"Kimia dan Kehidupan" №7, 2018

“Kimia dan Kehidupan” №7, 2018

pengumuman nombor itu

TEKNOLOGI
Tamadun matahari dan gas. Karbon dioksida
Komarov S.M.
Adakah mungkin untuk mengeluarkan dari atmosfera dan membuang semua karbon dioksida buatan manusia? Ya, teknologi yang sesuai tidak hanya dibuat, tetapi juga menunjukkan keupayaan mereka dalam bentuk demonstrasi, dan bahkan pemasangan komersial. Intinya adalah pembiayaan.

MASALAH DAN KAEDAH SAINS
CRISPR: Pertempuran Titans dan Harapan Baru
Kleshchenko E.
Pertikaian paten atas prioritas dalam penggunaan teknologi CRISPR untuk menyunting genom hewan yang lebih tinggi terus, dan tidak ada ujungnya. Tetapi pengeditan genom adalah jauh dari satu-satunya arahan yang menjanjikan.

HAL-HAL DAN BAHAN-BAHAN
Makmal di kolam renang
Kuramshin A.I.
Beberapa orang tahu bahawa mana-mana kolam – dan di taman air, dan kelab, dan sukan untuk latihan – makmal kimia sebenar, di mana banyak reaksi berlaku. Selain itu, kami membawa banyak reagen kepada makmal ini sendiri.

DIARY OF OBSERVATIONS
Peminat sungai Afrika
Anina N.
Hippopotamus di dalam air adalah seperti gunung es: di atas permukaan terdapat kepala dengan telinga kecil dan mata bulat, semua yang lain tersembunyi dari mata pemerhati, termasuk tinja secara murah hati dituangkan ke dalam air. Dalam satu tangan, ia adalah baik – tidak seperti pemandangan yang menyenangkan.Sebaliknya, kuda nil memindahkan begitu banyak bahan organik dari pantai ke air yang proses ini memerlukan kajian yang teliti.

Chemoscope
Minyak zaitun Itali yang paling kuno
Kuramshin A.I.
Hasil analisa keramik kuno baru menunjukkan bahawa penghuni Semenanjung Apennine mula menghasilkan dan menyimpan minyak zaitun tidak lama sebelum penubuhan Rom, tetapi juga beratus-ratus tahun lebih awal daripada ahli antropologi dan ahli arkeologi.

Chemoscope
Jenis isomerisme baru
Kuramshin A.I.
Buat pertama kalinya dalam lima puluh tahun yang lalu, ahli kimia telah memperoleh jenis isomer spatial baru. Seperti yang mereka anggap – yang terakhir secara teoritis mungkin.

Chemoscope
Karbon Kayu Kayu
Kuramshin A.I.
Aerogel karbon, ultra-ringan dan konduktif, menarik sebagai bahan yang berpotensi untuk elektrod supercapacitors yang digunakan dalam kenderaan elektrik dan elektronik pengguna, tetapi kaedah yang sedia ada untuk menghasilkannya agak rumit. Penyelidik dari Republik Rakyat China telah membangunkan kaedah baru untuk menghasilkan aerogel seperti bahan mentah yang boleh diperbaharui – nanofibrils selulosa.

MENGENAI KIMIA KIMIA
Ramalan Unsur: Kejayaan dan Kegagalan
Leenson I.A.
Penulis buku "100 mitos kimia" memberi penghormatan kepada Mendeleev, intuisi dan kebenaran diri. Lagipun, dia menyifatkan sifat-sifat unsur yang tidak diketahui, ketika banyak ahli kimia percaya bahawa hampir semua unsur kimia sudah ditemui! Hanya Mendeleev berani bukan sahaja untuk meramalkan penemuan unsur-unsur baru, tetapi juga untuk menunjukkan tempat mereka di atas meja dan bahkan harta benda mereka. Kerana dia faham bahawa jadual berkala bukan hanya cara sistematik yang mudah, tetapi undang-undang alam. Beliau membuat sejumlah ramalan seperti itu. Pengarang buku tentang mitos kimia memberi contoh semua ramalan seperti itu, termasuk yang tidak disahkan.

DARI SURAT HURUF EDITOR
Tuntutan kepada Gaber
Goldfain I.I.
Surat kepada editor dengan ulasan kepada artikel "Man Who Loved Chemistry" (No. 2/2018) dan "Perancis: Fakta dan Fakta" (No. 05/2018).

Refleksi pada ekor kadal
Reznik N.L.
Apabila kadal berada dalam bahaya, ia melepas ekornya. Pemangsa itu keliru dan saintis mencerminkan masalah penjanaan semula.

BUKU
Polydnaviruses Sergey Yastrebov
Penulis kami, Sergei Yastrebov, menulis buku Dari Atom ke Pohon – mengenai kehidupan di Bumi dan sains kehidupan, tersedia untuk memahami, tetapi tanpa apa-apa diskaun mengenai "kebodohan pembaca umum.""Buku teks biologi yang ideal untuk orang dewasa yang tidak mengingati apa-apa dari sekolah, tetapi mahu memahami," seperti pengarang kami yang lain, Mikhail Nikitin, berkata tentang hal itu. Tahniah kepada Sergey untuk masuk ke senarai panjang hadiah "Pendidik" dan menerbitkan serpihan buku.

PENYIASATAN
Kemalangan pada bulan Februari
Bocharov A.V.
Seratus tahun yang lalu, pada tahun 1918, harapan terakhir "dunia lama" yang ditakdirkan secara akhir berakhir. Satu peringatan penting kepada semua yang dapat melihat tempat peluang bersejarah dan tanda-tanda kebalikan sejarah dalam kemodenan. Apakah kemalangan ini dan apa yang tidak dapat dikembalikan?

NANOFANTASTIC
Tanpa ya, ini tidak!
Valery Kashpur
Kanta sentuh diiktiraf papan buletin di dinding institut, dan dia melihat poster maya muncul dalam bingkai kosong: seorang gadis cantik, dengan bibirnya terlipat dalam busur yang ketat, menggeliat Michel dengan pandangan yang mencurigakan. Tangan yang terdedah dengan kelapa sawit jelas memberi amaran tentang sesuatu, tetapi apa itu, bahkan sukar untuk meneka kepada profesor. Slogan kesepian "Tanpa ya," ini "tidak!" Tidak menjelaskan banyak perkara.

SEARCH FOR MEANING
Kitaran hayat Buratinologi
V.D. Kiselev
Sejak zaman kanak-kanak, kita tahu kisah boneka kayu, yang menjadi boneka percuma, dan kemudiannya teater sendiri.Buratino, bersama Chapaev dan Stirlitz, Mozart dan Salieri, Catherine the Great dan Sharikov menyertai galeri archetypes Rusia. Dalam semua ini cerah, sangat kompleks dan berbeza dalam kisah-kisah terperinci mereka, satu siri yang serupa, dalam intinya, peristiwa dapat dikesan. Mereka boleh diformalkan menjadi model konseptual yang agak sederhana yang akan membantu untuk memahami struktur dunia di sekeliling kita.

PENYIASATAN
Binatang Guiche
Grigory Panchenko
Jadi, gishu. Walaupun preskripsi kelahiran kesusasteraannya, dia tetap menjadi salah satu raksasa yang ikonik. Penulis dan ilustrator yang sejati, seolah-olah, biasanya memilih "binatang" yang salah: sering – kumbang besar seperti megistoteria. Egremov tidak tahu Megistoteria seperti ini, supermonstra ini ditemui selepas kematiannya, tetapi anak-anak besar di zaman Ivan Antonovich terkenal, apalagi mereka dianggap sebagai saudara terdekat Andrewsarch (sekarang tidak). Walau bagaimanapun, persoalan prototaip Guiche secara umumnya sangat kontroversial …

FANTASY
Monster
Dmitry Nikitin
Lelaki tua berjalan perlahan-lahan, berfikir dengan kuat. Dia tidak boleh berfikir sebaliknya – diam-diam untuk orang lain. Mereka mengikuti dia juga menyampaikan kepada semua orang pemikiran mereka.Bagi semua orang yang tahu bagaimana untuk mendengar dan memahami perbualan pemikiran berbilang-suara dalam penyebaran kaki berat di bumi merah kering.

PANATSEA
Serbuk kuning ajaib
Ruchkina N.
Abad kita adalah masa antioksidan. Mereka dianggap sebagai penyembuhan ajaib, yang sangat diperlukan dalam kosmetologi dan ubat, dan antara antioksidan yang berlainan asal ada persaingan yang lebih baik. Salah satu sebatian yang paling popular dan diiklankan ialah mangiferin, yang diekstrak dari kulit kayu dan daun mangga.

CHEMISTS DAN LYRICS
Kleipuchka minum semua orang!
Vladimir Borisov, Alexander Lukashin
Fiksyen tidak hidup dengan roti sahaja. Sebagai seorang kawan, Edik Amperyan menyatakan: "Manusia adalah satu-satunya pautan perantaraan yang diperlukan oleh alam semula jadi untuk mewujudkan mahkota penciptaan: gelas brendi dengan sepotong lemon." Walau bagaimanapun, kami kini bercakap mengenai minuman beralkohol yang hebat.

DAN JUGA, SELALU, DI NOMOR:

MAKLUMAT
LABORATORIAH ASING
NOTA PENDEK
MENULIS BAHAWA
Surat-menyurat

Laman web majalah

Cara membeli


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: