Jacks

Jacks

Sergey Lysenkov
"Quantic" № 6, 2014

Kita semua terbiasa dengan fakta bahawa serangga dalam pakaian hitam dan kuning cerah adalah tawon dan ia layak untuk menjauhkan diri dari itu. Tetapi lihat lebih dekat. Di sini serangga itu telah digantung di udara, kemudian telah mengetuk ketinggalan dan duduk di atas bunga. Datang lebih dekat dan lihatlah. Sebaliknya mandibles aspen yang kuat, anda akan melihat proboscis dengan bantal kecil di hujung – sama seperti dalam kekacang biasa. Dan seluruh kepala adalah mata, antena adalah serangga dalam serangga, dan bukan ulat. Tidak lagi takut tersengat, perhatikan sayap – tidak ada empat daripada mereka, kerana ia harus menjadi tawar, tetapi hanya dua. Oleh itu, kita bertemu dengan lalat luar biasa meniru tawon beracun.

Kemungkinan besar, lalat ini tergolong dalam keluarga tupai. Ini adalah kumpulan serangga yang sangat luar biasa, yang bernilai dibincangkan secara terperinci. Nama mereka dalam bahasa yang berbeza mencerminkan ciri-ciri mereka yang berbeza. Nama Rusia "berlegar" berasal dari bunyi yang mereka pancarkan dalam penerbangan. Dalam bahasa Inggeris, dalam bahasa Jerman dan Belanda, mereka dipanggil "lalat melambung" – untuk kebiasaan melayang di udara; dalam bahasa Sweden, dalam bahasa Finland – "lalat bunga" (kadang-kadang dipanggil seperti itu dalam bahasa Rusia); orang Czech memanggil mereka "pestryanki" (dan juga – "orang kecil"), dan Slovaks – "menggeletar" (nampaknya, juga untuk ciri-ciri berlegar di udara).Nama ilmiah keluarga ini ialah Sirfid, yang berasal dari perkataan Yunani "Sirfos" ("hewan, nyamuk").

Ia agak mudah untuk membezakan tumblers dari mereka yang mereka meniru – anda hanya perlu melatih dan memahami bahawa badan berbulu atau striated boleh bukan sahaja di lebah dan tawon. Tanda yang paling jelas adalah jumlah sayap: seperti dalam semua lalat, hanya terdapat satu sepasang tumbuhan, sementara terdapat dua serangga pada serangga lain. Sebenarnya itulah sebabnya perintah serangga, yang mana lalat milik, dipanggil "diptera". Walaupun tanda ini tidak dapat disangkal, ia harus diakui bahawa ia bukanlah yang paling mudah: dalam penerbangan, dan dengan damai, tidak mudah untuk melihat berapa banyak serangga mempunyai sayap. Adalah lebih baik untuk melihat dengan teliti kepala: biasanya mata yang sangat besar, proboscis ciri, dan sering antena kecil jelas menunjukkan bahawa kita tidak menemui tawon dan lebah. Sekiranya anda sering memerhati serangga, maka kemungkinan besar, dari masa ke masa, anda dapat membezakan gurita dengan rupa "terbang" umum dan ciri-ciri kecil penerbangan, yang sukar dijelaskan dengan kata-kata.

Di manakah anda boleh menunggang? Adalah lebih baik untuk mencari mereka pada hari yang cerah berhampiran dengan tumbuhan berbunga yang banyak – contohnya, di padang rumput.Individu dewasa menghabiskan hidup mereka di sana. Pada bunga, mereka memakan nektar dan debunga, di sana mereka juga mencari sepasang, dan beberapa telur bertelur. Buah sari, tidak seperti madu, yang merupakan sirup gula, adalah makanan yang "berat", dan hanya beberapa serangga yang dapat memakannya. Walau bagaimanapun, ia juga lebih berkhasiat, kerana ia mengandungi banyak protein. Dan yang diperlukan oleh wanita dipterans supaya mereka dapat membuat telur: nyamuk dan ganja minum darah untuk ini, tetapi titik panas dan beberapa lalat lain telah menemui cara "vegetarian" untuk menyelesaikan masalah ini. Tetapi, tidak seperti pembunuh darah yang disebutkan di atas, lelaki juga mengonsumsi makanan protein dalam penggelek.

Seperti kebanyakan haiwan yang memakan bunga, hoverflies adalah pendebunga. Secara umumnya bercakap tentang pendebungaan, orang ingat kupu-kupu atau lebah. Sudah tentu, lebah adalah pendebunga yang paling penting, tetapi di tempat kedua adalah perlu untuk meletakkan penala. Ramai di antara mereka mempunyai proboscis yang panjang, yang membolehkan mereka menembusi bunga dalam – walaupun kebanyakan mereka, seperti lalat lain, memberi makan pada bunga mudah, terbuka dengan madu dan debunga yang mudah diakses.

Hoverfly luaran sangat pelbagai. Terdapat sehingga 6000 spesies di dunia, dan 800 daripadanya tinggal di Rusia.Kebanyakan mereka mempunyai warna hitam dan kuning (kurang kerap hitam dan putih) dari bintik-bintik dan jalur, menyerupai tawon. Osovidki lalat menguasai serangga yang menyengat – sesetengah daripada mereka tidak hanya sama dalam warna dan bentuk badan, tetapi juga menghulurkan kaki hadapan ke hadapan, seolah-olah mereka adalah longsed tawon tawar, dan juga membengkokkan abdomen, seolah-olah cuba menyengat. Lalat lain – lebah lebah – meniru lebah dengan badan kecil berbulu coklat. Adalah dipercayai bahawa mereka juga memerlukan rambut untuk menghasilkan debunga untuk mematuhi mereka, yang mana para pengisi beekeeper kemudian mengupas dengan kaki dan makan. Tetapi lalat bumble-bee meniru bumbung-bumbung dan kemudian bertelur di sarang mereka. Sirip yang sangat banyak yang memberi nama kepada seluruh keluarga adalah lalat kecil dengan bintik kuning pada perut yang elegan dan nipis. Sesetengah hoverflies tidak menyamar sebagai orang lain, seperti, misalnya, hilozii kecil dengan badan berkilat hitam. Beberapa jenis hop adalah luar biasa untuk lalat kaki belakang yang besar dengan pinggul bengkak.

Jika hoverflies dewasa berbeza dengan penampilan, tetapi mereka semua memakan nektar dan debunga pada bunga, larva mereka sangat pelbagai dalam gaya hidup. Sebahagian daripada mereka hidup di dalam air, termasuk di dalam badan air yang sangat tercemar.Yang paling terkenal, mungkin, adalah larva sarang lebah, yang disebut "tikus" untuk tiub bernafas panjang yang menyerupai ekor tikus. Larva syrph dan banyak spesies yang berkaitan adalah pemangsa yang memakan aphids, ulat dan serangga herbivora yang lain. Mereka membantu dalam memerangi perosak ini. Dan larva spesies lain syrphids (contohnya, Chylozia), sebaliknya, merosakkan tumbuh-tumbuhan itu sendiri, parasit di batang dan mentol. Terdapat juga larva hoverfly yang memakan bahan organik yang merosakkan (kayu rosak, kotoran), parasit dalam sarang serangga sosial (seperti bumblebees yang disebutkan di atas) … Dan ini bukan akhir dari senarai! Mungkin beberapa keluarga lalat lain mempunyai pelbagai gaya hidup larva yang mungkin.

Kenapa banyak hotshots kelihatan seperti tawon dan lebah? Jawapannya adalah jelas: untuk menakutkan pemangsa. Walau bagaimanapun, tidak semuanya sangat mudah. Secara tradisinya, dalam hal meniru – tiruan yang dipanggil haiwan tidak berbahaya disebut berbahaya – peniru harus kurang daripada "asal", kerana jika tidak, pemangsa akan sering bertemu dengan mangsa yang tidak beracun dan tidak akan dapat mengembangkan tabiat yang tidak memiliki warna khas.Tetapi hoverlings lebih biasa. Apa masalahnya? Ahli entomologi Gennady Dlussky menunjukkan bahawa pewarna melindungi pengganti peniru hanya semasa pemergian anak ayam. Burung dewasa dalam lemparan yang tepat dan pantas akan dapat merebut sebarang lalat (dan juga melayang). Tetapi anak-anak ayam yang mula memburu belum begitu pintar dan perlahan berhampiran bunga – semua lalat menjadi takut dan berangkat, dan lebah dan tawon, yang tahu bahawa mereka boleh berdiri sendiri, terus tenang makan. Secara semulajadi, dalam keadaan ini anak ayam akan tersangkut oleh beberapa serangga bergelombang, walaupun terdapat sedikit serangga berbahaya seperti itu. Selepas itu, setelah matang dan mendapat pengalaman, burung-burung akan belajar membezakan antara osovidae dan lalat berbentuk lebah dari tawon dan lebah – dan dengan senang hati akan memakannya. Tetapi semasa penerbangan beramai-ramai anak ayam, persamaan dengan menyengat serangga menyelamatkan banyak tummers.

Foto oleh pengarang dan Yulia Sycheva
Artis Yustas-07


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: