"Kimia dan Kehidupan" №3, 2013

“Kimia dan Kehidupan” №3, 2013

pengumuman nombor itu

SEJARAH SEJARAH
Kelahiran geokimia
Naumov G.B.
Buat kali pertama istilah "geokimia" digunakan pada tahun 1838 oleh ahli kimia Swiss Christian Friedrich Schönbein (1799-1868). "Sudah beberapa tahun yang lalu," tulisnya pada tahun 1842, "Saya secara terbuka menyatakan keyakinan saya bahawa, sebelum kita boleh bercakap tentang sains geologi yang benar, kita mesti mempunyai geokimia, yang mesti mengarahkan perhatiannya kepada sifat kimia massa yang membentuk kita dunia, dan asal mereka sekurang-kurangnya sama seperti zaman purba pembentukan-pembentukan ini dan sisa-sisa kuburan tumbuhan dan haiwan antediluvia. "

SEJARAH SEJARAH
Vladimir Vernadsky
Naumov G.B.
Jadi siapa yang Vladimir Vernadsky? Mineralogis, ahli geologi, naturalis, tetapi, mungkin, perkara utama adalah seorang pemikir, yang ideanya banyak menentukan masa mereka.

PLANET EARTH
Gunung terbakar
Kharasov R.M.
Keajaiban alam ini dapat dilihat di bukit-bukit Urals, di gunung Yangantau (diterjemahkan dari Bashkir bermaksud "gunung pembakaran"), di Azerbaijan di gunung suci Yanardag (yang juga diterjemahkan sebagai "gunung pembakaran") di gunung Yanartash berhampiran Kemer ( Turki – "batu terbakar").Malah terbakar pasti tidak batu – biasanya menerangi metana gas asli, yang memecah sepanjang retak di permukaan, atau bahan yang mudah terbakar.

PENYIASATAN
Kuarza dengan jalur putih
Cantor B.Z.
Kuarza, silika SiO2, – salah satu mineral yang paling biasa di dunia. Ia ada di mana-mana: ini adalah kristal dan biji kristal yang membentuk batu; ia adalah pasir kuarza yang boleh ditemui di mana-mana; chalcedony dan agate juga kuarza. Malah di rumah kami terdapat kuarza yang mencukupi: zarahnya adalah komponen debu rumah yang kasar. Oleh itu, anting-anting, cincin, gelang dibuat hanya dari batu yang tidak kalah dengan kuarza dalam kekerasan.

COMMENTATOR SCIENTIFIC
Gen warna kucing
Reznik N.L.
genetik warna Cat, biologi telah disiasat lebih daripada satu dekad, data dibangunkan dalam gambar yang jelas, yang tidak pernah berubah selama bertahun-tahun dan diperlukan hanya dalam penjelasan kecil. Dan penyempurnaan ini secara asasnya telah mengubah gagasan saintis mengenai sifat genetik pukulan kucing.

MASALAH DAN KAEDAH SAINS
Molekul labu
Kovalenko E.A.
Kemajuan dalam biologi akan menjadi mustahil tanpa interaksi dengan ilmu-ilmu lain – kimia, fizik, matematik.Ini adalah cerita tentang interaksi dan pengayaan bersama dua sains – biologi dan kimia pada contoh kajian molekul cucurbituril.

NANOFANTASTIC
Kami akan melakukannya!
Dukhina Natalya
Setelah menangkap bisikan di pinggir telinga, pemilik seorang tokoh bergaya memerah, berbalik, bibirnya menghulurkan sendiri, menunjukkan kegembiraan yang sombong. Dengan pandangan yang merendahkan pemenangnya, dia memandang sekeliling ruang dan tercalar. Mak Cik marah, mereka tidak bernasib baik kali ini. Baiklah, marilah mereka marah. Lembaganya, yang direka untuk peranti pendaratan kapal angkasa Phobos-102, bekerja dengan sempurna!

Biogenesis
Masalah kesucian kiral
Nikitin M.A.
Selepas eksperimen Miller, yang diterangkan dalam isu terdahulu, tindak balas kimia lain telah ditemui yang dapat menghasilkan bahan organik di bawah keadaan Bumi purba. Salah satu reaksi yang dikaji secara intensif ialah tindakbalas berbentuk Butlerov, yang ditemui seawal tahun 1865: larutan formaldehid berair dengan penambahan magnesium hidroksida atau kalsium dengan pemanasan sedikit berubah menjadi campuran kompleks gula.

ELEMEN TIDAK …
Scandium: Fakta dan Fakta
Motylyaev A.
Sebagai elemen ke-21 dalam jadual berkala, scandium terletak di bawah aluminium dalam subkumpulan 3B,berbeza dengan titik lebur tiga kali lebih tinggi, dan dari titanium jiran – satu setengah kali lebih ketahanan. Perak dengan warna hitam scandium, ternyata teroksidasi di udara hanya apabila dipanaskan di atas 250 ° C, boleh menjadi bahan struktur yang sangat baik, mungkin juga asas tamadun. Walau bagaimanapun, tidak.

PEMBELAJARAN PELAJARI
Scandium seperti gading gajah
Spivak N.A.

HAL-HAL DAN BAHAN-BAHAN
Acuan ruang dan kuning
Akopyan V.B.
Betapa bodohnya ini ambar kamu! Mungkin, semua acuan dan bakteria akan membicarakannya dengan cara itu jika mereka boleh bercakap. Untuk puluhan juta tahun kewujudan amber, belum ada satu mikrob yang berani yang berisiko merasakan keajaiban alam ini. Dan itu memberikan kita petunjuk yang sangat penting …

EKONOMI DEEP
Ketidaksamaan
Strelnikova L.
Kita tahu bahawa upah tidak adil telah berlaku di tanah kita – para pemimpin dan pentadbiran korporat menerima pekerja yang tidak dapat dibandingkan. Tetapi, saya rasa, skala malapetaka ini masih akan mengejutkan anda. Di sini kita tidak hanya terjebak, tetapi juga melepasi Amerika dalam beberapa cara.

EKONOMI DEEP
Wanita dan Krisis
Anofeles S.
Aktiviti wanita kita dalam bidang hubungan ekonomi yang baru menyumbang kepada kelangsungan hidup pada tahun-tahun yang sukar, sementara bukan wakil yang paling parah dari separuh yang kuat tertekan dan bukannya secara aktif mencari tempat mereka dalam situasi baru

Kegembiraan hidup
Robot: serangan yang akan berlaku
Rogatkin D.A., Lapitan D.G.
Malah, pencerobohan itu sudah bermula. Nenek moyang mereka meraba-raba kawat keluli pada penghantar kilang untuk masa yang lama – mereka mengimpal bahagian-bahagian kapal terbang, memasang kereta, pembersih vakum, pembuat kopi, komputer. Saudara saudara mereka adalah mesin basuh dan mesin basuh pinggan mangkuk, sistem kawalan kereta api, autopilot pesawat, mesin penjual, minum kopi. Mereka semua adalah robot.

MASALAH DAN KAEDAH SAINS
Sejarah bujur
Vasiliev A.A.
Kisah ini bermula pada zaman purba, ketika pemburu primitif, bersemangat untuk mengejar seekor mamut, berada di tempat yang tidak dikenali. "Di mana kita?" Mereka berseru dengan bahasa mereka sendiri dan mereka menambah, berfikir: "Di mana kita hendak pergi ke gua asli?" Sejak itu, manusia sentiasa bergerak di seluruh planet kita – dengan berjalan kaki, di atas kapal, kuda dan bahkan di gajah, dan kedua soalan ini selalu timbul di hadapannya: "Di mana saya?" dan "Di manakah saya perlu pergi sekarang?"

DIARY OF OBSERVATIONS
Kesetiaan untuk pemisahan
Anina N.
Nah, apa yang akan kita lakukan tanpa monyet? Berapa banyak makanan yang mereka berikan kepada minda dan fantasi kita, apakah objek yang menguntungkan untuk perbandingan mereka. Jika anda perlu menilai kesempurnaan tangan manusia, kami dengan bangganya menyampaikannya kepada monyet. Jika kita berminat dalam kehidupan nenek moyang kita yang jauh, kita memerhatikan bagaimana kera yang hebat membuat sarang mereka dan mengasah tongkat mereka, dan bersukacita bahawa mereka jauh dari mereka. Tetapi apabila kita mahu membenarkan tindakan kita yang tidak wajar, kita juga merujuk kepada monyet: kerana mereka, jiran dalam cawangan evolusi, hidup seperti ini, ini bermakna bahawa ini juga wujud dalam sifat manusia, dan pergi dan berdebat dengannya!

HAL-HAL YANG LAIN
Bekas bekas yang terbakar?
Demina M.
Kerajinan dan seni seramik ada hampir sama banyaknya saat manusia hidup di Bumi. Kita tidak akan tersilap jika kita mengatakan bahawa benjolan lembut tanah liat yang dibakar pada api, yang tiba-tiba menjadi keras dan tahan lama, adalah bahan buatan pertama yang dibuat oleh manusia dalam sejarah.

APAKAH KITA MAKAN
Kelapa
Ruchkina N.
Pokok kelapa Cocos nucifera tergolong dalam keluarga sawit. Dengan nilai kehidupan manusia, pokok kelapa lebih rendah hanya untuk bijirin, dan pokok kelapa adalah antara sepuluh pokok paling penting di dunia.Pakar-pakar masih berhujah tentang tempat kelapa kelapa: sesetengah ahli botani menganggap Amerika tropika, yang lain – pulau-pulau di Lautan Pasifik.

FANTASY
Matrenin Kek
Loginov Svyatoslav
"Nenek," tanya Motrya, "adakah kita juga berperang?"
– Saya akan memberi mereka – untuk perang! Perniagaan kami adalah pai dan pikes, bukan sabers dan sulit. Ayuh, menguli doh. Anda tidak boleh menguli dengan lancar, pai tidak akan berfungsi dengan baik.
– Grubs akan menambah. Cecair cair.
– Ha! Siapa pun akan menguli dengan tepung. Dan anda menguruskannya.

BERJALAN DALAM SEJARAH KIMIA
Perfume Purba
Leenson I.A.
Pengetahuan kimia pertama orang menerima apabila mereka belajar menggunakan api (pemprosesan makanan, logam peleburan, seramik pembakaran), penapaian bahan gula dan penyediaan komposisi kosmetik. Kosmetik yang digunakan dalam zaman prasejarah, tetapi mustahil tanpa kimia.

DAN JUGA, SELALU, DI NOMOR:

MAKLUMAT
LABORATORIAH ASING
NOTA PENDEK
MENULIS BAHAWA
Surat-menyurat

Laman web majalah

Cara membeli


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: