Journey No. 1 ke item zoo

Journey No. 1 ke item zoo

Boris Druzhinin
"Quantic" №12, 2015

Saya harap semua orang pernah pergi ke zoo. Anda berjalan dan mengagumi haiwan di dalam sangkar. Kini, kita juga akan melakukan perjalanan melalui "zoo" yang luar biasa, hanya di dalam sel-sel yang tidak akan ada haiwan, tetapi pelbagai atom. "Zoo" ini dinamakan selepas penciptanya, Dmitri Ivanovich Mendeleev, dan dipanggil "Sistem berkala unsur-unsur kimia" atau hanya "Jadual Berkala".

Di dalam zoo sebenar, beberapa haiwan dengan nama yang sama boleh hidup dalam sangkar, contohnya, dalam satu sangkar, keluarga arnab diletakkan, dan di sisi lain – keluarga rubah. Dan di "zoo" kita dalam "atom" sangkar adalah saudara-saudara duduk, dalam cara sains – isotop. Apa atom yang dianggap saudara? Fizik telah mendapati bahawa mana-mana atom terdiri daripada nukleus dan cangkang elektron. Sebaliknya, nukleus atom terdiri daripada proton dan neutron. Oleh itu, nukleus atom dalam "saudara" mengandungi bilangan proton yang sama dan sebilangan neutron yang berbeza.

Pada masa ini, yang terakhir di dalam meja adalah ruang hati, yang ditulis dalam nombor sel 116. Terdapat banyak unsur, dan masing-masing mempunyai kisahnya sendiri. Dalam nama ramai yang ingin tahu.Sebagai peraturan, nama elemen itu diberikan oleh ahli sains yang menemuinya, dan hanya dari awal abad kedua puluh, Persatuan Antarabangsa Kimia Asas dan Gunaan memberi nama.

Banyak elemen dinamakan sebagai penghormatan kepada tuhan-tuhan Yunani purba dan wira mitos, ahli sains yang hebat. Terdapat nama geografi, termasuk yang berkaitan dengan Rusia.

Terdapat legenda yang Mendeleev bernasib baik – dia hanya bermimpi tentang meja. Mungkin. Tetapi saintis Perancis yang hebat Blaise Pascal pernah mengatakan bahawa hanya minda yang disediakan membuat penemuan rawak. Tetapi sesiapa sahaja yang bersedia untuk pertemuan dengan jadual berkala adalah Dmitry Ivanovich, kerana dia telah mengusahakan masalah ini selama bertahun-tahun.

Dan sekarang mari kita pergi!

Hidrogen (H)

Hidrogen "hidup" dalam sangkar No 1 dari zoo kita. Jadi dia dipanggil ahli sains hebat Antoine Lavoisier. Dia menamakan elemen ini hydrogène (dari Yunani. ὕδωρ – "air" dan akar -γεν- "melahirkan"), yang bermaksud "melahirkan air". Ahli fizik dan kimia Rusia Mikhail Fyodorovich Solovyov menerjemahkan nama ini ke Rusia – hidrogen. Hidrogen dilambangkan dengan huruf H, ia adalah satu-satunya unsur yang isotopnya mempunyai nama mereka sendiri: 1H – protium 2H – deuterium, 3H – tritium, 4H – Quad, 5H – Pentium, 6H – Hexium dan 7H – Sepia (superskrip menandakan jumlah proton dan neutron dalam nukleus atom).

Hampir semua Alam semesta kita terdiri daripada hidrogen – ia menyumbang 88.6% daripada semua atom. Apabila kita melihat Matahari di langit, kita melihat bola hidrogen yang besar.

Hidrogen adalah gas ringan dan, nampaknya, ia memberi manfaat kepada mereka untuk mengisi belon, tetapi ia meletup, dan mereka lebih suka tidak terlibat dengannya, walaupun dengan mengorbankan kapasiti penyimpanan.

Helium (He)

Dalam nombor 2 adalah helium gas mulia. Nama helium yang diterima dari nama Yunani Matahari – Ἥλιος (Helios), kerana ia mula-mula ditemui di Matahari. Bagaimana anda menguruskannya?

Malah, Isaac Newton mendapati bahawa cahaya yang kita lihat terdiri daripada garis-garis yang berbeza warna yang berbeza. Di pertengahan abad XIX, para saintis menentukan bahawa setiap bahan memiliki set baris yang sama, sama seperti setiap orang mempunyai cap jari sendiri. Oleh itu, dalam sinaran Matahari, kami mendapati garis kuning cerah yang tidak termasuk unsur-unsur kimia yang terdahulu. Dan hanya tiga dekad kemudian, helium dijumpai di Bumi.

Helium merujuk kepada gas lengai. Nama lain adalah gas mulia.Gas sedemikian tidak terbakar, jadi mereka lebih suka mengisi belon, walaupun helium adalah dua kali lebih berat daripada hidrogen, yang menurunkan kapasiti beban.

Helium – pemegang rekod. Ia berubah dari gas ke keadaan cair, apabila semua unsur adalah pepejal untuk masa yang lama: pada suhu -268.93 ° C, dan tidak masuk ke keadaan padat pada tekanan normal sama sekali. Hanya pada tekanan 25 atmosfera dan suhu -272.2 ° C helium menjadi pepejal.

Litium (li)

Nombor 3 adalah litium. Lithium mendapat namanya dari perkataan Yunani λίθος (batu), kerana ia pada asalnya dijumpai dalam mineral.

Terdapat sebatang pokok besi yang tenggelam dalam air, dan terdapat logam litium yang sangat ringan – sebaliknya, ia tidak tenggelam dalam air. Dan bukan sahaja di dalam air – dalam cecair lain juga. Ketumpatan litium hampir 2 kali kurang daripada ketumpatan air. Ia tidak begitu serupa dengan logam sama sekali – terlalu lembut. Ya, dan tidak dapat berenang untuk waktu yang lama – di dalam litium air larut dengan kepalanya.

Aditif kecil litium meningkatkan kekuatan dan kemuluran aluminium, yang sangat penting dalam pengeluaran roket dan udara. Reaksi litium peroksida dengan karbon dioksida menghasilkan oksigen, yang digunakan untuk membersihkan udara di dalam bilik terpencil, contohnya, pada kapal selam atau kapal angkasa.

Beryllium (Be)

Dalam nombor sel 4 adalah berilium.Nama ini berasal dari mineral berilium – bahan mentah untuk pengeluaran logam berilium. Beryl sendiri dinamakan sempena bandar Belur India, di mana ia dilombong dari zaman purba. Siapa dia kemudiannya diperlukan?

Ingatlah penyihir Kota Emerald – Goodwin yang Hebat dan Mengerikan. Dia memaksa semua orang memakai gelas hijau untuk menjadikan bandarnya kelihatan "zamrud", dan dengan itu sangat kaya. Jadi, zamrud adalah salah satu jenis beril, beberapa zamrud dinilai lebih daripada berlian. Oleh itu, pada zaman purba mereka tahu mengapa untuk membangunkan deposit beril.

Dalam ensiklopedia kelima "Universe dan Kemanusiaan" edisi 1896 berilium itu ditulis: "Ia tidak mempunyai penggunaan praktikal." Dan banyak masa berlalu sebelum orang melihat sifatnya yang menakjubkan. Sebagai contoh, berilium menyumbang kepada pembangunan fizik nuklear. Ia adalah selepas penyinarannya dengan nukleus helium yang saintisnya menemui zarah asas yang penting seperti neutron.

Benar-benar unik adalah aloi berilium dengan gangsa tembaga – berilium. Jika kebanyakan logam "umur" dari masa ke masa, kehilangan kekuatan, maka gangsa berilium hanya sebaliknya, dari masa ke masa, "lebih muda", peningkatan kekuatannya. Mata air daripadanya tidak dapat dipakai.

Bor (V)

Boron menduduki nombor sel 5.Jangan fikir bahawa elemen ini dinamakan selepas penjaga gol kelab bola sepak Denmark Akademisk Niels Bohr, kemudian ahli fizik hebat. Tidak, unsur itu menerima namanya dari kata Parsi "borah" atau dari perkataan Arab "burak" (putih), yang bermaksud sambungan boron-borax. Tetapi saya lebih suka versi "Burak" bukan bahasa Arab, tetapi perkataan murni Ukraine, dalam bahasa Rusia – "bit".

Boron adalah bahan yang sangat tahan lama, ia mempunyai kekuatan tegangan terbesar. Sekiranya sebatian boron dan nitrogen dipanaskan pada suhu 1350 ° C pada tekanan 65 ribu atmosfera (kini boleh dicapai secara teknikal), maka anda boleh mendapatkan kristal yang boleh menggaru berlian. Bahan-bahan kasar yang dibuat berdasarkan sebatian boron tidak kalah dengan berlian dan pada masa yang sama mereka lebih murah.

Boron biasanya diperkenalkan kepada aloi logam bukan ferus dan ferus untuk memperbaiki sifatnya. Sebatian Boron-hidrogen – boranes – adalah bahan api roket yang sangat baik, hampir dua kali lebih cekap daripada yang konvensional. Terdapat kerja untuk boron dalam pertanian juga: boron ditambah kepada baja, kerana dengan kekurangan tanah, hasil tanaman banyak menurun dengan ketara.

Artis Anna Gorlach


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: