Hanya lelaki tua yang pergi berperang

Hanya lelaki tua yang pergi berperang

Natalia Reznik
"Trinity Option" №6 (250), 27 Mac, 2018

Natalia Reznik

Serangga sosial mempunyai pembahagian tenaga kerja: koloni ini mempunyai seorang wanita ratu dan mandul, pembersih, pelindung dan pelindung. Keanehan divisyen ini adalah bahawa seseorang yang bekerja, sekali dalam kasta tertentu, tidak kekal di dalamnya selama-lamanya, tetapi secara konsisten melakukan pelbagai jenis pekerjaan, bermula dengan tugas yang paling mudah dan selamat di dalam sarang dan berakhir dengan mencari makan yang melelahkan dan berisiko. Pembahagian tenaga kerja ini disebut polytheisme berkaitan dengan zaman. Jajahan bermanfaat apabila pekerja muda melaksanakan tugasan yang paling mudah. Ini membolehkan mereka hidup selagi mungkin. Dan dengan musuh mereka bertarung dan serangga menghindari pemangsa, yang sudah menghampiri akhir hayat. Oleh kerana politeisme yang berkaitan dengan usia, orang bekerja yang hidup lama, dan tanah jajahannya banyak. Keluarga besar mengumpul lebih banyak makanan, lebih mudah untuk mempertahankan dan menjaga ratu dan larva.

Politeheisme yang berkaitan dengan usia lebah pekerja madu, yang mula-mula bekerja di sarang: mereka membersihkannya dan menjaga larva, kemudian menjadi penjaga, dan pada akhir hidup mereka mereka mengumpul debunga.

Rajah. 1. Sarang anai Far Eastern adalah kayu balak yang berasal dari dalam, dihubungkan oleh interkoneksi [2]. Bilik diraja, di mana wanita meletakkan telurnya, berada di tengah-tengah sarang, dan tidak mudah untuk menjangkau dia. Oleh itu, tentera yang mempertahankan sempadan luaran lebih berisiko daripada pengawal diraja ("TrV" No. 6 (250), 03/27/2018) ') "> Rajah. 1. Sarang anai Far Eastern adalah kayu balak yang berasal dari dalam, dihubungkan oleh interkoneksi [2]. Bilik diraja, di mana wanita meletakkan telurnya, berada di tengah-tengah sarang, dan tidak mudah untuk menjangkau dia. Oleh itu, tentera yang mempertahankan sempadan luar lebih berisiko daripada pengawal kerajaan ("TrV" No. 6 (250), 03/27/2018) "border = 0> Rajah. 1. Sarang anai Far Eastern adalah kayu balak yang berasal dari dalam, dihubungkan oleh interkoneksi [2]. Bilik diraja, di mana wanita meletakkan telurnya, berada di tengah-tengah sarang, dan tidak mudah untuk menjangkau dia. Oleh itu, tentera yang mempertahankan sempadan luaran lebih terancam daripada pengawal kerajaan

Pembahagian umur buruh telah disiasat di dalam anai-anai Amerika Selatan Neocapritermes taracua. Dengan oleh umur, individu bekerja mengumpul protein yang mengandungi tembaga.Dalam kes bahaya, serangga meletup, dan kristal protein bertindak balas dengan rembesan kelenjar air liur, membentuk bahan toksik. Termite mati, tetapi musuh dimusnahkan. Kedua-dua jumlah protein dan kebolehan meletupkan kemajuan dengan usia. Oleh itu, keupayaan serangga untuk mengumpul makanan dikurangkan. Ciri-ciri rayap pernah membuat bunyi bising di media [1].

Tentera yang mempertahankan istilah tidak boleh menjadi orang lain – ini adalah peringkat terminal "pertumbuhan kerjaya" mereka, yang dapat dimengerti dari sudut pandangan politeisme berkaitan dengan usia. Walau bagaimanapun, tiada siapa yang menganggap pembahagian umur buruh dalam kasta yang sama. Lebah bekerja kira-kira sebulan dan pada masa ini mereka berjaya mengubah beberapa kepakaran. Dan jenis rayap Reticulitermes, menjadi seorang tentera yang hidup selama sekurang-kurangnya lima tahun, dan kematiannya pada awalnya perkhidmatan itu akan menjadi kerugian besar bagi tanah jajahan.

Pakar-pakar makmal ekologi serangga Universiti Kyoto (Jepun) di bawah bimbingan Professor Kenji Matsuura cuba mencari sama ada tugas-tugas yang diberikan kepada tentara bergantung pada usianya. Para saintis telah bekerja dengan anai Far Eastern Reticulitermes speratus. Koloni rayap ini menduduki beberapa sarang yang dihubungkan dengan terowong bawah tanah dan tempat perlindungan di atas tanah (Gamb.1). Sarang dibahagikan kepada bilik, dan hanya satu serangga yang boleh melalui saluran dalaman. Dua di antara mereka tidak ketinggalan.

Ruang di mana ratu terletak tersembunyi di bawah tanah atau di tengah-tengah log. Peranti semacam itu memudahkan perlindungan soket. Kamera diraja dijaga oleh askar, pengawal Yang Mulia, mereka sentiasa berdekatan. Sekiranya musuh memasuki sarang sarang, tentara akan berperang dengan hebat. Antara anai-anai kura-kura yang berlainan, yang terletak berhampiran ruang diraja, bahagian tentera mencapai separuh. Walau bagaimanapun, untuk mendapatkan kepada ratu, musuh (biasanya ini adalah semut pemangsa) mesti terlebih dahulu memecahkan laluan luaran yang membawa kepada sarang. Termites menggunakan taktik yang berbeza untuk melindungi mereka. Para askar hanya berdiri di lorong, memasang lubang luar dengan kepala besar mereka sendiri. Jika semut cuba melekat di dalamnya, askar itu menggigitnya dengan rahang yang kuat, dan pengunduran diri penyerang. Kesesakan lalu lintas yang menggigit itu memerlukan sedikit, satu di pintu masuk, jadi bilangan tentera di sempadan luar dan di luar sarang hanya kira-kira 4% daripada jumlah pekerja.

Rajah. 2 Model kamera sarang Reticulitermes speratus, yang cuba menembus semut pemangsa [2]. Anak panah menunjukkan tentera ("TrV" № 6 (250), 03/27/2018) ') "> Rajah. 2 Model kamera sarang Reticulitermes speratus, yang cuba menembus semut pemangsa [2]. Anak panah menunjukkan askar ("TrV" № 6 (250), 03/27/2018) "border = 0> Rajah. 2 Model kamera sarang Reticulitermes speratus, yang cuba menembus semut pemangsa [2]. Arrows menunjuk kepada askar

Perkhidmatan di sempadan adalah lebih berbahaya daripada pengawal, kerana pertempuran dengan semut pemangsa berlaku terutama di pintu masuk ke sarang. Penyelidik Jepun mencadangkan bahawa tempat khidmat seorang askar bergantung pada usianya: veteran harus berada di pinggir, dan para perekrut harus berada di pusat. Para saintis bekerja dengan lima koloni rayap yang dikumpulkan di hutan di sekitar Kyoto dan Sigi. Tentera baru muncul dari bulan Jun hingga September. pada akhir bulan April, semua tentera dari tanah jajahan itu dikeluarkan, ditandakan dengan cat minyak dan ditempatkan bersama-sama dengan pekerja dalam habuk papan. dari bulan Jun hingga Julai, tentera baru muncul dalam kumpulan "demilari". Dalam saiz, mereka tidak berbeza dari yang lama. Apabila kutikula merekrut berkeras, para penyelidik memulakan eksperimen. Untuk tujuan ini, sarang eksperimen dibuat daripada kadbod tebal dengan diameter pusat 15 mm dan satu pintu masuk (Rajah 2). Sarang atas ditutup dengan kaca. Dua askar dan lima pekerja diletakkan di dalam sel ini supaya ada seseorang yang mempertahankannya.Sejam kemudian, apabila anai-anai terbiasa dengan tempat baru, para penyelidik menentukan posisi askar. Kemudian, dalam hidangan Petri, di mana sarang terletak, semut pemangsa dilancarkan. Brachyponera chinensis dan selama setengah jam kami melihat interaksi serangga.

Terdapat pemangsa berhampiran atau tidak, masuk ke sarang harus disekat. Ternyata jika dua askar, seorang veteran dan seorang perekrut ditempatkan di dalam sarang, maka jika tidak ada semut, tentara tua mengambil posisi ini di pintu masuk dua kali lebih sering seperti yang muda. Tentera tahun pertama kekal di dalam ruang. Dan apabila pemangsa mendekati pintu masuk sarang, para veteran dijaga lebih kurang empat kali lebih banyak daripada rekrut.

Hasil ini tidak dapat dijelaskan oleh perbezaan kemampuan fizikal tentera muda dan tua. Sekiranya terdapat dua rekrut dalam sarang, salah seorang daripada mereka pasti akan menutup lubang itu. Tidak ada kes di mana pintu masuk tetap tidak dilindungi, baik di hadapan semut, dan tanpa ia. Jadi anai-anai menanggung peranan gabus di mana-mana umur. Akibatnya, pembahagian tugas dalam perkhidmatan askar bergantung kepada umur rayap dan bahaya tugas. Keputusan ini disahkan oleh percubaan lain.Para penyelidik meletakkan lima bekas kecil dengan habuk papan yang meniru sarang dalam kotak plastik besar (Rajah 3). Dua permaisuri, dua askar muda dan tua, 10 larva dan 100 pekerja ditanam di setiap bekas. Terdapat lubang dalam bekas, supaya rayap dapat bergerak dengan bebas. Sememangnya, serangga cepat terbiasa dengan habuk habuk dan membuat kamera di sana. Sebulan kemudian, saintis memeriksa lokasi tentera. Ternyata tahun-tahun pertama sesak di dalam sarang, terutamanya di dalam bilik sebelah empayar, dan para veteran meronda kejiranan: mereka sering keluar ke dalam kotak luar dan bahkan sampai ke jiran yang kosong, disambungkan ke laluan sempit yang pertama. Secara semulajadi, perjalanan sedemikian adalah mematikan.

Rajah. 3 Tentera muda jarang meninggalkan sarang dan terus dekat dengan ratu, veteran pergi agak jauh [2] ("TrV" No. 6 (250), 03/27/2018) ') "> Rajah. 3 Tentera muda jarang meninggalkan sarang dan terus dekat dengan ratu, veteran pergi jauh [2] ("TrV" No. 6 (250), 03/27/2018) "border = 0> Rajah. 3 Tentera muda jarang meninggalkan sarang dan dekat dengan ratu, veteran pergi agak jauh [2]

Pekerja dan askar rayap, walaupun mereka tidak berganda, melakukan hubungan seks.Di antaranya adalah sama wanita dan lelaki, yang mudah dibezakan oleh struktur perut. Ternyata jika anda meletakkan dua veteran bertentangan seks di dalam bilik, lubang sering menutup wanita. Para rekrut tidak menemui corak sedemikian. Mungkin hakikatnya adalah wanita yang dihormati lebih besar dan dengan itu lebih sesuai dengan peranan lelucon. Walau bagaimanapun, para penyelidik mendapati bahawa makna penyesuaian tingkah laku itu tidak jelas, dan masih belum dipelajari.


1. Šobotnıґk J. et al. Ransel bahan letupan di pekerja anai-anai lama // Sains, 2012, 337, 436, DOI: 10.1126 / sains.1219129.
2. Yanagihara S., Suehiro W., Mitaka Y., Matsuura K. Polisisme askar berpusat umur: Biol. Lett. 2018, 14: 20180025, DOI: 10.1098 / rsbl.2018.0025.


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: