"Kimia dan Kehidupan" №1, 2010

“Kimia dan Kehidupan” №1, 2010

pengumuman nombor itu

REFLECTIONS
Di manakah kimia? (4)
L. Strelnikova
Soalan ini sering ditanya kepada pekerja majalah. Sesungguhnya jurnal itu seolah-olah mempunyai banyak artikel, contohnya, mengenai biologi. Ketua editor majalah menjawab soalan pembaca. Kimia – di mana terdapat bahan, apa sahaja yang dipanggil. Lagipun, kimia menggambarkan bahan dan transformasinya. Dan tidak kira bahan yang kita bercakap tentang – enzim, DNA dan RNA, protein, fullerenes dan nanotube karbon, karbon dioksida dan garam, seramik dan plastik, vitamin atau pencuci pakaian. Dari sudut pandangan ini, majalah kami masih sepadan dengan namanya "Kimia dan Kehidupan", walaupun kita tidak menggunakan perkataan "kimia" dalam setiap baris kelima.

TAHUN KEMUDAHAN
Seni Transformasi Halus (8)
L. Strelnikova
Frasa "industri kimia" adalah kebiasaan untuk telinga, tetapi hanya sedikit orang yang membayangkan apa sebenarnya. Kami akan cuba menerangkan ini dalam satu siri rencana mengenai tumbuhan kimia yang dikunjungi oleh wartawan kami.

DENGAN PEACE ON THREAD
Nanoteknologi: Kembali ke Masa Depan (14)
A.V. Shaldin
"Nanoteknologi" adalah kata kunci. Dikatakan bahawa ini adalah masa depan kita. Betul. Tetapi ia juga masa lalu kita.Nanoteknologi telah digunakan selama beberapa ribu tahun, mereka tidak pernah disebut sebelum ini. Pewarna rambut, yang digunakan di Mesir kuno, kaca berwarna patri kaca di Eropah abad pertengahan – semuanya adalah nanoteknologi.

MUSIMI WAKTU KAMI
Lubang hitam dalam collider (20)
S.M. Komarov
Adakah terdapat lubang hitam di collision hadron, di mana zarah akan bertembung yang dipercepatkan kepada kelajuan yang sangat besar? Beberapa saintis mempertahankan frasa itu, akhbar itu mengambil … Ia pada saat-saat sedemikian bahawa orang ramai terkejut mengetahui bahawa ia selalu jelas kepada saintis: sebenarnya, kita tidak tahu bagaimana dunia berfungsi. Kami tidak tahu berapa banyak dimensi yang lebih tepat untuk menggambarkannya (empat biasa tidak lagi cukup). Dan dengan cara itu, lubang hitam masih teori. Tidak ada bukti yang tidak dapat disangkal tentang kewujudan mereka. Ia tetap berharap bahawa jika sinaran kosmik (di mana zarah juga dipercepatkan kepada kelajuan subluminal) belum lagi memusnahkan planet kita, maka sekarang tidak akan ada yang mengerikan. Nah, bagaimana jika ia masih meletup? Jadi mitos-mitos masa kita dilahirkan.

MASALAH DAN KAEDAH SAINS
Vaksin Kanser (26)
S. L. Kiselev
Sistem kekebalan tubuh sentiasa memantau kemunculan sel-sel mutan, termasuk kanser, dan memusnahkannya – jika, tentu saja, ia dapat mengenali.Apabila sel kanser berpura-pura menjadi "mereka sendiri", tumor berlaku. Walau bagaimanapun, ada kemungkinan sistem imun dapat membantu mengatasi masalah ini. Jadi, "vaksin kanser" bukanlah suatu fantasi. Selain itu, sudah ada data eksperimen yang menggalakkan.

MASALAH DAN KAEDAH SAINS
Sains Terhadap Penuaan: Siapa Siapa? (30)
N. L. Reznik
Bilangan teori penuaan tidak dikurangkan. Kesemuanya, bagaimanapun, boleh dibahagikan kepada dua kelas: kewujudan program khas yang mencetuskan pemusnahan diri, dan pengumpulan mudah rawak rawak, yang akhirnya memusnahkan badan. Tetapi ini adalah pandangan pandangan kutub. Kemungkinan besar kebenaran adalah seperti biasa – di tengah-tengah. Penuaan diprogramkan, tetapi "tidak sesuai" – ia hanya merupakan kesan sampingan pelaksanaan program untuk pembangunan organisme multiselular. Adakah mungkin untuk menghapuskan kesan sampingan yang menjengkelkan ini? Semakin ramai ahli biologi cenderung untuk mempercayai bahawa ini adalah masalah yang dapat diselesaikan.

MASALAH DAN KAEDAH SAINS
Seni mengajukan pertanyaan (36)
P. Square
Haiwan tidak langsung bertanya. Sebaliknya, anda boleh bertanya sesuatu, tetapi mereka tidak dapat menjawabnya. Dan ia ingin tahu, bagaimana pun: Bagaimana seorang kadal monitor Komodo membunuh mangsa (belum ada yang melihat proses ini)?Kenapa slug lebih suka senja: mereka hanya tidak suka cahaya terang atau mereka perlu bersembunyi? Bagaimana kepiting dengan insang "meletakkan" oleh jangkitan bakteria mengekalkan aktiviti mereka, walaupun tanpa pergi ke respirasi anaerobik? Kita perlu mengambil tindakan menipu, penipuan dan hampir kekejaman (dalam percubaan di mana mereka mengetahui bahawa vodka, wiski atau brendi lebih berbahaya – beberapa tikus mati akibat minum pesta, dan yang lain mempunyai mabuk yang teruk). Adakah ia sentiasa sesuai untuk memanjat haiwan dengan soalan anda?

TANAH DAN PEMILIKNYA
Susu Bat (51)
E. Yakovleva
Adalah diketahui bahawa menjaga kelawar di rumah sangat sukar. Tetapi di sini diterangkan pengalaman yang berjaya seperti ini.

MASALAH DAN KAEDAH-KAEDAH PERHUBUNGAN
Corak kos efektif, atau Fulleren untuk Tahun Baru (52)
M. Yu. Kornilov
Model Fullerene yang dilekatkan dari kertas adalah hiasan yang hebat. Corak dan arahan terperinci diberikan.

APAKAH KITA MAKAN
Nanas (54)
N. Ruchkina
Nanas ditemui oleh Columbus bersama Amerika (di Brazil dan kini nanas liar tumbuh seperti rumpai). Ini bukan hanya makanan istimewa, tetapi juga tumbuhan ubatan – ia meningkatkan penghadaman, mengurangkan tekanan, dan menghalang pembekuan darah.Bromelain yang diasingkan daripada itu (dikenali sebagai "pembakar lemak") membantu menyembuhkan luka yang memusnahkan dan menghilangkan plak. Artikel itu, seperti biasa, memberi nasihat tentang bagaimana untuk memilih nanas dan apa yang perlu dilakukan dengannya, dan resipi.

FANTASY
Pengisar organ dan booratinis (56)
M. Yasinskaya

BAHAN-BAHAN DUNIA KAMI
Tiada tuhan membakar periuk (64)
M. Demina
Hidangan tanah liat dibuat dalam tamadun purba dan terus dibuat sekarang. Orang percaya bahawa hidangan itu, dipanaskan oleh kehangatan tangan manusia, membawa prinsip ilahi misterius, dan oleh itu susu dalam tembikar tidak masam untuk masa yang lama, dan kvass tetap sejuk dalam keadaan panas.

DAN JUGA, SELALU, DI NOMOR:

ROSNAUKA
MAKLUMAT
LABORATORIAH ASING
NOTA PENDEK
MENULIS BAHAWA
Surat-menyurat

Laman web majalah

Cara membeli


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: