Daphnis dekat • Alexey Paevsky • Gambar Saintifik pada Hari "Unsur" • Astronomi

Daphnis menutup

Berikut adalah salah satu foto terbaik Daphnis – satelit Saturnus. Ia dibuat sebulan lalu oleh kapal angkasa Cassini, menyiapkan tahun ini jam tangannya selama dua belas tahun di sekitar Saturnus dengan siri menyelam berisiko ke dalam cincin planet gergasi.

Daphnis adalah salah satu satelit kecil Saturnus yang ditemui oleh Cassini sendiri. Bulan kecil dengan diameter hanya enam kilometer (lebih tepatnya, Daphnis mempunyai bentuk kentang dengan dimensi 8.6 × 8.2 × 6.4 km) dilihat dalam gambar-gambar radas pada 1 Mei 2005 di Keeler Gap (lihat Keeler Gap) di cincin A. Ini sangat Celah sempit dengan lebar purata 35 km, dengan cara itu, juga ditemui oleh kapal angkasa Voyager dan dinamakan sempena ahli astronomi Amerika James Keeler, yang mempelajari Saturnus pada abad ke-19 dan mendapati satu lagi cincin dalam cincin – celah Enke (lihat Encke Gap). Ia ingin tahu bahawa orbit satelit mempunyai kecenderungan sedikit ke Saturn, jadi ia "menyelam" ke kedalaman 17 km di bawah slot dan "muncul" ke ketinggian 17 km di atasnya, kerana di dalam beberapa gambar ia mungkin kelihatan hampir saiz slot.

Selepas penemuan itu, satelit menerima nama sementara S / 2005 S1 (atau, mengikut nombor urutan, Saturnus XXXV). Ia dengan cepat menjadi jelas bahawa dia tergolong dalam satelit yang dipanggil gembala (lihat Prometheus Shepherd), dengan gravitinya menstabilkan sempadan cincin tetangga.Itulah sebabnya dia mendapat namanya sebagai penghormatan terhadap Daphnis – seorang gembala flutis dari mitologi Yunani kuno.

Sudah dalam gambar-gambar pertama Daphnis, gangguan graviti yang mengalir yang dia buat di pinggir luar jurang Keeler kelihatan jelas. Dalam imej baru, gangguan ini dapat dilihat dalam semua butiran. Tidak hairanlah: gambar itu diambil dari jarak hanya 28 ribu kilometer. Diasumsikan bahawa snapshot ini akan membantu untuk lebih memahami sifat interaksi graviti Daphnis dan zarah kecil cincin A dan menerangkan, contohnya, bagaimana gerakan Daphnis kadangkala membentuk dalam struktur menegak cincin yang naik di atas bidang cincin.

Foto ini diambil oleh Cassini sejurus sebelum ekuinoks terakhir di Saturnus, yang berlaku pada pertengahan bulan Ogos 2009. Matahari pada saat itu nyaris berada di dalam bidang cincin, jadi walaupun gangguan kecil yang menyebabkan Daphnis dalam cincin melemparkan bayang-bayang yang ketara. Ketinggian gelombang ini adalah dari 500 meter hingga satu setengah kilometer. Juga kelihatan adalah bayangan Daphnis sendiri. Gambar diambil dari jarak lebih daripada 800 000 km. Imej dari saturn.jpl.nasa.gov

Foto © NASA / JPL-Caltech / Institut Sains Angkasa dari saturn.jpl.nasa.gov.

Mengenai satelit penggembala lihat juga:
"Gembala" Prometheus, "Unsur", 07/02/2016.

Alexey Paevsky


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: