Di hadapan rakan-rakan, lebih mudah untuk ikan mengalami kegelisahan dan kecemasan • Elena Naimark • Berita sains mengenai "Unsur" • Etologi, Ichthyology

Di hadapan sesama ikan lebih mudah mengalami rasa takut dan kecemasan

Ikan pada saat-saat bahaya dan kecemasan tidak akan menghalang sokongan mesra, seperti yang ditunjukkan oleh kajian baru para pakar neurologi Portugis. Imej dari disney.ru

Eksperimen telah menunjukkan bahawa ikan ternyata licin mengganggu tingkah laku, jika konklusif hadir di dekatnya. Pada masa yang sama, sebagai rangsangan menenangkan, pandangan rakan-rakan bekerja lebih baik, dan bukannya bau mereka. Bilangan rakan yang hadir dengan nombor tidak penting – adalah penting bahawa sekurang-kurangnya salah satu daripada mereka. Yang paling penting, dalam ikan ini, kita kenal dengan baik, mamalia, keadaan dihidupkan oleh kawasan yang sama seperti otak kita. Ini bercakap tentang konservatisme evolusi kedua-dua keadaan itu sendiri – melicinkan sosial keadaan cemas – dan bahagian-bahagian otak yang pada mulanya dimasukkan dalam kerja.

Semua orang tahu bahawa rakan-rakan diketahui dalam masalah. Tiga ahli biologi dari Akademi Sains Gulbenkian (Instituto Gulbenkian de Ciência, Oeiras, Portugal), yang juga mewakili makmal lain di Portugal dan Brazil, memutuskan untuk menyiasat fenomena ini dalam praktiknya. Benar, mereka tidak berfungsi sama sekali, tetapi pada ikan Danio-rerio. Pilihan yang luar biasa seperti itu mudah dijelaskan, menolak chauvinisme psikologi manusia kita dan dengan jujur ​​mengakui bahawa kita tidak boleh menentukan persahabatan apa sebenarnya.Zebrafish lebih suka hidup dalam kawanan, bukannya satu demi satu, struktur sosial dalam kawanan relatif stabil. Tingkah laku mereka telah dipelajari secara relatif sepenuhnya, sekurang-kurangnya untuk mendedahkan tindak balas ketakutan – dan ini bermakna ikan mendapat masalah – tidak banyak kesukaran. Jadi, zebrafish sangat sesuai untuk mengkaji reaksi ketakutan dalam keadaan sosial tertentu. Selain itu, adalah mungkin bukan sahaja untuk memantau tindak balas tingkah laku luar, tetapi juga untuk mempertimbangkan kerja otak dan neuron individu dan molekul pada masa tindak balas.

Para saintis telah menetapkan eksperimen yang ringkas dan elegan. Bahan yang menimbulkan reaksi ketakutan telah ditambah kepada ikan di akuarium. Bahan ini disediakan secara khusus pada hari sebelumnya, menjadikannya dibersihkan dari kulit ikan yang rosak. Di dalam akuarium seterusnya duduk "rakan" – sekumpulan satu pasangan ibu bapa yang telah dewasa bersama. Kemudian, selama setengah jam, tingkah laku ikan dicatatkan, mencatat tempoh dan kekerapan episod pudar (bentuk tingkah laku ini mencerminkan tahap ketakutan dan kebimbangan yang dialami oleh ikan).

Para saintis telah mencadangkan bukan sahaja penampilan, tetapi juga bau harta itu boleh memainkan peranan penting dalam modulasi tingkah laku.Oleh itu, dalam satu lagi pengubahsuaian eksperimen, ikan uji telah ditambahkan ke akuarium dengan air di mana ikan-ikan lain duduk dan mereka tidak ditunjukkan. Oleh itu, mereka memisahkan tindakan isyarat visual dan penciuman. Walau bagaimanapun, dalam beberapa eksperimen, ikan ujian diberi kedua-dua rangsangan pada masa yang sama. Di samping itu, para saintis telah mengetahui betapa banyaknya rakan sebaya, supaya ikan tidak begitu menakutkan. Dalam erti kata lain, adakah tahap kebimbangan bergantung kepada bilangan rakan-rakan berdekatan?

Skim eksperimen untuk mengkaji reaksi ketakutan di zebrafish. Pertama, kita mengukur tingkah laku (episod memudar) apabila air mudah ditambah (nilai asas) dan ketakutan bahan (AS) ditambah, maka ikan yang lain (stimulus V – visual) berenang di akuarium seterusnya akuarium mereka (rangsangan O – olfactory). Pada peringkat seterusnya, episod memudar dibandingkan dengan tindakan rangsangan visual dan penciuman, secara berasingan dan bersama-sama. Dalam eksperimen ketiga, tindak balas ketakutan telah dibandingkan dengan kehadiran bilangan rakan yang berlainan (dua, empat, dan lapan). Setiap eksperimen diulang 20 kali dengan ikan yang berlainan.Gambar dari artikel dibincangkan di Laporan Saintifik

Seperti yang ternyata, ikan di dalam minda rakan-rakan mereka mengalami ketakutan ketara daripada kesendirian. Terutama dalam 5 minit pertama selepas menambah bahan kebimbangan. Mereka adalah 5-10 kali lebih tenang jika mereka melihat dan berbau mereka sendiri. Tetapi ia harus ditekankan bahawa rangsangan visual lebih menenangkan daripada bau.

Perkadaran episod pudar dalam keadaan yang berbeza: jika ikan mengalami kebimbangan (AS) sahaja (Sendiri), di hadapan rangsangan sosial (SB) – visual (V), olfactory (O), atau keduanya (O + V). Gambar dari artikel dibincangkan di Laporan Saintifik

Pada masa yang sama, apa yang menarik, bilangan rakan-rakan yang ternyata dekat tidak penting. Menjadi sekurang-kurangnya dua, sekurang-kurangnya semua 8, tahap kebimbangan dalam ikan tidak berubah. Perkara utama ialah sekurang-kurangnya seseorang berada di sana, maka masalah itu – tidak penting.

Mengurangkan kebimbangan dengan kehadiran individu yang biasa adalah fenomena yang luar biasa dalam dirinya. "Elemen" telah melaporkan mengenai kajian yang memperlihatkan bagaimana perhatian orang lain dapat membantu mereka menghidupkan kembali situasi yang menimbulkan tekanan, dan ini telah dibuktikan untuk kumpulan-kumpulan monyet, tikus, anjing dan gajah (lihat: Unggas monogamus dapat saling menolong, 01/30/2016; bergantung pada sosial, 12/01/2016).Terdapat bukti-bukti tidak langsung bahawa ikan itu, pada prinsipnya, memerlukan jenisnya sendiri dalam masyarakat untuk bertahan hidup dalam kesulitan hidup (lihat, ikan goreng di lautan disimpan bersama oleh kawanan yang berkaitan, "Unsur", 12/7/2016). Tetapi untuk kali pertama, kumpulan Sepanyol telah menunjukkan secara jelas bahawa di hadapan rakan-rakan mereka, ketakutan dan kebimbangan menurun dan lulus lebih cepat dalam ikan. Jadi ikan boleh menjadi objek model yang baik untuk mengkaji bentuk kompleks "hubungan tinggi" seperti persahabatan.

Dan di sini, bonus dari penggunaan model mudah adalah keupayaan untuk mentakrifkan kerja otak dalam tindak balas tingkah laku yang kompleks. Para saintis dapat mengenal pasti bidang otak yang diaktifkan dalam keadaan percubaan yang berbeza: apabila ikan bersendirian dan ketika ada kawan di dekatnya. Mereka menggunakan penanda genetik tidak langsung untuk ini. c-fos (Dr. Elizabeth Bullitt, 1990. Ungkapan C-fosseperti protein sebagai penanda untuk aktiviti neuron berikutan rangsangan berbahaya dalam tikus) untuk merakam tahap awal aktiviti saraf, berikutan ungkapannya "di sini dan sekarang" (lihat PCR masa nyata).

Seterusnya, graf penggabungan disusun di bahagian-bahagian otak ikan yang berlainan. Ternyata dalam kehadiran bahan kegelisahan tiga kawasan otak diaktifkan bersama: nukleus supracommissularotak terminal ventral, otak terminal pertengahan dorsal, dan kawasan preoptik (lihat kawasan Preoptic). Dan ini adalah analog dari bahagian-bahagian otak yang bekerja dalam keadaan yang membimbangkan dan dalam mamalia. Dan selain itu, dalam mamalia, mereka memberikan pengurangan kebimbangan dalam persekitaran sosial yang menguntungkan! Oleh itu, pengarang kerja dengan tahap keyakinan tinggi menyimpulkan bahawa ketiga-tiga bidang ini sangat konservatif dalam pelaksanaan fungsi ini.

Sebaliknya, fungsi itu sendiri konservatif – untuk mengurangkan tahap kecemasan dan tekanan, jika ada makhluk biasa yang berdekatan. Kita semua tahu betapa lebih mudah untuk bertahan dalam situasi yang sukar, jika anda merasakan beberapa sokongan mesra. Nampaknya ikan ini boleh bersetuju dengan kami. Anda boleh meneruskan refleksi filosofi ini dan mengenakan banyak eksperimen yang ingin tahu untuk menjelaskan dasar neurobiologi perasaan mesra.

Sumber: Ana I. Faustino, André Tacão-Monteiro & Rui F. Oliveira. Mekanisme penyerapan sosial ketakutan di zebrafish / // Laporan Saintifik. 2017. V. 7. Nombor artikel: 44329. Doi: 10.1038 / srep44329.

Elena Naimark


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: