Collider 2016 selesai • Igor Ivanov • Berita Sains mengenai "Elemen" • LHC

Collider 2016 Selesai

Kursus pengumpulan statistik pada tahun 2016 berbanding dengan pelan asal, serta dibandingkan dengan tahun-tahun lain. Imej dari home.cern

Kerja Hadron Collider Besar pada 2016 berakhir pada malam 5 Disember. Sebenarnya perlanggaran proton – mod utama pengendalian LHC – telah selesai sebulan sebelum, pada 27 Oktober, dan collider telah bekerja dalam perlanggaran nuklear proton untuk bulan lepas.

Menyimpulkan hasil pemecut tahun 2016, ahli fizik tidak berhemat pada epithet dan memanggil tahun lalu "luar biasa" – sekurang-kurangnya dari sudut pandang instrumental. Terima kasih kepada kerja juruteknik yang diselaraskan dengan baik, tahun ini ternyata menjadi tahun rekod baik dari segi statistik dan dalam jumlah keseluruhannya. Pada akhir bulan Jun, LHC mencapai kecemerlangan reka bentuk dan kemudian melebihi 40%. Pada pertengahan bulan September, program pemecut minimum yang dirancang untuk tahun ini telah selesai (mengumpul statistik 25 fb-1). Pada akhirnya, pencahayaan integral untuk tahun ini adalah hampir 40 fb-1 dalam pengesan ATLAS dan CMS dan 2 fb-1 dalam LHCb. Berbanding dengan rekod 2012, kilauan yang terkumpul di ATLAS dan CMS mempunyai kira-kira dua kali ganda. Walau bagaimanapun, keuntungan saintifik sebenar, tentu saja, jauh lebih penting – selepas semua, dengan peningkatan dalam perlanggaran tenaga dari 8 hingga 13 TeV, kadar peristiwa yang sangat menarik juga meningkat dengan ketara.

Dari segi teknikal, 2016 menunjukkan kerja yang sangat harmoni terhadap semua sistem collider. Kitaran tugas collider standard termasuk beratus-ratus operasi yang berlainan, apatahnya kerosakan yang tidak diduga, yang setiap saat dan kemudian berlaku dalam mana-mana peranti yang kompleks. Dan walaupun ini, kecekapan teknikal pelanggar – iaitu, berapa peratus masa kerja dalam pelanggaran collider sebenarnya berlaku dan data sedang dikumpulkan – melebihi 50%. Menurut Frederick Bordry, pengarah CERN untuk pemecut dan teknologi, kecekapan tinggi LHC tidak pernah berlaku sebelum ini.

Harus diingat bahawa keputusan awal 2016, yang diterbitkan setakat ini, hanya berdasarkan satu pertiga daripada semua statistik. Semua kerjasama kini sibuk dengan analisis data. Set pertama keputusan dijangka untuk persidangan musim sejuk, terutamanya untuk persidangan Moriond 2017, yang akan diadakan pada pertengahan bulan Mac.


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: