Demam asteroid telah pun bermula

Demam asteroid telah pun bermula

Temu bual dengan Boris Shustov
"Trinity Option" № 21 (240), 24 Oktober 2017

Boris Shustov. Photo N. Demina

Mengenai mengapa pengejaran asteroid tidak jauh dan bagaimana keselamatan asteroid dapat dipastikan, kami bercakap dengan Dr. Phys.-Mat. Sains, Profesor, Ahli Bersekutu Akademi Sains Rusia, Pengarah Saintifik Institut Astronomi Akademi Sains Rusia Boris Shustov. Bercakap Natalia Demina.

– Anda berkata pada masa akan datang persaingan besar earthlings untuk asteroid akan bermula. Kenapa asteroid menjadi begitu popular?

"Apabila orang bercakap mengenai sumber dan hakikat bahawa kebanyakan konflik dan juga peperangan disebabkan oleh sumber, itu terutama sumber tenaga yang masuk ke dalam pikiran – minyak, gas. Malah air boleh menyebabkan pertikaian antarabangsa. Seperti yang anda ketahui, air merupakan hujah sumber yang sangat serius dalam banyak konflik di Timur Tengah.

Tetapi terdapat sumber-sumber lain yang tidak begitu "kelihatan di permukaan," tetapi mereka. Contohnya, telefon pintar – alat yang kini anda ada di hadapan saya – termasuk mikrogram platinum. Elektronik moden tanpa platinum tidak boleh. Tetapi sebagai alat elektronik yang dihasilkan secara besar-besaran, maka, menurut sesetengah anggaran, dunia masih lama platinum untuk tempoh 30 tahun sehingga 1000. Had yang lebih rendah sudah membimbangkan dan hampir sama dengan anggaran rizab minyak yang serupa.

Terdapat unsur-unsur popular lain, seperti nikel. Rizabnya juga tidak terhad. Kami mengekstrak elemen berat dari kerak bumi. Apabila bumi berada di dalam keadaan lebur, maka semua elemen berat tenggelam, dan kini mereka berada di teras Bumi, teras besi. Tetapi unsur-unsur yang kemudiannya diperkenalkan oleh serangan pengeboman bumi oleh asteroid pada permukaan planet kita. Oleh itu, idea timbul: mungkin menggunakan asteroid sebagai sumber mineral penting, yang dipanggil in situ?

Ucapan mengenai menyampaikan asteroid besar ke Bumi masih belum berlangsung, tetapi perkembangan teknologi untuk mengekstrak nadir bumi yang berat dan unsur-unsur lain, platinum atau nikel yang sama, di angkasa, pada asteroid, sudah berayun. Pasaran ini muncul beberapa tahun yang lalu. Beberapa syarikat telah diwujudkan; antara mereka, sebagai contoh, Sumber Planet. Ini adalah syarikat-syarikat Amerika dengan penyertaan modal yang berlainan: yang disebutkan di atas adalah dengan penyertaan modal Luxembourg dan dengan dukungan Kerajaan Luxembourg. Matlamat mereka ditetapkan untuk 30-100 tahun ke depan.

Perlumbaan itu, yang telah menerima nama emas terburu-buru baru di Amerika Syarikat, telah bermula. Hanya sekarang ia perlumbaan untuk sumber-sumber antara planet.Pertama sekali, kita bercakap mengenai asteroid. Komet juga mengandungi mineral, tetapi kebanyakan komet mempunyai kelajuan tinggi seperti ini yang memerlukan kos mengulas yang hebat, tetapi asteroid lebih mudah untuk pendaratan dan perlombongan. Umat ​​manusia sudah mempunyai pengalaman pendaratan, serta pagar dan juga penyerapan tanah dari asteroid. Kuantiti mikroskopik dari asteroid Itokawa dihantar ke Bumi oleh kapal angkasa Hayabusa Jepun (Falcon).

Beberapa asteroid adalah besi-nikel. Bayangkan – blok kilometer besar, yang terdiri daripada besi dan nikel. Tetapi ini bermakna bahawa terdapat kedua-dua palladium, dan platinum, dan sekumpulan unsur-unsur nadir bumi. Nilai mereka dianggarkan berbilion-bilion dan bahkan beberapa trilion dolar. Ia semua bergantung kepada pasaran. Baru-baru ini, nikel mempunyai dua kali ganda harga, dan kos asteroid tersebut juga meningkat. Sebaik sahaja kos bahan-bahan yang boleh ditambang dan pengekstrakan mereka, pengangkutan dari asteroid ke Bumi menjadi sama, kita akan menerima bukan hanya penyediaan, tetapi proses sebenar perlombaan untuk lombong-planet antara planet ini.

– Kenapa anda memanggilnya perlumbaan? Lagipun, perlumbaan adalah apabila ia penting siapa yang pertama dan yang menegaskan plot …

– Saya menggunakan istilah tergesa-gesa emas Amerika ("emas tergesa-gesa"), walaupun emas bukan matlamat utama di sini. Sama seperti di Alaska pada pergantian abad XIX dan XX, mereka yang pertama menguasai dan mula menggunakan sumber-sumber ini akan mendapat kelebihan yang besar.

Bahan lain yang lebih berharga daripada logam langka ini adalah air. Asteroid, walaupun batu, mengandungi banyak air. Pengekstrakan air dari asteroid dianggap sebagai salah satu projek yang menjanjikan dan penting, kerana air bahkan tidak memberikan mata pencaharian seseorang, tetapi di atas semua bahan bakar.

Ini adalah sumber tenaga penting. Dengan bantuan tenaga solar kita dapat menghidrolisis air ke oksigen dan hidrogen secara langsung di ruang angkasa, mendapatkan sejumlah besar bahan bakar.

Itulah sebabnya idea-idea moden tentang bagaimana manusia akan terus tersebar di dalam sistem suria adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh fakta bahawa ia akan dapat mengekstrak bahan bakar di angkasa, iaitu, di tempat. Ia jauh lebih murah daripada mengangkutnya dari Bumi. Anda mungkin pernah mendengar formula Tsiolkovsky (atau persamaan Meshchersky).Mengikut formula kerja ini untuk penerbangan antarplanet, anda perlu membawa sejumlah besar bahan api ke orbit pertengahan (berhampiran bumi) supaya roket kemudian boleh mengambil kelajuan yang dikehendaki. Dalam kes asteroid, bahan api boleh diambil di tapak. Ini adalah sumber yang sangat penting, pengeluaran yang dianggap sangat serius. Dan negara-negara kaya yang boleh membelanjakan wang bukan sahaja untuk hidup, tetapi juga untuk masa depan, untuk masa depan, seperti UAE, memerintahkan kerja-kerja itu baik untuk mereka sendiri dan organisasi sains asing.

Institut Astronomi kami turut mengambil bahagian dalam kajian ini. Sebagai pemimpin saintifik institut, saya memberikan kerja ini kepada sekumpulan orang muda supaya mereka dapat memperoleh sedikit wang tambahan, dan mereka harus melihat dunia lebih luas dan mengarahkan penyelidikan mereka ke masa depan. Saya melihat hasil kerja mereka – ia dilakukan dengan baik, walaupun mungkin "menggali" lebih mendalam.

Oleh kerana wang itu berasal dari perniagaan, para pelanggan meminta kami: nyatakan asteroid yang paling berharga dan mudah dijangkau. Terdapat calon seperti itu, tetapi tugas mencari calon yang paling menjanjikan memerlukan penyelidikan yang serius, kerana tidak begitu mudah untuk mengatakan dengan kepastian mutlak apa asteroid itu dibuat.Pada peringkat pertama, kita hanya boleh melakukan ini dari jauh, berdasarkan kajian spektrum radiasi matahari yang dipantulkan dari asteroid, dan dari maklumat spektrum ini, memahami apa yang "kerak" atas asteroid itu, yang mencerminkan cahaya.

Teknologi ini masih perlu disempurnakan, tetapi sekurang-kurangnya kita tahu beberapa asteroid yang mungkin sudah menjadi kepentingan komersil dalam masa terdekat. Sains asas di sini memenuhi keperluan praktikal semua umat manusia, satu keperluan yang tidak sekarang, tetapi akan timbul tidak lama lagi.

– Betul, saya faham bahawa kajian sedemikian telah dipesan, misalnya, oleh Emiriah Arab Bersatu, tetapi mereka tidak sepadan dengan pihak berkuasa Rusia lagi atau tidak mempunyai cukup wang untuk mereka? Adakah Rusia terlibat dalam perlumbaan ini atau adakah ia masih tersisih?

– Ya, kita perlahan. Dan bukan itu sahaja. Saya mempunyai tugas akademik (dari Akademi Sains Rusia – RAS); Saya adalah pengerusi kumpulan pakar mengenai ancaman ruang di Majlis RAS di Angkasa. Salah satu ancaman ini (bersama-sama dengan masalah serpihan ruang dan "cuaca ruang") adalah bahaya asteroid-komet (ASD).Walaupun pihak berkuasa Rusia sedang menimbangkan sama ada untuk menangani dengan serius masalah ini, dunia sudah jauh. Di Amerika Syarikat terdapat sebuah jabatan (pejabat) untuk NASA di NASA, dan bajet unit ini agak pepejal – $ 40 juta setahun, sebagai tambahan kepada projek-projek khas yang lebih mahal.

Adalah agak logik bahawa kini 98% maklumat mengenai badan berbahaya berasal dari sumber Amerika! Malangnya, sumbangan Rusia sangat kecil, hampir amatir. Sebenarnya, jika anda mahu menjadi negara yang secara relatifnya bebas secara bebas, dan sekadar mencukupi dalam kerjasama antarabangsa, anda perlu membuat sumbangan saintifik dan kewangan anda sendiri. Apabila beberapa pegawai kami mengatakan bahawa orang Amerika sedang menonton, mereka menyusun direktori dan pangkalan data, dan anda boleh menarik maklumat dari sana dan membuat kesimpulan sendiri, maka, tentu saja, ini boleh dilakukan, tetapi kedudukan sekunder sains kita ke arah ini tidak akan berubah.

Adalah penting untuk memahami bahawa kita bercakap mengenai aspek praktikal perkara, termasuk keselamatan (selepas semua, ia adalah elemen ancaman kosmik), dan tidak mungkin tanpa kerja sendiri dan penyertaan dalam kerjasama antarabangsa. Tidak mustahil untuk datang dan berkata: "Halo, mari bekerjasama,kami tidak akan memberikan apa-apa, tetapi di manakah kami boleh mendapatkan hasil anda? "Rusia sendiri harus aktif dalam bidang ini.

Kami sedang terlibat dalam beberapa projek. Undang-undang Persekutuan "Pada Ruang Angkasa" pada tahun 2015 memperuntukkan bahawa Roskosmos harus menjaga sekurang-kurangnya tentang pencegahan ancaman ruang. Jadi, seperti yang telah dilakukan di Amerika Syarikat, di mana NASA tidak segera memulakan menangani topik ini, terdapat perjuangan yang panjang, tetapi pada tahun 1995 Kongres hanya memerintahkan NASA untuk melakukannya dan memperuntukkan dana yang diperlukan. Sehingga baru-baru ini, pegawai-pegawai kami dari Roscosmos menegaskan bahawa ia tidak ditulis dalam undang-undang (lama) bahawa ini perlu dilakukan.

Masalah ini tidak dapat diatasi oleh satu institut tunggal, malah lebih besar daripada TsNIIMash atau IKI RAS. Semua institusi "besar" kami masih lemah, dan peralatan yang diperlukan untuk memastikan keselamatan ruang tidak murah, terutama peralatan berasaskan ruang. Dan secara umum, masalah ini adalah perkara kebangsaan. Seperti yang telah saya nyatakan, di Amerika Syarikat, badan yang ditetapkan khusus berkaitan dengan ini. EU telah mencipta Direktorat untuk Ancaman Ruang Angkasa di Agensi Angkasa Eropah.Dan kita pada dasarnya perlu mempunyai struktur yang sama …

– Jenis MOE untuk ruang?

– Ya. Hanya dengan Kementerian Situasi Kecemasan kita mempunyai pemahaman mengenai keperluan untuk kerja tersebut. Kali terakhir kami menerbitkan buku dengannya disunting oleh Menteri Situasi Kecemasan V. Puchkov. Ia dipanggil "Asteroid-komet bahaya: strategi untuk melawan".

Di sekeliling topik ini, dikaitkan dengan bahaya asteroid, dan dengan pengekstrakan mineral, jumlah yang sangat dahsyat dari semua sekam. Sesetengah tokoh media dan pseudoscientists menjalankan perniagaan, membuat keributan, menakutkan orang. Kami tahu dengan baik bagaimana, dengan sensasi yang ditiup, mereka cuba menarik perhatian kepimpinan negara dan media. Oleh itu, banyak ahli sains yang serius berhati-hati mengenai topik ini. Tetapi sebenarnya ia adalah sains biasa, sangat menarik.

Di dunia setiap dua tahun persidangan yang paling kukuh mengenai pertahanan planet diadakan. Yang terakhir adalah pada Mei 2017 di Tokyo. Terdapat laporan yang sangat menarik dari sudut pandangan mana-mana sains asas: astronomi, fizik laser, geokimia, geologi, kosmogony, dan juga psikologi.

Kami telah mengemukakan beberapa laporan di sana; salah seorang daripada mereka adalah isu yang sangat menarik dan penting.Adakah anda tahu kenapa meteorit Chelyabinsk tidak dikesan dan tidak dapat dikesan dengan apa-apa cara berasaskan tanah?

– Adakah dia berjalan entah bagaimana terhadap matahari?

– Dari langit siang hari. Anda tidak dapat mencari badan-badan seperti di langit siang hari dengan teleskop optikal. Dan radar hanya beroperasi pada jarak yang agak pendek. Apakah kegunaan mencari asteroid lima minit sebelum jatuh? Sudah terlambat untuk melakukan sesuatu yang penting, sebagai contoh, untuk berpindah. Dan kami mencadangkan satu idea: untuk meletakkan teleskop pada jarak yang agak jauh dari Bumi, di sekitar titik L antara Bumi dan Matahari, pada jarak satu setengah juta kilometer dari Bumi, ada titik sedemikian (yang disebut librasi titik); sebuah badan yang diletakkan di sekitar tempat ini tidak akan pergi ke mana-mana, ia akan terus bergerak dengan Bumi. Dan titik yang sama adalah di seberang garis Matahari – Bumi, pada jarak yang sama satu setengah juta kilometer. Terdapat beberapa kapal angkasa. Perkara-perkara ini sangat bermanfaat untuk beberapa sebab. Salah seorang daripada mereka: jika anda terbang ke sana, anda akan berada di sana, praktikal tanpa membuang bahan api.

Projek SODA

Idea projek SODA kami, "Sistem Pengesanan Hari Asteroid", adalah untuk melihat dari titik ini L1,tetapi tidak pada Matahari (ada alat yang melihat Matahari, contohnya, SOHO yang terkenal), tetapi di sekitar Bumi: mengelilingi bumi dengan halangan pemerhatian seperti itu. Teleskop diletakkan di sana, berputar, menggambarkan sebuah kon dengan paksi teleskop di langit – Bumi, dan mana-mana badan yang terbang ke Bumi melintasi penghalang kon ini. (Adalah lebih baik untuk mempunyai beberapa teleskop – terdapat beberapa kerusi, dan orbit badan akan ditentukan dengan lebih tepat.) Tugasnya adalah untuk mengesan semua badan yang lebih besar daripada 10 meter dari saiz, tiba dari Matahari, iaitu, dari langit siang hari. Dan jika badan itu berbahaya – untuk memberi amaran tentang perlanggaran yang mungkin sekurang-kurangnya empat jam (lebih disenangi sepuluh) sebelum acara tersebut.

– Adakah projek ini masih dalam peringkat perancangan?

– Kami sedang mengusahakannya, kami melakukan penerbitan, tetapi untuk melaksanakan projek itu, perlu dimasukkan dalam Program Ruang Angkasa Persekutuan. Atau beberapa jabatan menjadi tertarik kepadanya. Tetapi setakat ini kita tidak melihat perspektif sedemikian.

– Adakah negara lain sudah melakukan semua ini?

– Ya, tentu saja. Pertama sekali, Amerika Syarikat. Kini orang Cina juga berminat: Saya tidak tahu berapa banyak yang mereka maju, maklumat itu tidak begitu terbuka, tetapi kita tahu bahawa mereka menunjukkan minat yang besar dalam isu ini.Ada kemungkinan bahawa ini akan dilaksanakan oleh seseorang, dan projek ini akan berfungsi untuk semua manusia. Tetapi, tentu saja, saya ingin Rusia mengambil bahagian dalam hal ini. Ia bukan sahaja menarik untuk sains, tetapi juga merupakan projek yang penting dan berguna.

Satu lagi topik penting ialah ruang kosong. Pada persidangan baru-baru ini pada 3-4 Oktober di IKI Akademi Sains Rusia yang didedikasikan untuk ulang tahun ke-60 pelancaran satelit pertama, terdapat laporan dengan penyertaan A. M. Sergeev mengenai teknologi laser mengubah orbit serpihan ruang. Seperti yang anda ketahui, ruang kosong adalah masalah besar. Kami telah menguasai ruang bumi berhampiran; ramai saintis mempunyai kebimbangan bahawa dalam ruang dekat masa depan boleh menjadi tidak dapat diakses untuk kegunaan praktikal. Sekarang banyak negara, dan Rusia, juga bekerjasama dalam usaha untuk membangunkan kaedah yang berkesan untuk mengatasi serpihan ruang. Tetapi itulah topik lain.

Terima kasih untuk temuduga!

Ditemubual oleh Natalia Demina


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: