Opossum air • Nadezhda Potapova • Gambar saintifik mengenai Hari mengenai "Elemen" • Biologi

Kemungkinan air

Haiwan yang menarik ini, melambai kaki dengan kemarahan, adalah opossum air (Chironectes minimus), atau tikus marsupial berenang. Dia tinggal di Amerika Tengah dan Selatan dan benar-benar kelihatan seperti tikus kita, tetapi masih lebih cantik. Saiz possum adalah 30-40 sentimeter (laki-laki lebih besar daripada perempuan) dan panjang yang sama adalah kosong, seperti tikus, ekor. Haiwannya digunakan sebagai kemudi semasa berenang, menaikkan matanya dan hidung tepat di atas paras air. Opossum air telah disesuaikan dengan gaya hidup malam semulajadi akuatik, dan oleh itu ia mempunyai lebih banyak kaki belakangnya, dan juga membran antara jari-jari. Dia menggunakan kaki hadapannya untuk menangkap mangsa, dan kaki belakangnya untuk berenang.

Opossum air mempamerkan membran di antara jari kaki kaki belakang. Foto © Andreas Kay dari flickr.com

Ciri khas opossum air adalah beg. Ia membuka belakang dan melaksanakan fungsi yang berbeza di dalam wanita dan lelaki. Perempuan menggunakannya untuk menanggung anak-anak: beg itu sangat ketat dan tertutup rapat, supaya anak muda dapat tinggal selama beberapa minit dengan kepekatan oksigen yang rendah. Semasa perempuan berenang, anaknya berada di dalam beg, seolah-olah dalam kapal selam. Bagi lelaki, beg itu tidak tertutup rapat dan digunakan untuk menyembunyikan alat kelamin semasa berenang.Menurut beberapa data, ia membantu mereka untuk berenang lebih baik dan mengurangkan rintangan air, menurut yang lain, strategi ini membantu mengelakkan hipotermia kemaluan, dan sumber ketiga menunjukkan bahawa ia membantu untuk tidak tersesat dalam alga.

Opossum air bersedia untuk belayar. Gambar dari artikel F. A. S. Fernandex et al., 2015. Sejarah semulajadi opossum air Chironectes minimus: Kajian

Opossum air adalah satu-satunya haiwan marsupial yang mungkin di dalam air. Pendengarannya yang sangat baik dan vibrissae panjang membantu dia memburu dengan baik di dalam air dalam kegelapan. Ia terutama memakan makanan haiwan – arthropod (udang karang, ketam, serangga yang ditangkap di dalam air) atau siput, serta ikan kecil dan katak – jika ia dapat ditangkap.

Air Possum Menangkap Katak

Sejak serangga dan larva akuatik memakan banyak opossum, mereka memainkan peranan salah satu daripada pengawal selia bilangan populasi mereka. Kadang-kadang dalam diet haiwan mendapati makanan tumbuhan – alga dan juga buah-buahan pokok yang tumbuh di darat. Sekali opossum makan walaupun dua kelawar – dipertontonkan (Carollia perspicillata) dan bersenjata berwarna kuning (Sturnira lilium) kumbang daun. Benar, ia berlaku melalui kesilapan penyelidik: haiwan-haiwan itu naik ke perangkap yang ditetapkan untuk haiwan lain. Biasanya dalam alam, opossum air tidak bertindak dengan cara ini.

Opossum air hidup di darat, walaupun ada sungai atau sungai berhampiran takungan. Adalah diharapkan bahawa terdapat hutan berhampiran. Haiwan sering menggali lubang dalam yang dapat menahan paras air rendah di akar pokok. Burrows yang sukar dari pintu masuk turun ke bumi dalam terowong pada sudut 45 derajat. Panjang terowong mencapai 60 cm dan berakhir dalam sarang, di mana opossum hidup. Sebagai tambahan kepada burrow, haiwan juga boleh memiliki sarang siang hari, yang mereka gunakan sebagai tempat peristirahatan. Sarang ini terletak di tanah di tempat yang gelap, tidak jauh dari lubang, dan terbuat dari rumput dan daun yang dikumpulkan. Opossums cuba untuk tidak meninggalkan kotoran di dalam lubang atau berdekatan – mungkin tidak menarik perhatian, kerana banyak haiwan datang untuk minum air.

Kematangan seksual pada lelaki dan wanita berlaku pada kira-kira 10 bulan, dan kerana mereka sangat tidak sosial dan suka dipisahkan, mereka menggunakan pheromone untuk menarik jantina yang bertentangan. Wanita itu melahirkan 3-4 cubs, yang segera masuk ke dalam begnya. Pada hari ke-22, bulu mula muncul, dan oleh empat puluh, mata terbuka. Pada masa ini, mereka menjadi terlalu besar dan mula jatuh dari beg ibu.Orang muda menjadi bebas dalam 45-60 hari, tetapi terus dekat dengan ibu untuk memberi makan susu. Perhentian air hidup selama dua tahun.

Foto dari escueladeanimales.tumblr.com.

Nadezhda Potapova


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: