Cicak, seperti ular • Alexander Nechaev • Gambar saintifik hari mengenai "Elemen" • Biologi

Cicak seperti ular

Ini comel dan hampir tersenyum pada penciptaan foto sering dikelirukan untuk ular dan oleh itu takut. Dan ini bukan ular, tetapi hanya penipu rapuh (Anguis fragilis), atau perusuh, adalah kadal tanpa legit, hampir di seluruh dunia ditemui di Eropah dan di barat Asia, kecuali wilayah yang paling sejuk dan paling keras.

Bagi yang tidak diketahui dan tidak begitu berminat dalam biologi manusia, persamaan spindle dengan ular "biasa" agak jelas: ketiadaan anggota badan, skala, saiz, gaya hidup. Dalam falsafah, ada juga perkara seperti kesedaran naif, atau realisme naif, apabila seseorang menghakimi realiti berdasarkan idea peribadi, pengalaman hidupnya, atau bagaimana lazimnya berfikir dalam masyarakat mengenai objek pemikirannya; dalam erti kata lain, ini adalah penghakiman di peringkat isi rumah. Spindle – satu contoh hebat tentang realisme naif dalam biologi.

Terdapat banyak mitos tentang dugaan racun penipu. Contohnya, di rantau Bryansk, penduduk tempatan memanggil "sepuluh minit" (kerana mereka percaya bahawa ia membunuh gigitannya dalam masa sepuluh minit) dan dengan kejam menghapuskannya. Saya masih ingat dialog luar biasa antara Kaa dan Bagheera dari kartun Mowgli:

"Jadi mereka memanggil saya ikan kuning?"
– Ya, ya, ikan! Dan satu lagi cacing! Cacing tanah!

Sebenarnya, gelendong itu sama sekali tidak berbahaya. Perbezaan antara kadal seperti ular dan ular nyata cukup bermakna, mereka melibatkan anatomi, tingkah laku, fisiologi, morfologi, dan banyak aspek lain. Penipuan, seperti kadal cicak, mampu membuang ekor. Semua skala pada badan curl sama dalam bentuk dan saiz, manakala ular mungkin berbeza dengan ketara walaupun skala bersebelahan di kepala. Dan, lebih-lebih lagi, tidak ada sebarang masalah racun (serta struktur morfologi khas yang memastikan tindakannya), yang boleh membawa medyana berdekatan dengan ular beracun. Dengan cara ini, untuk membezakan ular beracun dari bukan-beracun juga agak mudah.

Perbezaan dalam peranti kelopak mata dari gelendong dan ular juga agak ketara: kelopak mata udang karang adalah mudah alih, dengan kata lain, kadal dapat berkedip, sementara kelopak mata ular tumbuh bersama, membentuk salutan tunggal di permukaan mata

Di samping itu, jika sekurang-kurangnya sekali anda melihat alam semula jadi gelendong dan beberapa ular, maka kali seterusnya anda akan dapat membezakan mereka sekurang-kurangnya dengan cara pergerakan. Medianits, tidak seperti ular, tidak mempunyai skala besar di bahagian bawah badan, dan,untuk bergerak ke depan, dia perlu menuliskan pakaian dengan badannya, jadi amplitud pergerakannya agak besar. Ular merangkak dalam garis lurus "garis lurus", hanya bergerak beberapa skala.

Satu lagi perbezaan jelas boleh dipanggil bentuk badan. Tidak seperti ular beracun, gelendong tidak mempunyai peralihan jelas di antara kepala dan badan: mereka seperti digulung dari satu potong tanah liat. Jika anda melihat dari atas pada ular beracun, maka dalam kebanyakan kes anda akan dapat mencari "leher"; dalam ular yang sangat beracun, seperti ular, bentuk kepala biasanya segi tiga, dan peralihan di antaranya dan tubuh sangat jelas.

Tidak seperti ular beracun, gelendong tidak mempunyai peralihan yang jelas di antara kepala dan badan: mereka seperti digulung dari satu keping tanah liat

Kekeliruan dan panik tambahan diperkenalkan oleh nama kedua gelendong – landak. Ia adalah konsonan dengan nama loach biasa (Coronella austriaca), yang memakai ular bukan beracun, saudara dekat ular biasa yang terkenal. Kerana nama yang sama, orang sering menjadi takut kepada kedua-dua (coppers dan pengisap), tidak mengingat siapa yang. Walaupun kedua-duanya tidak berbahaya bagi seseorang, tembaga sekurang-kurangnya dapat menggambarkan apa yang sedang dipertahankan: ia akan meludah, menggulung. Maksud yang akan dilakukan oleh gelendong adalah untuk cuba melepaskan diri.Benar, dari pengalaman peribadi saya boleh mengatakan bahawa jika anda ingin menangkapnya, tidaklah sukar, kerana makhluk ini tidak terlalu tangkas. Saya juga mempunyai peluang untuk melihat bagaimana seorang penipu yang bengkak dan bengkak "lari" dari anjing yang berminat mengenainya, cuba keluar dari alur dangkal. Tetapi tidak berjaya: dia terus meluncur ke bawah. Sudah tentu, saya tidak mendesak untuk menangkap cicak miskin, tetapi makhluk-makhluk ini sama sekali tidak berbahaya dan tidak akan cuba menggigit anda, jadi jika anda memerlukan, sebagai contoh, untuk menangkap ini dalam tenda – berani.

Dan sekiranya anda berada di Crimea atau di Caucasus, maka anda boleh bertemu dengan sejenis kadal tanpa legenda dari keluarga squirrels – yellow-tupai – yang, walaupun kelihatan lebih hebat, tetapi tidak kurang berbahaya daripada spindly.

Foto © Alexandra Nechaeva, rantau Tula, rizab muzium Polenovo, 2014-2015

Alexandra Nechaeva


Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: