Keajaiban kelahiran di "Serengeti Utara"

Keajaiban kelahiran di “Serengeti Utara”

Svyatoslav Gorbunov
"Trinity Option – Science" №10 (254), 22 Mei 2018

Svyatoslav Gorbunov

Kazakhstan Tak berkesudahan, ke padang huni. Tanah-tanah ini adalah rumah kepada salah satu haiwan paling menakjubkan Eurasia Utara – antelope saiga. Nasib spesies ini adalah seperti dramatik sepanjang sejarah abad XX. Banyak kali dia secara harfiah berada di ambang kepupusan, tetapi masih hidup, dia dilahirkan semula.

Baru-baru ini, salah satu populasi sai terbesar mengalami bencana. Kami menulis tentangnya [1, 2]. Tetapi apa yang berlaku sekarang? Menyertai sokongan rakan-rakan Kazakh kami, kami pergi ke padang rumput – untuk melawat dunia liar dari liar.

Sekarang adalah awal bulan Mei. Kali ini istimewa untuk padang rumput. Beribu-ribu usahasama datang untuk menghasilkan anak. Sekot saigat adalah salah satu tempoh terbaik untuk mengkaji keadaan populasi. Pada masa ini, orang dewasa tidak berjauhan jauh dari cubs, sementara untuk sepanjang tahun, menjaga dengan antelop padang rumput bukan satu tugas yang mudah. Oleh itu, setiap kumpulan saintis dari pelbagai negara dan organisasi datang ke ladang pada masa ini.

… Sudah hari kedua kereta kami bergerak di sepanjang jalan yang pecah, menuju ke barat dari Astana melalui hampir seluruh Kazakhstan Utara ke Uralsk.Pasukan antarabangsa termasuk pakar dari Kazakhstan, Rusia, Jerman, dan England.

Dalam perjalanan, saya bercakap dengan Albert Salemgareyev, salah seorang pakar yang paling berpengalaman dalam bidang pengajian, rakaman dan penandaan liar liar:

– Adakah penduduk banyak menderita, maka pada tahun 2015?

– Dalam populasi Betpakdala maka kira-kira 200 ribu haiwan mati. Malah, ia telah menurun sebanyak 10 kali.

– Apa yang anda fikir akan dipulihkan?

"Saya fikir begitu." Ia hanya memerlukan masa. Tahun sebelumnya dan sebelumnya telah menunjukkan peningkatan dalam bilangan. Maka ada sebab untuk optimis.

– Kenapa sekarang memutuskan pergi ke barat?

– Di samping Betpakdalinskaya di wilayah Kazakhstan terdapat juga populasi lain – Ustyurt dan Ural. Pergi ke tajuk terakhir dan tajuk. Bagi mereka, juga perlu mengikuti. Adalah penting untuk bekerja di semua tempat agar mempunyai idea mengenai gambaran keseluruhan.

– Dan ada ramalan bahawa kita akan melihat di sana, dengan baik, apabila kita sampai ke tempat itu?

– Kini penduduk Ural adalah yang terbesar di Kazakhstan (dan di dunia – S.G.). Di laman web ini kami akan menunggu oleh pemeriksa Ohotzooprom, mereka telah menemui tempat untuk konsentrasi saiga dan telah mendirikan kem mereka. Tetap dekat.

– Pada masa apakah lambing biasanya pergi? Jangan terlambat?

– Tidak boleh.Pada awalnya, perempuan mula melahirkan bayi pada akhir bulan April, tetapi puncak domba biasanya berlaku sekitar 12-14 Mei. Jadi kita masuk ke dalamnya.

Akhirnya, pada malam hari ketiga, kami tiba di tempat itu, kami berkhemah. Sekarang kita sedang melawat. Mengunjungi kafe.

Keesokan harinya kita mula bekerja. Mula-mula anda perlu menentukan lokasi sebenar kumpulan-kumpulan bogel dan catat data dalam navigasi GPS. Albert mengatakan bahawa setiap tahun mereka cuba untuk bekerja dalam kumpulan dengan jumlah terbesar. Kali ini kumpulan yang kita perlukan, kira-kira 20 ribu individu, terletak 14 km dari perkhemahan. Setiap hari anda perlu memandu jarak pendek (dengan standard setempat, jarak kurang dari 50 km tidak dianggap mahal). Di sekeliling terdapat sekurang-kurangnya tiga kumpulan besar saigas, maka nampaknya lebih banyak. Mencari butiran mengambil masa sehari. Sekarang semuanya sudah siap. Proses perakaunan bermula. Kami pergi bersama transek (lompatan perakaunan) dengan tiga: penyampai dengan pelayar dan satu orang ke sebelahnya. Semua orang melihat 5 m ke kanan dan ke kiri. Oleh itu, lebar lebar perakaunan adalah 30 m.

Sekumpulan kecil orang dewasa dewasa muncul di sana sini di cakrawala, bergerak dengan kelajuan yang hebat.Harus ada cubs di suatu tempat di sini. Empat jam pertama hidup mereka anak lembu betina yang baru dilahirkan terletak tanpa rumput di rumput, tetapi sebaik sahaja ia kering, ia naik ke kakinya. Pada hari ketiga dia sudah berjalan di padang. Oleh itu, anda hanya boleh bekerja dengan haiwan yang sangat kecil yang bersembunyi, menunggu pendekatan ibu, makan di dekatnya. Walau bagaimanapun, ia tidak sukar untuk mencari mereka.

Kesemua zaitun yang menemui kami di dalam kiraan menghitung prosedur pengukuran standard: panjang badan, berat badan, penentuan jantina. Menentukan bilangan mereka di sampah: satu atau kembar.

Separuh sejam selepas permulaan pergerakan itu, saya dapati anak lembu betina pertama saya. Di sini. Crouched ke tanah. Sandy, dengan kaki yang tidak seimbang dan mata yang sangat besar dan ekspresif. Simbol sebenar keindahan dunia liar.

Oleh itu, bayi itu bertindak dengan tenang semasa semua manipulasi, adalah penting untuk terlebih dahulu menutup matanya dengan tangannya – maka dia tidak begitu takut. Begitu juga. Sebaik sahaja semua prosedur asas selesai (kami cuba melakukan semuanya dengan cepat), tag pengenalan dengan nombor itu dimasukkan ke dalam telinga di telinga – ini akan memberitahu anda sejarahnya pada masa akan datang.

Ia berlaku bahawa dengan ketumpatan tinggi anak lembu betina sehari sekelompok tiga orang melewati hanya satu transek sekitar 8 km panjang, mencari dan mengukur sehingga 180 ekor haiwan.

Pada akhir semua kerja lambing, data yang diperolehi diekstrapolasi oleh teknik khusus, yang pada akhirnya memberi penyelidik idea tentang peningkatan saiz populasi pada tahun ini.

Kepada si penjuru, ia tidak begitu menakutkan, mereka menutup matanya

Pada hari pertama kerja pada 10 Mei, dua kumpulan perakaunan kami bekerja secara keseluruhan dengan 59 saigiri (29 dalam satu dan 30 di kumpulan yang lain), yang mempunyai sekitar 20 km setiap satu. Sesetengah kawah melarikan diri, melompat ke penglihatan (atau secara literal dari bawah kakinya) dari tempat duduk mereka. Tiada apa-apa – akan ada. Masih banyak hari ke depan. Secara keseluruhannya, tidak buruk. Tetapi jelas bahawa puncak lambing belum lagi datang.

Walau bagaimanapun, kesan utama tetap, tentu saja, bukan dari jumlah kering, tetapi dari keajaiban komunikasi dengan dunia liar. Sayang sekali bahawa masa untuk "perjalanan" yang lama dirancang telah dikeluarkan …

Saya cuba untuk tidak membuang-buang seminit dan mengumpulkan lebih banyak maklumat dari mulut pertama. Saya memulakan perbualan dengan pemeriksa negeri perlindungan alam sekitar dari Ohotzooprom:

– Banyak kes pemburuan? Sangat mendapat?

– Secara keseluruhannya, kami mempunyai 44 kes yang didaftarkan tahun lepas, dan dalam empat bulan semasa sudah ada 23. Mereka kini menghantar tanduk saiga dalam bentuk serbuk. Kami cuba mengadakan acara keselamatan.Di sini pada arus air, ia berlaku bahawa kita lulus 360 km sehari dengan pemeriksaan. Di tempat-tempat ini, lambing sudah tahun kesepuluh. Tempatnya terkenal. Tetapi pertumbuhan penduduk adalah ketara. Secara umum, kerja itu sukar, anda tidak boleh melampirkan pemeriksa kepada setiap kumpulan …

Sudah tentu, semua ini sangat membimbangkan, kerana pemburuan haram adalah salah satu faktor utama dalam kehilangan sawan.

Sebagai kesimpulan, kami membuat perjalanan dengan pemeriksa di wilayah itu. Beribu-ribu saigas mengelilingi kereta, sekarang dan kemudian menyeberang jalan. Semua ini sangat mirip dengan apa yang saya lihat di Afrika. Tidak hairanlah tempat-tempat ini juga dikenali sebagai "Serengeti Utara" (selepas nama taman negara yang terkenal di Tanzania).

Malangnya, masa sudah habis … Masa untuk pulang. Saya mengucapkan selamat tinggal kepada sahabat baru dan kembali ke barat, melalui Volgograd ke Moscow. Dengan saya masih menjadi hadiah paling berharga – kenangan padang rumput liar.

Pengarang foto

Kami mengucapkan terima kasih kepada Persatuan Pemuliharaan Biodiversiti Kazakhstan (ASBK) dan secara peribadi A. Koshkin, A. Salemgareyev dan Sh Zutera untuk sambutan yang hangat, membantu dan tidak dapat dilupakan untuk menyentuh dunia liar.

Kesusasteraan:
1. Tsuter S., Salemgareyev A., Gorbunov S. Tragedi di padang rumput Kazakhstan.Mati kematian saiga: penyebab dan prospek // TrV-Sains No. 185 11 Ogos 2015.
2. Gorbunov S. Mati kematian pada tahun 2015: mendapati petunjuk? // TrV-Science No. 246 30 Januari 2018.


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: