Empat Unsur Empedocles

Empat Unsur Empedocles

Konstantin Bogdanov
"Quantic" No. 4, No. 5, No. 6, No. 7 dan No. 8 untuk 2014

Dalam ingatan Konstantin Bogdanov

Empedocles (sekitar 490 SM – 430 SM E.)

Empedocles adalah ahli falsafah Yunani kuno, doktor dan imam yang tinggal di pulau Sicily 2,500 tahun yang lalu.

Empedocles percaya bahawa semua yang wujud terdiri daripada empat unsur asal: bumi, udara, api dan air. Dua kekuatan yang bertentangan – cinta dan kebencian, atau simpati dan antipati – mempengaruhi unsur-unsur ini, menyatukan dan memisahkannya dalam bentuk yang berbeza yang tidak terhingga (disebutkan dalam ensiklopedia Dunia Kuno dalam 2 buku. M .: Pendidikan OLMA-PRESS, 2004).

Pada zaman kita, penalaran Empedocles kadang-kadang menyebabkan ketawa, kerana kita semua tahu bahawa objek terdiri daripada atom dan molekul. Dan pelbagai sifat yang tidak berkesudahan, yang Empedocles bercakap tentang, disebabkan oleh banyak tindak balas kimia antara molekul dan atom.

Dan di manakah cinta dan benci, simpati dan antipati? Bagaimanakah, contohnya, sekeping kertas seperti segelas air atau perlawanan untuk membenci sabun?

Untuk menjawab soalan-soalan ini, kami meletakkan eksperimen mudah, kerana, sebagai Leonardo da Vinci yang terkenal, satu-satunya kriteria kebenaran adalah pengalaman.

PENGALAMAN 1.Adakah sekeping kertas seperti segelas air?

Mari kita potong persegi dengan sampingan 15 cm dari kertas tebal. Sarung kalendar dinding adalah yang terbaik untuk tujuan ini. Ambil segelas dengan air paip biasa, tutupnya dengan kertas kertas dan pasangkannya dengan lembut, ketatkan kekunci itu ke kaca.

Apabila kaca terbalik dan pergerakan air di dalamnya berhenti, hentikan memegang daun dan gerakkan tangan ke sebelah. Sekiranya kita melakukan semuanya dengan baik, maka selembar kertas tidak akan merobohkan diri dari kaca dengan air dan, kerana itu, akan tertarik kepadanya (lihat gambar di bawah). Adakah Empedocles betul, dan membuat sekeping kertas jatuh cinta dengan segelas air? Kenapa ini berlaku?

PENGALAMAN 2. Kenapa sabun membenci sabun?

Ambil bekas yang besar (dulang untuk memasak hidangan jeli dan jeli, kuali dalam atau kuali dengan diameter sekurang-kurangnya 30 cm, baldi atau mandi). Bilas ia untuk mengeluarkan larutan sabun sisa dan isi dengan air keran sejuk. Kemudian kita mengambil satu perlawanan, menurunkan kepalanya selama satu saat dalam syampu apa-apa, dan kemudian hati-hati meletakkan perlawanan ini di permukaan air dan biarkan ia pergi. Kami akan melihat bahawa perlawanan dengan cepat mengapung dari "tempat bersalut" di mana ia menyentuh air dengan kepala (lihat gambar di bawah).Perlawanan itu nampaknya membenci penyelesaian sabun, jika anda menggunakan istilah Empedocles, dan cenderung membersihkan air. Kenapa

Video percubaan 1 dan 2, yang dilakukan di bawah arahan pengarang, boleh didapati di laman web "Kuasa".

Blaise Pascal (1623-1662)

Untuk menerangkan eksperimen 1 dan 2, kita mesti terlebih dahulu mempelajari apakah salah satu elemen Empedocles – udara. Semua orang tahu bahawa seseorang tidak boleh hidup tanpa udara – badan kita memerlukan oksigen yang terkandung di udara. Mengesan kehadiran udara boleh agak mudah. Untuk melakukan ini, sudah cukup untuk mengambil sekeping kertas di tangan kami – setelah melambai seperti peminat, kami akan segera merasakan hawa bergerak di wajah kami.

Ketebalan lapisan udara di atas Bumi adalah kira-kira 100 kilometer. Sampul udara bumi ini dipanggil atmosfera. Dan walaupun udara hampir 1000 kali lebih ringan daripada air, atmosfera menolak semua bahagian permukaan badan kita dengan daya yang cukup ketara – daya yang sama dengan berat berat kilogram bertindak pada setiap sentimeter persegi. Tekanan ini dipanggil atmosfera.

Ketebalan atmosfera di atas gunung kurang dari yang di atas laut, dan oleh itu udara yang tinggi di pergunungan tidak terlalu kuat, dan oleh itu tekanan atmosfera udara di pergunungan kurang.Sebagai contoh, di bahagian atas Elbrus, tekanan atmosfera adalah dua kali kurang daripada di Sochi.

Tekanan atmosfera tidak hanya berubah apabila mendaki gunung, tetapi juga apabila suhu dan kelembapan perubahan udara. Dan jika di Moscow, tekanan atmosfera menjadi lebih rendah daripada di Tula, maka udara yang lebih mampat dari Tula mula bergerak ke arah Moscow, iaitu angin selatan. Oleh itu, mengukur tekanan atmosfera membantu membuat ramalan cuaca.

Saintis Perancis yang terkenal, Blaise Pascal, adalah yang pertama membuktikan adanya tekanan atmosfera dan menunjukkan penurunannya apabila mendaki bukit. Di samping itu, Pascal merangka mesin pengkomputeran mekanikal yang pertama, yang kini dikenali sebagai mesin tambahan. Nama Pascal dipanggil unit pengukuran tekanan (1 Pascal = 1N / m2) dan salah satu bahasa pengaturcaraan.

PELAJARAN PENGALAMAN 1 "Adakah sekeping kertas seperti segelas air?"

Apabila kita menghidupkan segelas air, ditutup dengan selembar kertas, ia biasanya mengambil beberapa tetes untuk mencurahkannya, dan kadang-kadang meneteskan air. Di samping itu, lembaran itu sedikit melengkung di bawah berat air. Semua ini membawa kepada hakikat bahawa udara dalam kaca terbalik mendapat lebih banyak ruang daripada sebelumnya.Oleh itu, dalam kaca terbalik, tekanan udara di atas air, iaitu di bawah bahagian bawah kaca, kurang daripada atmosfera (lihat angka di sebelah kiri bawah).

Akibatnya, bahagian bawah selembar kertas bertindak bkira-kirasatu kekuatan yang lebih kuat daripada dari atas, dan nampaknya berpegang pada kaca terbalik.

Untuk memastikan penjelasan ini betul, kami akan menjalankan percubaan yang sama, tetapi dengan kaca, di bahagian bawahnya lubang kecil dibuat (lihat angka di sebelah kanan). Tuangkan ke dalam segelas air. Kemudian tutup lubang dengan jari telunjuk anda, letakkan selembar kertas pada kaca dan pasangkannya bersama. Seperti pada pengalaman terdahulu, sehelai kertas dipegang oleh kaca, tetapi sebaik sahaja kita menaikkan jari telunjuk dan menyamakan tekanan udara di kaca dengan atmosfera, sebaik sahaja air dicurahkan dari kaca.

Oleh itu, kita telah membuktikan bahawa penyebab daun melekat ke segelas air kurang tekanan udara di dalamnya. Dalam erti kata lain, salah satu unsur Empedocles (udara) kurang padat di dalam kaca daripada di luar, dan cinta tidak ada kena mengena dengannya.

PERLAKSANAAN PENGALAMAN 2 "Mengapa pertandingan membenci sabun?"

Molekul cecair dan objek pepejal menarik satu sama lain. Jika tidak, semua cecair dan pepejal akan runtuh ke dalam molekul berasingan dan menjadi gas.

Molekul air sangat tertarik kepada satu sama lain, dan molekul penyelesaian sabun lebih kecil.Oleh itu, apabila satu drop dari penyelesaian sabun muncul di permukaan air, molekul sabun gagal menembus antara molekul air, dan mereka merangkak seluruh permukaan air dan membentuk sebuah filem yang nipis.

Angka atas menunjukkan skema perlawanan, kepala yang ditutupi dengan air sabun, dan garis putus-putus melingkar tempat sabun di sekelilingnya. Sejurus selepas kepala perlawanan terbenam di dalam air, molekul sabun tergesa-gesa dalam semua arah, cuba meningkatkan kawasan sabun sabun. Sepanjang perlawanan, molekul-molekul ini bergerak dari kiri ke kanan, menyeret perlawanan dengan mereka. Akibatnya, peningkatan di tempat sabun di permukaan air menyebabkan pertandingan bergerak. Kami tidak dapat mengesan kebencian yang dikatakan oleh Empedocles.

Jelas, jika anda mengambil satu lagi perlawanan, mencelupkannya ke dalam larutan sabun dan masukkannya ke dalam air "sabun", perlawanan ini akan menjadi tidak bergerak. Cuba lihat sendiri.

PENGALAMAN 3. Bagaimana untuk membuat udara keluar dari air?

Pengalaman ini paling baik dilakukan di hadapan orang dewasa. Tuang sedikit (30 ml) air ke dalam beg plastik, tarik udara keluar dan ketatkannya di atas. Kemudian letakkan beg di dalam ketuhar gelombang mikro dan pasangkannya.Selepas beberapa saat, pakej akan mula berkembang, dan selepas kira-kira seminit ia akan membengkak sehingga ia mengambil hampir keseluruhan jumlah gelombang mikro.

Ambil langkah berjaga-jaga kerana beg itu agak panas. Jawab dua soalan:
1. Di manakah udara datang dari dalam beg tertutup?
2. Apa yang akan berlaku kepada beg yang dimeteraikan dalam microwave kerja, jika anda tidak menuangkan air ke dalamnya?

Satu video percubaan ini, serta penjelasan eksperimen 1 ("Adakah sekeping kertas seperti segelas air?") Boleh didapati di laman web Quantica.

Dalam percubaan 3 "Bagaimana untuk mengeluarkan udara daripada air?" salah satu unsur Empedocles (air) menimbulkan unsur lain (udara). Dari pengalaman itu, diikuti air dan udara agak serupa, jika mereka masuk ke dalam satu sama lain semasa pemanasan dan penyejukan. Jika anda tidak meneka mengapa beg yang dimeteraikan dengan air dinaikkan apabila dipanaskan dalam ketuhar gelombang mikro, maka berikut adalah penjelasan.

PELAJARAN PENGALAMAN 3 "Bagaimana untuk membuat udara keluar dari air?"

Apabila air dipanaskan, kelajuan molekulnya bertambah, dan beberapa molekul yang berada di permukaan air memecahkan ikatan dengan molekul jiran dan terbang, menjadi wap air. Proses ini dipanggil penyejatan. Semakin tinggi suhu air, semakin besar kepadatan dan tekanan wap di atas permukaannya.Oleh itu, beg tertutup dengan air apabila dipanaskan di dalam gelombang mikro membengkak disebabkan fakta bahawa wap air telah terbentuk di dalamnya. Di sinilah udara berasal dari dalam pakej kedap udara.

Sekiranya anda tidak menuangkan air ke dalam beg yang tertutup, letakkan di dalam ketuhar gelombang mikro dan pasangkannya, beg itu tidak akan membengkak. Selepas satu minit, ia hanya sedikit memanaskan badan.

Udara di atas Bumi, iaitu atmosfera, juga mengandungi wap air, kerana air menguap terus dari permukaan genangan air, tasik, sungai, lautan dan lautan. Wap air lebih ringan dari udara, dan oleh itu mereka naik tinggi di atas tanah, dan angin boleh membawa mereka ke jarak jauh. Apabila suhu wap air berkurangan, molekulnya sekali lagi menarik satu sama lain, membentuk titisan air yang paling kecil, atau kabus. Proses ini dipanggil pemeluwapan. Awan di atas kita juga adalah satu kumpulan tetesan air kecil atau salji salju, jika ia sangat sejuk di atas. Titisan besar atau salji jatuh dari awan. Jadi air kembali ke tasik, sungai, lautan dan lautan dan, seperti yang dikatakan, terdapat kitaran air di alam (lihat angka di sebelah kanan).

John Dalton (1766-1844)

Saintis Inggeris John Dalton (1766-1844) adalah yang pertama membuktikan bahawa udara adalah campuran gas dan wap air adalah sebahagian daripada atmosfera.Dalton mula-mula mengira jumlah air yang jatuh ke atas England bersama-sama dengan hujan dan jatuh bersama-sama dengan embun, dan membandingkannya dengan jumlah air yang mengalir dan terbawa oleh sungai-sungai. Nilai-nilai ini ternyata hampir sama, dari mana ia mengikuti semua air yang terlibat dalam peredaran dan tidak ada sumber air yang mendalam di bawah tanah, yang mana para ahli sains purba itu beralasan.

J. Dalton adalah yang pertama untuk menentukan jisim atom dua puluh unsur (hidrogen, nitrogen, karbon, dan lain-lain). Oleh itu, nama Dalton adalah unit untuk mengukur jisim atom (1 Dalton = 1/12 jisim atom karbon).

PENGALAMAN 4. Kenapa mereka menyanyi gelas?

Pengalaman ini paling baik dilakukan di hadapan orang dewasa. Untuk pengalaman itu memerlukan dua cermin yang sama. Isi satu daripada mereka dengan air sebanyak separuh, dan biarkan kedua kosong. Dengan tangan kiri anda, tekan kaki (berdiri) gelas kosong ke permukaan meja. Kemudian lembapkan jari telunjuk tangan kanan anda dengan air dan perlahan-lahan berlari di sepanjang tepi atas kaca kosong, secara beransur-ansur meningkatkan tekanan jari di tepi. Dengan tekanan yang mencukupi, pergerakan pekeliling jari ini akan membawa kepada kemunculan bunyi. Kemudian lakukan sama dengan separuh kaca dipenuhi dengan air.Anda akan mendengar segelas air yang membuat bunyi yang lebih rendah.

Jawab dua soalan:
1. Mengapa kaca mula menyanyi?
2. Kenapa paras bunyi kaca menyanyi turun apabila menuang air ke dalam kaca?

Satu video eksperimen ini boleh didapati di laman web Quantica.

Robert Hooke (1635-1703)

Ahli sains Inggeris Robert Hooke (1635-1703) pada tahun 1660 mendapati undang-undang yang mengikat kekuatan dan ubah bentuk yang menyebabkannya dalam badan yang kukuh. Undang-undang, yang kini dipanggil undang-undang Hooke, menyatakan bahawa ubah bentuk elastik badan adalah berkadar terus dengan magnitud daya yang digunakan. Dalam Latin Hooke menulis undang-undang ini seperti berikut: "Ut tensio, sic uis"yang secara harfiah bermaksud" Kekuatan apa yang memanjangkan. "Pada masa itu, saintis, mengumumkan penemuan mereka, kadang-kadang menyulitkan mereka, kerana mereka takut bahawa seseorang akan sesuai dengan penemuan ini. dia membuat anagram – menyusun semula huruf dalam susunan abjad. Hasilnya adalah berikut: "ceiiinosssttuu"Dia menerbitkan anagram ini pada tahun 1676, dan pada tahun 1678 ia disahkan.

Antara penemuan dan penemuan yang dimiliki oleh Hooke, kami menyebutkan rekacipta teknikalnya yang paling penting – jam tangan poket dengan ketepatan yang sangat tinggi untuk masa itu. Mereka jatuh di belakang atau tergesa-gesa kurang dari satu minit sehari.Untuk memastikan ketepatan yang tinggi, Hook memasukkan mekanisme jangkar (Rajah 1) dan spring spiral (Rajah 2) dalam reka bentuk jam tangan. Sebelum ciptaan Hooke, jam itu harus dikurangkan setiap hari, kerana mereka boleh lari atau jatuh di belakang selama ini selama lebih dari 15 minit. Menjelang akhir kurun ke-19, jam musim bunga Hooke telah bertambah baik dan ketepatan mereka meningkat sebanyak 10 kali, yang membolehkan pelayar mencatat masa yang lebih tepat pada waktu tengah hari dan menentukan bujur kedudukan mereka di laut terbuka dengan ketepatan 0.5 darjah.

1. Pemacu roda berputar dengan bantuan bateri (sebelum ini, spring clockwork atau berat menjalankan peranannya). Jangkar berayun, memaksa roda pencetus berputar tidak berterusan, tetapi satu bahagian untuk masa yang tetap. 2. Pengimbang spring gegelung berfungsi seperti pendulum – penyeimbang menjadikan ayunan anchor tidak terlalu cepat dan agak seragam, memelihara tenaga roda pencetus, dan musim bunga masih meningkatkan sifat-sifat ini. 3. Pemacu roda menolak bar imbangan melalui jangkar. Akibatnya, balancer berfungsi sebagai pendulum sepanjang masa sementara roda berputar.

Dalam percubaan 4, "Kenapa mereka menyanyi gelas?" gelas kaca mula terdengar apabila ia diadakan di pinggirnya dengan jari basah.Adalah diketahui bahawa kaca dibuat dari pasir sungai, yang, bersama dengan batu lain (granit, marmar, batu kapur, dll.) Adalah sebahagian dari kerak bumi. Oleh itu, hampir semua pepejal boleh dianggap unsur "duniawi" Empedocles, dan mereka semua boleh menjadi sumber bunyi. Dan sekarang mari jawab soalan mengapa sentuhan badan pepejal membawa kepada kemunculan bunyi.

PELAJARAN PENGALAMAN 4 "Kenapa mereka menyanyi kacamata?"

Untuk memahami mengapa mereka menyanyi gelas, pertama anda perlu memahami bunyi apa. Ini adalah topik untuk artikel berasingan, tetapi sekarang sudah cukup bagi kita bahawa bunyi adalah ayunan udara.

Sering kali, udara berfluktuasi kerana getarannya dihantar oleh badan pepejal. Sebagai contoh, apabila seseorang bercakap, suaranya terdengar kerana kord vokalnya terombang-ambing dalam tekaknya. Apabila memainkan gitar, bunyi itu datang dari kenyataan bahawa rentetan berayun – untuk ini pemuzik menarik mereka atau memukul mereka dengan jari-jarinya. Bunyi yang sedikit berbeza diperolehi semasa bermain biola. Apabila seorang pemuzik memimpin rentetan dengan busur, rentetan ditarik beberapa jarak kerana geseran. Kekuatan keanjalan cenderung membawanya kembali; sebaik sahaja kuasa ini melebihi kuasa geseran, rentetan "pecah" dari busur, membuat getaran, dan busur sekali lagi "menangkap" itu, dan semuanya mengulangi – akibatnya rentetan berosilasi, dan kita mendengar suara.

Dengan kaca nyanyian, segalanya disusun hampir sama dengan biola: jika anda mengendalikan jari anda di sepanjang pinggir kaca, penyelewengan kecil kulit akan berpaut ke kaca, maka ia akan pecah, menyebabkan kaca itu berfluktuasi. Perbezaan dengan rentetan biola ialah getaran ini adalah mikroskopik, mereka tidak boleh dilihat dengan mata (walaupun anda boleh merasakannya dengan jari anda). Walau bagaimanapun, jika air dituangkan ke dalam gelas, maka, "bermain" pada kaca, seseorang dapat melihat gelombang yang muncul di permukaan air. Oleh itu, segelas kaca benar-benar turun naik: getaran kaca dihantar ke air dan menjadi kelihatan.

Untuk percubaan untuk berjaya, adalah penting bahawa kaca dan jari tidak berminyak (kerana daya geseran berfungsi di sini); jari harus dibasahkan dengan air untuk melekat lebih baik (busur untuk tujuan yang sama digosok dengan rosin).

Tetapi kenapa segelas air bunyi lebih rendah daripada kaca tanpa air? Penjelasan yang tepat tidak mudah, namun kira-kira fenomena ini boleh dijelaskan seperti berikut. Bunyi yang lebih rendah kepada kami adalah orang-orang di mana udara berfluktuasi dengan lebih perlahan. Dan sekarang bayangkan pendulum musim bunga – musim bunga dengan berat yang melekat padanya. Video yang dipaparkan di laman web "Quantika" menunjukkan ayunan pendulum spring, yang boleh dibuat dari spring slink dan mandarin. Dari pengalaman jelas bahawa musim bunga dengan mandarin bervariasi kurang kerap daripada tanpanya.Sememangnya, semakin besar beban, semakin lama musim bunga mengembalikannya ke kedudukan asalnya. Kira-kira sama berlaku dengan kaca: mengisi kaca dengan air, kita meningkatkan jisim, yang berubah-ubah, dan oleh itu kekerapan ayunan berkurangan, seperti pada musim bunga, apabila tangerin dilampirkan kepadanya.

PENGALAMAN 5. Kenapa garpu tidak jatuh?

Ambil dua garpu, sambungkannya, dan dalam jurang antara mereka masukkan tusuk gigi kayu. Kemudian letakkan pembinaan ini pada gelas kaca (atau kaca tinggi) supaya ia menyentuh pinggir piala hanya dengan tusuk gigi (lihat angka di sebelah kanan). Pada masa yang sama, cuba menghalang pembinaan daripada jatuh, tetapi untuk menggantung di tepi dengan mantap. Hakikat bahawa ini benar-benar boleh dilakukan ditunjukkan dalam video di laman web Quantica.

Sekarang jawab dua soalan:
1. Kenapa reka bentuk dua garpu dan tompok gigi begitu stabil?
2. Di manakah pusat graviti reka bentuk ini?

Archimedes (sekitar 287-212 SM)

Saintis Yunani purba yang terkenal Archimedes (sekitar 287-212 SM) tinggal di bandar Syracuse (Sicily), yang terletak seratus kilometer dari kota Akragas (sekarang Agrigento), di mana dua abad sebelum Empedocles tinggal, membahagikan dunia menjadi empat unsur-unsur.Archimedes sangat suka geometri, dan ini membantu dia menemui beberapa undang-undang fizik, salah satunya dinamakan selepasnya.

Undang-undang Archimedes berkata: sebuah badan, yang direndam dalam cecair (atau gas), tertakluk kepada daya menolak yang sama dengan berat cecair (atau gas) yang dipindahkan oleh badan ini. Untuk pertama kalinya, dunia mengetahui tentang undang-undang Archimedes dari buku arkitek Rom Vitruvius, yang hidup pada abad ke-1 SM dan merancang saluran air Rom pada zaman Julius Caesar. Menurut Vitruvius, Archimedes mendapati undang-undangnya semasa mandi, dan selepas itu dia melompat keluar dari rumah yang telanjang dan mula menjerit "Eureka!", Yang dalam bahasa Greek bermakna "Menemuinya!".

Tidak kurang undang-undang terkenal, yang ditemui oleh Archimedes, adalah "peraturan leverage." Penulis Yunani kuno Plutarch (45-127) memberitahu kami tentang cara yang luar biasa Archimedes ingin menggunakan "peraturan leverage": "Archimedes pernah menulis kepada Raja Hieron, dengan siapa dia kawan dan persaudaraan, dengan kuasa ini, anda dapat memindahkan apa-apa kargo, seperti yang dilaporkan, terpesona dengan penolakan bukti sendiri, dia menambahkan dengan sabar, bahawa jika dia mempunyai Bumi lain di pelupusannya, di mana dia boleh berdiri, dia akan memindahkan kita ".Pendek kata, "berikan saya pijakan dan saya akan mengubah dunia."

Archimedes mula memperkenalkan konsep "pusat graviti" badan dan mendapati kedudukan pusat graviti bagi badan rata mempunyai bentuk segitiga dan paralelogram. Bagi mereka yang terlupa, kita ingat bahawa pusat graviti badan adalah titik yang mana, ia boleh dipertimbangkan, graviti digunakan (kuasa tarikannya ke Bumi).

Jika badan digantung pada kuku yang didorong ke dinding, maka selepas beberapa keraguan badan akan menjadi pegun, dan pusat graviti akan berada di bawah titik penggantungan, iaitu, pada garis lurus tegak turun dari titik penggantungan. Menggunakan harta ini pusat graviti, kami akan mencari kedudukannya untuk angka yang ditunjukkan dalam gambar (lihat juga video di laman web "Quantika"). Pertama, kita akan menggantung badan dengan titik A dan, apabila ia menenangkan, kita melukis garis merah melalui titik A lurus ke bawah (seperti dalam angka ke kanan). Kemudian kita akan melakukan perkara yang sama, menggantungkan badan dengan titik B, dan lukis garis biru (seperti dalam gambar di sebelah kanan). Adalah dilihat bahawa garisan bersilang di titik C, yang merupakan pusat graviti angka ini. Dalam banyak kes, pusat graviti badan mungkin berada di luar badan ini. Video di laman web Quantica menunjukkan bahawa pusat graviti kedua-dua garpu saling berkaitan adalah di antara mereka.

PELAJARAN PENGALAMAN 5 "Mengapa plag tidak jatuh?"

Pengalaman 5 "Mengapa garpu tidak jatuh?" menunjukkan bahawa reka bentuk dua garpu yang diikat dengan tudung ternyata sangat stabil jika diletakkan di tepi kaca. Sebab kestabilan adalah bahawa pusat graviti struktur berada di bawah titik sokongannya (lihat angka kiri dengan pusat graviti yang ditandai dengan titik biru dan titik sokongan yang ditandai dengan warna merah). Untuk mengesahkan kesahihan penjelasan ini akan membantu pengalaman lain (lihat video di laman web "Kuasa"). Ambil satu segmen kecil tiub, sebagai contoh badan pen terasa.

Jika ujung tiub berserenjang dengan paksi, maka anda boleh meletakkan tiub secara menegak di atas meja mendatar supaya ia tidak jatuh. Dalam kes ini, pusat graviti tiub akan berada di atas titik tumpu, dan ia akan mudah untuk mengalih keluar tiub dari kedudukan keseimbangannya dan hujungnya.

Sekarang kita ambil tiub untuk benang yang diikat ke hujungnya, dan pastikan bahawa dalam kes ini keseimbangan akan stabil, kerana selepas memesongkan tiub dari kedudukan menegak, ia akan kembali kepadanya selepas beberapa turun naik. Dalam kes ini, pusat graviti tiub berada di bawah titik penggantungannya.

PENGALAMAN 6. Bagaimanakah bola di kaca?

Ambil bola tenis meja, gelas dan letakkannya seperti yang ditunjukkan di atas meja. Adakah mungkin meletakkan bola ke dalam gelas tanpa menyentuh bola dengan tangan dan bahagian tubuh yang lain? Menolak bola ke pinggir meja, dan kemudian menangkapnya dengan kaca juga dilarang. Hakikat bahawa ini benar-benar boleh dilakukan ditunjukkan dalam video di laman web Quantica.

Sekarang jawab dua soalan:
1. Apa daya mengetatkan dan memegang bola di dalam kaca?
2. Adakah mungkin untuk membuat pengalaman ini dengan kaca berkembang ke atas?

PELAJARAN PENGALAMAN 6 "Bagaimanakah bola di kaca?"

Ketika memutar kaca, sepanjang masa kita menekan dindingnya dengan dinding supaya berputar di dalam kaca. Di leher, dinding sempit dan, kerana kecenderungan mereka, mereka menekan bola bukan sahaja ke sisi, tetapi juga ke atas. Dengan cara lain, anda boleh menjawab "dari segi bola." Ia, seperti dalam centrifuge atau pada karusel, sangat menekan ke dinding kaca, memerah ke kawasan paling jauh dari paksi kaca.

Kaedah ini tidak sesuai untuk kaca dengan leher berkembang: bola akan ditolak dari kaca.

Artyom Kostyukevich

Lihat juga:
Kuliah sains popular Konstantin Bogdanov "Fizik di dalam kita", 13 Disember 2007, Moscow, FIAN.


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: