cemerlang dengan kecerdasan dan kekuatan, yang tidak takut untuk melawan musuh yang paling berbahaya. Terdapat lelaki berani yang mencabar "naga elektrik".

Ahli falsafah Yunani Thales dari Miletus masih pada abad VII SM. er mendapati bahawa ambar, dipakai pada bulu, memperoleh harta benda menarik objek cahaya. Dalam bahasa Yunani, amber dipanggil "elektron", yang menjadi sumber utama semua istilah elektrik.

– Dan siapakah pahlawan-pahlawan ini? – Galatea bertanya, mendengar dongeng malam, yang dibacakan oleh ibunya, Putri Dzintara.

– Selalu anda mengganggu! – Saudara lelakinya, Andrew berkata dengan kejam kepada Galatee, bagaimanapun, dia tidak terlalu tua daripada kakaknya, supaya tidak mendengar cerita sains ibu saya.

"Ada tiga dari mereka," jawab Dzintara, "Rusia Mikhail Lomonosov, Jerman Georg Richman dan Amerika Benjamin Franklin." Mereka tidak takut dengan naga, meludah kilat dan menderu dengan guruh, memutuskan untuk mengetahui kelemahannya, dan mungkin membuat kerja raksasa untuk manusia.

– naga? Untuk bekerja? – teragak-agak menggelengkan kepala Galatea.

Mikhail Vasilyevich Lomonosov. Ukiran oleh E. Fessar dan K. Wortman. 1757

– Betul. Setiap pahlawan pergi berperang dengan naga dengan cara sendiri. Apabila ketiga-tiga mereka remaja, tiada siapa yang meneka bahawa pahlawan akan tumbuh dari mereka. Orang-orang ini hanya bersatu dengan tiga perkara: mereka sangat berbakat, sangat miskin dan benar-benar mahu belajar.

Mikhail Lomonosov berasal dari golongan petani. Dia dibesarkan di Kholmogory kampung terpencil berhampiran Laut Putih, dan nasib ayahnya disediakan untuknya: pergi untuk membajak dan menangkap seekor ikan dengan jaring.Walau bagaimanapun, lebih daripada apa-apa, Lomonosov ingin memahami sains, melihat negara-negara yang berbeza dan untuk menguraikan mengapa hujan badai meruncing dan auroras bersinar. Tetapi ayah tidak mahu mendengar tentang membiarkan anaknya pergi ke sekolah. Dia juga memutuskan untuk berkahwin dengannya untuk mengetuknya keluar dari kepalanya. Kemudian Mikhailo yang berusia sembilan belas memakai kot kulit domba, mengambil sebuah buku kecil dengan dua buku: "Tatabahasa" oleh Meletius Smotritsky dan "Arithmetic" oleh Leonty Magnitsky – dan melarikan diri dari rumah pada bulan Disember. Selama tiga hari dan tiga malam dia berjalan di sepanjang jalan yang diliputi salji, di sepanjang jejak luge, sehingga dia terjebak dengan kereta ikan dan meminta untuk pergi bersama nelayan.

Petisyen M. Lomonosov untuk penubuhan makmal kimia, rancangannya untuk makmal ini (di tengah) dan susun atur (turun di bawah)

– Dia boleh membekukan mati! – Galatea terkejut. – Atau serigala boleh memakannya!

"Ya, ia adalah langkah yang sangat berani," Dzintara bersetuju. – Tetapi Lomonosov benar-benar mahu belajar!

Mihailo membantu menolak sledges terjebak dalam salji salji dan mengumpul kayu kering untuk campfires semasa menginap semalaman. Para nelayan tahu bahawa lelaki itu pergi ke bandar untuk belajar, dan mereka ketawa kepadanya: akan belajar membantu menangkap lebih banyak ikan? Mihailo menjawab dengan ketawa dan tidak kehilangan kehadirannya.Ia hanya pada waktu malam bahawa pemikiran yang mengganggu berlaku kepadanya: adakah dia melakukannya? Mereka mengatakan bahawa untuk belajar bahasa anda perlu tahu dengan baik: Latin, Jerman.

Tiga minggu selepas permulaan perjalanan, pada Januari 1731, kereta api kereta api tiba di Moscow. Mikhailo berjalan ke jalan dan kagum. Berjumlah, berapa ramai! Di rumah, apa yang hebat!

Pada masa itu, belajar di Rusia adalah hak istimewa para bangsawan. Lomonosov terpaksa menipu: dia diberitahu bukan oleh seorang petani, tetapi oleh anak lelaki bangsawan. Dia dibawa ke satu-satunya institusi pendidikan tinggi di Rusia pada masa itu, Akademi Slavik-Yunani-Latin. Murid-murid muda ini tertawa pada Mikhailo dewasa, tetapi dia yang menjadi graduan paling terkenal dari institusi pendidikan ini.

Sepuluh tahun yang akan datang dibelanjakan untuk kemiskinan dan kerja keras. Lomonosov mendapat pengetahuan di Moscow dan Kiev. Pada tahun 1735, beliau dan 12 pelajar terbaik dihantar ke St Petersburg dan mendaftar sebagai pelajar Universiti di Akademi Sains. Mikhailo mula belajar bahasa Jerman, matematik, fizik eksperimen. Pada bulan Mac 1736, Akademi Sains memutuskan untuk menghantar orang muda paling berkemampuan ke Eropah untuk mempelajari sains teknikal dan sains semula jadi.

Di luar negara, Lomonosov belajar selama lima tahun: kira-kira tiga – di University of Marburg dan sekitar setahun – di Freiburg.Beliau menghabiskan lebih dari satu tahun perjalanan, berada di Holland, dan pada usia tiga puluh dia telah beralih dari seorang petani ke seorang sarjana yang serba boleh yang berbicara bahasa Latin dan beberapa bahasa Eropah. Kepentingan penyelidikannya beragam, tetapi kajian kilat dan lampu utara mengambil tempat yang istimewa dalam tulisannya.

Georg Wilhelm Richman. Ukiran oleh I. Shtenglin dan E. Fedoseyev. 1750

Bogatyr kedua – Georg Richman – dilahirkan dalam keluarga Jerman Baltik. Dia tidak tahu ayahnya, yang meninggal dunia akibat wabak sebelum kelahirannya. George adalah zaman yang sama dengan Lomonosov, tetapi dia lebih beruntung dengan ajarannya: tanpa campur tangan yang banyak, Richman memulakan studinya di Tallinn, dan terus di Jerman. Selepas menamatkan pendidikannya, beliau menjadi guru rumah anak-anak lelaki Jerman. Apabila dia dan keluarganya berpindah ke St Petersburg, dia membawa George dengannya. Richmann memutuskan untuk memasuki Akademi Sains dan Seni St. Petersburg (Akademi Sains St. Petersburg). Beliau mengemukakan kepada jawatankuasa pemilihan eseinya mengenai fizik dan menemani beliau dengan permintaan untuk mendaftarkan diri kepada pelajar. Untuk kegembiraan Richman, dia diterima. Pada usia tiga puluh tahun, Richman telah menjadi ahli fizik yang serius. Dia berteman dengan Mikhail Lomonosov, yang telah berkhidmat sebagai profesor di akademi.

Yang ketiga yang mencabar "naga elektrik" ialah Benjamin Franklin.Dia dilahirkan di Amerika, di Boston. Ayahnya adalah seorang pengrajin tujuh belas anak, Benyamin adalah anak kelima belas. Bapa memberikan anaknya ke sekolah, tetapi wang itu hanya cukup untuk satu tahun pengajian. Sejak budak itu suka membaca, bapanya mengenali Benjamin yang berumur dua belas tahun itu sebagai pelatih di rumah percetakan yang dimiliki oleh anak sulungnya. Budak itu mencetak dan menjual surat khabar di jalan-jalan di Boston. Dia benar-benar ingin menulis sesuatu dan mencetaknya di akhbar itu, yang abangnya diterbitkan, tetapi dia hanya tertawa pada pelatih bawah umur. Kemudian Benjamin menulis surat kepada editor bagi pihak seorang janda tua dan diam-diam menyelipkannya di bawah pintu. Surat "janda" disukai dan dicetak, selepas itu abangnya mula menerima surat-surat baru bagi pihaknya. 16 surat "janda" yang diterbitkan dalam akhbar membangkitkan minat yang besar. Bermula mencari "wanita" yang misterius. Apabila budak itu mengaku penulisnya, semua orang gembira dengan bakat menulisnya. Hanya abangnya tidak berpuas hati dengan kemuliaan yang lebih muda dan bahkan mula memukulnya. Benjamin meninggalkan rumah dan pergi ke selatan ke New York dan kemudian ke Pennsylvania.

Benjamin Franklin. Potret oleh Joseph Duplessis. 1785

– Ibu, dia, seperti Lomonosov, lari dari rumah! – kata Galatea.

– Ya. Kedua-dua mereka tidak mempunyai wang untuk latihan. Makanan dan tempat tinggal pada masa itu adalah kebimbangan utama keluarga, dan anak-anak, sebagai peraturan, meneruskan kerja ayah mereka untuk mendapatkan "sekeping roti." Jika seorang remaja mencari impiannya sendiri, dia terpaksa membuat jalan sendiri. Jauh dari semua orang berjaya, tetapi tanpa perlawanan terhadap susunan perkara yang ada, tidak ada saintis atau pencipta yang boleh dilahirkan. Mereka adalah golongan pemberontak.

Kehidupan pemberontak susah. Benjamin Franklin sedang kelaparan, terganggu oleh pekerjaan yang ganjil. Dia pergi ke London dan selepas banyak pengembaraan kembali ke Amerika. Pada usia dua puluh satu, Franklin mengasaskan rumah percetakannya sendiri di Philadelphia dan mula menerbitkan Gazette Pennsylvania, serta buku tahunan dengan pelbagai maklumat yang menarik. Benjamin mempunyai kecenderungan untuk mencipta dan bahkan membuat dapur yang ekonomik untuk rumah pemanasan.

Pada usia empat puluh tahun, Franklin mula mengkaji fenomena kilat dan elektrik yang ditemui pada tahun 1733 oleh orang Perancis, Charles Dufet.Dufey mengumumkan kewujudan dua jenis elektrik: "kaca", yang timbul daripada geseran kaca pada sutera, dan "resin", disebabkan oleh geseran resin pada bulu. Dufey menulis bahawa dia menemui prinsip itu, "menumpahkan cahaya pada bahan elektrik. Prinsip ini adalah terdapat dua jenis tenaga listrik, salah satunya yang saya sebut listrik kaca dan tenaga resin lain. Yang pertama adalah kaca, kristal batu, batu permata , rambut, bulu dan banyak badan lain, yang kedua adalah ambar, gusi, sutera, benang, kertas dan sebilangan besar bahan lain. Ciri-ciri kedua-dua elektrik ini adalah keupayaan untuk menolak dan menarik satu sama lain. yang elektrik kaca, ia menolak badan mengandungi elektrik yang sama, dan sebaliknya, menarik semua yang mempunyai elektrik resin. elektrik itu resin menarik dan menangkis kaca resin. "

Mengendalikan eksperimen elektrik sendiri berdasarkan karya Charles Dyufe, Franklin menyimpulkan bahawa kedua-dua "resin" dan "kaca" elektrik adalah manifestasi dari bahan yang sama – "cecair elektrik", yang hanya dalam keadaan yang berbeza.Beliau memperkenalkan konsep caj elektrik positif dan negatif dan menggerakkan idea motor elektrik.

Benjamin mengkaji dan menjelaskan kesan "balang Leyden" yang baru dicipta, yang merupakan kapasitor paling mudah dan boleh menyimpan sejumlah besar cas elektrik. Pada tahun 1750, Franklin menerbitkan sebuah kertas di mana beliau mencadangkan untuk melakukan eksperimen menggunakan layang-layang yang dilancarkan dalam ribut petir.

Leiden Bank – pemuat elektrik pertama. Dicipta di Leiden pada 1745 oleh saintis Belanda Peter van Muschenbruck dan muridnya Andreas Küneus.

– Dia memutuskan untuk mengusik naga elektrik! – kata Galatea. – Main ular mainan tepat di hadapannya!

B. Barat. Benjamin Franklin menerima caj arus elektrik dari syurga. Sekitar tahun 1820

– Franklin faham bahawa ini adalah satu eksperimen yang sangat berbahaya, oleh itu, menaikkan ular dalam bayang-bayang pada musim panas tahun 1752, tidak menunggu kilat, dan dengan bantuan kunci yang dipakai pada ular memegang ular itu, dia membuktikan bahawa ribut petir mengandungi elektrik yang sama "Leyden Bank".

– Bagaimana dia melakukannya dengan kunci? – Andrew ingin tahu.

– Franklin melihat bunga api yang mengalir di tangannya dari kunci, memakai tali. Eksperimen ini dibenarkan untuk membuktikan identiti kilat kilat atmosfera dan elektrik "rumah" dalam bentuk percikan api dari balang Leyden atau dari pakaian bulu pada musim sejuk.

– Oleh itu, dia dapat memindahkan "naga elektrik" ke makmal! – Masukkan semula Andrew.

– Betul. Ia adalah lebih selamat untuk mengkaji elektrik di makmal daripada dalam banjir kilat. Franklin memahami bahaya kuasa tuduhan elektrik. Dia melihat elektrik sebagai cecair atau kebakaran dan menunjuk kepada kepentingan asas, iaitu aliran elektrik surgawi ke bumi.

Barangan kilat pertama (konduktor kilat) Benjamin lakukan di rumahnya. Dia melampirkan batang logam ke bahagian atas cerobong yang berdiri hampir tiga meter di atasnya. Dari pangkal batang dawai itu tebal seperti pen bulu angsa yang melalui tiub kaca di atas bumbung dan seterusnya menuruni tangga, melewati bilik tidur Franklin, ke pam besi yang berasaskan tanah. Sebaliknya pintu bilik tidur, Franklin membuat dua cawangan dari dawai utama dan menggantung loceng mereka.Di antara mereka, dia meletakkan bola tembaga pada benang sutera, dengan harapan bahawa elektrik ribut petir yang melewati kawat akan menyebabkan bola berayun dan menelepon loceng. Malah, semasa ribut petir, seluruh struktur berbunyi dan percikan api. Antara lain, Franklin dituduh dengan cara ini botol kaca Leyden untuk eksperimennya.

– Dia memaksa naga langit bekerja untuk dirinya sendiri! – Galatea bersuara dengan kepuasan.

– Ya, sebenarnya, walaupun sedikit. Tetapi masih, naga tidak menyukainya, dan dia "geram."

Apabila Franklin terbangun oleh kemalangan yang kuat di tangga. Dia melihat keluar dari bilik tidur dan melihat bagaimana bola tembaga, bukannya menelefon loceng, menyimpang dari mereka. Percikan terang bercahaya di antara lonceng, dan kemudian arka elektrik tebal muncul yang bersinar begitu terang sehingga tangga menyala seperti pada siang hari. Franklin menyatakan bahawa di dunia ini "adalah mungkin untuk mengumpul jarum."

– Jadi dia dapati bahawa elektrik boleh dinyalakan di rumah? – tanya Andrei.

– Secara umum, ya, walaupun penciptaan mentol cahaya pertama masih jauh. Apabila Benjamin pergi ke London dalam perniagaan, dia meninggalkan konduktor kilatnya …

– Atau sebaliknya, penangkap naga! – campur tangan Galatea.

– … dengan kesediaan penuh untuk ribut petir. Bunyi-bunyi bising yang sangat kuat dan bunga api yang terang di atas tangga sehingga ketakutan kepada isteri Franklin bahawa dia menulis surat kepada suaminya di London yang meminta dia untuk mematikan alat elektro yang menghalangnya.

Sekitar masa yang sama, Richman dan Lomonosov, yang sudah menjadi ahli Akademi Sains St. Petersburg, mula mengkaji "naga elektrik".

Makmal Home Georg Richman. Rajah M. V. Lomonosov

Richmann mencipta elektroskop – peranti untuk pengukuran kuantitatif caj, yang membawa kilat. Dia memasang di atas sebuah batang logam, wayar yang membawa kepada elektroskop. Membina peranti untuk mengkaji kilat, George menyambungkannya dengan dawai ke batang luaran, tetapi tidak mula memantulkannya, memandangkan ukuran pengukuran kilat akan lebih tepat tanpa asas.

Mikhail Lomonosov, pengarang bersama Georg Rykhman untuk penyelidikan elektrik, memasang "mesin guruh" yang sama di rumahnya dan terlibat dalam kajian teori elektrik dan aurora. Dia menganggap aliran elektrik sebagai aliran corpuscles.*. Pandangan sedemikian jauh mendahului idea yang sedia ada tentang arus elektrik.Sebagai contoh, Lomonosov mengemukakan hipotesis tentang hubungan fenomena elektrik dan cahaya dan bertanya soalan: "Adakah sinar cahaya boleh membiaskan kaca dan air elektrik?" Kesan yang dilihat Lomonosov wujud: ia ditemui hampir satu setengah abad kemudian oleh ahli optik Scotland John Kerr. Idea Lomonosov bahawa cahaya lilin atau matahari juga mempunyai sifat elektrik, serta fenomena terma, juga telah disahkan, kerana semua kesan ini didasarkan pada pergerakan zarah-zarah terkecil bahan.

Ilustrasi oleh MV Lomonosov kepada manuskrip "Venus Appearance on the Sun". 1761

Lomonosov mempunyai banyak pencapaian cemerlang dalam pelbagai bidang sains, sebagai contoh, penemuan suasana di Venus. Melihat ruang planet ini di seluruh cakera solar, saintis mendapati bahawa apabila menghampiri pinggir cakera solar berhampiran cakera Venus, bezel cerah, atau "bonggol", yang disebabkan oleh penyerapan sinar matahari di atmosfera Venus, menyala. Ini adalah bukti pertama kewujudan atmosfera dalam badan angkasa.

Berita mengenai pengalaman yang mengagumkan dengan petir Benjamin Franklin sampai ke Rusia. Empress Elizabeth menunjukkan minat terhadap eksperimen Richman dan Lomonosov.Dia juga menyediakan bilik untuk eksperimen di istana. Di dalam bilik ini, Richman berulang kali mendemonstrasikan eksperimen elektrik kepada duta asing dan ketua Rusia. Pada musim panas 1753, ketika ribut petir berkumpul di Petersburg, permaisuri dan santrinya memutuskan untuk melihat bagaimana Richman mengumpulkan tenaga ribut petir ke dalam elektroskopnya. Saintis menunjukkan percikan bahawa pemasangannya bertaburan semasa cahaya kilat di luar tingkap.

Eksperimen Richman dan Lomonosov sentiasa tertutup dalam akhbar. Mengikut keputusan penyelidikan elektrik bersama, rakan-rakan membuat laporan pada pertemuan Akademi Sains, yang akan diadakan pada awal September 1753. Richman dan Lomonosov cuba untuk tidak melewatkan badai musim panas tunggal. Pada enam Ogos, mereka berkumpul di rumah Richman berhampiran pemasangan untuk mengukur petrol, tetapi Lomonosov telah dijemput untuk makan malam di sana, dan dia pergi sebentar. Dengan Georg Richman tetap mengukir Ivan Sokolov.

Diploma dalam bidang kimia profesor MV Lomonosov. 1745

– Kenapa anda memerlukan pengukir dengan eksperimen seperti itu? – Galatea ingin tahu.

– Kemudian masih tiada kamera, dan pengalaman saintifik digambarkan dengan lukisan.Pengukir bekerja sebagai seorang artis: dia perlu melihat apa yang berlaku, lakaran, dan kemudian memindahkan lukisan itu ke bentuk logam untuk percetakan kemudian di sebuah rumah percetakan.

"Jadi pengukir adalah kamera hidup," Galatea mengangguk, bersukacita dalam firasatnya.

– Apabila badai pecah, Richman hanya tiga puluh sentimeter dari instrumennya. Malangnya, pengalaman itu tidak seperti yang dijangka oleh George, meremehkan kuasa "naga elektrik." Selepas pelepasan kilat yang jatuh ke dalam batang luar, kilat bola biru terang terbang dari peranti dengan meriam meriam, yang melanda saintis di dahi. Richmann meninggal dunia di tempat kejadian, dan pengukir terkejut jatuh.

Bola api – fenomena elektrokimia yang sedikit dikaji. Ia adalah bola api yang terbit dari ribut petir, terbang melalui udara dan membawa sejumlah besar tenaga elektrik. Fenomena berbahaya yang menyebabkan kematian Georg Richmann, salah seorang penyelidik pertama kilat.

Kematian tragis George Richman dari serangan kilat bola

Sokolov memenuhi misi dan membuat ukiran, yang menggambarkan kematian Richman. Seluruh dunia telah mempelajari tragedi ini.Kajian tentang elektrik atmosfera di Rusia telah diharamkan buat sementara waktu. Lomonosov, sangat risau kerana kematian rakan dan rakan sekerja, menulis: "Richman meninggal dunia yang indah, memenuhi kedudukan dalam profesinya, ingatannya tidak akan berhenti". Kematian Richman menjadi amaran kepada semua penyelidik tentang tenaga atmosfera dan menyelamatkan nyawa orang ramai.

Terima kasih kepada karya Franklin, Richman dan Lomonosov, abad ke-18 adalah abad penyelidikan saintifik mengenai kilat dan elektrik. Pertama sekali, kaedah perlindungan yang boleh dipercayai dan masih boleh digunakan terhadap petir ditemui. Memastikan tongkat kilat, atau konduktor kilat, melindungi rumah dari kilat, Franklin menerbitkan rencana mengenai penggunaannya dalam buku hariannya "Almanak Miskin Richard" untuk tahun 1752.

"Ambil batang besi nipis (seperti, pakai kuku) panjang tiga hingga empat kaki dari satu hujung yang akan diturunkan ke tanah lembap, dan enam hingga tujuh dari yang lain akan diangkat di atas bahagian tertinggi bangunan," tulis Franklin. Pasang wayar tembaga yang panjang dan tebal seperti jarum mengait, seperti jarum. Batang boleh dipasang pada dinding rumah dengan tali (tali).Di atas rumah atau kandang tinggi anda boleh meletakkan dua batang, satu di setiap hujung, dan menyambungkannya dengan wayar yang direntang di bawah bumbung bumbung. Sebuah rumah dilindungi oleh peranti sedemikian, kilat tidak mengerikan, kerana tip akan menariknya kepada dirinya sendiri dan menariknya di sepanjang batang logam ke tanah, dan tidak akan lagi membahayakan sesiapa pun. Dengan cara yang sama, kapal, di bahagian atas tiang yang ujungnya dipasang dengan wayar yang turun ke geladak, dan kemudian satu demi satu kain kafan dan penyaduran ke dalam air, akan dilindungi dari kilat. "

"The Almanak of the Poor Richard" mempunyai peredaran besar pada masa itu – 10,000 salinan. Selepas membacanya, ramai rakyat Amerika mula memasang "rod Franklin" di rumah mereka. Terdapat bukti bahawa semasa ribut petir pada tahun 1760, petir di hadapan saksi menyerang rumah saudagar Barat Barat, dilengkapi dengan tongkat kilat Franklin, dan rumah itu tidak terbakar, seperti yang sering terjadi selepas mogok kilat.

Di Eropah, batang kilat Franklin telah menjadi akar yang sukar. Sebagai contoh, di England Raja George III sendiri campur tangan dalam kontroversi di sekitar batang kilat, yang hanya melarang mereka kerana Franklin memihak kepada kebebasan koloni Amerika di England.

"Jadi Georg Richman mengorbankan hidupnya untuk menyelamatkan orang-orang dari kilat, dan satu lagi Georg – George III – mempertaruhkan nyawa para subjeknya kerana antipatinya terhadap pencipta batang kilat," kata Andrew dengan penuh pemikiran.

"Jadi, ya," Dzintara mendesah. – Benjamin Franklin masuk politik dan memberi sumbangan besar kepada kemerdekaan Amerika, dan juga mengasaskan Universiti Pennsylvania. Lomonosov menjadi ahli sains penting dunia, pencerahan Rusia! Dia mencipta sebuah projek Universiti Moscow, yang kini menanggung namanya. Kedua cendekiawan ensiklopedia ini adalah tokoh paling terang pada abad ke-18. Di belakang mereka, pakar fizik Itali, Alessandro Volta mengangkat tongkat penyelidikan elektrik. Dia menjalankan obor sains elektrik. Kisahnya di hadapannya.

Mikhail Vasilyevich Lomonosov (1711-1765) – ahli sains Rusia-ensiklopedia, ahli kimia, ahli fizik, penyair, artis, pendidik. Pencipta projek Universiti Moscow, yang menanggung namanya. Penyelidik tenaga atmosfera.

Georg Richman (1711-1753) – Ahli fizik Rusia asal Jerman, seorang penyelidik elektrik atmosfera, kawan MV Lomonosov. Dibunuh oleh bola kilat semasa eksperimen.

Benjamin franklin (1706-1790) – Ahli fizik, ahli politik dan penerbit Amerika. Penyelidik tenaga atmosfera dan pencipta konduktor kilat (konduktor kilat).

Alessandro Volta (1745-1827) – Ahli fizik Itali, yang membuka era baru dalam kajian elektrik. Pada tahun 1800, dia mencipta bateri elektrik pertama yang memberi arus terus. Unit untuk mengukur voltan elektrik, volt, dinamakan dalam penghormatannya.

Charles Dufet (1698-1739) – Ahli fizik Perancis, ahli Akademi Sains Paris. Salah satu penyelidik pertama fenomena elektrik.

John Kerr (1824-1907) – Ahli fizik Scotland, salah satu pelopor optik optik. Pada tahun 1875, dia memerhatikan dalam bahan isotropik, yang diletakkan di medan elektrik, fenomena pembiasan berganda.


* Corpuscle adalah istilah ketinggalan zaman untuk zarah perkara terkecil. Sekarang, bukan perkataan ini menggunakan orang lain: "elektron" atau "atom."


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: