Di sisi lain perkataan

Di sisi lain perkataan

Alexander Petrov
"Mekanik Popular" №3, 2012

Alat ucapan yang dibangunkan dan keupayaan untuk mengartikulasikan kata-kata secara artikulat adalah salah satu faktor terpenting yang menjadikan haiwan sebagai manusia. Walau bagaimanapun, bahagian verbal (lisan) hanya menguasai 20 hingga 40% dalam komunikasi manusia. Selebihnya adalah nonverbalic.

Ramai pembaca konsep "nonverbalic" dan "teori pembohongan" sudah biasa dari rancangan TV dengan nama yang sama dalam terjemahan Rusia (dalam bahasa asal Berbohong kepada saya), yang selama beberapa tahun telah melalui Saluran Pertama. Profesor Paul Ekman, ahli teori utama nonverbalisme, menjadi perunding dan prototaip untuk watak utama siri ini. Imej: Mekanik Popular

Untuk menggambarkan bahawa komunikasi bukan hanya kata-kata, kami memberikan contoh yang terkenal: perbualan telefon. Berapa kerap tidak berlaku untuk memahami antara satu sama lain apabila mustahil untuk melihat pengantara! Nampaknya semua kata-kata yang dituturkan, segala-galanya tidak pernah diucapkan – tetapi sekali lagi ada sesuatu yang hilang. Nampaknya kepada kami: bagaimana jika orang di sisi lain talian telefon hanya berpura-pura menjadi serius, tetapi sebenarnya tidak menahan ketawa, menguap dari kebosanan, atau sesuatu yang lain seperti itu?

Keadaan ini lebih teruk lagi dengan komunikasi melalui korespondensi, apabila kita bukan sahaja tidak melihat pengantara, tetapi tidak mendengar suara-suara intonasinya. Keadaan ini sebahagiannya diselamatkan oleh emotikon, sifat tidak genre genre rangkaian epistol, tetapi mereka tidak begitu baik. Tidak ada yang akan menggantikan keupayaan untuk melihat seseorang, mendengarnya, dan jika perlu, sentuh dan pastikan bahawa dia benar.

Terdapat sains yang berkaitan dengan komponen komunikasi tanpa lisan, ada juga amalan penerapan yang boleh digunakan sesiapa sahaja. Dan bagi sesetengah orang, kemampuan untuk melihat apa yang ada di sisi lain kata-kata diberikan secara semula jadi.

Nonverbalica saintifik

Sains yang disebutkan disebut paralinguistik, ia berasal dari pergantian tahun 1940-1950 di Amerika Syarikat. Subjek minatnya pada masa kini adalah kompleks fenomena yang merupakan sebahagian daripada komunikasi manusia, tetapi tidak boleh dibela. Jangan takut dengan awalan yang meragukan "para-": dalam kes ini, ia bermaksud "kira-kira, di sebelah", iaitu, sebenarnya, kita menyiasat fenomena yang hampir dengan linguistik, tetapi tidak dalam skop kajiannya.

Kembali pada tahun 1930-an, ahli bahasa Soviet Nikolai Yushmanov mula menyelidik pelbagai alat bunyi yang memperkayakan ucapan, tetapi tidak ditransmisikan (atau ditransmisikan hanya kira-kira) menggunakan fonem bahasa.Dia menamakan kawasan ini sebagai "fonetik luar biasa." Ia termasuk pelbagai nyanyian, batuk, bersiul, saling bicara dan gema, serta ketawa. Pada pandangan pertama, nampaknya remeh, tetapi sebenarnya semua ini adalah kod yang tidak membawa maklumat yang kurang daripada bahasa yang sebenarnya: kita menggunakan "nea" (yang sebenarnya seperti "m-m"), "yep" dan "aha" bukannya "ya" dan "tidak", kita mengatakan sesuatu yang serupa dengan "hmmm …" apabila kita ingin mengatakan bahawa kita memerlukan masa untuk berfikir, tetapi dengan ketawa, semua "ha ha, "hehe" dan "hee-hee" boleh dilaburkan di jurang makna, serta dalam kata-kata seperti "oh-oh …", "oo-oo …", "ss …".

Satu lagi arah di mana paralinguistik terlibat adalah ciri fonasional ucapan – bagaimana tepatnya orang melafazkan kata-kata. Bermaksud kategori ini termasuk intonasi, timbre, kepantasan, kelajuan dan kecerdasan sebutan, aksen suara kata-kata individu, dan sebagainya. Ungkapan yang sama boleh diucapkan supaya ia mempunyai makna yang bertentangan.

Satu lagi disiplin (sesetengah penyelidik menyifatkannya sebagai paralinguistik, seseorang meletakkannya ke sains berasingan) dipanggil "kinesik". Dia mengkaji gerak isyarat, gerak isyarat dan postur yang mengiringi komunikasi, serta ungkapan muka yang menyampaikan emosi.Akan ada cerita yang berasingan tentang gerak isyarat, postur dan ekspresi wajah, bahagian-bahagian proses komunikasi ini mampu menyampaikan maklumat hampir lebih daripada kata-kata yang sebenarnya.

Arah yang dikaji adalah lebih teruk – ia adalah pro-topik yang berkaitan dengan ruang dan masa dalam konteks sistem isyarat. Istilah ini diperkenalkan oleh ahli antropologi Amerika Edward Hall, yang juga memulakan penyelidikan ke arah ini. Jarak tertentu antara orang dalam konteks yang berbeza dapat dilihat secara berbeza; menurut Hall, terdapat empat jarak utama: intim (0-0.5 m), peribadi (0.5-1.2 m), sosial (1.2-3.65 m) dan awam (lebih daripada 3.65 m ). Anda boleh berhubung dengan kenyataan bahawa saudara-mara dan kawan-kawan datang rapat semasa perbualan, kadang-kadang rapat, tetapi jika orang asing mengintai anda dan menampar bahu anda, ini mungkin menyebabkan penolakan, rasa ancaman; orang asing lebih selesa untuk melihat dari jarak beberapa meter – tetapi bayangkan jika orang yang dikasihi menjauhkan diri dari anda!

Secara umum, anda boleh memindahkan maklumat tanpa perkataan dengan cara yang berbeza: dengan pakaian, perhiasan, make up (contohnya,kita boleh mengingati konsep "pakaian berpakaian" dan "pertemuan tanpa ikatan"); bau (dalam budaya Eropah, bau diberikan perhatian yang sangat sedikit, tetapi di timur, bau adalah bahagian yang sangat penting dari persepsi para pengantara); pergerakan mata dan hubungan mata ("memegang pandangan seseorang", atau "melihat jauh" atau "menembak mata seseorang"); Selain itu, negara-negara yang berbeza mempunyai ritual yang kompleks, seperti perkongsian makanan atau pertemuan selepas perpisahan yang lama, sesetengahnya biasanya saling berkaitan dengan banyak maklumat tidak langsung dan lisan.

Mengapa kamu berbohong kepada saya?

Semua cara komunikasi bukan lisan dengan asalnya dibahagikan kepada dua kategori: ditentukan budaya dan biologi. Jika bekas, sebagai peraturan, dilaksanakan secara sedar atau separuh sadar, maka yang terakhir, berakar pada kedalaman evolusi Homo sapienstidak diiktiraf dan kurang boleh diurus. Sama ada kita mahu atau tidak, tetapi jika ada insentif, kita akan tersenyum, ketawa, menangis, memerah, atau mengeluarkan tangan kita dari sesuatu yang berbahaya atau tidak menyenangkan.

Ia berlaku bahawa tindakan-tindakan yang tidak terkawal itu bertentangan dengan apa yang kita katakan dalam kata-kata – dan memberikan kita dengan kepala kita.Seseorang akan berbohong dan biarkan dia mengalihkan pandangannya ke dinding, atau dia mengatakan bahawa dia berminat, tetapi dia hampir menguap. Dan semua orang boleh melihatnya. Dan walaupun mereka tidak melihat, mereka merasakan kepalsuan, percanggahan. Psikologi memanggil perbezaan ini dalam tingkah laku "ketaksuban".

Semua orang menghadapi keperluan untuk menyembunyikan kebohongan lambat laun. Ini biasanya berlaku pada masa kanak-kanak awal, dan sesetengah kemudian berjaya dengan baik dalam kemahiran ini. Pada masa ini, satu-satunya cara yang perlu bergantung pada ketika berkomunikasi dengan penipu adalah pandangan semulajadinya, sehinggalah suatu hari psikolog Amerika Paul Ekman mengambil fenomena ini dengan ketajaman saintifik dan mengembangkan "teori pembohongan."

Sistem pengekodan pergerakan wajah

Pada tahun 1978, Profesor Paul Ekman dan rakannya Wallace Friesen maju Sistem FACS, yang membolehkan untuk menyandarkan, iaitu merakam dalam bentuk urutan abjad angka, apa-apa ungkapan muka manusia, bersamaan dengan pelbagai jenis emosi (sehingga 7000 varians).

Senarai unit motor dan deskriptor

0: muka tidak menyatakan apa-apa.
1-46 (kecuali 40): melibatkan unit motor (setiap digit adalah kumpulan otot atau kumpulan otot yang berasingan).
51-60 dan 83: pergerakan kepala (giliran, selekoh, mengangguk).
61-69: pergerakan mata.
70-74: kod penglihatan (menunjukkan bahawa sebahagian muka tidak kelihatan).
40, 50, 80-82, 84-85, 91-92, 97-98: kod perilaku umum (menggigil, mengangkat bahu, menelan, dll).
Surat A-E: tahap keamatan unit motor.
Surat B, U, L, R: simetri / asimetri pergerakan.


Contoh emosi pengekodan:

senyuman ikhlas ("senyuman Duchene"): 6 + 12
senyuman tidak senonoh ("Amerika"): 12
jijik: 9
takut: 1 + 2 + 4 + 5 + 20 + 26
penghinaan: R12A + R14A


Pada mulanya, ungkapan dikodkan secara manual, tetapi hari ini terdapat program komputer yang membolehkan anda membaca dan mengeluarkan hampir semua kemungkinan kombinasi unit motor.

Kod otot wajah kegemaran Ekman

1, 2 – otot depan
4 – Otot bangga
6, 7, 22-24 – otot pusingan mata
8 – otot pusingan mulut
9, 10 – otot persegi bibir atas
11 – otot zygomatic kecil
12 – otot zygomatic yang besar
13 – otot mengangkat sudut mulut
14 – otot pipi
15 – Otot, menurunkan sudut mulut
17 – otot dagu
38, 39 – Otot hidung

Menurut Ekman, pembohongan adalah keputusan yang disengaja untuk menyesatkan seseorang yang kepadanya informasi ditujukan, tanpa peringatan tentang hasratnya untuk melakukannya.Ini termasuk bukan sahaja mesej maklumat yang tidak tepat, tetapi juga kesunyian, setengah kebenaran, pelbagai helah yang digunakan dalam perbualan, dan bahkan kebenaran, yang dibentangkan di bawah nama yang tidak benar – semua ini bermakna "untuk mengelirukan".

Terdapat keseluruhan sistem perubahan tingkah laku yang mengkhianati ketidak insiden seseorang. Emosi menunjukkan lebih banyak tentang seseorang – sukar untuk menipu mereka secara semulajadi, ketawa tiruan selalu berbunyi dan kelihatan sedikit berbeza daripada ikhlas, nyata. Berikan orang dan microspressions wajahnya. Microexpressions meniru pergerakan yang cepat ditindas (mereka tidak tahan lebih lama daripada seperempat detik), sepadan dengan emosi yang sebenarnya dialaminya. Kebanyakan orang tidak memberi perhatian kepada mereka, tetapi sia-sia.

Ini serupa dengan cara pengesan pembohongan, tetapi di sini tidaklah cukup untuk dapat mengesan sedikit perbezaan antara emosi dan perubahan tingkah laku. Ia perlu memahami bagaimana untuk mentafsirkan maklumat yang diterima dengan betul, dan ini tidak semudah itu. Ia biasanya berlaku seperti: kita mengesyaki seseorang sesuatu, maka kita melihat pengesahan ketidak insititinya (sebagai contoh, dia menjadi bimbang) dan kami berfikir: "aha! – Dan sementara itu, alasan kegembiraannya boleh jadi apa-apa, dan perhatian rapat anda juga.Walau bagaimanapun, ini boleh dipelajari, contohnya, dari buku-buku Paul Ekman, yang diterbitkan dalam bahasa Rusia.

Bahasa badan

Unsur-unsur komunikasi non-lisan yang tertanam dalam sifat manusia sering kali tidak hanya direproduksi secara tidak sengaja, tetapi juga dilihat oleh pengadil tanpa disedari. Ia agak mustahil untuk menggunakannya; Emosi yang ikhlas adalah sukar untuk palsu, postur dan isyarat lebih mudah. Perkara utama untuk mengetahui maklumat yang dibawa.

Artanomi – Program yang dibangunkan oleh artis Victoria Contreras Flores untuk melatih pelukis potret dan animator. Program ini membolehkan anda meniru ungkapan wajah, dengan mengambil kira otot yang sedang bekerja. Program ini secara aktif digunakan oleh ahli psikologi. Imej dari www.artnatomia.net

Kajian bahasa badan dikaitkan dengan nama Alan Pisa dari Australia. Tidak seperti Paul Ekman, Alan bukan seorang saintis dalam akal akademik perkataan itu – dia hanya salah satu dari mereka yang telah dianugerahkan sifat pengamatan dan keupayaan untuk menganalisis apa yang dilihatnya. Alan bekerja dari zaman kanak-kanak – pertama sebagai jurujual perjalanan, kemudian sebagai ejen insurans – di kawasan yang tidak berterima kasih di mana anda sama ada seorang jenius komunikasi, atau anda dihalau dari setiap pintu.Ia adalah kepadanya bahawa frasa yang terkenal itu adalah: "Anda tidak akan mempunyai peluang kedua untuk membuat kesan pertama." Alan Pease dengan sempurna menguasai seni melupuskan orang menggunakan bahasa badan, dan kemudian menulis buku tentangnya dan menjadi jutawan. Dia tidak lagi menjajakan, kini dia pergi ke negara yang berbeza dengan kuliah dan berunding dengan syarikat-syarikat besar.

Jadi, apa yang menimbulkan sikap, gerakan dan pergerakan itu, dan maklumat apa yang orang menyampaikan kepada satu sama lain dengan bantuan mereka? Adalah menarik untuk menyaksikan diri anda dan orang lain, memberi perhatian kepada mesej yang tidak lisan, yang sering tidak disedari yang disiarkan oleh pengadil atau masyarakat umum. Kebanyakan mereka datang dari masa lampau prasejarah. Homo sapiensitulah sebabnya mereka menetapkan manifestasi paling primitif sifat manusia: keinginan untuk menguasai, pelbagai bentuk pencerobohan atau, sebaliknya, pasif, kesediaan untuk patuh, perlunya perlindungan. Lapisan besar yang berasingan mewakili segala macam tanda perhatian kepada subjek seks yang menarik dari seks bertentangan.

Mencari seperti sistem kod

Cousin Charlie Flirting Boy Laugh. Gambar F. Barnard, 1875. Illustrated London News C1850-1899.Foto dari www.old-print.com

Hari ini, frasa "untuk membuat mata" hanya bermaksud keupayaan untuk melihat objek minat mereka sedetik dan misterius, tetapi dalam abad XIX yang suci itu adalah sistem kod penuh, dengan bantuan pencinta mana-mana yang boleh bertukar-tukar mesej dengan orang lain yang tidak disedari oleh orang lain.

Winks dengan mata yang berlainan, dalam urutan yang berlainan dan dengan tempoh yang berbeza, menyentuh kelopak mata dengan jari anda dan tindakan semula jadi yang lain, mungkin, "Saya sayang kamu (tidak)," "Dengan hati-hati, mereka melihat kami," "Saya sudah berkahwin," dan banyak lagi.

Seseorang yang secara semula jadi berkuasa atau berasa selesa dengan keadaan boleh diiktiraf dengan meletakkan tangannya di belakangnya, bersandar pada bahu atau tangannya ke dinding, seolah-olah menunjukkan tuntutan ke wilayah itu; duduk, orang itu dengan peluang untuk mendayung sebuah kerusi, meletakkannya ke belakang, atau membuang kakinya di atas meja atau di tempat lain – dia merasa selesa dalam ruang yang dia anggap sendiri. Sebaliknya, subjek itu tidak pasti, bersedia untuk membuat konsesi, nampaknya seolah-olah dia kurang daripada ketinggiannya, mengejek, cuba "memejamkan kepalanya."

Jika seseorang bimbang, maka dia sering menggigit kuku, atau pena, atau sesuatu yang muncul, atau hanya menarik jari-jarinya ke dalam mulutnya setiap saat dan kemudian.Berbagai sentuhan ke wajah bermakna seseorang itu bercakap atau mendengar dusta; manifestasi yang paling langsung dari isyarat ini adalah tangan yang menutup mulut atau muka. Walau bagaimanapun, jika seseorang memegang dagunya, itu bermakna bahawa pada masa ini dia mungkin mengambil beberapa jenis keputusan.

Lengan melintasi dada atau kaki, dibuang kaki, adalah tanda bahawa seseorang takut atau tidak setuju dengan apa yang dia dengar; secara umumnya melintas anggota badan adalah penghalang, percubaan untuk mengasingkan diri dari musuh. Sekiranya tangan anda berada di tali pinggang anda, ia bermakna bahawa seseorang bukan sahaja tidak bersetuju, tetapi juga bersedia untuk melawan. Ini juga dibuktikan oleh kecondongan kepala yang rendah, pandangan dari bawah. Sebaliknya, seseorang yang tangannya tidak diseberang dan tidak diletakkan di mana-mana tempatnya, dan kebanyakan masa dengan telapak tangannya menghadap pengantara, dilupuskan dengan baik atau cuba muncul seperti itu. Ini adalah hanya gerak isyarat asas dan yang paling banyak diketahui, untuk senarai lengkap, anda boleh merujuk kepada Bahasa Tubuh Alan Pisa.

Pada akhir bahan, tempahan harus dibuat: tidak perlu mengambil gerak isyarat secara berasingan sebagai kebenaran seratus peratus.Jika seseorang telah menyeberang kaki, ia mungkin bermaksud bahawa dia tidak bersetuju dengan anda, tetapi mungkin sama kaki kakinya sejuk atau dia mahu pergi ke tandas; jika dia sekarang dan kemudian menyentuh dirinya dengan hidung – agak mungkin bahawa dia mempunyai, katakan, hidung berair. Gerak isyarat, tanda-tanda dan pose, tanda-tanda muncul dengan cara yang kompleks: semakin banyak bukti yang anda lihat, lebih tepat lagi tekaan anda. Dan akhirnya, anda harus selalu membuat pindaan kepada konteks di mana komunikasi berlaku.


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: