Hutan tertua di Bumi adalah sekurang-kurangnya tiga peringkat • Alexey Gilyarov • Berita Sains mengenai "Unsur" • Paleontologi, Botani, Evolusi

Hutan tertua di Bumi adalah sekurang-kurangnya tiga peringkat.

Penutupan isu jurnal Alam dengan imej hutan Devonian yang

Persepsi bahawa hutan pertama yang muncul dalam tempoh Devon yang dibentuk oleh pokok-pokok spesies yang sama tidak disahkan oleh kajian berhati-hati mengenai pengumpulan yang paling terkenal dari sisa-sisa kayu fosil berhampiran bandar Gilboa (Gilboa, New York, Amerika Syarikat). Rupa-rupanya, di dalam hutan terdapat sekurang-kurangnya tiga jenis tumbuhan berkayu yang berlainan, menduduki pelbagai peringkat.

tinggalan fosil Gilboa pokok di sebuah muzium terbuka. Imej dengan laman hudsonvalleygeologist.blogspot.com

Pokok pertama dan, dengan demikian, hutan pertama muncul di Bumi pada purata Devon – 398-385 juta tahun yang lalu. Ini adalah permulaan tempoh dalam pembangunan biosfera, yang mana G. A. Zavarzin memanggil "perladangan" (dari loji "tumbuhan" bahasa Inggeris – tumbuhan), memandangkan tumbuh-tumbuhan vaskular yang lebih tinggi yang menakluk bumi menjadi pengeluar utama di Bumi. Pengeluarannya yang luar biasa tinggi (berat badan) dan biojisim yang cukup besar memastikan penyingkiran sejumlah besar karbon dari peredaran, yang mengakibatkan pengurangan ketara dalam kandungan karbon dioksida di atmosfera. "Bombsite" masih berlaku, tetapi kira-kira awal, kita tahu sangat sedikit.

Bawah pokok itu Eospermatopteris dari Gilboa.Imej dengan laman hudsonvalleygeologist.blogspot.com

Penemuan pertama dari sisa-sisa pokok fosil dari tempoh Devon dibuat kembali pada tahun 1920-an di negeri New York semasa penggalian kuari berhampiran Gilboa (lihat Gilboa Fossil Forest). Basuh bilah batang pokok, kini dikaitkan dengan genus Eospermatopteris (kelas tumbuhan yang sudah pupus Cladoxylopsida, berkaitan dengan paku) – semua yang tersisa dari hutan purba ini. Diasumsikan bahawa ia tumbuh di rawa (kawasan paya untuk tanaman paya sering dinaikkan) dan hanya terdiri daripada pokok-pokok dari satu peringkat. Bagaimanapun, apa pokok-pokok itu kelihatan seperti dan berapa saiz mereka tidak jelas.

Penampilan keseluruhan pokok tertua yang diketahui oleh kami Eospermatopteris, kerana dia baru-baru ini dipulihkan oleh Stein dan rakan-rakannya. Imej dari artikel Stein et al. Tunggul raksasa di pokok-pokok cladoxylopsid gergasi Gilboa Alam

Hanya pada tahun 2007, sekumpulan saintis yang diketuai oleh William Stein dari Jabatan Penyelidikan Biologi di Universiti Binghampton mampu membuat semula pandangan umum tentang sisa-sisa sisa Eospermatopteris (William E. Stein et al. 2007. pokok-pokok cladoxylopsid raksasa dan pokok-pokok perhutanan di Gilboa). Ternyata ini adalah pokok-pokok dengan batang tipis, kira-kira 8 meter tinggi atau lebih. Di bahagian atas, batangnya dimahkotakan dengan mahkota cawangan tidak berdaun, sehingga pada umumnya tumbuhan itu sedikit menyerupai pokok palma atau pakis pokok.

Bahagian kuari yang dibasuh (jumlah kawasan 1200 m2). Panjang bar skala 5 m.Imej dari bahan tambahan kepada artikel oleh Stein et al. "Komuniti yang mengejutkan kompleks yang ditemui di hutan fosil pertengahan Devonian di Gilboa" di Alam

Dan baru-baru ini dalam majalah Alam terdapat kerja lain oleh Stein dan rakan-rakannya. Kali ini para penyelidik berpaling ke kerjaya yang sangat dekat dengan Gilboa, di mana sisa-sisa pertama ditemui Eospermatopteris. Mereka dengan berhati-hati mengeluarkan tanah yang telah memenuhi kuari (kadang-kadang ia dibasuh dengan aliran air yang kuat) dan sampai ke dasar, lapisan tanah purba di mana pangkalan pokok tersebar ketika mereka tumbuh. Pada plot 1200 m2 (lihat gambar dan peta) penyelidik mendapati 486 objek berbeza yang boleh ditafsirkan sebagai tumbuhan kekal. Kebanyakan objek adalah tahap pemeliharaan asas pokok yang berbeza Eospermatopteris. Tetapi di samping mereka, masih terdapat dua lagi jenis tumbuhan. Sesetengah (nampaknya, wakil-wakil Aneurophytales perintah dari kelas progymnospermopsida yang sudah pupus, nenek moyang gimnosperma jauh) kelihatan seperti batang berbentuk melintang dengan garis pusat kira-kira 15 cm, dan panjang 4 meter. dikotomi bercabang. Ia juga jelas bahawa mereka sangat dekat dengan tumbuh-tumbuhan. Eospermatopteris dan, mungkin, menggunakannya sebagai sokongan untuk pertumbuhan (seperti lianas).Akhirnya, kilang ketiga yang terdapat di tapak yang sama adalah wakil dari pohon Lyunsida. Hanya tangkai mendatar dengan diameter kira-kira 15 cm dari mereka. Tidak mustahil untuk mengatakan lebih tepat mengenai penampilan tumbuhan ini dan gabungan sistematik mereka: terlalu sedikit bahan.

Peta yang menunjukkan lokasi jenazah pokok fosil seperti yang ditemui semasa penjelasan kuari baru-baru ini. Kalangan residu ditunjukkan Eospermatopteris, garis hitam – sisa-sisa batang Aneurophytalean, garis kelabu – sisa-sisa lumut (huruf j dan k). Imej dari Steven et al. "Komuniti yang mengejutkan kompleks yang ditemui di hutan fosil pertengahan Devonian di Gilboa" di Alam

Oleh itu, hutan yang wujud di Devonian di tempat kuari yang dikaji sekarang tidak begitu mudah dan termasuk sekurang-kurangnya tiga jenis tumbuhan berkayu yang berbeza. Stein dan rakan-rakannya percaya bahawa keadaan di mana komuniti tumbuhan ini maju tidak berbeza dalam kestabilan. Analisis sedimen dari tempat-tempat jiran menunjukkan bahawa dari semasa ke semasa terdapat peningkatan yang ketara dalam tahap laut pedalaman dan banjir hutan. Sebagai kesimpulan, perlu diingat bahawa tanah yang ditarik dari kuari, pada akhir kerja itu dikembalikan ke tempat asalnya. Lapisan kaya fosil sekali lagi di bawah perlindungan lapisan hujan.

Perwakilan skematis hutan tertua (390 juta tahun), diperbuat berdasarkan pangkalan fosil di sekitar Gilboa (New York, Amerika Syarikat). Terdapat sekurang-kurangnya tiga peringkat di hutan ini. Pokok-pokok tertinggi (kira-kira 6 m tinggi) Eospermatopteris, di bawah – tumbuhan pembentuk rhizoma dari kumpulan Aneurophytales (Progymnospermopsida) yang semakin berkembang di bawah tanah, tetapi juga muncul di permukaan. Kumpulan ketiga (di mana terdapat residu-kurangnya) adalah wakil-wakil bulan (Lycopsida). Imej dari Brigitte Meyer-Berthaud dan Anne-Laure Decombeix "Di dalam naungan hutan tertua" dalam artikel di Alam

Sumber:
1) William E. Stein, Christopher M. Berry, Linda VanAller Hernick, Frank Mannolini. Masyarakat yang mengejutkan kompleks yang ditemui di hutan fosil pertengahan Devonian di Gilboa // Alam. 2012. V. 483. ms. 78-81.
2) Brigitte Meyer-Berthaud, Anne-Laure Decombeix. Di bawah naungan hutan tertua // Alam. 2012. V. 483. P. 41-42.

Lihat juga:
William E. Stein, Frank Mannolini, Linda VanAller Hernick, Ed Landing, Christopher M. Berry. Tunggul raksasa di Gilboa // Alam. 2007. V. 446. ms. 904-907.

Alexey Gilyarov


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: