Empat ofiury dari bawah Penza • Anton Nelikhov • Gambar saintifik hari mengenai "Unsur" • Paleontologi

Empat ofiury dari bawah Penza

Gambar itu menggambarkan penemuan yang unik: sekumpulan Ophiur yang sudah pupus – saudara dekat bintang laut. Mereka merangkak di dasar laut di tempat Penza moden kira-kira 310 juta tahun yang lalu, dalam tempoh Carboniferous. Sisa-sisa mereka ditemui terima kasih kepada rantaian keseluruhan kemalangan.

Di tengah-tengah zaman Karbon, seluruh bahagian Eropah di Rusia diliputi oleh lembangan laut yang besar. Batu kapur telah didepositkan di bahagian bawahnya, yang kini ditambang untuk pengeluaran simen di banyak rantau. Pada musim panas 2017, seorang pencinta paleontologi, batu pengilap Roman Mishanov memandu ke sebuah kuari besar yang terletak 70 kilometer di utara Penza berhampiran desa Issa.

Perjalanan itu tidak dirancang: Mishanov bertemu dengan ahli arkeologi tempatan, yang menasihatinya untuk pergi ke kuari untuk mencari batu. Di bahagian kerja kerjaya Mishanov tidak dibenarkan, tetapi dibenarkan untuk mengembara di tempat pembuangan lama. Flints, kerang brachiopod fossilized, dan jarum individu sapu laut kadang-kadang dijumpai di sini di timbunan batu kapur. Dalam masa beberapa jam, Mishanov mengumpul beberapa sampel. Di rumah, dia mula membersihkannya dengan sandblaster.Batu kapur adalah lembut, penemuannya agak biasa, tidak ada kejutan yang diramalkan. Tiba-tiba satu batu kapur yang tidak biasa dari bawah batu nipis dan hitam kelihatan seperti Mishanov memanggil mereka, "cacing". Berminat dengan mereka, Mishanov mula membersihkan batu kapur dengan lebih berhati-hati. Sepanjang sepuluh minit, dia telah menemui empat badan fosil yang kelihatan seperti bintang laut.

Walaupun fosilnya rapuh, mereka ternyata dibersihkan hampir tanpa kehilangan. Bukan tanpa sebab selama bertahun-tahun Mishanov terlibat dalam ukiran dan ukiran ukiran batu. Dia menyiarkan gambar hasil penemuan di laman web Ammonit.Ru pencinta paleontologi. Mereka telah diperhatikan oleh GV Mirantsev, seorang pekerja Institut Paleontologi Akademi Sains Rusia, pakar dalam echinoderm fosil. Sampel dipindahkan untuk belajar di institut.

Salah satu ofiur (pandangan dari sisi oral) dari sampel yang dijumpai oleh Roman Mishanov. Foto © Roman Mishanov

Ia segera menjelaskan bahawa pencarian itu unik bukan sahaja untuk Rusia, tetapi juga untuk seluruh planet. Ofiury sangat jarang dijumpai secara keseluruhan. Lebih-lebih lagi, mustahil untuk mencari mereka secara khusus. Batu arang rapuh, sebagai peraturan, adalah kecil dan rapuh.Selepas kematian, badan mereka dengan cepat runtuh ke segmen mikroskopik.

Mencuci tanah liat zaman arang batu, contohnya, dari rantau Moscow, menunjukkan bahawa terdapat banyak menjalar di sini, hanya untuk mencari keseluruhan, utuh, tidak mustahil. Dalam tumpuan, selepas membasuh, segmen tangan individu sering dijumpai, kecil, dengan bijirin pasir, "vertebra", dan kadang-kadang – cakera oiur. Ophiura dapat hidup sepenuhnya jika ia dibanjiri dengan cepat dengan hujan lembut. Ini jarang berlaku, tetapi ia berlaku sama sekali – dan selama berjuta-juta tahun, terdapat banyak ophius sepenuh masa di dalam batuan.

Masalahnya berbeza. Sisa-sisa hidup hampir mustahil untuk mencari utuh. Sekiranya lapisan batu kapur atau tanah liat terputus dan mendedahkan ophiura, kerangkanya akan tergelincir dengan cepat dari perubahan suhu siang dan malam, dari embun dan hujan. Dan jika ophiura tidak dibuka, bagaimana anda melihatnya di dalam batu? Carian khas akan melakukan sedikit: ofiury biasanya haiwan kecil, saiz anggur. Cari seperti yang unik, seperti di rantau Penza, sampel hanya boleh rawak. Ini adalah salah satu ciri yang ingin ditontonnya.

Jubin dengan pejabat Penza adalah kecil, saiz epal besar. Sami ofiura saiz kuku. Melestarikan tiga keseluruhan keseluruhan dan tidak keempat. Terdapat juga kelima di jubin: dua tangan menonjol dari tepi batu dari batu – kemungkinan besar, ini adalah nota keseluruhan rapuh, brachiopods dikebumikan di bawah sink.

Ophius kemungkinan besar meninggal dunia apabila mereka dibasuh dengan beberapa jenis kemurungan di bahagian bawah dan diliputi oleh lumpur. Dua daripada mereka berbohong. Dua mulut ke bawah. Mungkin, mereka tergolong dalam genus Aganastersebelum ini diterangkan dari corak sedimen arang batu AS. Pandangan itu kemungkinan besar baru. Penza ofiury lebih muda dari Amerika Syarikat (mereka berasal dari Carboniferous yang lebih rendah), dan jarak dari AS ke Penza tidak dapat diliputi oleh jenis binatang yang sama.

Penipuan ophiur arang batu juga terdapat di rantau Vladimir. Mereka adalah pemeliharaan yang lebih teruk dan kepunyaan spesies lain daripada sampel dari rantau Penza. Foto dari ammonit.ru

Secara umum, ophius purba tidak berbeza dalam kepelbagaian. Menurut paleontolog G. V. Mirantsev, di sedimen Upper Middle Carboniferous dari Rusia di Eropah, adalah selamat untuk mewujudkan kehadiran hanya dua jenis ophiur.Spesis yang paling mungkin berubah, tetapi genera kekal tidak berubah selama 20-25 juta tahun.

Foto © Roman Mishanov.

Anton Nelikhov


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: