Kingfishers bukan ikan kadang-kadang tidak suka makan kupang atau kanser • Veronika Samotskaya • Berita sains mengenai "Unsur" • Ornitologi

Kingfisher bukan ikan kadang-kadang tidak keberatan untuk makan kupang atau kanser

Rajah. 1. Kingfisher biasa (Alcedo atthis) dengan katak yang ditangkap. Foto dari youtube.com

Kingfisher biasa (Alcedo atthis) adalah burung nelayan yang sangat khusus. Walau bagaimanapun, burung-burung ini telah dilihat dalam serangan terhadap serangga akuatik dewasa dan larva mereka. Walau bagaimanapun, kebanyakan kajian terdahulu adalah terhad kepada pemantauan individu yang hidup di satu atau dua sungai. Oleh sebab itu, ia masih tidak jelas sama ada pengekstrakan asal bukan ikan adalah tidak sengaja, hanya ciri untuk individu ini, atau sama ada ini berlaku di mana-mana. Zoologists dari Republik Czech menjalankan kajian yang paling luas tentang pemakanan raja perawan, yang membawa mereka 14 tahun. Sebagai tambahan kepada ikan, mereka dapat mencari sisa-sisa bukan sahaja serangga akuatik, tetapi juga belalang, kupu-kupu, triton, dan juga cicak darat ukuran sarang setengah bersarang di dada bersarang (serpihan makanan regurgitated). Benar, kes-kes seperti ini sangat jarang berlaku, dan para saintis percaya bahawa ikan raja tidak menangkap mangsa bukan ikan secara tidak sengaja.

Bergantung kepada peranan ikan dalam makanan mereka, burung pemakan ikan, atau burung ichthyophage, dibahagikan kepada tiga kumpulan utama. Kumpulan pertama termasuk burung di mana komposisi makanan berbeza bergantung pada habitat dan masa tahun. Mereka mempunyai sumber ikan adalah sebahagian penting dari diet, maka semuanya hilang daripada itu.Contoh-contoh penting ialah heron kelabu (Ardea cinerea) dan kawanan biasa (Nycticorax nycticorax). Untuk burung ichthyophagous dari kumpulan kedua, contohnya, untuk bangau hitam (Ciconia nigra) dan chomgi (Podiceps cristatus), sumber utama makanan adalah ikan, tetapi makanan dari asal lain juga selalu ada dalam jumlah kecil (biasanya kurang dari 10% dari diet). Kumpulan ketiga mewakili ichthyophages. Ini adalah spesies yang memberi makan secara eksklusif pada ikan, seperti Kumbang Besar (Phalacrocorax carbo) dan pemancing (Alcedo atthis).

Rajah. 2 Kingfisher biasa menangkap ikan di bawah air. Foto dari divephotoguide.com

Walau bagaimanapun, seperti yang ditunjukkan oleh saintis Czech, malah mewajibkan ichthyophages kadang-kadang mendapatkan makanan dari makanan bukan ikan. Para penyelidik menganalisis diet ikan raja biasa dari 15 kawasan bersarang di sepanjang enam sungai, sungai dan takungan di Bohemia Tengah (Republik Czech). Ternyata yang paling besar (dari segi wilayah dan bilangan individu) dan kompleks (dari segi analisis diet) kajian nutrisi raja yang pernah diterbitkan.

Kajian dijalankan ke atas takungan Slapy, sungai Blanice dan ke enam aliran trout di lembah sungai Vltava.Semua tetapi satu aliran trout dicirikan sebagai mesotropik (dengan kandungan nutrien yang sederhana untuk organisma akuatik), sungai Blanica dan salah satu sungai sebagai badan air eutropic (dengan unsur-unsur biogenik yang tinggi), dan reservoir Slapy sebagai peralihan antara ev dan mesotropik. Sarang Kingfisher terletak di ketinggian dari 272 hingga 430 m di atas paras laut.

Jenis dan saiz mangsa ditentukan oleh pemutus (residu otrygnuty makanan), yang dikumpulkan dalam burger raja-raja selama 14 tahun (dari tahun 1999 hingga 2013). Sampel itu termasuk pelet sembilan sarang dari takungan Slapy, sembilan sarang dari Blanica dan 12 sarang dari aliran trout (Rajah 3). Tiada sarang yang diduduki oleh sepasang ikan kelapa yang sama dua kali.

Rajah. 3 Skim wilayah di mana kajian itu berlaku. (a) – Reservoir Slapy, (b) – Sungai Blanica dan sungai trout mengalir ke sungai Sazavu. Lingkaran kelabu tapak bersarang yang ditetapkan oleh tukang ikan biasa dari mana pelet dikumpulkan. Tanda kurung menunjukkan tahun di mana bahan itu dikumpulkan. Gambar dari artikel dibincangkan di Kajian burung

Bahan yang dikumpul diambil dari setiap sarang selama satu minggu dan direndam dalam larutan dengan detergen, kemudian dibasuh dengan penyaring halus dan dikeringkan pada suhu bilik.Selepas itu, di bawah binokular, saintis memilih padat pepejal (tulang, kepingan penutup chitinous) mangsa pembunuh untuk kajian lanjut.

Untuk mengenal pasti jenis dan saiz ikan di grates, para penyelidik menyusun koleksi tulang diagnostik setiap spesies yang berpotensi menjadi mangsa pemancing raja. Untuk melakukan ini, ikan diukur, direbus dan memotong tulang yang diperlukan untuk diagnosis. Teknik ini diterangkan dengan terperinci dalam artikel yang dibincangkan. Pengumpulan diagnostik adalah 31 304 tulang. Spesies invertebrata ditentukan oleh perisai kepala, mandibles, bibir bawah, palpi dan kaki bibir bawah, menggunakan penentu larva serangga air (R. Rozkošný, 1980. Kunci larva serangga air). Untuk menentukan krustasea dan vertebrata yang lebih tinggi, bahan diagnostik dari koleksi peribadi pengarang digunakan (Rajah 4). Para saintis telah menarik pakar dari organisasi saintifik lain untuk mengesahkan ketepatan definisi spesies.

Rajah. 4 Contoh-contoh sisa-sisa makanan bukan berasal dari ikan, yang terdapat di dalam pitchers of the kingfisher: (a) – Rahang bawah Triton (Triturus sp.) (b) – rahang bawah kadal (Lacerta sp.) (c) – cakar dan serpihan kanser berjalur rostrum (Orconectes limosus), (d) – ketua larva unggas berenda (mandibles besar kelihatan, pandangan bawah), (e) – bibir bawah datuk datuk biasa (Gomphus vulgatissimus, palpi labial yang jauh lebih rendah kelihatan, pandangan atas), (f) – mengepal kaki ketiga (Corixa sp.). Foto dari artikel dalam perbincangan Kajian burung

Akibatnya, 16,933 mangsa pemburu ikan telah dikenalpasti. Daripada jumlah ini, hanya 12 (iaitu 0.07%) tidak termasuk ikan. Terutamanya makanan bukan ikan dihidangkan oleh larva akuatik besar serangga: lobak-lobak dari keluarga Roomysl (Aeshnidae) dan Dedki (Gomphidae), serta kumbang berenang (Dytiscidae). Sumber makanan utama ikan raja (99.93%) adalah ikan dari 27 spesies dari 6 keluarga (Cyprinidae, Balitoridae, Esocidae, Salmonidae, Cottidae dan Percidae). Panjang badan ikan yang ditangkap oleh ikan raja adalah berkisar dari 16 mm (chub, Squalius cephalus) hingga 134 mm (suram, Alburnus alburnus), purata – 66 mm. Kebanyakan ikan (75%) mempunyai panjang badan dalam lingkungan 50-90 mm (Rajah 5). Dalam artikel yang dibincangkan, senarai semua spesies yang dikenal pasti yang terdapat di kastil pembiakan diberikan. Di samping itu, nisbah peratusan bahagian spesies ikan yang berlainan dalam diet kingfishers yang tinggal di kawasan berbeza diberikan.

Rajah. 5 Pengagihan frekuensi panjang badan (LT) semua jenis ikan yang terdapat dalam kerangka kerja yang dibincangkan dalam diet ikan raja biasa dari tahun 1999 hingga 2013.Anggaran saiz masing-masing mangsa asal bukan ikan ditunjukkan oleh simbol: & – kanser berjalur, $ – lidah umum, # – sayap pendek bersayap, – larva larva lama, * – rocker Anax sp., ¶ – larva flipper fringed, † – triton Triturus sp., ‡ – cicak Lacerta sp. Anak panah hitam menunjukkan purata panjang badan ikan yang ditangkap (tidak kira spesies), anak panah putih – Purata panjang badan mangsa yang ditangkap bukan berasal dari ikan (tidak kira spesies). Gambar dari artikel dibincangkan di Kajian burung

Dalam kajian terdahulu, diet pemakan ikan biasa telah dijelaskan dengan menghairankan yang kurang baik, diet tersebut terdiri daripada maksimum 11 spesies ikan, dan definisi mayat sering tidak mencapai tahap spesies. Penulis artikel yang dipertanyakan dari 18 hingga 25 spesies ikan dalam diet kingfishers yang tinggal di takungan jenis (reservoir, sungai, sungai). Daripada 27 spesies yang didaftarkan, hanya satu anak kecil biasa (Gobio gobio) didapati dalam semua coran, walaupun jenazah roach (Rutilus rutilus) dan dace (Leuciscus leuciscus) didapati dalam semua tetapi satu. Catuan ikan raja Czech termasuk wakil-wakil dari semua peringkat badan air: berhampiran permukaan (kerub, suram, dace) yang hidup di dalam tiang air (sungai bertengger Perubatan fluviatilis, roach, Amur chebak Pseudorasbora parva dan trout sungai Salmo trutta fario) dan benthic (gudgeon, mutiara biasa Cottus gobio dan pelana kumis Barbatula barbatula). Ia adalah penasaran bahawa, menurut kajian terdahulu di beberapa rantau Eropah, tikus menghindari perburuan ikan benthik, walaupun ia banyak di dalam badan air.

Saiz mangsa yang mungkin menjadi mangsa raja dalam kajian sebelumnya juga dianggarkan lebih sederhana, terutama saiz maksimum. Walau bagaimanapun, seperti dalam kes burung lain yang menelan mangsa sepenuhnya, saiz badan pemburu mengenakan sekatan pada saiz mangsa.

Keputusan kajian mengesahkan kelonggaran yang hampir lengkap dari ichthyophagy dari pengkhianat umum. Sisa mangsa bukan ikan berasal dari 5 dari 30 pelet yang dianalisis, bahagian mereka hanya 0.09-2.27% daripada jumlah diet. Penyelidik percaya bahawa penangkapan larva dan kumbang akuatik akuatik, udang karang dan rusa lebih berkemungkinan disebabkan oleh penilaian yang salah dari mangsa (bentuk badan dan pergerakan haiwan ini kelihatan seperti ikan) daripada pemilihan objek bukan ikan yang disasarkan.

Kingfishers dan lebih awal menyaksikan menyelam untuk kepingan tumbuhan, seperti daun willow, hanyut.Walau bagaimanapun, sebagai pengecualian, sesetengah individu raja perikanan boleh menukar mangsa kepada mangsa bukan ikan. Sebagai contoh, kes-kes disifatkan di mana raja perawan secara khusus memburu berudu bawang putih biasa Pelobates fuscus (J.-P. Vacher & X. Rufray, 2005. Predation of Pelobates fuscus (Laurenti, 1768) oleh Kingfisher Alcedo atthis (Linnaeus, 1758)). Kes yang sama telah diperhatikan dalam kes kolam air kolam (Gerris lacustris) (M. Čech & P. ​​Čech, 2011. Diet dari pengkhususan umum (Alcedo atthis) berhubung dengan jenis habitat: ringkasan keputusan dari Republik Czech).

Ia tidak dapat dijelaskan dalam diet pemakan serangga tanah umum (belalang dan elang rama-rama). Adakah mereka ditangkap di tanah atau di dalam air? Bagaimanapun, pengarang dari semasa ke semasa menyatakan ikan bakar yang memburu di padang rumput di sekitar takungan Slapy.

Amfibia, kadal, ular dan juga burung dan mamalia kecil adalah komponen umum pemakanan banyak spesies ikan keldai. Walau bagaimanapun, penemuan rahang bawah yang unik dari cicak 90-milimeter dalam jug pembiakan adalah kes pertama yang tercatat dalam kemasukan vertebrata yang lebih tinggi dalam diet pemelihara umum.

Data mengenai bahagian yang lebih besar daripada komponen bukan ikan dalam diet pemelihara umum telah diterbitkan sekali sahaja di Sepanyol pada tahun 1982 (I. B. Iribarren & L. D. Nevado, 1982.Sumbangan a la étude du régime alimentaire du Martin-Pêcheur (Alcedo atthis L. 1758)). Kemudian, kajian mengenai 96 perut burung yang dikumpulkan di 43 lokasi bersarang menunjukkan komposisi komponen makanan ikan bukan ikan yang paling besar: 3.22% amfibia tailless (peratusan berat, katak genus Rana), 10.4% daripada White River Crayfish (Austropotamobius pallipes) dan 8.49% serangga (terutamanya capung dan kumbang).

Ia juga diketahui bahawa para penyelidik dari Belgium mendapati mayat kumbang bersayap pendek dari subfamili dalam 12 sarang kingfishers yang tinggal di Sungai Les. Staphylinidae dan moluska air tawar dari keluarga Hydrobiidae, Planorbidae, Sphaeriidae, Lymnaeidae dan Bithyniidae (C. Hallet, 1977. Sumbangan a l'étude du régime alimentaire du Martin-Pêcheur (Alcedo atthis) dans la vallée de la Lesse). Walau bagaimanapun, kumbang bersayap pendek lebih mungkin bersarang merangsang simbol-simbol, memakan larva Diptera dalam teka-teki bersarang, daripada mangsa sebenar ikan keldai. Sisa-sisa cangkang moluska berasal dari perut ikan benthik yang dimakan oleh burung. Sasaran sebenar untuk ikan raja, mungkin kecuali gadshes (Notonectidae) dan pepijat air. Penulis artikel yang dibahas membahas penemuan jenazah pemarah Corixa sp. di kubur salah seorang raja yang memburu di Blanicz (Rajah 4, f). Kehadiran kumbang air dan larva sangkar besar dalam diet pemelihara umum telah dilaporkan sebelum ini dalam kesusasteraan (J. S. Cramp 1990. Burung-burung Palearctic Barat, Volume 4: Terns to Woodpeckers).

Satu lagi komponen bukan ikan diet rajafisher adalah udang karang. Dalam kajian yang sedang dibincangkan, hanya satu kanser bergaris yang dikesan (Orconectes limosus) dalam makanan ternakan sarang dari Slapy Reservoir (Rajah 4, c). Pada takungan yang sama, kehadiran jenis kanser invasif ini direkodkan dalam diet yang lain iaitu ichthyophage yang wajib, iaitu kormorant yang besar (0.16% daripada diet, lihat: M. Čech, 2012. Diet dari kormor yang hebat (Phalacrocorax carbo) di lembah Sungai Vltava: ringkasan keputusan).

Saya harus mengatakan bahawa sebelum kerja jenis ini biasanya bermakna membunuh haiwan dan menganalisis kandungan perut mereka. Kini, di negara-negara bertamadun, kaedah ini dilarang, dan penyelidikan dijalankan dengan cara yang lebih berperikemanusiaan, contohnya, mereka mengumpul dan menganalisis sisa makanan otrygnuty burung (sebagai pengarang kerja yang sedang dibincangkan) atau memasang kamera video pada sarang, untuk menentukan mangsa, yang dibawa oleh orang tua kepada anak ayam.

Kajian tentang pemakanan burung adalah kawasan ornithologi yang sangat luas. Dan hasil kajian sedemikian adalah penting bukan sahaja untuk memahami keutamaan citarasa burung individu. Lebih banyak saintis mempunyai pelupusan data sedemikian, kesimpulan yang lebih tepat boleh dibuat mengenai variasi pemakanan burung dalam spesies tunggal bergantung kepada wilayah dan, lebih penting lagi, mengenai perubahan pola makan burung dengan masa,yang sering disebabkan oleh pengaruh manusia terhadap alam sekitar.

Sumber: Martin Čech, Pavel Čech. Pemangsa Ikan Ikan: Kingfisher yang biasa Alcedo atthis // British Trust for Ornithology, Study Bird. 2015. V. 62: 4. P. 456-465.

Veronika Samotskaya


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: